کد خبر 1538446
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶
چرا آمریکا از سپاه‌پاسداران می‌ترسد؟

با گذشت حدود ۲ هفته از آغاز جنگ در غزه، شرایط منطقه برای آمریکا و رژیم‌صهیونیستی هر روز نگران‌کننده‌تر از قبل می‌شود.

به گزارش مشرق، سفر اخیر رئیس‌جمهور آمریکا به سرزمین‌های اشغالی و تاکید بایدن بر حمایت بی‌چون و چرا از رژیم صهیونیستی، بار دیگر ثابت کرد واشنگتن اصلی‌ترین حامی تل‌آویو، با وجود اقدام‌های ضدبشری روزهای اخیر این رژیم است؛ موضوعی که اعتراض‌های گسترده‌ای را در کشورهای اسلامی به‌دنبال داشته و احتمال گسترده‌تر شدن جبهه‌های نبرد ضدصهیونیستی را افزایش داده‌است.

روشن شدن چراغ‌های قرمز هشدار

حمایت مالی، سیاسی و تسلیحاتی گسترده و کم‌سابقه آمریکا از رژیم‌صهیونیستی در شرایطی است که کارشناسان آمریکایی همچنان نگران عکس‌العمل محورمقاومت هستند. براین اساس، بن ویدمن، خبرنگار ارشد بین‌المللی شبکه سی. ان. ان آمریکا که در بیروت مستقر است، در تازه‌ترین تحلیل خود از روند تحولات در سرزمین‌های اشغالی، با اشاره به تحرکات اخیر در محور مقاومت، ازجمله در یمن، سوریه و عراق در حمایت از مردم غزه، تاکید کرد در سراسر خاورمیانه چراغ‌های هشدار برای وقوع یک جنگ‌تمام‌عیار به‌ رنگ قرمز درآمده‌است.

ویدمن با اشاره به حمایت‌های اخیر دولت آمریکا از رژیم‌صهیونیستی، ازجمله «ارسال ۲ ناوگروه هواپیمابر به شرق مدیترانه»، «اعلام آماده‌باش به ۲ هزار تفنگدار نیروی‌دریایی این کشور برای اعزام به منطقه»، «سفر بایدن به تل‌آویو و اعلام حمایت کامل از رژیم‌صهیونیستی»، «ارسال مقادیربسیاری مهمات و تجهیزات» و «برنامه‌ریزی برای ارسال میلیاردها دلار کمک مالی به تل‌آویو»، تاکید می‌کند که همه اینها نشانه‌هایی است برای اینکه «ایالات‌متحده به احتمال بسیار واقعی به دخالت مستقیم در یک جنگ منطقه‌ای در خاورمیانه نزدیک‌تر شده‌است».

شرایط برای آمریکا فرق کرده‌است

خبرنگار ارشد سی. ان. ان، اما شرایط فعلی را متفاوت از گذشته ارزیابی می‌کند و معتقد است وضعیت کنونی مانند سال ۱۹۹۱ و ۲۰۰۳ (دخالت آمریکا برای بیرون راندن ارتش صدام از کویت و حمله آمریکا برای سرنگون کردن صدام) نیست که با برنامه‌ریزی و آماده‌سازی مطلوب انجام شد و آمریکا و متحدانش زمان، مکان و مقیاس حمله را تعیین کردند؛ «اکنون، در بهترین حالت، ایالات‌متحده در تلاش است به رویدادهایی که عمدتاً خارج از کنترلش هستند، پاسخ دهد».

ویدمن اما نمی‌تواند نگرانی خود را از تحولات پیش‌رو پنهان کند و می‌افزاید که درچنین شرایطی، آسیب‌پذیری‌های حضور گسترده نظامی آمریکا در سراسر خاورمیانه آشکارتر می‌شود.

ایران، چالش اصلی

خبرنگار ارشد سی. ان. ان با اشاره چالش‌های منطقه‌ای آمریکا در مواجهه با محورمقاومت در نقاطی مانند لبنان، سوریه و عراق، جمهوری‌اسلامی را به‌عنوان اصلی‌ترین چالش واشنگتن در منطقه می‌داند. ویدمن معتقد است ایران با وجود دهه‌ها تحریم‌های شدید اعمال شده ازسوی آمریکا، در توسعه مجموعه‌ای از تسلیحات پیشرفته موفق بوده‌است؛ «همچنین سپاه‌پاسداران تجارب رزمی ارزشمندی در سوریه و عراق به‌دست آورده‌است». او همچنین با اشاره به حمله موشکی سپاه‌پاسداران به پایگاه عین‌الاسد آمریکا پس‌از ترور شهید سلیمانی ازسوی دولت این کشور در ژانویه ۲۰۲۰، تاکید می‌کند: «درحالی‌که انتقال یک سرباز یا تفنگدار دریایی از ایالات‌متحده به خاورمیانه هزاران دلار هزینه دارد، اما یک نیروی سپاه‌پاسداران برای اینکه به بغداد، دمشق یا بیروت برود، فقط یک اتوبوس نیاز دارد».

نکته جالب توجه، اما اینجاست که ویدمن معتقد است اگرچه شاید آمریکا قوی‌ترین ارتش جهان را داشته باشد، اما همان‌گونه که شکست‌های این کشور در ویتنام و افغانستان ثابت کرد، این موضوع نمی‌تواند تضمینی برای پیروزی درمقابل حریفی «مصمم» و «مدبر» باشد.

ترس از عملی شدن «تهدیدهای ایران»

او همچنین با اشاره به سفر منطقه‌ای اخیر وزیر امورخارجه ایران، به هشدارهای حسین امیرعبداللهیان درباره اینکه درصورت ادامه حملات رژیم‌صهیونیستی به غزه، گشوده شدن جبهه‌های جدید منتفی نیست، اشاره می‌کند و نمی‌تواند نگرانی خود را از عملی شدن چنین تهدیدی پنهان کند.

خبرنگار ارشد سی. ان. ان با مروری بر اوج‌گیری اعتراض‌های ضدآمریکایی و ضدصهیونیستی در کشورهای اسلامی، معتقد است: «درحالی‌که جنگ در غزه بیداد می‌کند، خشم خاورمیانه درحال جوشیدن است. در اردن، لبنان، لیبی، یمن، ایران، ترکیه، مراکش، مصر و... تظاهرات علیه اسرائیل شعله‌ور شده‌است، اما بخش عمده‌ای از این خشم، برعلیه «سرسخت‌ترین» و «سخاوتمندترین» حامی اسرائیل، یعنی ایالات‌متحده است».

ویدمن به موضع‌گیری‌های انتقادی برخی دوستان آمریکا در منطقه، به‌ویژه پس‌از بمباران بیمارستان «المعمدانی» در غزه اشاره و اضافه می‌کند که «ایالات‌متحده شاید هنوز هم درمیان خودکامه‌های منطقه متحدانی داشته باشد، اما موضوع در خیابان‌ها کاملا متفاوت است».

منبع: همشهری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 17
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    1 2
    سلام . برادران این اشعار یکی از بهترین اشعار عملی در راه مبارزه با اسراییل برای همگان میباشد و است ...خیبر خیبر یا صهیون جیش محمد قادمون ...یعنی ای اسراییل خیبر خیبر یادت است سپاه محمد ص و ع ایستاده است ....مشرق بی انصافی نکن از دشمنان ما مطلب چاپ کردی از مال ما هم چاپ بکن ...
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    0 0
    چون سربازاشون با مواجهه بلافاصله پوشک لازم میشن
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    1 1
    چون سپاه پاسداران خیلی قوی و خشن است .
    • محمدروزبهانی IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
      0 0
      مگه دیوانست ایرانو نابود کنه؟ اتفاقا ایرانو اندازه چشماش دوست داره فقط زیاد قوی نمیخواش، میدونی با ایران هراسی سالانه چندمیلیارد دلار آهن قراضه میده عربا، حالا اگه ایران نباشه صنعت ساخت سلاحش برشکست میشه که
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
      0 0
      وقتی با نیرو های دلتا سیلز امریکا اشنا نیستی:
  • علی IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    0 1
    آمریکا مثله سگ از سپاه می‌ترسد چون می‌داند که نیروهای سپاه به شوق شهادت به جنگ می‌روند بنابراین ازهیچ چیزی نمی‌ترسند اهله عقب نشینی یافرارکردن نیستند..سپاه پراست از شیرمردانی چون حسین فهمیده که در هرلحظه حاضرهستند جان خود را در راه اسلام وکشورشان فدا کنند.لبیک یاخامنه ای
  • علی IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    1 2
    آمریکا مثله سگ از سپاه می‌ترسد چون می‌داند که نیروهای سپاه به شوق شهادت به جنگ می‌روند بنابراین ازهیچ چیزی نمی‌ترسند اهله عقب نشینی یافرارکردن نیستند..سپاه پراست از شیرمردانی چون حسین فهمیده که در هرلحظه حاضرهستند جان خود را در راه اسلام وکشورشان فدا کنند.لبیک یاخامنه ای
  • علی IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    1 0
    آمریکا مثله سگ از سپاه می‌ترسد چون می‌داند که نیروهای سپاه به شوق شهادت به جنگ می‌روند بنابراین ازهیچ چیزی نمی‌ترسند اهله عقب نشینی یافرارکردن نیستند..سپاه پراست از شیرمردانی چون حسین فهمیده که در هرلحظه حاضرهستند جان خود را در راه اسلام وکشورشان فدا کنند.لبیک یاخامنه ای
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    0 0
    آمریکا کلا از کسانی که اینستا ندارن می ترسه مخصوصا اگه آرزوشون بوسیدن ضریح باشه تا لش کردن توی کافه های لاس وگاس.
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
    0 0
    آمریکایی های بی شرف به سپاه میگن تروریست ولی خودشون لیبی و عراق و افغانستان رو به این روز انداختن. چون سپاه نمی‌گذاره تو منطقه قدرت مطلقه باشن از سپاه بدشون میاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس