کد خبر 1538246
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۵

به گزارش مشرق، داود مدرسیان، فعال رسانه در کانال ایتای خود نوشت :

جهان‌بینی با ایدئولوژی دو تعریف متفاوت دارد؛ اولی به معنایِ نوع نگاه به هستی، خدا، انسان، خالقیت خدا و مخلوقات و این جهان است و دومی به معنای ایده زندگی فردی و اجتماعی و برنامه عملی که هر مکتب برای پیروان خود اعلام می‌کند.

با این تعریف، ایدئولوژی هر نظام سیاسی، برگرفته از جهان‌بینی اوست.غالب نظامات سیاسی و مکاتب فکری، هم جهان‌بینی مختص خود را دارند هم ایدئولوژی خاص خود را.

روشنفکران چپ‌گرا و مارکسیست‌ها در دهه‌های گذشته همواره به اصل ایدئولوژی حمله می‌کردند و هنوز هم رگه‌هایی از این نگاه منفی به اصل ایدئولوژی در بین بخشی از روشنفکران وجود دارد. در حالیکه مکتب مارکس، خود نیز ایدئولوژی خاصی را به دنیا عرضه کرد.حمله به اصل ایدئولوژی و ادعای ایدئولوژی‌زدایی، غالباً از سر تعریف ناقص از ایدئولوژی است.

با تعریف درست از ایدئولوژی، امروز آمریکا و رژیم صهیونیستی و سایر نظامات لیبرال‌دموکراسی، ایدئولوژی‌ترین نظامات سیاسی دنیا را دارا هستند؛ نظاماتی که ارزش‌های خاص و ایده خاص و تعریف شده‌ای برای زندگی فردی و اجتماعی ارائه کرده‌اند و در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، الگو و ایده و طرح‌های روشنی را به اجرا درآورده‌اند.

آن‌ها، برای سایر نظامات سیاسی و کشورها و انسان‌ها و سایر اقوام و نژادها نیز الگوی خاصی را ارائه می‌کنند. بین خودشان صلح جداگانه برقرار است و برای دیگران ناامنی و جنگ را به ارمغان آورده‌اند. آنها در شرایط حساس و بزنگاه‌ها، از همدیگر حمایت قاطع می‌کنند.

در چنین شرایطی، برخی مسئولین و مقامات جمهوری اسلامی در رده‌های مختلف و بخشی از بدنه نخبگانی در حوزه و دانشگاه، سعی کرده‌اند که از جمهوری اسلامی، ایدئولوژی‌زدایی کنند!

حاکمیت گفتمانِ تنش‌زدایی در سیاست خارجه طی چنددهه و مصلحت‌گرایی در داخل، حاصل این نگاه بوده. متاسفانه بجای نگاه ایدئولوژی، نگاه پراگماتیستی-آن هم بدون واقع‌گرایی- مبنای تصمیمات بوده است.البته این دعوا در بین مقامات و مسئولین و نهادها همیشه برقرار بوده و به بدنه نخبگانی و افرادی عادی نیز رسیده است؛ حال هم نمی‌توان همه را پراگماتیست خواند.

اما باید مواظب باشیم.برخی سعی می‌کنند مصلحت‌بافی و پراگماتیستی را بجای نگاه‌های انقلابی و ایدئولوژی انقلاب اسلامی نهادینه کنند. البته که انقلابی‌گری به معنای بی‌تدبیری و نسنجیدن شرایط و عدم محاسبه‌گری نیست. اساساً بدون تدبیر و محاسبه‌گری، نمی‌توان کاری کرد اما جداً باید مواظب باشیم که از عرصه داخلی و خارجی، ایدئولوژی زدایی نکنند.

جمهوری اسلامی بدون آرمان‌ها و ایدئولوژی انقلاب اسلامی، زمین می‌خورد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    0 0
    انقلاب مثل فواره یا آتشفشانه.خواهی نخواهی بعد مدتی میشود آنچه قانون طبیعت است.ایم وسط عده ای بیخودی جلز و ولز میکنند.
  • IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    0 0
    خیبر خیبر یا صهیون جیش محمد قادمون ...خیبر خیبر یا صهیون جیش محمد قادمون ...خیبر خیبر یا صهیون جیش محمد قادمون ...خیبر خیبر یا صهیون جیش محمد قادمون ... خیبر خیبر یا صهیون جیش محمد قادمون ...
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    0 0
    هر بیسوادی یه تعریفی از ایدئولوژی میده با همون هم استدلال میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس