مربیان سابق تیم ملی

کارلوس کی‌روش چهارمین مربی است که در حالی‌که سابقه سرمربیگری در تیم ملی ایران را داشته برابر تیم ملی قرار می‌گیرد.

سرویس ورزش مشرق - با صعود تیم ملی ایران و قطر به فینال تورنمنت اردن، تقابل جذاب کارلوس کی‌روش با تیم ملی که همه در انتظار آن بودند، شکل گرفت. کی‌روش در ۲ مقطع و در مجموع بیش از ۱۰۰ بازی هدایت تیم ملی ایران را برعهده داشت و حالا نزدیک یک‌سال است که هدایت تیم ملی قطر را برعهده دارد. این چهارمین‌بار در تاریخ تیم ملی است که سرمربی حریف قبلاً در تیم ملی ایران سرمربی بوده است. مرور سوابق قبلی نشان می‌دهد که این تقابل‌ها اکثراً برای ایران با خاطره خوش همراه نبوده است.

* حشمت مهاجرانی سردمدار اولین تقابل سرمربی سابق با تیم ملی!

حشمت مهاجرانی بدون تردید یکی از نام‌های بزرگ مربیگری در تاریخ فوتبال ایران است. آخرین قهرمانی ایران در آسیا و اولین صعود به جام‌جهانی با این مربی انجام شد. مهاجرانی پس از انقلاب ایران را ترک کرد و در کشورهای عربی مشغول به کار شد. در مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴، مهاجرانی سرمربی تیم ملی عمان شد و عمان با تیم ملی ایران که سرمربی آن علی پروین بود هم‌گروه شد. پروین کاپیتان تیم تحت هدایت مهاجرانی در جام جهانی بود. در بازی رفت که ایران میزبان بود، مهاجرانی به دلایل سیاسی به ایران نیامد. آن بازی با تساوی بدون گل پایان یافت. در بازی برگشت در سوریه که مهاجرانی روی نیمکت حضور داشت، تیم ملی با تک گل حمید درخشان به پیروزی رسید.

کی روش چندمین مربی تاریخ فوتبال ایران مقابل تیم ملی است؟ +آمار



* ویرا ورژن قدیمی کی روش!

والدیر ویرا سرمربی برزیلی، حضور کوتاه اما تاریخی در فوتبال ایران داشت. ویرا سرمربی تیم ملی در بازی حماسی با استرالیا بود که به صعود تیم ملی به جام جهانی پس از ۲۰ سال انجامید. مسئولین فدراسیون اما پس صعود ویرا را برکنار کردند و این مربی فوتبال ایران را ترک کرد و سرمربی تیم ملی عمان شد.

مرور تاریخ نشان می‌دهد که ظاهراً فوتبال عمان علاقه زیادی به سرمربیان سابق تیم ملی دارد و همان‌طور که در حال حاضر سرمربی تیم ملی عمان، برانکو ایوانکوویچ یکی از بهترین مربیان تاریخ فوتبال ایران است و این امکان وجود دارد در صورت بازی ایران با عمان دوباره تیم ملی با سرمربی سابق خود روبرو شود.

عمانی‌ها با هدایت ویرا در سال ۱۹۹۸ و در بازی‌های آسیایی اولین تجربه برد برابر ایران را بدست آوردند. دیداری در چارچوب بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ بانکونک در تایلند که ۲-۴ به این تیم باختیم. در آن دوره هدایت تیم ملی ما در دستان زنده یاد منصور پورحیدری بود که نادر محمدخانی دفاع آخر تیم ملی یک گل به خودی هم زد! علی دایی و وحید هاشمیان نیز گلزنان ایران به عمان بودند.البته تیم ملی ایران نه تنها با همان شکست از مرحله گروهی صعود کرد، بلکه موفق شد در نهایت به مقام قهرمانی بازی‌های آسیایی برسد. این اولین و بهترین پیروزی عمان برابر تیم ملی ایران بود.

شاید در بین تقابل‌های تیم ملی با سرمربیان سابق خود، شبیه‌ترین مورد به تقابل پیش‌رو همین بازی ایران-عمان باشد. حداقل ۸ بازیکن از بازیکنان تیم ملی که در برابر عمان قرار گرفتند قبلاً در تیم ملی شاگرد ویرا بودند و این مربی شناخت کافی از حریف داشت. وضعیتی که در حال حاضر در مورد کی‌روش و تیم ملی هم صادق است.

کی روش چندمین مربی تاریخ فوتبال ایران مقابل تیم ملی است؟ +آمار

* آری‌هان جهانگرد هم روی کاغذ مربی ایران بوده!

آری‌هان یکی از مربیان تاریخ تیم ملی است که حتی یک بازی هم روی نیمکت ننشست. این مربی اولین سرمربی خارجی پس از انقلاب است که برای بازی‌های آسیایی ۱۹۹۴ انتخاب شد. این مربی اما پس از تنها چند جلسه تمرین و دیدن امکانات عطای کار در ایران را به لقایش بخشید. این مربی جهانگرد پس از آن به کشورهای مختلفی رفت تا اینکه سرمربی تیم ملی چین شد. چین که در سال ۲۰۰۲ به تنها صعود خود به جام‌جهانی رسیده بود، می‌خواست که قدرت خود را در فوتبال آسیا حفظ کند. این کشور میزبان جام ملتهای آسیا ۲۰۰۴ بود و با این سرمربی هلندی به دنبال قهرمانی در این مسابقات بود. تیم ملی در آن دوره یکی از آماده‌ترین تیم‌های خود را در اختیار داشت و به نظر می‌رسید که مشکلی برای پیروزی برابر چین نداشته باشد ولی اتفاقات بازی به ضرر تیم ملی افتاد و این چین بود که در ضربات پنالتی به پیروزی دست یافت.

کی روش چندمین مربی تاریخ فوتبال ایران مقابل تیم ملی است؟ +آمار

حالا دست تقدیر یکی دیگر از سرمربیان گذشته تیم ملی فوتبال یعنی کارلوس کی روش را مقابل ایران قرار داده و باید دید دیدار ایران و قطر را کی روش می برد یا قلعه نویی؟ البته امکان دارد تقابل مجدد با کی روش و یا حتی برانکو در جام ملت های آسیا این آمار را افزایش دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شاهد IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    0 4
    شک نکنید کی روش برنده است تیم خوب نیست
    • پری مجرد 44ساله IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
      0 2
      با امیر قلعه نویی به ژاپن یا کره جنوبی 11 بر صفر میبازیم
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    0 0
    تمام اسناد و مدارک بانکی شرکت های خوزستانی که در آتش سوزی شعبه مرکزی بانک ملی اهواز از بین رفت پیش خدا محفوظ است با آتش جهنم چه خواهید کرد ، تمام شرکت های دولتی نفتی و بانکی را شفاف کنید ، به چه دینی زندگی می کنید، دین صهیونیست. اجازه تفرقه بین ایران با کشور های همسایه به خاطر اتباع خارجی را ندهید . تیم های ترور صهیونیستی را دستگیر کنید . ترور از طریق فضای مجازی هم ترور است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس