کد خبر 1535034
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰

به گزارش مشرق، علی مهدیان در کانال خود در ایتا یادداشتی با موضوع عملیات طوفان الاقصی منتشر کرد:

نقل شده در عملیات هواپیما ربایی انتبه که در آن دو فلسطینی از سازمان آزادیبخش با همکاری عیدی امین رییس جمهور اوگاندا هواپیمای با ۲۴۸ مسافر اسراییلی را ربودند، وقتی از پیرزن اسراییلی که جزو مسافران بود نظرش را پرسیدند فقط یک جمله گفت و آن اینکه:«من نمیدانم پس اسراییل به چه دردی میخورد».

این تلقی نباید شکل میگرفت و برای همین اسراییل دست به عملیات صاعقه زد.در مدت نیم ساعت جنگنده های اوگاندا را بمباران و نابود کرد. گروگانها را آزاد کرد.

حدود پنجاه نفر از نیروهای اوگاندا را کشت. گروگانگیرها را هم کشت.

همه به یک دلیل، آن ذهنیت نباید شکل میگرفت.

اینکه اسراییل به چه دردی میخورد.

مهاجر های غاصب یهودی صهیونیست زیر سایه این نرم افزار ذهنی به اسراییل کوچ میکردند.

مناسبات بسیاری از کشورهای منطقه زیر سایه همین فهم شکل میگرفت.

از دل جریانهای اسلام گرا و ملی گرای منطقه زیر سایه همین فهم بود که جریان سازش متولد شد.

با این حساب جنگ شش روزه اعراب با اسراییل را یک جنگ ساده قلمداد نکنید، این یک واقعه است که در ذهنها نظام محاسبه شکل میدهد. نظام محاسبه ای که سبک تصمیم گیری دولتها و جریانهای اسلامی منطقه را تحت تاثیر قرار میداد. خوب دقت کنید. واقعه ها فارغ از حجم و اندازه شان میتوانند جغرافیا درست کنند، تاریخ بسازند.

چرا؟ چون با معنایی که ایجاد میکنند، نظام محاسبات اراده ها و قدرتها را تسخیر میکنند.

این نکته ای است که اگر امروز به آن توجه نکنیم، اندازه شکست اسراییل که قابل ترمیم نیست را نخواهیم فهمید. شکست اسراییل نه به دلیل حجم کشته و مجروح و اسیر بلکه به دلیل معنایی است که این حجم بالا ایجاد میکند.شکست هیمنه و هژمونی اسراییل آنهم نه به دلیل آنکه در جنگها کلا شکست و پیروزی وجود دارد، نه. بلکه به دلیل جنس قدرت دیگری که به عالم معرفی میشود تا نرم افزار ذهن دنیا را از محاسبه سلطه گر و سلطه پذیر کلا خلاص کند.

این همان نکته ای است که رهبر حکیم ایران در دوران ریاست جمهوری اش در سازمان ملل گفت. اینکه انقلاب ما و جنگ هشت ساله یک قدرت دیگری را به عالم معرفی کرد. دنباله این نرم افزار محاسبه جدید بود که اتفاقات بعدی را شکل داد و جریان جهانی مقاومت را زنده کرد. در پیام تبریک پیروزی حزب الله در جنگ سی و سه روزه نیز رهبری عزیز گفت که شما نرم افزار محاسبه بشر را خراب کردید.

اتفاقی که طوفان الاقصی محقق کرد در این قواره است. یعنی یک قدرت دیگر را به همه دیر باوران معرفی کرد. پرچم سازشگری و عادی سازی را پایین آورد و قدرت مقاومت را به عالم شناساند، قدرتی که هیمنه و هژمونی اسراییل را در افکار مردم و حاکمان خراب کرد و حالا همه خواهند گفت پس «اسراییل به چه دردی میخورد» اما این بار این فهم قابل جبران نیست.

این تجربه در عداد همان وقایع تاریخ ساز ذهنیت ها را پالایش کرد. همانقدر که سازشکارهایی مثل «جریان وسطیه» در اخوان المسلمین و در بهار اسلامی مصر و در تشکیلات خودگردان و در اعتدالیون ایران دیدند که دشمن بدعهد است و اگر بنا نیست تسلیم شوید پای قرارش نمیماند و «این شد یک تجربه» همانقدر بلکه بیشتر اما روی دیگر این سکه حرکت گام به گام و پر از صبر و استقامت و ایمان و توکل جریان مقاومت بود که نشان داد اراده اش فائق میشود و ناگهان ورق بر میگردد.

این فهم را اسراییل با هزار هزار تن بمب بر سر غزه هم نمیتواند تغییر دهد. این نظام محاسبه دیگری است. که به چشم آمده و دیده شده. حالا ببینید رسانه ها و سیاستمداران دنیا چگونه انگشت به دهان شدند از ابعاد حرکت طوفان الاقصی. این پیامی است که انسانها را وادار به حرکت و قیام میکند و امید میبخشد که میتوانند زیر بار اراده غیر خدا نروند و موحد باشند.

اگر میبیند نتانیاهو میگوید نبردم با حماس باید چهره خاورمیانه را عوض کند یا نسلها را درگیر میکند دلیلش این است و حال آنکه او دیگر نظام محاسبه شکل گرفته را نمیتواند عوض کند. شکست نظامی و زدن هزاران موشک ، ترکاندن تانکهای مرکاوا، شکست امنیتی خیره کننده، شکست اجتماعی در داخل، شکست سیاسی در نسبت با کشورهای عادی ساز رابطه، همه و همه نمیتواند به پای این شکست مهم تاریخی تمدنی برسد. و البته هنوز این قصه سر دراز دارد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    1 0
    جنبش ازادی بخش فلسطین یک هواپیماراهم دزدید وبه ایران اورد که خلع سلاح وزندانی شددرکل زمینهایشون روخریدن
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    3 3
    سلام بر ارواح طیبه شهیدان قسام که ان شاء الله با یاران امام حسین ع محشور شوند... وقتی پای سازش با یزید بود، از جانشان گذشتند....
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    5 2
    لعنت ابدی بر رژیم آپارتاید کودکش اسرائیل
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    12 3
    مرگ بر اسرائیل کودک کش
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    5 1
    تل‌آویو به ساحل دریا خیلی نزدیک است وباید از سمت دریا به تل‌آویو حمله کرد
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    4 3
    وحشی های صهیون محکوم به زوال و فنا هستند.....
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    0 2
    درین که اسراییل غاصب و جنایتکار و فلسطین مظلوم ست شکی نیست ولی نباید و حق نداریم ایران را برای دفاع از فلسطین ویران کنیم و حمایت ما از فلسطین باید همراه با انگیزه اسلامی و انسانی و با رعایت منافع ملی کشورمان باشد نه برای کاسبی سیاسی
  • FR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    1 1
    فرانسه از حیرت و ترس و نگرانی و بی ابرویی این روزهای « تنها دولت دموکراتیک خاورمیانه » سنکوب کرده ! فقط اسراییل نیست که دیگه به هیچ دردی نمیخوره حامیان آن هم کیش و مات شده اند
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    1 1
    اسرائیل دقیقا عین یک فرد سرتق می مونه که باباش گردن کلفت ده هستش
  • TR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    0 3
    اسرائیل برای این خوبه که ائمه جمعه برای خطبه های نماز جمعه یه چیزی داشته باشن که بگن برای این خوبه که سوء مدیریت و ندانم کاریها تقصیر یکی بیوفته برای این خوبه که اگه کسی رو مخالف گرفتیم ، بهش انگ جاسوسی اسرائیل بزنیم بازم بگم ؟!!!
    • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
      0 0
      اون جور کارها توی ژنتیک امثال توه.
    • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
      0 0
      وقتی ارباب اسرائیلیت محو شد بیا بازم بگو!
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    3 1
    اگر اسراییل تا 2006 در جنگها پیروز می شد برای این بود که در مقابل بنده خدا قرار نگرفته بود و از 2006 و بخصوص حالا این را تجربه می کند بنده خدا یعنی چه و الله اکبر یعنی چه و این را امام ما به ما یاد داد تلاش کنیم اله اکبر را فهم کنیم و بنده خدا باشیم دیگر اسراییل و آمریکا که هیچ . حتی شیطان حریف ما نمی شود. صلوات بر شهدای را آزادی از قیود شیطان و شیطان صفتان.
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    0 3
    دوران جاهلیت گذشته. بجای ایجاد دشمنی آنهم بخاطر عقاید شخصی به دنبال تعامل و دوستی با دنیا باشید. بخدا اگر شما رها می‌کردید فلسطینی و اسرائیلی کنار هم به خوبی زندگی می کردند.
    • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
      1 0
      اتفاقا این صحبت های بی منطق شما ، نشون میده عصر جاهلیت تموم نشده . حتی جاهلیت شدیدتر هم شده . یه فکری برای این حجم عظیم از جهالتتون بکنید .
  • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
    2 0
    اسراییل خونخوار ، خودِ درد است . بخاطر همین است که به هیچ دردی نمیخورد . اسراییل دردشدیدی است که درمانی ندارد و تنها راه چاره ازبین بردن این درد شدید است.
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
    1 0
    به هیچ دردی نمیخورد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس