حساب‌کشی از فدراسیون‌های ضعیف در هانگژو؛ روسای ناکام بروند

روسای فدراسیون‌هایی که رشته‌های تحت مدیریت آنها نتایج ضعیفی در بازی‌های آسیایی هانگژو کسب کردند باید بابت عملکردشان بازخواست شوند؛ این بازخواست باید کناره‌گیری آنها را در پی داشته باشد.

به گزارش مشرق، بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو امروز(یکشنبه) به پایان رسید و کاروان ورزش ایران با کسب ۱۳ مدال طلا، ۲۱ مدال نقره و ۲۰ مدال برنز در جایگاه هفتم جدول رده‌بندی توزیع مدال‌ها قرار گرفت. عملکرد کاروان ایران نسبت به دوره قابل بازی ‌های آسیا با افت در تعداد مدال‌های طلا همراه بود. در بازی‌های آسیایی جاکارتا، ورزشکاران کشورمان ۲۰ مدال طلا کسب کرده بودند که این تعداد در هانگژو به ۱۳ مدال طلا رسید. این در شرایطی بود که نسبت به دوره‌های پیشین بازی‌های آسیایی، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک بیشترین حمایت را از فدراسیون‌ها انجام داده بودند تا دیگر جای هیچ عذر و بهانه‌ای باقی نماند.

بر خلاف دوره‌های قبل بازی‌های آسیایی مسئولان ورزش کشور تصمیم گرفتند که اعزام به هانگژو بر اساس سیاست کیفی‌سازی باشد و قرار بر این شد که کسب مدال در اولویت اعزام به بازی‌های آسیایی قرار بگیرد. در جلساتی که روسای فدراسیون‌ها با مسئولان کمیته ملی المپیک داشتند آنها پیش‌بینی‌های خود را در خصوص اینکه شانس کسب چند مدال در هانگژو دارند را اعلام کردند. این پیش‌بینی‌ها در نهایت به عنوان رکن اصلی تصمیمات ستاد بازی‌های آسیایی در اعزام ورزشکاران و تیم‌ها قرار گرفت؛ پیش‌بینی‌هایی که بخشی از آنها به شکل رندانه‌ای صورت گرفته بود و با واقعیت‌ها تفاوت زیادی داشت.

بیشتر بخوانید:

طبق برخی تحلیل‌ها ما در بازی‌های آسیایی دهم می‌شدیم/ باید به سمت رشته‌های ورزشی کم خرج پرطرفدار برویم

اینکه چرا برخی فدراسیون‌ها تحت هر شرایطی به دنبال اعزام ورزشکاران‌شان به بازی‌های آسیایی بودند ولو اینکه شانسی برای کسب مدال و حتی صعود به مرحله دوم نداشتند عجیب و البته قابل تامل است. عملکرد ورزشکاران کشورمان در رشته‌هایی همچون تیراندازی با کمان، تیراندازی، اسکیت سرعت، بدمینتون و تنیس به قدری ضعیف بود که اگر فدراسیون‌هایی که این رشته‌ها را پوشش می‌دهند هیچ فعالیتی نمی‌کردند همین نتایج کسب می‌شد. در هندبال، شنا، شیرجه، واترپلو، دوومیدانی، بسکتبال، قایقرانی، تکواندو، فوتبال و وزنه‌برداری هم گرچه نتایج‌شان فاجعه‌بار نبود، اما انتظارات برآورده نشد.

بازخوانی مصاحبه روسای فدراسیون‌ها که پیش از بازی‌های آسیایی انجام می‌دادند خالی از لطفا نیست. رئیس فدراسیونی که سال‌هاست این سمت را بر عهده دارد برای اعزام ورزشکارش به هانگژو التماس می‌کرد و در نهایت ورزشکارانش در همان مسابقه اول حذف شدند. دیگر رئیس فدراسیون قول داده بود که رشته ورزشی تحت پوشش فدراسیون ۶ مدال طلا کسب می کند؛ اما در نهایت تنها دو سه مدال نقره و برنز به دست آمد.

یک رئیس فدراسیون هم که دومین دوره ریاستش را طی می‌کند چنان سوءمدیریتی از خود نشان داده که در رشته‌ای که زمانی برای ورزش کشور مدال‌های زیادی کسب می کرد، زنگ تفریح کشورهای آسیایی شده‌ایم.او که با لابی مسئولان وزارت ورزش در دولت پیشین به ریاست این فدراسیون المپیکی رسید در همان نشست خبری ابتدایی خود عنوان کرد که قصد دارد پرونده ورزش قهرمانی را در این فدراسیون ببندد و به جای آن در ورزش همگانی سرمایه گذاری کند. از چنین کسی که کمترین اطلاعات را از ورزش قهرمانی دارد توقعی بیشتر از ناکامی و هدر دادن تلاش‌های روسای پیش از خود نمی‌رود. در دیگر رشته‌ای که ورزشکارانش نقش توریست را در هانگژو داشتند مهمترین مسئله حضور پسر رئیس فدراسیون در همه سفرها است و بقیه مسائل اهمیتی ندارد.

حالا که ورزش ایران به دلیل سوء مدیریت در برخی از فدراسیون‌ها متضرر شده انتظار می‌رود روسای این فدراسیون‌ها که مدام در شعارهایشان عنوان می‌کنند هدف‌شان خدمت به ورزش است و نه چیز دیگری از سمت‌های خود استعفا کنند تا در عمل هم خدمت به ورزش را معنا کرده باشند.در این میان مجامع فدراسیون‌ها که متاسفانه توسط روسای فدراسیون‌ها چینش شده‌اند باید ناظر عملکرد فرد منتخب‌شان باشد؛ اما واقعیت این است که از این مجامع انتظاری نمی‌رود؛ چرا که بقای اعضای آن در گروی بقای رئیس فدراسیون است؛ اما جامعه ورزش به خوبی متوجه این موضوع است که عملکرد ضعیف برخی رشته‌های ورزشی در وهله اول متوجه روسای فدراسیون‌هایی است که این رشته‌ها را تحت پوشش دارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    2 0
    متاسفانه فقد بلدند به فدراسیون کشتی بتازند ، فدراسیونی که با مدیریت قوی و انقلابی جایگاه کشتی ایران را بالا برده و نخبه پروری و کشتی پایه را بخوبی دنبال می‌کند
    • متوهم IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
      0 0
      مدیریت غوی و انغلابی را خوب آمدی !
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    3 0
    فوتبال که فاجعه بود!!! یک عقبگرد و پس رفت مفتضحانه
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    0 0
    اسکیت اولین دورش بود و نسبتا خوب بود اگه از تنیس منظورتون مشکات الزهرا است که اتفاقات باعث شد شنا و بدمینتون همیشه ضعیف هستند عملکرد ضعیف تیراندازی با اونهمه اعزامی و دو میدانی قسمت دو داشت کاراته ضعیف بود دوچرخه با این امکانات عالی بود مخصوصا لبیب که دوتا ۴ امی لب مرز داشت تازه امکاناتی ندارند
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    0 0
    افتضاح ترین بوکس بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس