اهدای خون کاهش یافته است/وضعیت ذخایر پلاکت مناسب نیست

مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: اگرچه ذخایر خون درحد یک هفته است اما وضعیت پلاکت مناسب نیست.

به گزارش مشرق، سید منتظر شُبّر افزود: در آیین پیاده روی اربعین بیش از یک میلیون نفر از تهران عازم این سفر معنوی شدند که بسیاری از اینها از اهداکنندگان خون بودند؛ علاوه بر آن به دلیل تعطیلی های مناسبتی در شهریور ماه و افزایش سفرها سبب شد تا استقبال هموطنان از اهدای خون کاهش یابد.

وی ادامه داد: اگر وضعیت و استقبال از اهدای خون به همین حالت ادامه یابد در تامین خون مورد نیاز با مشکل روبرو می شویم و سطح ذخایر خون به کمتر از یک هفته خواهد رسید.

مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: در حال حاضر اگرچه در مورد خون مشکلی نداریم و سطح ذخیره آن در حد یک هفته است اما با توجه به اینکه عمر محصولی مانند پلاکت کوتاه و حد سه روز است، وضعیت ذخایر آن مناسب نیست.

وی تاکید کرد: پلاکت نیاز ضروری بسیاری از بیماران مانند بیماران سرطانی است و با تزریق آن وضعیت بیمار ثابت شده و برای شیمی درمانی و ادامه روند درمان آماده می شوند.

درحال حاضر همه گرو های خونی می توانند خون اهدا کنند اما بهتر است که افرادی دارای گروه خونی منفی و بخصوص گرو ه خونی O منفی هستند بیشتر خون اهدا کنند.هموطنان خون اهدا کنند

وی با بیان اینکه روند کاهش اهدای خون در شهریور ماه تقریبا در همه کشور را داشته ایم، اما به دلیل اینکه تهران قطب پزشکی و انجام بسیاری از اعمال جراحی است و بسیاری از بیماران از دیگر نقاط کشور برای ادامه درمان به تهران می آیند، نیاز به خون و فرآورده های آن زیاد است، بنابراین از مردم می خواهیم که برای اهدای خون اقدام کنند.

همه گروه های خونی، خون اهدا کنند

شُبّر اعلام کرد: در حال حاضر همه گرو های خونی می توانند خون اهدا کنند اما بهتر است که افرادی دارای گروه خونی منفی و بخصوص گرو ه خونی O منفی هستند بیشتر خون اهدا کنند.

روزانه ۱۲۰۰واحد خون اهدا می شود اما مصرف ۱۵۰۰واحد است

وی با بیان اینکه قبل از شهریور میزان ذخایر خون در حد دو هفته بود در حال حاضر به یک هفته کاهش یافته است، تاکید کرد: در حال حاضر روزانه ۱۲۰۰ واحد خون اهدا می شود اما مصرف ۱۵۰۰واحد است و این یعنی اینکه روزانه ۳۰۰واحد خون از ذخایر برداشته می شود.

مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: با توجه به اینکه در دیگر استان ها نیز این کاهش اهدا را داشتیم، بنابراین ازطریق شبکه ملی خون رسان هم از طریق دیگر استان ها نمی توان نیاز به خون را جبران کرد و از مردم می خواهیم خون اهدا کنند.

در حال حاضر روزانه ۱۲۰۰واحد خون اهدا می شود اما مصرف ۱۵۰۰واحد است و این یعنی اینکه روزانه ۳۰۰واحد خون از ذخایر برداشته می شود.وی تصریح کرد:با توجه به در پیش بودن سرما و کوتاه شدن روز ها و همچنین افزایش میزان آلایندگی هوا، پیش بینی می شود میزان استقبال برای اهدای خون کاهش یابد و ازسویی هم نیاز به خون همیشگی است و فقط تامین خون ازطریق اهدای آن امکان پذیر است.

در حال اهدای خون درایران به صورت کاملا داوطلبانه انجام می شود و شاخص اهدای خون در ایران در حال حاضر براساس آمار اهدای خون در سال گذشته(۱۴۰۱) ۲۶ نفر به ازای یک هزار نفر جمعیت کشور است و از این لحاظ ایران دارای موقعیت خوبی در بین دیگر کشورها است.

بارزترین مثال برای موقعیت هایی که در آن نیاز مبرم به خون پیدا می شود، عبارت از زمان بروز حوادث و سوانح گوناگون نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی ها و اعمال جراحی است.

همچنین زنان باردار در حین زایمان، نوزادان و به خصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می شوند، نیازمند خون هستند و از طرفی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف کنندگان خون و فرآورده های خون هستند.

بسیاری از بیماران دیگر مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی نیز ناگزیرند برای بهره مندی از یک زندگی به نسبت طبیعی برای تمام عمر به شکل منظم خون یا فرآورده های خون دریافت کنند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    0 0
    افغانی های که در دو سال اخیر به ایران عزیز مهاجرت کردن و از حق یارانه این مردم ایران در نان و آرد و آب و برق و سوخت و انرژی استفاده میکنن حالا هم وظیفه دارن که برن خون بدن
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    2 0
    مردم بدبخت دیگه خون شون کجابود؟؟؟ پول بدهیدوبخرید!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس