کد خبر 153162
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۸

بعد از مرگ بن‌لادن انتظار می‌ر‌فت القاعده به پایان برسد اما با آغاز بحران در سوریه، «سیا» و بندربن‌سلطان درصدد بازتولید نقش این گروهک و انتقال کانون سلفی‌ها از افغانستان و پاکستان به خاک سوریه هستند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، تاکنون چهار شماره از سلسله گزارش‌های رمزگشایی از نبرد حلب منتشر شد که عوامل تشدید بحران و طولانی شدن نبرد حلب، نقاط درگیری و کالبد شکافی هویت معارضان، واکاوی بافت قومی و مذهی شهر حلب ، ظرفیت این شهر برای معارضان و دولت، ترکیه و رؤیاهای محقق نشده در حلب مورد بررسی قرار گرفت. اینکه شهر حلب به عنوان پایتخت اقتصادی سوریه، ظرفیت‌های زیادی برای ترکیه دارد و ترک‌ها که در سوریه از نظر روحی دچار مشکل شده‌اند و پی برده‌اند که استراتژی‌هایشان در سوریه غلط بوده، تسکین این اشتباه را در تسخیر و تصرف حلب جستجو می‌کنند، سقوط حلب می‌تواند مرهمی برای همه شکست‌های پی در پی ترکیه در طول 17 ماه بحران در سوریه باشد که تا این لحظه محقق نشده است.

در این شماره قصد داریم نقش محور شر و گروهک تروریستی القاعدهدر نبرد حلب را مورد واکاوی قرار دهیم. اینکه دو محور «انگلیس، فرانسه و آمریکا» با پشتیبانی ناتو و «عربستان، قطر و ترکیه» با بازیگری القاعده چه نقشی در نبرد حلب دارند. اینگه چگونه از نیروهای القاعده و سلفی‌ها برای رسیدن به مقاصدشان استفاده می‌کنند.

در پی بروز خیزش‌های مردمی اخیر و تحولاتی که منجر به تقویت جنبش ‌های اسلامی شد، آمریکا و غرب همچنین برخی کشورهای منطقه بویژه عربستان، قطر و ترکیه احساس خطر کردند و وقتی خود را در مقابل این موج اسلام‌خواهی ناتوان دیدند، سعی کردند مسیر را منحرف کنند و یا اینکه در راستای اهداف خود موج سواری کنند. در تونس جریانات اسلامی بپا خاسته علیه نظام حاکم به هیچ عنوان سلفی نبودند، بلکه جنبش‌های اصلاحی و مردمی بود که حتی جریان‌های اسلامی در این خیزش‌ها، اصلاح طلب‌تر از جریانات بسته اخوانی عمل کردند. مثلا در تونس جنبش النهضه از لحاظ ایدئولوژی بسیار باز عمل کرد ولی عربستان سعودی با تزریق دلارهای نفتی خود در حال تغییر چهره انقلابی تونس است و ما شاهد رشد قارچ گونه جریانات سلفی در این کشور هستیم. 

در مصر نیز مشاهده کردیم که سلفی‌ها بعد از مبارک روی کار آمدند و با تشکیل سازمانی بزرگ، 4 حزب تشکیل دادند و بخشی از پارلمان نیز به خود اختصاص دادند و رسما وارد صحنه سیاسی این کشور شدند، در تونس نیز این حادثه تکرار شد. حال با حمایت دول مرتجع عرب و آمریکا این گروه در سوریه نقش بازی می‌کنند. مردم سوریه با «محی الدین عربی» که قطب اخلاق صوفیه و همزیستی اسلامی واقعی است، آشنا هستند و بر همین اساس تاکنون هیچگونه سلفی در این کشور قد علم نکرده بود. 

 

بازتولید القاعده در خاک سوریه با مدیریت سیا و بندربن سلطان

بازتولید القاعده در خاک سوریه با مدیریت سیا و بندربن سلطان

با آغاز بحران در سوریه مشاهده می‌کنیم که چگونه بعد از مرگ بن لادن القاعده به صورت قارچ گونه در حادثه آفرینی در این کشور قد علم کرده است در حالی که همگان فکر می‌کردند با مرگ بن لادن نقش این گروهک تروریستی نیز به اتمام رسید ولی در سوریه بازتولید شد. واقعیت امر این است که القاعده ساخته و پرداخته «سیا» دستگاه اطلاعاتی آمریکا است و در حال حاضر نیز این گروه تروریستی تحت نظر سیا و بندر بن سلطان دوباره بازسازی می‌شود، در واقع علت انتخاب بندر بن سلطان بهر یاست دستگاه امنیتی عربستان نیز همین امر بوده است.

این درحالی است که بندر در نزد ملک عبدالله پادشاه عربستان شخص منفوری بود که رابطه خبوی نداشتند و بعد از اینکه رئیس شورای عالی امنیت ملی شد، در عربستان اشتباهات راهبردی وی باعث شد که پادشاه وی را برکنار کنهدو 7-8 ماه به بهانه عیادت از پدرش عربستان سعودی را ترک کرد.

انتقال کانون سلفی‌ها از افغانستان و پاکستان به سوریه

 

انتقال کانون سلفی‌ها از افغانستان و پاکستان به سوریه

حال حاضر بندر بن سلطان الان با قدرت به صحنه سیاسی عربستان بازگشته و این کشور را به مرحله باز تولید القاعده نه در خاک خود بلکه در خاک سوریه وارد کرده است. این بازتولید القاعده باعث می‌شود دوباره موجی از سلفی‌های جهادی ایجاد شود.

همانگونه که اعلام شده است، بندر بن سلطان در حال انتقال کانون سلفی‌ها در افغانستان و پاکستان به خاک سوریه است. این امر برای غربی‌ها و امنیت اروپا و حتی کشور ترکیه بسیار خطرناک است و در واقع بازی با آتش است. بازی کردن با یک بیماری مسری است که خطرناک است و متاسفانه ممکن است کل منطقه خاورمیانه را آلوده کند. امروزه در حلب نبرد بین ارتش سوریه و این نیروهاست که متاسفانه برخی از مناطق در جنوب غرب حلب را تصرف کرده‌اند و پاکسازی آنها در حال انجام است.

آنچه کشور ایران و دوستان سوریه و محور شرقی در حال انجام آن هستند، تلاش برای جلوگیری از وقوع یک فاجعه بزرگ است که از فتنه بزرگ طایفه‌ای جلوگیری می‌کند و در این راستا از صلح جهانی و منطقه‌ای حمایت می‌شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس