کد خبر 1530933
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱

به گزارش مشرق، مهدی خراتیان، فعال رسانه در رشته توئیتی پیرامون قدرت گرفتن دلار با جنگ اوکراین نوشت:

مقایسه گزارشهای آگوست۲۰۲۳ با ژانویه ۲۰۲۲ (قبل از جنگ اوکراین) SWIFT نشان میدهد که جنگ اوکراین نه تنها به «دلارزدایی» منجر نشده، بلکه با کاستن سهم پرداختهای یورویی از ۳۶/۵۶٪ به ۲۳/۲۲٪ به «یوروزدایی»و با افزایش سهم دلار از ۳۹/۹۲٪ به ۴۸/۰۳٪ به تقویت دلار منجر شده است. یوان چین نیز در محدوده زیر ۴درصد نوسانهایی داشته و در ژانویه ۲۰۲۳ به حضیض ۱/۹۱٪ رسیده است، اما از ماه ژانویه علائمی از یک رشد قابل تامل در آن قابل مشاهده است.

گزارشهای بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی نیز تغییر خاصی در سهم قدرتمند دلار در معاملات فارکس نشان نمیدهد و دلار همچنان یکسوی ۹۰ درصد معاملات ۹۷ تریلیونی آن است. (به متن گزارش ماه سپتامبر بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی و عدد ۹۰٪ توجه کنید) همچنین بر اساس گزارش آگوست SWIFT، سهم دلار از بازار trade finance در آگوست ۲۰۲۳ معادل ۸۳/۹۵٪ و یوان ۴/۸۲٪ است و این در حالیست که این اعداد در ژانویه ۲۰۲۲ برابر با ۸۷/۳۸٪ برای دلار و ۱/۹۲٪ برای یوان بوده است. در مجموع، همانطور که قبلا گفته شد یوان علائمی از رشد را از خود نشان میدهد، اما نه به بهای تضعیف ناگهانی دلار یا همان «دلارزدایی» و نه با آن سرعتی برخی تصور میکنند. دلارزدایی ناگهانی نیازمند یک شوک ژئوپولتیک یا سقوطی مثل ۱۹۲۹ است.

دلار با جنگ اوکراین قدرت گرفت

دلار با جنگ اوکراین قدرت گرفت

دلار با جنگ اوکراین قدرت گرفت

دلار با جنگ اوکراین قدرت گرفت

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    1 5
    دلارزداییی. خخخخخخ
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    1 0
    مهم اینست که کشورها متوجه شدند می‌توانند منابع مالی خود را ب سادگی از دست بدهند. در حال حاضر جرات ندارند ب سرعت دلار زدایی کنند.
  • US ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    4 2
    آمریکا بزرگترین ذخایر لیتیوم جهان ام کشف کرد!!! دلارارو بگیرید سر دست لیتیوم بخرید:))
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    1 1
    ندیدن شوک ژئوپولیتکی با تلو تلو خوردن های ممتد بایدن دیگه نوبره -شما دنبال مصداق شوک نباش اصلش رفته روی هوا- ! رئیس جمهور آمریکایی که یه فس میکنه کل بازارهاشون تکون میخوره، کجای تاریخ آمریکا رئیس جمهور این اسکلی بوده؟ ابرقدرتی که هنوز لاف قدرت رو میزنه! آمریکا و اروپا دو روی یک سکه هستند، مگه دیگه چقدر زور دارن که بواسطه تحریم هاشون جلوی مبادله نشدن دلار یا یورو رو بگیرن؟ مگه دیگه الاغی هم در دولت کشورها مونده که نفهمه آمریکا و اروپا پاش که بیفته با همین دلار و یورو ازشون خفت گیری میکنن؟ شما که دیگه باید کتابی مثل Joseph Stiglitz's Freefall رو خونده باشید، بزرگوار علم اقتصاد سقوط کرده، به قول قدیمی ها خانه از پای بست ویران است خواجه در پی نقش دیوار است، شما دنبال اینی که عدد 1% نشده 100% یا هنوز 80% درصد سرجاشه؟! بعدشم در نظر داشته باش که قرار نیست یک ارز همین فردا-دو سه ساله دیگه- بیاد جای دلار؛ اگه ایران از این اقتصاد لیبرالی سرطانی فاصله نگیره مثل همون اقتصاد غرب به فنای عظما میره و گند و کثافت اون اقتصاد لیبرالی ورشکسته میره تو پاچه این کشور، مثل همین امروز که بواسطه این جماعت لیبرال مسلک غرب زده و همین تئوریسین های لجن اقتصاددان دانشگاهی دلالشون و این سیستم بانکی تورم ساز به فنا رفته! پایه و اساس اصلی اقتصاد غرب غارت منابع طبیعی و انسانی سایر ملت هاست بقیه اش دیگه روکشه و بازی با اعداد، صددرصد وقتی منابع مالی و انسانی رو ببری سمت خودت میتونی پیشرفت مادی داشته باشی و بعد یه روکش خوشگل واسه خودت درست کنی ولی روی تلی از کشته های مردم بومی و .... از آمریکا، استرالیا، فرانسه کشتار مردم الجزایر و غارت منابع آفریقا، نفت سایر کشورها، حماقت غرب پرست های دیکتاتوری مثل کشورهای حاشیه خلیج فارس و ...! از اینها گذشته جنگ اوکراین یه ترمیمه واسه اقتصاد به فنا رفته غرب و آمریکا، از پول در آوردن تا جذف جمعیت به اندازه مدنظرشون تا... اینها خیلی عاشق اوکراین بودن اون رو عضو ناتو کنن چرا نکردن؟آهان 6000 هزارتا کلاهک اتمی زیرگوششون هست، خر فقط زلنسکی و بس! از اینها گذشته خیلی هم طبیعه که مردم هر کشور حس وطن پرستی دارن نسبت به خاکشون، این جزء فطرت هر فرده ولی امان از روزگاری که یه احمق سلبریتی سگیونصت از این فطرت با دستور ناتو در جهت منافع ناتو سوء استفاده کنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس