به گزارش مشرق، و به نقل از وزارت علوم، عبدالحسین کلانتری با اشاره به اقدامات دشمنان نظام در همه سطوح جامعه جهت برهمزدن امنیت افزود: معاندان در صدد بودند که خشونت را نه تنها در جامعه بلکه در دانشگاهها هم تکثیر کنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در نشست هماهنگی مراسم آغازین سال تحصیلی دانشگاه مازندران با بیان اینکه برخی تهییجهای رسانهای توسط کانالهایی در خارج از ایران هدایت میشد، اظهار داشت: این گروه به نام دانشجو و شخصیتهای دانشگاهی، قصد ترویج انواع و اقسام هجمههای رسانهای در نقاط مختلف کشور را داشتند، اما ندانستند دانشگاه معدن و مهد عقلانیت، فضای گفتوگو، آزاداندیشی و تعامل مبتنی بر قانون و استانداردهای علمی است و تجربه تاریخی ثابت کرده هر زمان، افرادی با داعیه تجزیهطلبی سعی در برهم زدن فضای مراکز علمی را داشتند، خود دانشگاهیان در تقابل این فضا قرار گرفتند و آن را دفع کردند.
کلانتری با تاکید بر اینکه دانشگاه، معین دین، اسلام و جامعه است و خواهد بود، افزود: امروز دانشگاه نه فقط یک نهاد در کنار سایر نهادهای کشور که اساسا نهاد پیشران کشور است و اگر صحبت از تمدنسازی و آرایش قدرتهای جهانی میشود، در همه این مباحث نام دانشگاه میدرخشد و اکثر دشمنیها نسبت به دانشگاه از همین دریچه است؛ وگرنه تحریم بسیاری از دانشگاهها، اساتید و دانشجویان ما به چه معناست. این اوج عناد را نسبت به عنصر پیشران جامعه یعنی دانشگاهها میرساند.
اگر دانشگاه متوقف شود، کل این قطار پیشرفت از حرکت باز خواهد ایستاد، دشمن این موضوع را به خوبی فهمیده است. در همین راستا، زمانی میتوانیم فرهنگسازی مناسب در قیاس با استان داشته باشیم که دانشگاهها و تمام نهادهای موثر در سطح استان به صورت همافزا با هم فعالیت کنند. همه دستگاههای اجرایی و فرهنگی باید به صورت شبکهای عمل کنند. در غیر اینصورت، مسایل از یک نهاد به نهاد دیگر سرریز میشود.
هویت دانشجویی را تثبیت کنیم
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: برنامههای دانشگاه باید بهگونهای باشد که امید افزا بوده و دستآوردهای دانشگاهیان را نشان دهد. حضور اساتید خوشنام و موفق در عرصههای علمی و اخلاق استادی، تکریم خانوادهها و آشنایی ایشان با فضای دانشگاه و معرفی آییننامهها و قواعد رفتاری در دانشگاهها که شوونات دانشگاهی و حرفه ای را نشان میدهد، میتواند در آغاز موفق سال تحصیلی کمککننده باشد. هرچه بتوانیم هویت دانشجویی را تثبیت کنیم، عوامل آسیبزا کمتر میشود و دانشجو به درک این میرسد که به خاطر هویت دانشجویی، تمایزی در جامعه دارد.
کلانتری به موضوع عفاف و حجاب اشاره و تصریح کرد: بحث حجاب در متن سبک زندگی معنا پیدا میکند و باید در جغرافیای سبک زندگی، آن را فهم کرد و برایش نسخه پیچید. باید زیستبومی تشکیل شود که زیست عفیفانه را ترویج دهد.
معاون وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیتهای فرهنگی و مشوقهای این فعالیت در حوزههای غیردانشجویی از قبیل اساتید و کارمندان اشاره کرد و افزود: برگزاری چند برنامه برای کارشناسان فرهنگی دانشگاه، اجرای برنامههای فرهنگی متنوع برای اساتید در کنار طرح معرفتافزایی نهاد رهبری در دانشگاهها که منجر به تهیه آییننامه سرآمدی فرهنگی شده است، تصویب پایههای تشویقی برای اساتیدی که فعالیتهای فرهنگی چشمگیری داشته باشند یا به تشکلها و انجمنهای علمی کمک کنند، بازنگری آییننامه استاد نمونه دانشگاهی و افزایش چشمگیر شاخصههای فرهنگی نسبت به سالیان گذشته از جمله اقداماتی است که در جهت وزندهی به شاخصههای فرهنگی انجام شده است.
کلانتری در خصوص رتبهبندی فرهنگی دانشگاهها گفت: رتبهبندی فرهنگی که مدتها مغفول باقی مانده بود، احیا شده و طی مدت یک سال، سامانه منظمی تحت عنوان فرنما تشکیل شده که این سامانه دارای ۹ زیر سامانه است و به ۱۳ عدد نیز ارتقا پیدا میکند. کل مسوولیت و ماموریت این سامانه، حکمرانی هوشمند فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی در مجموعه آموزش کشور است و از جمله امکاناتی که در اختیار قرار میدهد، ارایه رتبهبندی فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها در شاخصههای عینی و قابل سنجش و ارایه رزومه فرهنگی برای تمام مجموعه های دانشجویی و دانشجویان است که بر اساس آن، میزان مشارکت دانشجو در فعالیتهای مختلف فرهنگی در زمان تحصیل مشخص میشود.
معاون وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاهها بر اساس موازین و ادبیات جهانی که پیرامون این موضوع شکل گرفته، در قبال مردم، جامعه و صنعت مسوولیت دارند، از تدوین پیشنویس آییننامه مسوولیت اجتماعی معاونان دانشگاه در وزارت علوم بر اساس دستور رییسجمهور خبر داد و اظهار امیدواری کرد اعطای نشان مسوولیت اجتماعی به دانشگاههای برتر، بزودی به سرانجام برسد.