کد خبر 1518927
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۹

آیا کاهش قیمت دلار در قیمت آهن آلات تاثیر داشته است؟

به گزارش مرکزآهن، سرویس ارائه دهنده قیمت خرید اهن الات از کارخانه برای بررسی تاثیر دلار بر قیمت آهن آلات در صنعت فولاد کشور باید به این نکته توجه داشته باشید که در کشور ایران دو نرخ دلار، اعم از آزاد و نیمایی بر قیمت‌ها تاثیرگذار است. نرخ نیمایی مرجع تعیین قیمت فولاد در بورس کالا و نرخ آزاد تعیین‌کننده قیمت‌ها در بازار آزاد است. قرارگرفتن تغییر نرخ دلار در کنار برخی عوامل نظیر تغییر قیمت مواد اولیه، تورم جهانی و بروز تغییرات در حجم عرضه و تقاضا زمینه نوسانات در بازار فولاد را فراهم می‌کند. اما این عوامل را چگونه بر قیمت‌ها در بازار فولاد تاثیر می‌گذارند؟ مرکز آهن پاسخگوی سوال شماست.

قیمت ثابت آهن آلات اغلب کارخانه‌ها

در دو سال اخیر نوسانات قیمت دلار در بازار بسیار شدید بود که به موجب آن شاهد نوسان قیمت در بازار فولاد نیز بودیم. اما می‌توان گفت از اوایل سال 1402 آرامش نسبی بر قیمت آهن آلات در اغلب کارخانه‌ها حاکم بوده است. یکی از مزایای این ثبات قیمت، رونق بازار مسکن و عدم افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز است.

از دلایل رکود قیمتی در ماه‌های اخیر نیز می‌توان به ایجاد محدودیت شدید در مصرف برق صنایع فولادی اشاره کرد. این روند باعث شده است که تقریبا نیمی از محصولات تولیدی از تابلو معاملات حذف شوند و حدود یک میلیون و 200 تن از تولیدات فولادی به تابلو معاملات راه پیدا کنند. با این‌حال، ثابت نگه داشتن قیمت آهن به عنوان بخش عمده‌ای از ماده اولیه مصرفی در بیش از نیمی از صنایع کشور، در دستور کار دولت و تمامی مدیران موثر کشور است.

رابطه دلار و آهن

فعالان بازار فولاد می‌دانند که رابطه‌ای دقیق و مستقیم بین قیمت دلار و آهن، این کالا و فلز استراتژیک برقرار است.

نرخ‌گذاری این فلز اساسی به‌عنوان کالایی که در بازار جهانی عرضه می‌شود براساس دلار آمریکا صورت می‌پذیرد. این بدین معناست که ایران، بازارساز بازار فولاد نیست. همین امر سبب می‌شود که برای تحلیل قیمت شمش آهن روند تغییر قیمت ریال به دلار بررسی شود. عواملی که در تعیین قیمت در بازار تاثیرگذار هستند عبارت‌اند از:

  • ارزش واحد پولی کشورهای مختلف در برابر دلار آمریکا
  • عوامل سیاسی، اقتصادی و روابط بین‌الملل که بر حجم عرضه و تقاضا در بازار تاثیرگذار است.

آیا کاهش قیمت دلار در قیمت آهن آلات تاثیر داشته است؟

تاثیر دلار بر شرکت‌های فولادی

همان‌طور که اشاره شد نوسانات قیمت دلار تاثیر مستقیمی بر صنایع تولیدی کشور ما به ویژه صنعت آهن آلات دارد. این تاثیرات عبارت‌اند از:

  • تاثیر دلار بر قیمت نفت و انرژی: مطالعات اقتصادی در سطح جهان نشان داده است که رابطه‌ای یک‌طرفه بین قیمت نفت خام و شاخص دلار و شاخص قیمت فولاد وجود دارد. به‌این معنا که شاخص قیمت جهانی فولاد از نوسانات قیمتی خود فولاد به همراه نوسانات قیمت نفت خام تاثیر می‌پذیرد. به‌این ترتیب زمانی که شاخص قیمت نفت صعودی می‌شود، قیمت آهن نیز به تبع آن افزایش می‌یابد.
  • برهم خوردن تعادل در بازارهای عرضه داخل و خارج: این تاثیر را در قالب یک مثال بهتر متوجه خواهید شد. به‌طور مثال اگر قیمت آهن با دلار 36000 تومانی در بازار 18000 تومان باشد، با افزایش قیمت دلار تا 72 هزار تومان ارزش تولید ایرانی در بازار جهانی نصف می‌شود. به‌این ترتیب از طرفی جذابیت بازار تولید ایران برای خریدار خارجی بالا می‌رود و از سوی دیگر کاهش دامنه سود در بازار خارجی، افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی را رقم می‌زند.
  • تاثیر بر هزینه‌های حمل و نقل: معمولا با افزایش نرخ دلار شاهد افزایش هزینه‌های جانبی نقل و انتقال با تریلی هستیم.

آیا کاهش قیمت دلار در قیمت آهن آلات تاثیر داشته است؟

سایر عوامل تاثیرگذار در قیمت آهن آلات

در کنار نوسانات قیمت ارز، عوامل اساسی دیگری نیز بر قیمت آهن آلات در کشور ما دخیل هستند. این عوامل عبارت‌اند از:

  • قیمت مواد خام و مواد اولیه: کشور چین دارنده رتبه اول در میان تولید کننده‌های مواد اولیه در تمامی مقاطع فولادی است. قیمت مواد اولیه پایه مانند سنگ‌آهن، قراضه، نیکل و کروم تاثیر اساسی بر قیمت آهن آلات دارد. میزان تولید سنگ و حتی موجودی انبارهای بنادر در چین، تاثیر مهمی بر قیمت جهانی فولاد دارد.
  • تورم جهانی: از آنجا که تقریبا تولید بالغ بر نیمی از کل فولاد جهان درکشورهای درحال توسعه انجام می‌شود، تورم در این کشورها باعث افزایش قیمت آهن آلات می‌شود.
  • حجم عرضه و تقاضای فولاد: نوسانات حجم عرضه و تقاضا از عوامل مهم در تعیین قیمت نهایی هر محصول است. بازار آهن نیز از این شرایط مستثنی نیست.
  • نیاز صنایع وابسته: قیمت آهن آلات با افزایش یا کاهش تقاضا در صنایع وابسته نظیر خودروسازی، پتروشیمی، ساختمان و... نیز دچار نوسان می‌شود.
  • قیمت ضایعات آهن: از آنجا که آهن قراضه یکی از مواد اولیه مصرفی در تولید شمش و سایر مقاطع فولادی است، نوسانات قیمتی آن در تعیین قیمت نهایی محصولات فولادی موثر است.

جمع‌بندی خبر

عوامل متعددی در نوسانات قیمت آهن آلات در کشور ما تاثیرگذار هستند. از تغییرات نرخ دلار گرفته تا تورم جهانی و تغییر قیمت مواد اولیه می‌توانند قیمت را در بازار فولاد ایران دستخوش تغییر کنند.


این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس