1

زبانم لال شما حتماً برای به ارث گذاشتن ثروت دیجیتالتان علاوه بر تعیین میراث‌خورها و تقسیم سهم و... باید برنامه خاص داشته باشید و اقدام‌های خاص‌تری را انجام دهید.

به گزارش مشرق، احتمالاً مرحوم فتحعلی اویسی و سریال بدون شرح را یادتان هست و جمله «دیجیتالم کجا بود» را هم خیلی شنیده‌اید. اما بدون شک درباره ارثیه دیجیتال و به ارث گذاشتن رمزارز برای بازماندگان کمتر شنیده‌اید.

به هرحال با داغ شدن بازار رمزارزها و تبدیل شدن خیلی از سرمایه‌های مادی به ثروت دیجیتال دیر یا زود باید این پرسش به ذهن سرمایه‌داران دیجیتالی می‌رسید که تکلیف ثروت کم یا زیادشان پس از مرگ چه می‌شود؟

تعیین میراث‌خورها

امسال را هنوز نمی‌دانم اما تا یک سال پیش، برآوردها می‌گفتند حدود ۱۴میلیون ایرانی در بازار رمزارزها حضور دارند و گویا روزانه بیشتر از ۱۰میلیون دلار تراکنش مالی توسط بیت‌کوین انجام می‌شود. البته چه این اطلاعات یک‌ساله و چه اطلاعات جدیدی که احتمالاً منتشر بشود چندان دقیق و معتبر نیست، چراکه با توجه به فیلترینگ و در دسترس نبودن اطلاعات خیلی از صرافی‌های رمزارز در ایران، آمار شفاف و دقیقی در حوزه معاملات بیت‌کوین و ارزهای رمزنگار وجود ندارد.

توی این اوضاع به جز هزارجور سؤال تخصصی که ممکن است درباره رمزارزها به ذهن من و شما برسد، یک پرسش ساده و جالب هم وجود دارد، اینکه سرنوشت رمزارزها در صورت مرگ مالک آن چه می‌شود؟

۱۰ سال یا حتی بیشتر است که دغدغه ارثیه دیجیتال در کشورهای دیگر مطرح شده، مجموعه مطالب و مقالات در این باره را هم اگر جست‌وجو کنید نمونه‌های ترجمه‌شده به فارسی‌اش را از سال۱۳۹۵ به این طرف در اینترنت پیدا می‌کنید.

اگر شما هم پول و سرمایه دیجیتالی دارید در نگاه نخست ممکن است به نظر برسد، زبانم لال پس از مرگتان، این نوع ثروت هم خود به خود و براساس قانون، شرع و... به وارثانتان می‌رسد.

دیجیتالم کجا بود؟

اما واقعیت این است چون ماهیت این سرمایه‌ها متفاوت است یقیناً انتقال آن‌ها به اشخاص دیگر پس از مرگ شما نیز متفاوت خواهد بود. بنابراین و بازهم زبانم لال شما حتماً برای به ارث گذاشتن ثروت دیجیتالتان علاوه بر تعیین میراث‌خورها و تقسیم سهم و... باید برنامه خاص داشته باشید و اقدام‌های خاص‌تری را انجام دهید.

در غیر این صورت اگر هزارتا وصیت نوشته باشید و همه ثروتتان را هم تعیین‌تکلیف و تقسیم کرده باشید، سرمایه‌های دیجیتال شما برای همیشه در شبکه بلاک‌چین می‌ماند و هیچ‌کس نمی‌تواند از آن‌ها استفاده کند. برخی مطالعات و مطالب مربوط به آن‌ها ادعا می‌کنند در حال حاضر سالانه میلیون‌ها دلار ثروت دیجیتال به همین دلیل از بین می‌روند و کسی قادر به استفاده از آن‌ها نیست.

آمارتان را بدهید

اقدام نخست این است که مالک ثروت دیجیتالی حتماً باید در وصیت‌نامه نام رمزارزها را به تفکیک بنویسد. ماهیت این رمزارزها جوری است که مشخصات شما و آن‌ها جایی ثبت و ضبط نمی‌شود و اگر خودتان اسمی از آن‌ها نبرید و آمارش را ندهید کسی نمی‌تواند با بررسی آرشیو، خزانه، ثبت احوال و اسناد و ... به آمار دارایی دیجیتالتان دست پیدا کند.

قدم بعدی این است که اطلاعات مربوط به کیف‌پول‌های ارز دیجیتالتان را در وصیت‌نامه بنویسید. مثلاً گذرواژه‌ها یا پین‌ها، عبارت‌های مخصوص بازیابی اطلاعات و کلمات کلیدی خودتان را در وصیت‌نامه قید کنید.

کاری که خیلی‌ها به دلیل وحشت از مشکلات امنیتی این کار را نمی‌کنند.

کارشناسان در این زمینه معتقدند علاوه بر کارهایی که گفتیم بهتر است شما راهنمای گام به گام برای نحوه دسترسی به رمزارزها و برداشت آن‌ها را در وصیت‌نامه و برای فرد مورد نظر تشریح کنید، چون خودتان ممکن است به‌راحتی کار را انجام بدهید اما میراث‌خورها حتماً برای این کار نیاز به راهنمایی مکتوب شما دارند.

منبع : روزنامه قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • رضا IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    0 0
    چند بار نوشتی (و باز هم زبانم لال)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس