وال استریت ژورنال: مذاکرات صلح روسیه و اوکراین در عربستان برگزار می‌شود

یک روزنامه آمریکایی خبر داد که عربستان سعودی میزبان مذاکرات صلح مربوط به جنگ اوکراین و روسیه خواهد بود و قرار است این نشست در جده برگزار شود.

به گزارش مشرق، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال شامگاه امروز شنبه خبر داد که عربستان سعودی میزبان مذاکرات صلح مربوط به جنگ اوکراین و روسیه خواهد بود. این اقدام در راستای تلاش از سر عجز کشورهای اروپایی برای برون‌رفت از باتلاق اوکراین است.

این روزنامه همچنین گزارش داد که در این نشست، مسئولان بلندپایه ۳۰ کشور جهان حضور دارند. قرار است این نشست در جده و در روزهای چهاردهم و پانزدهم مرداد ماه جاری برگزار شود.

در چهارشنبه گذشته هم، پس از سفر رجب طیب اردوغان به ریاض، عربستان سعودی و ترکیه، با انتشار بیانیه مشترکی تأکید کردند که باید بحران اوکراین از طریق مذاکره و دیپلماسی حل شود.

در این بیانیه تصریح شد: باید جنگ از طریق مذاکره و با استناد به حقوق بین‌الملل و از مسیر گفت‌وگو و راهکارهای دیپلماتیک حل شود. لذا باید تمام تلاشها را به کار بست تا تنش [بین روسیه و اوکراین] کاهش پیدا کند».

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم امروز در حاشیه دومین اجلاس روسیه-آفریقا گفت مسکو حدود ۳۰ ابتکار صلح برای حل‌وفصل بحران اوکراین از طریق کانال‌های رسمی و غیررسمی دریافت کرده است.

وی گفت: از همه سپاسگزاریم. تعداد زیادی از این ابتکارها بود. به نظرم، یک ماه قبل حدود ۳۰ [ابتکار] وجود داشت که شخصیت‌های عمومی از طریق کانال‌های دولتی یا حتی از راه‌های خصوصی ارائه شد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه در خصوص جدیدترین ابتکاری که مسکو دریافت کرده، امروز گفت «ولادیمیر پوتین» و اعضای ماموریت صلح آفریقا پس از گفت‌وگوهای خود درباره اوکراین، بیانیه مشترکی منتشر خواهند کرد. وی اظهار داشت: یک بیانیه مشترک پس از این نشست در حال آماده شدن است. به محض توافق بر روی آن منتشر خواهد شد.

اولین سری از این گفت‌وگوها در تاریخ ۱۷ ژوئن در کاخ کنستانتین خارج از سن پترزبورگ برگزار شد. پوتین در آن زمان گفت که مسکو هرگز گفت‌وگو را رد نکرد و این اوکراین بود که پیش‌نویس توافقی که در استانبول در مارس ۲۰۲۲ آماده شده بود را کنار گذاشت.

رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه شامگاه جمعه هم گفت مسکو آماده است تا به دنبال راهکار مسالمت‌آمیزی برای پایان دادن به بحران و جنگ اوکراین باشد. وی خطاب به سران کشورهای آفریقایی گفت: «رویکرد و ایده‌های شما، همگی منعکس‌کننده مفاد طرح صلحی است که چین در ماه فوریه برای حل و فصل اوضاع پیرامون اوکراین ارائه کرد».

چین پیش‌تر طرح صلحی ۱۲ ماده‌ای را برای حل بحران اوکراین مطرح کرده بود که در درجه اول خواستار آتش‌بس در این کشور بود؛ کشورهای غربی حامی اوکراین از این طرح استقبال نکردند.

پوتین ضمن یادآوری اینکه مقامات اوکراینی چارچوب نظارتی ویژه‌ای صادر کردند تا مذاکره با روسیه را ممنوع کنند، تاکید کرد: «ما به نوبه خود هرگز مذاکره را رد نکرده‌ایم و همیشه گفته‌ایم که آماده ادامه گفتگو هستیم».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
    3 3
    ای بابا بد شد که. عربستان به چه قدرتی رسیده که توان پایان دادن به جتگ ها رو داره.ارباب چرا حاضر نشد شما رو میانجی قرار بده؟
    • ایرانی IR ۰۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
      0 0
      عزیز یه سر بزن 🔥 نشانی احتمالا جواب بده ولی باید تا چند روز لوله بهت وصل باشه ه‍ههههه‍
    • B IR ۰۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
      0 0
      وظیفه تک تک شما آمریکا گدایان بیوطن به عنوان خادمین کاخ سیاه جانفشانی در راه ارباب بایدن مشنگ است به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان واشنگتون بجنگید که اگر خدای خواسته شکستی برای آمریکای قوم لوط در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد
    • چهار راه مرکزشهر IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
      0 0
      بد اینه که متانول مصرف میکنی عزیز گلم
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
    1 1
    درست نیست دو تا جمهوری شوروی با هم دعوا کنن . متحد بشید و به اعضای ناتو حمله کنید
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
    3 1
    روسیه ثابت کرد امریکا فقط زورش به فلسطین یا کشورهای تیرکمون به دست میرسه
    • پدی ازپیج همسایه IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
      0 0
      الان دیگه فلسطین هم موشک داره عزیز دل. دوره تیرکمون گذشت
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
      1 0
      روسیه چی رو ثابت کرده که قدرت دوم جهان زورش به اوکراین نمی‌رسه آمریکا تو جنگ حضور نداره اگه داشت الان تو مسکو می جنگیدن
  • سید مرتضی IR ۰۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
    0 0
    ظاهرا روسیه هنوز به این نشست دعوت نشده من نمیگم از خبرگذاری های روسی زبان خوندم خبرگذاری بهار روسیه
  • پدی ازپیج همسایه IR ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
    0 0
    آمریکاییها معمولا آرزوهای خودشون رو بصورت خبر منتشر میکنند! این اخلاقشون هست.زیاد جدی نگیرید
  • چهار راه مرکزشهر IR ۰۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
    0 0
    روسیه با حمله پیش دستانه که طبق منشور ملل متحد حق مسلم اوست، برنامه آمریکا و ناتو برای حمله به روسیه با جلوداری اوکراین اشغالی را خنثی کرد چنانچه خود دبیرکل حیله گر ناتو صراحتا اعتراف کرد سالها اوکراین را تسلیح و آماده برای حمله به خاک روسیه کرده بودیم. #درود بر روسیه🇷🇺
  • اکبر IR ۰۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
    0 0
    اوکراین همواره بخشی جدانشدنی از روسیه بوده و با دسیسه غرب جدا شد. الان هم هر اقدامی در جهت الحاق تمام خاک اوکراین به روسیه حق تاریخی مسلمش هست. تازه اکتفا کرده به بخشی از آن. درود بر #روسیه
  • IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
    0 0
    چرا همه کشورها به تورکیه و عربستان اعتماد کامل دارند مگه آنها چکار کردند که ما نکردیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس