چالوس

توسعه و تقویت زیرساخت های شهرستان چالوس به تاکید شماری از اهالی و مسافران وکارشناسان قبل از بهره برداری کامل آزاد راه تهران- شمال با هدف بدون دغدغه پذیرش میلیون ها گردشگر در این شهرستان لازم است.

به گزارش مشرق، به تاکید کارشناسان ارتقای زیرساخت بخش های مختلف شهرستان ۱۵۰ هزار نفری چالوس واقع در انتهای آزادراه تهران - شمال به خاطر ارایه خدمات ملی نگاه ویژه دولت و مجلس را می طلبد.

در زمان حاضر زیرساخت های این شهرستان پاسخگوی جمعیت شناور کنونی به این منطقه نبوده و به ویژه در ایام تعطیلات ورود میلیون ها گردشگر، شهرستان چالوس را قفل می کند و درصورت بی توجهی به تقویت زیرساخت های منطقه این مهم به اعتقاد کارشناسان به معضل اجتماعی فراگیر تبدیل خواهد شد.

عملیات اجرایی طرح ملی آزاد راه تهران - شمال از سال۱۳۷۶ به طول۱۲۱ کیلومتر در قالب چهار قطعه آغاز شد، تاکنون قطعه چهار آن حدفاصل مرزن آباد- چالوس به طول ۲۲ کیلومتر در سال ۱۳۹۲ و قطعه نخست آن هم به طول ۳۲ کیلومتر حدفاصل تقاطع بزرگرراه آزادگان و بزرگرراه شهید همت تا سه راهی شهرستانک سال ۱۳۹۹ به بهره برداری رسیده است.

قطعه دوم این طرح ملی هم به طول ۲۳ کیلومتر شامل منطقه شهرستانک تا پل زنگوله تیرماه امسال با حضور شماری از مسوولان کشوری و استانی از استان های البرز و مازندران با دستان مبارک آیت الله رییسی رییس جمهوری بهره برداری رسید.

دولت جهادی سیزدهم ماه گذشته همزمان آغاز عملیات ساخت قطعه سوم این مسیر ارتباطی ملی کشور به طول ۳۲ کیلومتر از پل زنگوله تا دوراهی دشت نظیر شهر مرزن آباد چالوس واقع در استان مازندران صادر کرد که به گفته صاحبنظران امر شهرستان چالوس باید قطعه پنجم این آزاد راه در نظر گرفته بشود و برای آن ردیف اعتباری در نظر گرفته شود.

کوتاه شدن حدود ۶۵ کیلومتر از طول مسیر نسبت به جاده موجود کرج - چالوس، کاهش زمان سفر چهارساعت و ۳۰ دقیقه در روزهای عادی به یک ساعت و ۳۰ دقیقه در روزهای عادی، مسیری ایمن و سریع برای چهار فصل سال، افزایش ظرفیت عبور نسبت به راه فعلی، صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا ناشی از کاهش آلاینده ها و واستهلاک خودروها، توسعه صنعت گردشگری و صنایع کشاورزی و تبدیلی از جمله مزیت هایی این طرح آزادراهی کشور اعلام شده است.

اتخاذ تدابیر لازم از هم اکنون

مهران رسولی دانشجوی چالوسی کارشناس ارشد رشته عمران دانشگاه آزاد واحد تهران تقویت زیرساخت این شهرستان را تنها راه برون رفت برای پذیرش میلیون ها مسافر و گردشگر این منطقه برشمرد.

رسولی یادآور شد : دولت و مجلس باید برای امور زیربنایی این شهر گردشگرپذیر نظیر راه، آب، گاز، برق سرمایه گذاری کلان انجام بدهد، این نیازی که از ادوار گذشته تاکنون برطرف نشده است.
وی افزود : در زمان حاضر نفس این شهرستان به هنگام ورود میلیونی مسافران بند می آید و ترافیک ناشی از سرریز جمعیت شناور، اهالی و هم مسافران را با مشکلات عدیده ای مواجه می کند.

این دانشجوی چالوسی با بیان اینکه این شهرستان با امکانات محلی خدمات ملی ارایه می دهد، تصریح کرد: نگاه ملی با تامین اعتبارات کلان برای ارتقای زیرساخت های این شهرستان غرب مازندران اجتناب ناپذیر است.
رسولی یادآور شد : اگر بخواهیم در بحث پذیرش و ساماندهی میلیون ها مسافر بعد از راه اندازی آزادراه تهران - شمال موفق عمل کنیم باید باید برای توسعه زیرساخت های این شهرستان از هم اکنون تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.

به گفته وی اگر این چالش چالوس حل نشود به طور قطع این شهرستان در مسیر پیشرفت قرار نخواهد گرفت و پیامد اجتماعی دامنگیر منطقه و شهرستان های اطراف خواهد شد.

این شهروند چالوسی تاکید کرد : دولت باید برای شهرهایی مثل چالوس که شهرت ملی دارد و مهم تر به خاطر واقع شدن در انتهای آزاد راه تهران - شمال سرمایه گذاری اصولی کند چرا که این سرمایه گذاری در واقع برای همه شهروندان ایرانی است که به خطه شمال سفر می کنند و از مواهب طبیعی استان بهره مند می شوند.

وی با اشاره به حضور میلیونی مسافران در منطقه این سوال را طرح کرد که آیا این ظرف جمعیت مضروف را دارد؟ اگر نداشته باشد به طور قطع به کالبد شهر در همه ابعاد آن آسیب و در نهایت به محیط زیست آن ضربه خواهد زد و بحران ایجاد کرد.

شهرستان چالوس به ویژه غرب مازندران با جلوه بی‌نظیر طبیعی و تاریخی به بهشت گردشگران داخلی شهرت دارد، منطقه‌ای که همواره در ایام تعطیلات و مناسبت‌ها میزبان میلیون ها مسافران بوده و سال‌ها است با امکانات محلی خدمات ملی ارایه می‌کند اما هنوز به درخواست ارتقای زیرساخت‌های آن پاسخی داده نشده است.

به تاکید مسوولان امر، زیرساخت های خدماتی اعم از آب، گاز، برق، راه و مخابرات برای جمعیت ثابت اهالی منطقه تعریف شده است در حالی که چهار دهه است با امکانات محلی خدمات ملی به میلیون ها مسافر و گردشگر ارایه می کند.

منابع و اعتبارات و امکانات زیرساختی همه بخش شهرستان های چالوس با میزان خدماتی که در سطح ملی ارایه می دهند همخوانی ندارد و نتیجه این روند بروز چالش ها و اخلال در ارایه خدمات است.

برابر آمار رسمی افزون بر مناطق شهری در بیش از ۵۰ درصد جمعیت اغلب روستاهای غرب مازندران از جمله شهرستان چالوس را جمعیت غیر بومی تشکیل می دهد.

پرسشی که بومیان این منطقه از مسوولان استانی و کشوری دارند این است که آیا ارایه امکانات در نظر گرفته شده برای بومیان منطقه نظیر راه به جمعیت شناور منطقه مشکل ایجاد نمی کند؟ چرا چهار دهه بومیان منطقه دارند فریاد می زنند هنوزبه تامین این نیاز اساسی منطقه پاسخی داده نشد. آیا حل کمبودهای ناشی از حضور جمعیت شناور و حتی ثابت غیر بومی کار سختی برای مدیریت کلان کشوری است.

شهرستان های غرب مازندران سالهاست به خاطر مشکلات عدیده ای ناشی از عقب ماندگی زیرساختی سکته زده است و زندگی و طراوات زیبایی های منطقه گرفته شده است، آیا تخصیص اعتبارات کلان برای ارتقای زیرساخت های منطقه ای که خدمات کشوری می دهد کار سختی است؟

زیرساخت ها به موازات تغییرات جمعیتی توسعه نیافته است

استاندار مازندران گفت: زیرساخت‌های این استان طی این سال‌ها به موازات تغییرات جمعیتی و میزان خدماتی که ارایه می‌دهد توسعه پیدا نکرده است و تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد.

سید محمود حسینی پور با اشاره به ضعفِ زیرساخت ‌های استان و فاصله آن با وضعیت مطلوب به ویژه در بخش جاده ای، فعال کردن خط ریلی و اتصال و امتداد آزادراه تهران شمال به رامسر را اولویت منطقه برای تعدیل چالش ترافیکی مازندران برشمرد.

وی افزود: برای تعدیل چالش ترافیکی اولویت ما توسعه آزادراه تهران شمال و امتداد آن تا شهرستان رامسر در غربی‌ترین نقطه استان است که به طور تقریبی تلاش های خوبی صورت گرفته است و در مجموعه استانداری در حال رایزنی هستیم که این طرح اجرایی و عملیاتی شود که گشایش بزرگی خواهد بود.

استاندار مازندران فعال کردن خط ریلی را از اولویت‌های نخست برای تعدیل چالش ترافیکی استان ذکر و اضافه کرد: معتقدم برای برون رفت از وضعیت ترافیک استان باید خط ریلی فعال شود، زیرساختی که در تمامی شهرهای گردشگرپذیر دنیا مرسوم است.

به گفته وی مطالعات برای اجرای این طرح انجام شده است و پیگیری‌ها برای عملیاتی شدن آن با جدیت تا حصول نتیجه ادامه دارد.

طرح هوشمندسازی خدمات را دستور کار قرار دادیم

حسینی پور ادامه داد: عدم توسعه ‌جاده ای استان به ویژه غرب مازندران و در پی آن ترافیک سنگین در این منطقه را از چالش‌های مردم است و مردم بومی و مسافران از این نظر با دشواری های زیادی مواجه هستند و این درحالیست که مردم مناطق بومی در این مدت فشار روانی زیادی را تحمل می کنند که تداوم آن پیامدهای روانی و اجتماعی بالایی دارد.

وی با تایید زیرساخت‌های خدماتی ناکافی در مازندران و غرب استان گفت: مازندران در سال با پذیرایی جمعیت گردشکر ۳۰ میلیونی است و به همین خاطر طرح هوشمند سازی خدمات استان را در دستور کار قرار دادیم تا مراجعات مردمی به ادارات رو که به حداقل کاهش دهیم.

چالوس به عنوان قطعه پنجم آزاد راه تهران- شمال در نظر گرفته شود

فرماندار چالوس 'گفت: همزمان با اجرای طرح ملی آزاد راه تهران - شمال در چهار قطعه برای رهایی از ترافیک چالش آفرین چالوس ساخت قطعه پنجم آن در این شهرستان بسیار ضروری است.

علی قاسمی افزود : امروز مهم ترین مولفه پیش نیاز اجرای طرح ملی آزاد راه تهران - شمال فراهم سازی زیرساخت ها در همه بخش ها است که مهم ترین آن در حوزه حمل و نقل است.
وی اظهار کرد : این موضوع بسیار مهم به عنوان مطالبه عمومی شهروندان چالوسی در شورای ترافیک استان نزد استاندار مطرح که با استقبال ایشان مواجه شد.

فرماندار چالوس یادآور شد : اگرچه نباید از خدمات دولت به ویژه استاندار مازندران در پیگیری شتاب بخشی در روند بهره برداری قطعه ۲ آزاد راه تهران - شمال و کلنگ زنی قطعه سه چشم پوشی کرد اما با این وجود تامین زیرساخت ها در حوزه حمل و نقل در این شهرستان بسیار حیاتی است.

قاسمی تصریح کرد : با توجه به سکونت جمعیت غیربومی در تمامی فصول سال متاسفانه زیرساخت ها پاسخگوی نیاز این مهمانان ناخوانده نبوده و چنین شرایطی فشار مضاعفی تحمیل جمعیت بومی کرده است.

جاذبه‌های گردشگری منحصر طبیعی و تاریخی چالوس موجب شده تا این شهر به عنوان یکی از جذاب ترین شهرهای گردشگری مازندران، همه ساله پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی باشد.

این شهرستان از سال های دور با توجه به دارا بودن جنگل های زیبا و با قدمت هیرکانی و مناظر چشم نواز از جمله جاده زیبا و دل انگیز کوهستانی کندوان، ساحل دریای خزر، مرداب هسل و آبشارهای متعدد، وجود تفرجگاه ساحلی و مجموعه تفریحی، توریستی و اقامتی نمک آبرود، کاخ چای خوران و اقامتگاه های بوم گردی و پارک فین یکی از مقاصد مسافران داخلی و خارجی بوده است.

شهرستان های نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر در غرب مازندران واقع شده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 4
  • مهدی US ۰۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    2 0
    مامازنیها درحالت عادیش زندگی آرامی نداریم،بااحداث این آزادراه،بدبخت تر هم میشیم،گرونی در شمال بخاطرمهمانپذیر بودن، بیداد میکنه.کمبودزمین،گرانی بار وخدمات ازعهده ی ماکارگران بیرونه
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    0 0
    چرا فقط زیر ساخت چالوس!،کجای شمال زیر ساختش درسته!.دو روز تعطیل میشه مردم شمال نمیتونند نفس بکشند!،تمام زمینهای کشاورزی شمال داره نابود میشه!،دود ماشینها با باران شسته میشود و زمینهای حاصلخیز رو نابود میکند،مضافا" بر اینکه دارند همه جا رو ویلا میسازند!.
  • ناصر IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    1 0
    باید از هم اکنون آزاد راه چالوس به رامسر را از کنار دریا شروع کنننگذارند برای بعد ها حتی اگر شده با فروش اوراق قرضه مخصوص آزاد راه
  • میثم IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    0 0
    با سلام خواهش میکنم پیام بنده را پخش کنید به دلیل توریستی بودن این مناطق هزینه اجاره خانه در آنها بالاست و امثال بنده که مستاجر هستیم هم تحت فشار بار اجاره قرار میگیریم. خواهش میکنم افرادی که از دستشان بر می آید کاری کنند.
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
      0 0
      بطور جمعی با فامیل یا دوستان تشریف ببرید مزرعه داری🌿
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    2 3
    این تهرانی ها شما رو نابود کردند. شهرهایی مثل چالوس که هنوز بوی روستا رو میداد تبدیل شد به تهرانی با فرهنگ غربی. چه فرقی بین تهرانی‌ها و اسرائیلی‌ها است به عنوان مهمان تشریف بیاورید قدمتان بر روی چشم ولی الان خود شمالی‌ها به علت گرانی زمین و مسکن نمیتونن خانه دار بشن چون تهرانی‌ها یا اصفهانی ها یا خوزستانی‌ها می‌خواهند برای چند روز تفریح در شمال خانه و ویلا داشته باشند این ظلمه به مردم منطقه، آنها مثل شما درآمد ندارن.
  • طبا IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    1 0
    بعد از ۴۵ سال تازه فقط یادشون افتاده که کاری نکردن و باید برای ۵۰ سال بعدی اگر بودجه باشه و کشورهای عربی که از ملت ایران ارتزاق میکنن، اجازه دادن، شاید اونم شاید یه فکری بکنن !!!!!!!! دست بردارید از این بازیها، لازم نکرده برای ملت ایران کاری بکتید و حداقل اینه، که خرابتر نکنید !!!!
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
    0 0
    فقط چالوس نیست،شهرستانک هم توریستی است وباید برای ابادانی ان شهر زیبا وبکر توجه شود.
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
    0 0
    چه فایده ای داشته اینهمه سال میلیون‌ها مسافرت‌ها از پایتخت به چالوس آیا شما اثری و ثمری از توسعه شهری میبینی
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
    0 1
    فقط شهرهای شمالی که مسافر تهرانی ندارن پیشرفت کردن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس