1

قرآن‌سوزی که در ۷ تیرماه ۱۴۰۲ به دست فردی با نام سلوان مومیکا در سوئد رخ داد، باعث اعتراض مسلمانان سراسر جهان شد.

به گزارش مشرق، قرآن‌سوزی که در ۷ تیرماه ۱۴۰۲ به دست فردی با نام سلوان مومیکا در سوئد رخ داد، باعث اعتراض مسلمانان سراسر جهان شد. این اولین باری نیست که به ساحت مقدس قرآن توهین می‌شود اما این بار خشم و اعتراضی که به این حرکت صورت گرفته است، عرصه گسترده‌تری دارد.

جدا از آنکه «قرآن» کتاب یک دین با جمعیتی بیش از یک میلیارد و نیمی است، توهین کردن به هر دین و عقیده‌ای نهی شده است. در آیه‌ ۱۰۸ سوره‌ انعام خداوند به مومنان می‌فرماید: «و (شما مومنان) به آنچه مشرکان غیر از خدا می‌خوانند دشنام ندهید تا مبادا آنها از روی ظلم و جهالت خدا را دشنام دهند. این چنین ما عمل هر قومی را در نظرشان زینت داده‌ایم، سپس بازگشت آنها به سوی پروردگارشان است و خدا آنان را به کردارشان آگاه می‌گرداند.»

این مسلکی است که در کتاب قرآن به مسلمانان گفته شد. مسلمانان بدون هیچ مرز، زبان و فرهنگی و بدون در نظر گرفتن اختلافات به این اتفاق واکنش نشان دادند و خواستار برخورد شدند. این اتفاق سبب شد که «اتحاد» در بین مسلمانان دوباره زنده شود و این بار با روشی خلاقانه، زبانی متفاوت و با تعداد بیشتری به جهانیان، دین اسلام را معرفی کنند.

به قول تَبَّتْ یَدَا أَبِی لَهبٍ وَتَبَّ

در ایران، بعد از این اتفاق، رهبر انقلاب طی بیانیه‌ای این حادثه را تلخ، توطئه‌آمیز و خطرآفرین خواندند. در ادامه دیگر مراجع دینی، سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و... درباره‌ این موضوع واکنش داشتند و همه این عمل را قبیح دانستند. مردم بعد از نماز جمعه و در مقابل سفارت سوئد در تهران با سردادن شعار خواستار اخراج سفیر سوئد در ایران شدند.

در پی اعتراض‌ها که در ایام محرم به‌شدت پررنگ‌تر شد، مردم در هیات‌ها، سخنرانان در بالای منبرها و مداحان با خواندن برای قرآن این اتفاق را به‌شدت نهی و اعتراض خود را این‌گونه نشان دادند.

مهدی رسولی در هیات زنجان، با قرآن به دست گرفتن و بر سر گذاشتن این نوحه را همراه با عزاداران خواند:

هرآنکه توهین می‌کند به قرآن / بترسد از فریاد هر مسلمان

به قول تَبَّتْ یَدَا أَبِی لَهبٍ وَتَبَّ / بترسد از این خشم و این غضب

حامد کاشانی، سخنران مراسم هیات ریحانه‌الحسین در بخشی از سخنرانی‌اش می‌گوید: «آتش زدن قرآن یعنی آتش زدن فاطمه زهرا و امیرالمومنین، تمثیل عینی قرآن امیرالمومنیه! اینها اگر امروز امیرالمومنین بود، امیرالمومنین را آتش می‌زدند. دستشون نمی‌رسه به اهل‌بیت، قرآن آتش می‌زنند.

خدا ان‌شاءالله این کشور را مایه عبرت هر بیماردلی قرار بده.» بعد از سخنرانی، سیدمجید بنی‌فاطمه به خواندن شعری در ارتباط با قرآن و اهل بیت پرداخت:

عاشق اهل البیتیم در پناه قرآنیم

در سپاه موعود و در سپاه قرآنیم

خط به خط ما بی‌تاب آیه‌های قرآنیم

جان فدای مولا و جان فدای قرآنیم

این حسین همه جا قرآن خونده جا به جای کربلا قرآن خونده

تو شب عاشورا قرآن خونده سر روی نیزه‌ها قرآن خونده

شب ششم محرم، در هیات رایة العباس که مداح آن محمود کریمی است، او با به دست گرفتن قرآن و مداحی کردن به این مناسبت، ارادت خود را به قرآن نشان داد.

یه دستمون باشه تو دست قرآن

یه دستمون پرچم یا حسینه

با این دو تا ابد برپا و عاشقیم

بعد از هزار سال گرم عزای آن قرآن ناطقیم

در انتظار آن رویای صادقیم

جان به قربان قرآن جان فدایت حسین جان

در دیگر هیات‌ها مداحان و سخنرانان از این امکان استفاده کردند و هرکدام به نوبه‌ خود واکنشی به این اقدام نشان دادند. در شهرهای دیگر هم همین روال اعتراض وجود داشت.

برای مثال سیدرضا نریمانی در هیات فداییان اصفهان با خواندن:

قرآن کتاب عزت و سعادت

قرآن چراغ روشن هدایت

اعتراض و خشم خود را نسبت به این اقدام موهن نشان داد.

در هیات صاحب‌العصر(عج) در اراک، مسعود پیرایش به قرآن به دست گرفتن و مداحی کردن و خواندن ذکر «مع القرآن» به سبک حسین مولا، مشغول شد. در اردبیل هم مردم با جمع شدن و دادن شعارهای انقلابی مانند بسیاری از دیگر شهرهای ایران اعتراض خود را نشان دادند. علاوه‌بر هیات‌ها، مردم بعد از نمازجمعه و در مقابل سفارت سوئد در تهران با سردادن شعار خواستار اخراج سفیر سوئد در ایران شدند.

اندونزی و قرآن خواندن در تحصن

قرآن‌سوزی در اندونزی هم واکنش‌های زیادی در پی داشت، از تحصن در خیابان‌ها و برگزاری تظاهرات تا اینکه همه با هم در خیابان قرآن بخوانند. مسلمان اندونزی به سمت سفارت سوئد در پایتخت این کشور راهپیمایی کردند تا هتک‌حرمت اخیر به قرآن کریم توسط فعالان راست افراطی در سوئد و هلند را محکوم کنند. خبرگزاری‌های عربی در این مورد نوشتند که معترضان با حمل پرچم‌های حاوی مضامین اسلامی، یک خیابان اصلی در مرکز شهر جاکارتا را پر کردند و تصاویر راسموس پالودان، فعال ضداسلام دانمارکی را به همراه پرچم‌های سوئد، دانمارک و هلند زیر پا گذاشتند و آتش زدند.
در اندونزی‌ اما کار جالبی انجام شد و در میدان بزرگ شهر، همه معترضان با در دست گرفتن قرآن، شروع به خواندن قرآن کردند و بعد از آن هم چند قاری با خواندن قرآن در همان میدان، اعتراض خودشان را به این موضوع نشان دادند. البته این اتفاق فقط در یک روز نیفتاد و در این چند روز بعد از قرآن‌سوزی، تجمع‌های مختلف در شهرهای مختلف این کشور انجام گرفته و هر روز با قرآن خواندن ادامه پیدا می‌کند.

لبنان و قرآن خواندن کودکان

‌سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز، در سخنرانی خود در سومین شب عاشورا در ضاحیه جنوبی به موضوع قرآن‌سوزی اشاره کرد و گفت: «ما از آنچه روز پنجشنبه در سوئد رخ داد، متأسف و ناراحتیم... ما در سوئد شاهد هتک‌حرمت قرآن کریم بودیم و آتش زدن پرچم عراق توهین به دولت و مردم است...

آنچه شاهد آن بودیم تحریک احساسات مسلمانان بود و واضح است که هرکس قرآن کریم را آتش زده یا به آن هتک‌حرمت کرده با اجازه دولت سوئد این کار را انجام داده است... هتک‌حرمت قرآن لطمه به همه مسلمانان است و فقط یک گروه را ناراحت نمی‌کند. مردم حق دارند خشم خود را ابراز کنند. ما از مردم عرب و جهان اسلام می‌خواهیم تا از دولت‌هایشان بخواهند سفرای خود را از سوئد خارج و سفرای سوئد را از کشورهایشان اخراج کنند. من فراخوان ویژه‌ای برای تحصن بعد از نمازجمعه داده‌ام و از دولت لبنان می‌خواهم در اعتراض به هتک‌حرمت مسلمانان، سفیر سوئد را اخراج کند.»

بعد از صحبت‌های سید حسن نصرالله، در جمعه گذشته، مردم لبنان در اعتراض به این اتفاق، قرآن به دست در خیابان‌ها حاضر شدند و اعتراض‌شان را با تحصن کردن در خیابان و اینکه دولت لبنان سفیر سوئد را اخراج کند، بیان کردند. نکته جالب در این تجمع حضور کودکان و خواندن قرآن توسط آنها و همچنین عکس‌هایی از شهید قاسم سلیمانی در کنار قرآن در دست معترضان بود و انزجار خودشان را از عمل شنیع این‌طور اعلام کردند. مردم لبنان شعارهایی در حمایت از اسلام و پیامبر(ص) سر می‌دادند و همچنین پرچم سوئد را به آتش کشیدند. نکته جالب این اعتراض قرآن خواندن کودکان و نوجوانان بود که واکنش‌های جالبی در دنیا داشت.

همچنین حسین خیرالدین مداح لبنانی هم در هیات روضتین به اهانت به قرآن واکنش نشان داد و با در دست داشتن قرآن، به سبک نوحه مشهور حسین مولا ایرانیان، «مع القرآن» را خواند.

اعتراض قاریان مشهور مراکش

در ادامه اعتراضات کشورهای اسلامی به اقدام موهون دولت سوئد علیه مسلمانان، مراکش در اولین اقدام، سفیر خود را از سوئد فراخواند.

اما در مراکش ایده خلاقانه را قاریان مشهور این کشور انجام دادند، عبدالعزیز الکرعانی، یونس اسویلص، معاذ الخلطی، خلیل دیدی، معاذ الدویک و عمر القزابری از قاریان جوان و معروف مراکشی با خواندن قرآن در کنار هم به این موضوع اعتراض کردند و کار این شهروند عراقی-سوئدی را زیر سوال بردند.

مصر و آتش زدن پرچم همجنسگرایان

واکنش‌ها در مصر هم به این موضوع جالب بود، بعد از قرآن‌سوزی سال گذشته، از طرف دانشگاه الازهر پیامی داده شد که کشورهای مسلمان، کالاهای ساخت هلند و سوئد را تحریم کنند. این ایده فقط از سوی مصر مطرح شد. قطع روابط کشورهای اسلامی با سوئد و آتش زدن پرچم‌های همجنسگرایان از دیگر پیشنهادات مصر برای این اقدام سوئدی‌ها بود. البته قاریان مصری هم مانند مراکشی‌ها تجمع‌های اعتراض‌آمیز برگزار کردند و در کنار این مصری‌ها در کشورهای اروپایی سعی کردند با دادن گل و آیات قرآن به مردم این کشورها نشان دهند که اسلام دین صلح است و این اقدامات نمی‌تواند بر چهره قرآن خطی بیندازد.

در فلسطین تجمع‌ها با حضور معلمان و دانش‌آموزان برگزار شد، آنها آنقدر از این موضوع عصبانی بودند که کلاس‌های درس را تعطیل کردند و همگی با هم به خیابان‌ها آمدند. نکته جالب در این تجمع‌ها قرآن خواندن دانش‌آموزان در خیابان بود و ساعت‌ها این اعتراضات طول کشید. از روز جمعه تا روز یکشنبه هر روز این اعتراضات در فلسطین با حضور دانش‌آموزان برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • آقا بوربور IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    0 1
    توهین کردن به هر دین و عقیده‌ای نهی شده است.؟ خیر این فقط در مورد ادیان و عقاید الهی درست است.
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      0 0
      نه هر دینی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس