کد خبر 1510884
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
ترمز شوتی‌ها را بکشید

جولان خودروهای شوتی در جاده‌های منتهی به پایتخت این روزها به دغدغه‌ای جدید برای مردم به خصوص رانندگان سایر خودروها تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، این روزها جولان خودروهای حامل کالاهای قاچاق که به اصطلاح «شوتی» نامیده می شوند بیش از هر زمان دیگری در مسیرهای منتهی به پایتخت خودنمایی می کند. خودروهایی با ارتفاع بالاتر از حد متعارف که عموماً پژو ۴۰۵، پارس و سمند هستند و هیچ حد و مرزی برای رعایت قانون نمی شناسند و تقریباً از تمامی خط قرمزهای رانندگی به راحتی عبور می کنند و از این جهت که حامل کالاهای قاچاق هستند نیز ناقضان قوانین کشور به شمار می آیند.

پلاک های مخدوش یا حتی نداشتن پلاک، سرعت‌های بسیار بالا، رانندگی مخاطره آمیز و گاه وحشت آفرین، ایجاد مزاحمت برای رانندگان دیگر، آلودگی صوتی، دستکاری فنی خودرو و هرچیز دیگری که در لیست تخلفات رانندگی قرار می گیرد را می‌توانید تنها در چند دقیقه توسط شوتی ها شاهد باشید. شوتی هایی که خود را به اصطلاح «سلاطین جاده» می‌دانند و در کنار تخلفات فاحش رانندگی، نظم اقتصادی را نیز بر هم می زنند.

این خودروها بیش از هرجای دیگر در مسیرهای آزادراه تهران - ساوه - همدان، آزادراه قزوین - کرج - تهران، آزادراه تهران - قم و همچنین مسیرهای بزرگراهی داخلی شهر بخصوص بزرگراه آزادگان مشاهده می‌شوند. رانندگان این خودروها گویا از دیده شدن هیچ ابایی ندارند و تردد شبانه را کنار گذاشته و در روز روشن در محورهای مواصلاتی جولان می دهند.

اخیرا در مشاهدات عینی در مسیر اتوبان ساوه به تهران، یک کاروان شامل حدود 15 خودرو شوتی با سرعتی بسیار خطرناک از عوارضی عبور کردند در حالی که پلیس بزرگراهی هیچگونه واکنشی نسبت به آنان نشان نداد. البته این نمونه منکر تلاش های شبانه روزی رسته های انتظامی در برخورد با این قانون شکنان نیست به طوری که هر روز شاهد دستگیری خودروهای شوتی با میلیاردها تومان کالای قاچاق هستیم.

اما با این حال علاوه بر آثار منفی فعالیت شوتی‌ها در بخشی از نظم اقتصادی، رفتار مخاطره آمیز ترافیکی آنان بیش از هر چیز دیگری منجر به ایجاد رعب و وحشت مردم می شود. موضوعی که پلیس به عنوان تامین کننده نظم و امنیت در جامعه و جاده‌ها نسبت به آن مسئولیت دارد.

شوتی‌ها و پلیس

همانطور که اشاره شد برخورد با خودروهای شوتی از جنبه های راهنمایی و رانندگی و همچنین قاچاق کالا، متوجه پلیس و مجموعه انتظامی است که به نظر می رسد از پلیس راهور تا پلیس پیشگیری و امنیت اقتصادی باید در این بخش ایفای نقش کنند.

سرهنگ علی‌اصغر شریفی مسئول اطلاع رسانی پلیس راهور تهران در این خصوص گفت: این مساله مربوط به پلیس راهور کشور بوده و به استان تهران ارتباط ندارد و باید از آنها سئوال شود.

اما سرهنگ مجید غفاری رئیس اطلاع رسانی پلیس راهور کشور نیز گفت: موضوع برخورد با خودروهای شوتی مربوط به پلیس اقتصادی و پیشگیری است و در حوزه وظایف راهور نمی‌باشد.

وی درپاسخ به نقض قوانین راهنمایی و رانندگی توسط شوتی‌ها، توضیح داد: پلیس راهور در حوزه متخلفان قوانین رانندگی برخورد لازم را انجام می دهد کما اینکه هر روزه تعداد بسیاری از این خودروها را متوقف و با تشکیل پرونده قضایی به پارکینگ منتقل می کند.

سرهنگ بابک نمک‌شناس رئیس مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اما مسئولیت متمرکز برخورد با خودروهای شوتی را متوجه پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز می داند و معتقد است که متولی رسیدگی به موضوع خودروهای شوتی این نهاد است و به نوعی مرکز هماهنگ کننده مجموعه انتظامی در برخورد با این هنجارشکنان را دارد.

دستور صریح فرماندهی فراجا برای تمامی رسته‌های پلیس

اما رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز فراجا کامل‌ترین توضیخات را درباره نحوه برخورد و مدیریت خودروهای شوتی ارائه کرد.

سرهنگ جلال امینی، گفت: هیچ نهاد انتظامی تخصصی در حوزه مبارزه با شوتی ها فاقد وظیفه نیست.

وی ادامه داد: طبق دستورالعمل و ابلاغیه صریح سردار رادان فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی برای تمامی رسته های پلیس مرتبط با موضوع قاچاق به خصوص برخورد با خودروهای شوتی وظایفی تعیین شده است که به تمامی این نیروها ابلاغ شد.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز فراجا وظایف پلیس راهور اظهار داشت: اطلاعات فراجا، پلیس پیشگیری، مرزبانی و پلیس آگاهی در دستورالمعل ستاد مبارزه با قاچاق کالا نقش دارند و در تمامی این رسته‌ها عملیات توقیف خودروهای شوتی و دستگیری رانندگان نشان می‌دهد تمامی نیروهای پلیس درگیر هستند.

شوتی‌ها معلول عدم سازماندهی مبادی ورودی کشور

سرهنگ امینی در ادامه به شکل‌گیری خودروهای شوتی اشاره کرد و توضیح داد: خودروهای شوتی و به طور کلی فعالیت شوتی‌گری، علت ناهنجاری اقتصادی نیست بلکه معلول «عدم ساماندهی مبادی ورودی کشور در مناطق مرزی و بندی» است.

وی تصریح کرد: سیاست‌گذاری های ما در حوزه مناطق مرزی، بندی، مناطق آزاد و دیگر نواحی ورودی اقتصادی اشتباه بوده و منجر به ایجاد بستری برای سودجویی و قاچاق کالا شده است که حمل و نقل شوتی معلول این سیاست است.

به گفت رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز، امروزه شاهد نابسامانی در ورود کالا به صورت «ته لنجی» و ملوانی در مناطق جنوبی و بندی کشور هستیم که به هر لنج اجازه می‌دهد به اندازه ۳۰ وانت نیسان کالا وارد کشور کنند که طبق قانون باید به مصرف همان استان برسد، اما طبق برآورهای پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تنها سه تا ۴ درصد از این کالاهای وارداتی در استان مرزی مصرف و باقی به سمت پایتخت و استانهای دیگر روانه می شود.

سرهنگ امینی این فضا را برای هرگونه قاچاق و ایجاد انگیزه، مساعد دانست و تاکید کرد: وقتی یک خوردو شوتی می‌تواند با هر بارگیری ده‌ها میلیون تومان کاسب باشد، بنابراین باید انتظار داشت که هر روز شاهد افزایش تعداد خوردوهای شوتی باشیم. خودروهای شوتی طی سالهای اخیر به شدت در حال افزایش هستند و اکنون به تعداد بسیاری رسیدند که هر روز بر آن افزوده می‌شود.

۴۲ هزار شوتی توقیف شدند

وی همچنین باردیگر به عملکرد پلیس در حوزه مبارزه با قاچاق و خودروهای شوتی تاکید کردو گفت: طی سه سال اخیر بیش از ۴۲ هزار خودرو شوتی توقیف شد که نشان از حقیقت عملکرد پلیس دارد اما تا زمانی که نهادهای دیگر وظایف خود را به خوبی انجام ندهند و سیاست های واردات کالا تغییر نکند نمی‌توان انتظار داشت بساط شوتی سواران برچیده شود.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: در سالهای اخیر ‌ده‌ها مامور انتظامی کشور در مقابله با خودروهای شوتی شهید و مجروح شدند و صدها نفر از مردم عادی نیز توسط این خودروها مصدوم شدند.

وی گفت: تنها در سه ماهه نخست امسال، چهار هزار دستگاه خودرو شوتی شناسایی و توقیف شدند که برخی از آنها سابقه پنج الی ۶ بار تخلف داشتند. اما این توقیفات هم نتوانسته منجر به برچیده شدن این حاملان کالای قاچاق شود زیرا انگیزه این کار بسیار بالا و سودآور است.

یا خانه یا سردخانه

سرهنگ امینی به شعار «یا خانه یا سردخانه» رانندگان شوتی سوار اشاره کرد و افزود: رفتار شوتی‌ها بسیار خطرناک است و آنها به معنای واقعی برای جان خود، ماموران انتظامی و مردم عادی ارزشی قائل نیستند.

وی اظهار داشت: اما برای پلیس حتی جان رانندگان این خوردوها هم اهمیت دارد و تاکید ما به تمامی نیروها این است که با حداقل خطرات جانی این خودروها را متوقف کنند زیرا اغلب آنان از جوانانی هستند که در سودای پول زیاد و زحمت کم دست به چنین فعالیت خطرناکی می زنند.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز به برخورد راهنمایی و رانندگی با این خودروها هم اشاره کرد و افزود: تمامی خودروهای شوتی فارغ از داشتن بار یا خالی بودن از کالا، برای نخستین بار جریمه نقدی و برای بار دوم به طور حتم توقیف و مصادره می‌شوند و دیگر به صاحب یا راننده آنها بازگردانده نمی شوند.

سرهنگ امینی بار دیگر این برخوردها را مقطعی و نوعی مُسکن زودگذر دانست و تاکیدکرد: برای حل دائمی معضل خودروهای شوتی که در حال حاضر فراوانی بسیار بالایی دارند، باید مبادی و گلوگاه ورودی کالای قاچاق به عنوان علت اصلی از بین برود. اما تا آن زمان نیز پلیس همچنان مورد اتهام قرار خواهد گرفت در حالی که هر روز برای مقابله با این مخلان اقتصادی جان خود را در دست گرفته است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 85
  • در انتظار بررسی: 18
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    65 13
    اینا حاضر به کارهایی که بقیه میکنن نیستن و دنبال پول درآوردن یه شبه هستن .اکثرا جوانن و توانایی کار دارن ولی دنبال پول قلنبه اند .اطرافم هست ازشون
    • ناشناس IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      32 98
      پول جونشونو دارن میگیرن.تو کار نشون بده تا همه بیان سر کار شوتی گری رو بزارن کنار.چرا لاف میزنی بیشرف دروغگو.شوتی بدبخت بار میزنم از گناوه تا تهران به خاطر 6.7 میلیون.پنجا درصد مردم بیکارم بعد تو بی شرف میگی دنبال پو زیاد هستن.ببینم تو بی همه چی حاضری با این شرایط یک روز نخوابی
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      15 6
      شوتی بی تربیت!!! کار که زیاده! کشاورزی دامداری صنعتگری ...... اما متاسفانه آدمهایی مثل تو راحتترین شغل یعنی ماشین سواری و قان قان کردن را دوست دارند!!! چرا چون کسی بهتون امر و نهی نمیکنه هر وقت دلتون بخواد میرید سر کار !! راحته احتیاج به زور بازو و فکر کردن نداره البته در درازمدت متوجه می‌شوند راننده ها که ضرر کردند که دیگه دیر شده !!!!
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      54 2
      11/42 خوب اسکول پلشت تو که به خاطر به قول خودت 6-7 میلیون اونجوری رانندگی میکنی باعث تصادف بدبخت مردم میشی جواب بی عرضگی تو را نباید مردم عادی بدن
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      59 2
      ناشناس 11:42 بیشرف و خائن به مملکت شوتی های کثیف امثال تو هستن که هر بار 14 تا 15 نفر افغانی غیرمجاز عین کنسرو جاساز میکنن تو ماشین میارن حاشیه تهران گله گله ول میدن . مملکت از اقدامات کثیف امثال تو شده افغانستان . متر به متر همه جا رو افغانی برداشته
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      32 2
      اینا دنبا پول زیاد نیستند دنبال پول مفت و تن پروری هستند ... یه عده مفت خور که یه بار میزنن بعد 2 ماه میرن عشق حال ...
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      6 1
      اینا دنبا پول زیاد نیستند دنبال پول مفت و تن پروری هستند ... یه عده مفت خور که یه بار میزنن بعد 2 ماه میرن عشق حال ...
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      8 1
      هیچ کس به فحاش و بددهان کار نمیده
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      2 7
      خیلی از اینا از زور بیکاری به این کار رو آوردن ... البته من تاییدشون نمی کنم ولی کاش دولت نگاهی هم به این موضوع میکرد مثل قضیه کولبران ... حالا که رسیده به اطراف تهران توجهات جلب میشه ولی اینها هم خانواده دارن و زن و بچه ... نمیتونن از گشنگی بمیرن که
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      9 0
      در شهرستان میناب استان هرمزگان جوونهای 18 ساله با خرید یک نیسان روزی 5 میلیون از طریق قاچاق گازوئیل درآمد دارند .
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      11 0
      محور میناب به جاسک نصف خودروها شوتی و بدون پلاک هستن و مشغول حمل گازوئیل. درآمدش هم بسیار بالاست. برخی ماهی تا 200 میلیون تومان درآمد دارند.
    • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      0 0
      همین ناشناس رو برای شروع بگیرید بی شرف که هستن وحشیم هستن رو هم دارن. همه رو تهدید می کنن اسلحه هم دارن
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      0 0
      مرز نشینی که کار براش نیست و راه به جایی نداره اصلا باید سهمیه گازوییل کشی بهش بدن اما شهر های بزرگ کار برا راننده جماعت زیاده
    • IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      0 1
      از ناچاریه برادر منم اگر توانش داشتم میرفتم شوتی الکی انگ به شوتی ها نزنید
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    35 5
    اگر بار مردم و وارد کنندگان چند سال در گمرک نمونه و تعرفه های سنگین و باج خواهی و رشوه هم متوقف بشه ، بازرگان و تاجر بارش رو از مبادی رسمی وارد میکنه
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      2 1
      واقعا حماقت امثال تو کهکشانی هست!
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      0 2
      حماقت امثال تو هم پایانی نداره ، واقعیت رو بپذیر
  • محمد US ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    12 12
    بارهایی که از شوتی ها گرفته میشه توسط خودی ها مصرف میشه .من به عنوان یک افسر مستعفی اینو تایید می کنم .
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    3 22
    به هر حال بقیه هم دارن نانی می برن برای همین برخورد لازم نیست
    • alir IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      2 0
      رفتار مخاره امیز- سرعت بالا- پلاک علنی مخدوش- و حتی فاقد پلاک - پوشش چند شماره .... در جاده در تردد هستند. شخصا کاری به قاچاق ندارم اما سرعت بسیار بالا و مخاطره امیز برای سایر راننده هامخل اسایش و امنیت شده است. واقعیت امر سهل انگاری پلیس راه در این ارتباط بر کسی پوشیده نیست و از انجا که در جاده های رسمی تردد دارند براحتی قابل کنترل هستند اما چرا کنترل نمی شوند !؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    57 1
    جلوی این عوضی ها رو بگیرید. هم زیاد شدن و هم وحشی تر. یکبار یکیشون خلاف جهت جاده داشت میومد. با اون نور بالاهای وحشتناکشون.
    • محمد IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      4 29
      عوضی خودتی جد ابادت اشغال خودت شکمت پره فکره بقیه نیستی شوتی ها دارن کل اقتصادکشور مبچرخونن بدبخت شوتی نباشه یه عوضی مثل تو وسایل خارجی که توخونت استفاده میکنی گیرتونمیاد لباسی که میپوشی خارجی شوتی داره میاره باشه شغل ایجادکنن تا کسی نره عسلویه این همه‌ پالایشگاه داره همه رو یه مشت غیربومی ریختن داخل تمام جنوبی ها بیکارن دزدیشون کمترکنن بعدکسی ازتو نظرنخواست تاجای کسی قرارنگرفتی قضاوت نکن هرررری
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      6 1
      شکم سیر اون قاچاقچی بی شرفیه که هم با جان این شوتی های نادون و مردم بازی میکنه و هم چرخ اقتصاد مملکت رو خرد میکنه و هر چی هم میخوره سیرمونی نداره
  • نیما IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    11 3
    قوانین گمرکی را اصلاح کنید و فکری به حال فقر و بیکاری مردم کنید.عامل بوجود امدن شوتی و تبدیل شدن ان به یک معضل هزینه های سرسام اور گمرکی،نبود قانون،بیکاری،سواستفاده بعضی ارگانها و دستگاه ها از کالای ملوانی،رانت و انحصار کالا توسط افراد خاص و این قبیل عوامل باعث این مشکله.
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    4 10
    فقر و فلاکت را جمع کنید مگر چقدر به این ها می دهند من که والله تریلی دارم و به قول شما قاچاق میکنم اندازه پول بار هم نمی دهند ولی به خاطر اینکه بار نیست و خالی بر نگردم و اگر بار نزنم ضرر میکنم این کار را انجام می دادم ولی چند دبعه که اومدم به خدا دو سال تریلری را خوابوندم چون صرف نمی کرد طوری شده که بخواهی قانونی کار کنی باید از جیبت رو کار قانونی بگڌاری
  • جهان IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    11 1
    بایددیدشوتی هاروکی ساپورت میکنه که راحت ازجنوبی ترین شهرهاتاپایتخت میرن صدهادوربین وگشت پلیس روبی دردسرردمیکنن باپلاک مخدوش وسرعت بالاوبارهای نامتعارف اونم باپرایدوانت بایددیدکی پشت پرده شونه اگرکارتهای سوخت جایگاههاروجوع کنن خیلی کارسازه چون یه ماشین شوتی حداقل درماه 6000لیتربنزین مصرف میکنه
  • عباس IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    12 2
    سلام ما در ورودی فارس آزادراه اصفهان شیراز قطعه ۱کشاورزی و دامداری داریم شوتی ها که تماما کالای قاچاق حمل می‌کنند آسایش تمام مردم اعم از رانندگان جاده ای و مسافرین و کشاورزان واماکنی که در حاشیه آزادراه قراردارند صلب نموده اند،متاسفانه شرکتی بنام شرکت عمران ایران که پیمانکار قسمت اعظم پروژه آزاد راه اصفهان شیراز با قراردادن کیوسک نگهبانی درابتدای قطعه یک واقع برروی پل راه آهن وبستن مسیربا نیروهای عادی معضل بزرگی برای مردم شهرایزدخواست ایجاد نموده آنان با نشان دادن مسیرهای انحرافی از داخل شهر باسرعت بالا بصورت کاروانی عبور می‌کنند امنیتی برای ساکنین وجود ندارد اگر اعتراضی هم از ناحیه مردم صورت گیرد با سلاح سرد ازجمله قمه وساطور تهدید هم میشوند ،حال هم شوتی ها همسریا دخترهمراه دارند تا بهتر بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند البته مسئولین مربوطه باید اتخاذ تصمیم کنند تا این معضل خطرناک که قطعا امنیت جانی مردم را به خطر انداخته و روزانه شاهد تصادفات پی در پی هستیم برطرف شود
  • ایرانی IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    8 4
    وقتی فرق قیمت پارچه در چابهار با تهران حدود 3 تا چهار برابر است من تولید کننده البته کوچک برای باقی ماندن در بازار رقابت با قاچاقچیان لباس باید با استفاده ازین شوتی ها پارچه ام را به تهران برسانم یا نه؟ چه راهی دولت پیش رویم گذاشته؟ قاچاق متوقف شده؟ در تولیدی ام را ببندم؟ بروم بهمراه کارگرانم بمیرم؟ آن وقت خوانواده هایمان چه کنند؟ امان از بی مسئولیتی دولت های پی در پی امان!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • رحیم IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    4 0
    واقعا وضعیت خطرناکی برای مردم شهرهای که در مسیر هستند ایجاد شده ما مزرعه کشاورزی درحاشیه آزادراه در منطقه ایزدخواست داریم علت اینکه چرا عده ای جوان وحتی افراد سن بالا وارد این کارشده را باید مسئولین بررسی کنند فردبه همراه زن یا دخترش کالای قاچاق حمل میکنه باعلم به اینکه هم جان خودشان درخطر هست وهم مردم
  • مختار IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    15 1
    اینها بسیار آدمهای نادرست وخلافی هستند نیرو انتظامی باید با قدرت بیشتری با اینها مقابله کند
  • کاوه IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    1 2
    خودمونیم بزرگترین کاسب قاچاق اموال تملیکی و دولت هست کاسب اگه یکسال سود کنه ولی یک مرتبه در طول سال بارش گرفته بشه میلیارد ها تومن جریمه میشه یعنی هر چی درآوردی باید بدی به دولت دولت گمرکی خروج از اسکله از لنج میگیره گمرکی تخلیه هم میگیره داخل مسیر اجناس را مصادره می‌کنه داخل املاک تملیکی میفروشه ماشین های مردم مصادره میشه ضمانت نامه های ملکی مردم در صورت جریمه ندادن مصادره میشه بزرگترین راهزنان تمام تاریخ این مملکت هستن هیچ امیدی به بهبودی نیست
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 0
    وی گفت: تنها در سه ماهه نخست امسال، چهار هزار دستگاه خودرو شوتی شناسایی و توقیف شدند که برخی از آنها سابقه پنج الی ۶ بار تخلف داشتند این یعنی مصادره نشدند و فقط جریمه اندکی پرداختند یا اینکه دعوایشان کرده اند اگر نه هر ماشینی بیش از یکبار نباید بتواند چنین جرمی مرتکب شود
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    7 3
    حق حساب که برسه قانونی هم هست
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    3 1
    پلیس راه ونیروی انتظامی همشون از شوتیها رشوه میگیرند وجولان میدهند اینو همه میدونن
  • علیرضا IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 1
    کافی است مدت کوتاهی در جاده‌ اهواز اندیمشک ترد کنید بطور معمول هر چند دقیقه یک ماشین با شماره‌ دستکاری شده را می بینید که مثل فشنگ از کنارتان عبور می کند. فراوانی آنها در جاده‌ها با وجود پلیس راهور و .... هر آدمی را متعجب می کند. جریان از چه قرار است!!!!
  • حمید IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    8 3
    مملکت فاسد عمع چیمون به همه جامون میاد
  • یه بازنشسته IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    4 0
    سلام امیدوارم یه شوتی برای خانواده مسئولان حادثه بیافرینه تا حساب کاردست مسئولان بیادمن خودم جاده اراک به سلفچگان برام اتفاق افتاده خدا ان شاءالله ازشون نگذره خدا میدونه چی سرمنو خانواده ام اومد.
  • همرزم هادی IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 0
    متاسفانه پلیس دربرخورد با شوتی ها که جان انسانهای زیادی رادرجاده ها وحتی داخل شهرها بخطر می اندازند وانسان های زیادی نیزبخاطر این مجرمین جانشان راازدست داده اند بسیار ضعیف عمل می‌کند پلیس باید فکری بازدارنده بکند
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 0
    باید برخورد جدی صورت گیرد تاجان هم وطنان به خطر نیفتد.
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 1
    این ها می خوان یک شبه پولدار بشن دوم کمر تولید داخل بشکنند و جان راننده با نظم .رو در جاده بگیرند خواهشاً جلو اینها. رو بگیرید و در اخر بفرستید سرکاری که همه مردم انجام می دهد
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    1 2
    100درصد خودرو شوتی ها سرقی هستش .. به خاطر همین هیچ ابای ندارند وو
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    1 2
    سلام خب به اونا کار بدید عوض کساد کردن بازار شون عوض گرفتن ماشین نشون ماشین نشون رو می‌گیرید بعد خودتون میرونید خب شوتی ها چی کار کنند خب جلوی کالاهای قاچاق رو بگیر بعد به اینا کار بده «زنده باد شوتی😎»
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    17 8
    اینها کار غلطی می‌کنند اما غلط بزرگ را مسوولان بی کفایتی می‌کنند که مملکت را به فقر مطلق رسانده اند. قدرت ریال شده قدرت منطقه ای ما فقط قمپز
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 0
    سلام حالا خوبه اینا کالای قاچاق میاورند شوتی های کرمان به یزد که فقط افغانی قاچاق می اورند
    • ناشناس IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      0 0
      😂😂
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    9 1
    وقتی پرسنل نیروی انتظامی داره از راه رشوه گرفتن از این شوتی سوارها پولهای یامفتی به جیب میزنه چطوری جلوی انها گرفته میشه
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    1 2
    چرا وقتی کشور تحریم وجنگ جنوب میشه مردم غیور وشجاع ولی وقتی یکم اوضاع خوب میشه جنوب میشه مردم قاچاق چی
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    1 0
    از ماست که بر ماست
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    1 2
    اگه کار بود و چرخ اقتصاد می چرخید، شاهد این پدیده نبودیم
  • بابک IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    3 0
    دقیقا... دو سه روز پیش با اتوبوس از اهواز به اصفهان در حال سفر بودم که ی پژو شوتی بدون پلاک ایجاد مزاحمت کرد... ک باعث وحشت مسافرا شد... و این وظیفه پلیس راه و پلیس مرزی و مبادی ورودی ک جلوی این تخلفات گرفته بشه... شوتی ها قاتلان متحرک جاده های کشورن
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    3 2
    شوتی رو کسی تایید نمیکنه و یک شغل کاذب هست اولین خطر برای خود راننده و خانواده اون فرد هست و بعد بقیه جامعه . دوم اینکه بحث کالای ملوانی یه حق قانونی برای مردم مرز نشین هست که کالای خارجی میارن همون رو هم گمرک با هزار رشوه میده به اینا من خودم اهل بنادر جنوب هستم . اینجا اب نیست برا کشاورزی دامداری شرکت نفت و گاز هست که استخدامی نیروی های بومی خیلی کمه بقیه جوونا یا باید ملوانی برن یا شغل دولتی که ظرفیت اینا محدوده . این مشکل برای بقیه استان های دیگه هم همینطوره استانهای مرکزی کشور از لرستان کهکیلویه کرمانشاه خوزستان کردستان فارس جونا از بیکاری یا نبود کاری که بتونن از عهده خرج های سر سام اور تورم افسارگسیخته کرایه های خونه پس بیان دنبال این جور شغلی میرن هیچ کس دوست نداره توی این جاده ها جونش از دست بده یا باعث مرگ کسی بشه یا خودشو درگیر نیروی انتظامی کنه و جریمه های سنگین ولی آیا پرسیدیم چرا جوونامون دنبال چنین شغلی میرن با این همه خطر ؟ تعرفه‌های سنگین گمرکی رشوه قوانین سختگیرانه نبود شغل کافی و اگه باشه نیاز خانواده ها رو تامین نمیکنه این مردم هم حق زندگی خوب دارن ولی کسی به اینا کسی توی این سالها توجه نکرده و ارزشی برای جون اینا و بقیه مردم که درگیر بودن نبودن الان هم چون دور ور تهران خطر افرین شدن مشرق گذارششو گذاشته یعنی تهران مهتره وگرنه توی تمام شهر های ایران شوتی ها در حال باربری هستن مسئولین هم نگاهشون توی این سالها مثل مشرق بوده . مشرق پاک منتشر کن همه مسئولیم
  • خودم IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    1 5
    ((اغلب آنان از جوانانی هستند که در سودای پول زیاد و زحمت کم دست به چنین فعالیت خطرناکی می زنند.))اینها اکثرا از قشر بیکار جامعه هستند که برای تامین مخارج زندگیشون جونشون رو کف دست میزارن...بی انصاف نباشد...
    • زضا ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
      1 0
      بخدا جنوبی‌ها اهل کار کردن نیستن من ۱۰۰ تا همکار جنوبی دارم فقط تعداد بسیار کمی حاضرن عرق بریزن و پول دربیارن
  • حامد حسینی IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    3 4
    از بیکاری وفقره دار کار شوتی میکنن توایران که استخدامی نداریم باید بری ساندویچ بفروشی یا شوتی سوار بشی یا کولبر بشی اره ب خدا
  • طاها IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 0
    برخی از آنها سابقه داشتند ، پس اینجا هم عدم مجازات مطرح است
  • کعبی ازخوزستان IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 1
    من کارم اهواز هست دیشب یک شوتی ماشین خودم زد وفرار کرد زنگ زدم به ۱۱۰ که توی بلیس راه قدیم اهواز جلوش بگیرن اما متاسفانه بلیس جلوی شوتی که نگرفته ،بلیس در محل خواب زمستانی رفت بود ن دیگرخدای من از چه کسی انتظار داری امنیت جان مردم تامین کند شرمنده برای پلیس راهور خوزستان شوش مردم امنیت جانی ندارم در برابرشوتی قاتل
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    1 1
    انشالله این‌‌ موضوع هم مثل رفع بیکاری و بهبود معیشت مردم و کاهش قیمت ماشین و وفور نعمت که همگی حل شده ؛ برطرف میگردد .
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    3 0
    تو استان بوشهر سالی چتد ده نفر کشته میده
  • حسین DE ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 1
    خوب مملکت پلیس نداره؟
  • شوتی دوست IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    3 1
    محور شیراز به سپیدان هم پر از شوتی است. شب ها با چراغ سفید، وحشیانه رانندگی می کنند و پلیسی هم نیست که جلوی آنها را بگیرد.
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    3 2
    به نظرم به مسئولان باید گفت شوتی؟؟فک کنم نصف دمسئولان مملکت شوتن.
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      0 1
      حرف حق
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    4 1
    ما وسیلمون چراغ خطرش شکسته بود پلیس بزرگراهی مستقیم فرستاد پارکینگ با اون بنز سیاه و چند نفر مسلح
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 1
    ناراحتی تا به پایتخت نرسه درد نیست سالهای ساله مناطق جنوبی و غربی و شرقی جولانگاه اینهاست کو گوش شنوا فقط تهران چیزیش نشه باقی جاها ایراد نداره
  • CA ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    1 1
    اولاً شوتیها پلیس و تمام مزاحمهای سر راه را پیشا پیش ندید گرفته میشوند، ثانیاً با قوانین در پیت و آبدوخیاری قوه مخصوصاً در راهنمایی و رانندگی، جریمه برای شوتیها مهم نیست
  • K.h IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    0 0
    وای
  • ناشناس IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    1 2
    جناب سروان حکم تیر نده اگه میتونی بگیرشون🤙🤙😎😎
    • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      0 0
      خفه شو عوضی
  • ناشناس IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 0
    این شوتی بی شرف باعث مرگ خانواده ۴ نفره شد
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    0 0
    امیدوارم
  • غریبه IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    1 1
    امیدوارم چندی از این مسئولین بچه هاشون تو جاده با شوتی برخورد کنن
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 0
    قبلا خیلی کم دیده میشدن این ماشین ها اما تعجب کردم هفته گذشته می رفتم تهران اتوبان قم تهران پشت سر هم از این ناشین ها و تو روز روشن. فکر می کردم پلیس مانع اینها میشه. خیلی تند رانندگی می کنند. به خدا من می بینم می ترسم. با جونشون بازی می کنند.
  • Am IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 1
    باسلام .وقتی که در محور اندیمشک خرم آباد با سرعت 200 رانندگی میکنن وساعت مشخصی هم دارن یعنی چی.چند روز پیش در محور اندیمشک خرم آباد بودم که از عوارضی رد بشم خودرو جلوی پوست سرم شوتی بود از اون آقا پرسیدم مگه اینا عوارض نمی‌دن گفت تو کاری نداشته باشه خودشون میان حساب میکنم یعنی هم دست هستن وبا جون مردم بازی میکنن
  • اقاغلام IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    1 0
    من ایناکه میگم دیدم.چطورورطول روزاونهمه شوتی بدون پلاک میان ومیرن.خب رسوه میگیرن
  • مرتضی IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    3 0
    واقعا شوتی ها توجادها خیلی اذیت میکنند
  • رضا مولایی IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 0
    بخدا خسته شدیم ازدست این شوتی ها. مخصوصاً مسیر بندرعباس به بم کرمان ،بعدازتاریکی هوا تا تاساعت ۲ نیمه شب توی جاده پرمیشه از این شوتی سوارها.
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    0 0
    اگر در جاده های لرستان باهاشون برخورد می کردن کار به اینجا نمی کشید مال خرماباد و پلدختر و اندیمشکن بیشتر
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    1 0
    سلام درمورد جالجای ترمینال مسافربری کاراندیش شیراز مطلب بنویس
  • سجاد IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    0 0
    دوستان اینقد زود قضاوت نکنید مشکل شوتیا نیستن مشکل مدیریته وگرنه شوتیا همه از رو ناچاریشونه این تند رفتناشونم از رو عادتیه که کردن
  • shrabnjary061@gmail.com IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    خدا لعنت کنه این شوتی سوارهارو چرا ماموران انتظامی یه حرکتی نمیزنند بگیرند اینهارو با میخکشها اتوبان را ببندید تا گیر بیوفتند بعد گلوله بارونشان کنید اینها ترس ندارند ماشینهاشون به گلوله ببندید
  • مهرزاد IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    در شیراز بصورت گروهی در شهر هم مانور می دهند و بسیار بی تربیت و فحاش هستند
  • سید فروزان CH ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    ابتدا پلیس مظلوم را مجهز به تجهیزات کنید مثل جلیقه ضد گلوله و اجازه شلیک بدهید ،بعد در فکر مبارزه با قاچاقچیان باشید
  • بهروز IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    اقتصاد که مافیایی باشه از خودرو و پوشاک و و و ضررش را مردم می دهند.حنس خوب گران و قاچاق است چرا چون مافیا فرموده مردم ایران مستحق خوب نیستند
  • سرباز دلسوز وطن IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    0 0
    در گمرگ باز کنید جنس به بازار وارد بشه ببین دیگه شوتی داریم اینا همه از فقر مدیریت هست
  • مهدی ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    0 0
    چرا مسعولین کار اساسی برای مقابله با این نامردا نمیکنن صد رحمت به شمر و یزید ، تو اتوبان قم بلایی سر پدر و برادر من آوردن خدا رحم‌کرده که زنده موندن به قصد کشتن باهاشون درگیر شدند و ماشینشون رو داغون کردن ، پلیس هم کاری انجام نداده گفته همینی که هست ماهم نمیتونیم جلوشون رو بگیریم ، آخه این چه وضعشه رسیدگی کنید اینا نه مردونگی دارن نه غیرت و نه میفهمن خانواده چیه شما قاچاق میکنی بکن به درک چرا با مردم عادی درگیر میشود اینا کارشون از قاچاق کردن گذشته گردن کلفتی میکنن حالا یه نفر یکم دیر به شما راه داده باید به قصد کشتن باهاش در گیر بشید مسعولین به داد این مردم برسید شاید یه روز یا شب خانواده خودتون گیر اینا بیافته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس