حجاب

اخیرا یک حرف جدیدی باب شده است که «حجاب قانونه که باشه؛ قانون غلط چرا باید اجرا بشه؟» پاسخ این است که فرض کنیم غلط باشد، اشکال قانون را نمی‌توان با بی‌قانونی حل کرد.

به گزارش مشرق، نکته‌هایی درباره بدحجابی از گشت‌ارشاد تا سوءاستفاده‌های سیاسی در ایران وجود دارد که برخی از آنها را در این پرونده بررسی کرده ایم

مفسدین اقتصادی را رها کردید و دغدغه‌تان شده‌ برخورد با بی‌حجاب؛ این کاریکاتوره
گویا این شبهه، مشکل اعتقادی با الزام و قانونی‌شدن حجاب ندارد، اشکال راهبردی می‌کند، گویا اولویت‌های پرداخت به مسائل کشور جابه‌جا شده است!! باید دقت کرد، مسائل در گذر زمان دارای ابعاد جدیدی می‌شوند و به تبع وزن و اهمیت آنها تغییر می‌کند. مثلا فوتبال زمانی فقط یک ورزش بوده، نهایتا یک آثار اقتصادی‌ای هم به‌دنبالش بوده، اما امروز ما با پدیده صنعت فرهنگی اقتصادی و حتی سیاسی فوتبال روبه‌رو هستیم. در مورد حجاب اگر به صدر اسلام تا به حدود ۲۰۰‌سال قبل برگردیم، با یک حکم فرعی شرعی صرف که عموم زنان مسلمان هم به‌صورت طبیعی‌ آن را رعایت می‌کردند، روبه‌رو هستیم. از ۲۰۰‌سال قبل و با حمله همه‌جانبه کشورهای استعمارگر به ممالک مستضعف سرتاسر دنیا و مشخصا به کشورهای اسلامی، مسئله حجاب، دارای ماهیت دیگری شد. ‌طولانی نکنیم، حجاب امروز دیگر آن حکم شرعی فرعی نیست، مانع اصلی تحقق نقشه‌های دزدان جهانی است. اهمیت آن در این حد است که آن خانم هم به‌درستی آن را «دیوار برلین» نام می‌گذارد که اگر فرو بریزد همه‌چیز به‌دنبال آن خراب می‌شود. روشن است این به‌معنای عدم‌برخورد با مفسدان اقتصادی که نیست، حتی برخی بی‌حجابی‌ها ممکن است عامل اقتصادی هم داشته باشد. اما نباید اولویت یک مسئله، مسائل دیگر را تحت‌الشعاع قرار دهد. به همین جهت است که شما که به‌دنبال مجازات اختلاسگران بزرگ کشور به‌درستی هستید، اگر امشب به خانه‌تان دزد بزند، به جد به‌دنبال مجازات این دزد هم برمی‌آیید.‌

حجاب یک امر اختیاری است
این حرف ظاهر قشنگی دارد اما قرائت دیگری از تقابل خشن با دمکراسی است. چرا؟ به ۲ دلیل. جهت اول ایستادن مقابل قانون است. قانون کشور حکم می‌کند حجاب رعایت شود. اخیرا یک حرف جدیدی باب شده است که «حجاب قانونه که باشه؛ قانون غلط چرا باید اجرا بشه؟» پاسخ این است که فرض کنیم غلط باشد، اشکال قانون را نمی‌توان با بی‌قانونی حل کرد. اصلاح قانون باید قانونی رفع شود. مثل اینکه کسی بگوید من چراغ قرمز را قبول ندارم و از چهارراه رد شود. همه‌چیز دست خود مردم است. تلاش کنند جریانی رأی بیاورد که فلان قانون را اصلاح کند. عبور از چراغ قرمز فقط قانون شکنی نیست، تعرض به حقوق مردم است. ممکن است بگویند « مگه زمان رضاخان قانون کشف حجاب نبود؟ پس چرا مقابله کردید؟» پاسخ خیلی روشن است. از قانون مهم‌تر چیست؟ اراده مردم. اراده این مردم اسلام است. طبیعی است که اگر حکومتی خلاف اسلام قانون تعیین کند، تاب نیاورند. سخن سر اراده اکثریت مردم است. همه‌چیز مردمند. قانون حجاب با قانون کشف حجاب یک تفاوت عمیق و البته ساده دارد. قانون کشف حجاب قانون برآمده از دیکتاتوری بود ولی قانون حجاب برآمده از اراده مردم است. رضاخان با دیکتاتوری مقابل دین مردم ایستاد، مردم هم ایستادند. معمولا به اینجا که می‌رسیم گفته می‌شود حجاب اختیاری است؛ موسی به دین خود و عیسی به دین خود. حرف قشنگی است ولی یک دیکتاتوری عمیق درونش نهفته است. این حرف ایستادن مقابل اکثریت است. چرا؟ چون فارغ از تقابل قانونی، یک حرف مهم‌تری وجود دارد و آن تقابل با دمکراسی و جمهوریت است. تقابل با مردم است. ایستادن مقابل اراده دینی مردم است. کشف حجاب تعرض به حقوق اکثریت است که فراتر از تعرض به قانون است. هرچند دقیق‌تر که توجه کنیم تعدی به قانون همان تجاوز به حقوق اکثریت است.چرا؟ چرا تعرض و دست‌درازی است؟ چرایی را درست ببینید؛ اینطور وانمود می‌کنند که مخالفت با کشف حجاب به جهت تحریک مردهاست. می‌گویند «خب مردها تحریک نشوند.» این حرف برای تنزل دادن مسئله است. البته قواعد طبیعی و غریزی سرجای خودش قرار دارد و دستوری نیست، ولی علت اصلی این دست مسائل نیست.

بی‌حجاب و باحجاب باید آزاد باشند و مردم باید خودشان انتخاب کنند

ممکن است بگویند آن رأی پدران ما بود و ما قبول نداریم. تکلیف چیست؟

پاسخ به این شبهه ۲ وجه دارد؛ سلبی و ایجابی. بخش ایجابی‌اش این است که رفراندوم با انتخابات‌ها و مشارکت سیاسی مردم در طول انقلاب بارها تمدید شده است. یعنی اینطور نیست که یک‌بار رفراندوم برگزار شده باشد و تمام. اما وجه سلبی‌اش این است که اگر شخصی فردای رفراندوم جدید گفت من این را هم قبول ندارم و باید مجددا رفراندوم شود تکلیف چیست؟ این دور باطل است و پایانی ندارد.

چرا می‌گویید ترویج بی‌حجابی پروژه دشمن و هدف از کشف حجاب براندازی نظام است؟
ما پیش‌تر نیز با پدیده بی‌حجابی مواجه بوده‌ایم. اما بدحجابی در تاریخ جمهوری اسلامی اگرچه یک نقص محسوب می‌شود، برآمده از بی‌حیایی و خدای ناکرده بی‌عفتی نیست؛ برآمده از غرب‌پسندی‌های عرفی‌گرایانه است. به همین دلیل است که رهبرانقلاب تأکید داشتند بدحجابی یک نقص است اما معیار نهایی برای قضاوت افراد نیست. چه بسا دختران بدحجابی که هم انقلابی‌اند و هم اهل معنویت؛ هرچند گرفتار این خطا باشند.

من چرا بایـد جلوی کسی کـه چشم‌پاک اسـت، باحجاب باشم؟
حجاب یک قانون اسلامی و اجتماعی است و از یک نظر، بیش از اینکه به طرف مقابل ربط داشته باشد، نشان‌دهنده حیا و عفاف یک زن مسلمان است. از طرف دیگر چطور مشخص می‌شود که یک نفر چشم پـاک دارد؟ آیا غیرازاین است که چشم‌پاک از یک دل پـاک و باغیرت به‌وجود می‌آید؟ آیا به‌نظرتان ما در طول تاریخ چشم پاک‌تر از ائمه داشته‌ایم؟ آیا در تاریخ سراغ دارید که ائمه علیهم‌السلام به خانمی توصیه کرده باشند که در محضر آنان نیازی به حجاب ندارند؟ یا حتی مراجع، علمای برجسته و دیگر بزرگان؟ هرگز نمونه‌ای وجود ندارد که کسی از آنان، دیگران را به عدم‌نیاز به حجاب دعوت کرده باشد. بنابراین، عدم‌حجاب به بهانه چشم پـاک بودن دیگران، نمی‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای باشد.

در جست‌وجوی ریشه بدحجابی
گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد حدود ۳۰ تا ۴۰درصد جامعه حجاب شرعی دارند. اما بقیه که حجاب شرعی ندارند اعتقادشان به حجاب چیست؟ نتایج ۳پژوهش رسمی سازمان تبلیغات، ارزش‌ها و گرایش ایرانیان وزارت ارشاد و کتاب وضعیت‌سنجی پوشش و آرایش ایرانیان، نشان می‌دهد ۹۰درصد جامعه به حجاب شرعی اعتقاد دارند و آن‌را ضروری می‌دانند اما در مصداق حجاب تابع عرفند. این آمار یعنی جامعه نسبت به ضرورت حجاب و جنبه دینی و شرعی آن، کاملا معتقد عمل می‌کند اما در مصداق دچار غفلت است. یعنی بین قرائت شرعی حجاب و قرائت عرفی آن از سر غفلت تفاوت قائل شده است.

زمان حضرت رسول و ائمه، بی‌حجابی داشتیم، اما برخوردی از حضرات ندیدیم ‌
زمان حضرات اهل‌بیت ما با این جریان ضدفرهنگی، عملا روبه‌رو نبودیم، لذا برخوردی هم در این جهت کمتر می بینیم، هر چند در اوامر حکومتی حضرت رسول نسبت به اهل ذمه، نهی از بدحجابی وجود دارد. کما اینکه توبیخ امیرالمومنین نسبت به اهل بصره، نسبت به اختلاط زن و مرد وجود دارد. البته درست است، تمرکزی وجود ندارد، چون اصلا جریان بی‌هویتی زن را به این صورت فعلی نداریم.

آیـا در کشورهای دیگـر هم قانون پوشـش وجود دارد؟
تمامی کشورهای جهان در طول تاریخ دارای قوانین پوشش هستند. این قانون با توجه به فرهنگ آن جامعه و دین حاکم بر اکثریت مردم نوشـته می‌شود و اگر کسی ایـن قانون را رعایت نکند بـا قانـون آن کشور بازخواست و جریمه می‌شود. بـرای مثال، با یک جست‌وجوی ساده می‌توانید قوانین پوشش دانشـجویان در دانشـگاه آکسـفورد انگلسـتان
را بخوانیـد. چنانچه‌ کسی ایـن قوانیـن حاکم بر دانشگاه را رعایت نکند، با تنبیه انضباطی و درنهایت اخراج از دانشـگاه مواجه خواهد شد.

اگر قانون حجاب را نخواهیم چه باید کرد؟ مشروعیت این قانون از کجاست؟
اگر بحث درون دینی نکنیم با منطق دمکراسی و حقوق بشری نیز قانون مشروعیتش را از رعایت مصلحت اکثریت می‌گیرد. یعنی اقلیت به حکم اخلاق و عقل لازم است حق اکثریت را رعایت کنند. قانون حجاب بر مبنای مصلحت مسلمین نوشته شده است. می‌گویند چه‌کسی گفته طرفداران حجاب اکثریتند؟ رفراندوم بگذاریم. از رفراندوم هراسی نیست اما منطق این بحث ایراد دارد. انتخاب دین اختیاری است اما انتخاب اجزای دین اختیاری نیست. یعنی یک جامعه می‌توانند اسلام را با رأی کنار بگذارند و البته در قیامت حساب پس می‌دهند اما اجزای دین را نمی‌شود به رأی گذاشت. انتخاب ملت ایران نیز اسلام است. مهم‌ترین شاهد نیز رفراندوم ابتدای انقلاب است که به اسلام در قالب مدل اجرایی جمهوری اسلامی رأی دادند.

ریشه بی‌حجابی، فقر مردم است‌؛ معیشت مردم را درست کنید، حجاب خودبه‌خود حل می‌شود
‌ این هم از آن حرف‌های درست ولی ناقص است. بله، حتما یکی از عوامل بی‌حجابی، وضعیت معیشت است، ولی تنها عامل نیست و الا با یک نگاه ساده هم می‌توان تأیید کرد که بی‌حجابی در بالاشهر از پایین شهر بیشتر است. پس عوامل مهم‌تری هم وجود دارد. در یک تحلیل عمیق‌تر شاید بتوان در همان اقشار ضعیف هم به عامل دیگری برای بی‌حجابی دست پیدا کرد. مثلا اینکه بی‌حجابی را باکلاسی می‌دانند یا اینکه تقیدات مذهبی‌شان کمتر است. پس خلاصه‌کردن عامل بی‌حجابی عده‌ای در وضعیت معیشتی صحیح نیست. البته اولویت مسئولان کشور، حتما باید بهبود وضعیت معیشت مردم باشد و برای این مسئله، شب و روز نداشته باشند، اما همانطور که گفته شد، نباید اهمیت یک مسئله، مسائل دیگر را به حاشیه ببرد.

چرا با وجود فساد در سیستم‌های دیگر اینقدر روی مسئله حجاب حساسید؛ چرا جلوی خلافکارها و دزدها را نمی‌گیرید؟
کار بد هیچ‌کس نمی‌تواند مجوزی برای کار بد بقیه باشد. اگر این منطق درست باشد، دزدها و اختلاسگرها هم می‌گویند چرا به‌جای برخورد با ما جلوی قاتل‌ها را نمی‌گیرید، قاتل‌ها می‌گویند به‌جای برخورد با قاتل‌ها، جاسوس‌ها را بگیرید و همینطور می‌توان این داستان را ادامه داد.
دزدها ‌و خلافکارهای خیلی بدی هستند که حتما باید مسئولان با آنها برخورد کنند - که این برخوردها هم انجام می‌شود و اخبار بخشی از آنها در رسانه‌ها وجود دارد - اما این مسئله باعث نمی‌شود که زشتی بدحجابی یا بی‌حجابی کم شود یا نادیده گرفته شود؛ بنابراین همانطور با هر کار بد و غیرقانونی باید مبارزه شود و نمی‌توان به بهانه برخورد با یک کار بد از کار زشت دیگری چشم‌پوشی کرد.

می‌گویند قانون حجاب، اجبار به دین است، درحالی‌که خداوند صریح گفته لا اکراه فی‌الدین
پاسخ آن است که اتفاقا لا اکراه فی‌الدین بهترین توضیح برای چرایی قانون حجاب است. لا اکراه فی‌الدین یعنی آزادی انسان‌ها را دین پاس می‌دارد. خیلی هم عالی. حالا بفرمایید کدام قانون را در جامعه پیاده کنیم تا آزادی مردم عادلانه به بیشترین مقدار ممکن برسد؟ اگر آزادی یک عده خاص را می‌گویید که حکومت فرعونی هم آزادی‌خواه بود. ان فرعون علا فی الارض. آزادی ضربدر خودخواهی یعنی آزادی یک عده خاص و ظلم به جماعت بسیار دیگر. آن قانونی که در جامعه سرانه آزادی را به بیشترین مقدار ممکن برساند، کدام قانون است؟ این یکی از چالش‌های مهم تمام قانون‌نویسان امروز دنیاست. چه قانون را امر جعلی بدانیم که نیاز به قانونگذار داشته باشد چه امر کشفی بدانیم که نیاز به رسمیت‌دهنده داشته باشد، سؤال این است که چگونه می‌توان به محتوای قانونی رسید که آزادی مردم را عادلانه به بیشترین مقدار ممکن برساند و جلوی ضرر انسان‌ها به یکدیگر را بگیرد. من لااکراه فی‌الدین را در کنار لاضرر فی‌الاسلام می‌فهمم. قصه روایت مهم لاضرر فی‌الاسلام را شنیده‌اید؟ داستان آن مردی که برای استفاده از درخت خود که در خانه دیگری بود، بدون اجازه وارد خانه آنها می‌شد و باعث مزاحمت خانواده‌شان. پیامبر(ص) تلاش کرد مانع چنین ضرری شود و وقتی شخص زیر بار نرفت، درخت آن شخص را کندند و جلویش انداختند و در ادامه فرمود لاضرر و لاضرار فی‌الاسلام. حضرت امام می‌گوید این جمله یک سیاست مهم حاکمیتی است. سبک حکومت باید به‌گونه‌ای باشد که جلوی ضررزدن انسان‌ها به یکدیگر را بگیرد.
کسانی که دستورات دین را در جامعه رعایت نمی‌کنند یعنی هنجارهای دینی را به‌لحاظ اجتماعی ضعیف و کم‌ارزش می‌کنند. با بی‌اعتنایی‌شان باعث می‌شوند اساسا دین از وضعیت ارزش و هنجار اجتماعی خارج شود. اینها عملا دارند به دیگران ضرر می‌زنند. این غیراز عمل‌نکردن به یک فرع فقهی است. این بی‌ارزش‌کردن و بی‌خاصیت‌کردن فروعات دینی در جامعه است و وقتی هنجارهای اجتماعی را بی‌ارزش کنیم، عمل به دین را سخت می‌کنیم و این یعنی ضرر به دیگران؛ ضرر به جوانان و نوجوانان و نسل آینده که باید تربیت شوند؛ ضرر به کسانی که می‌خواهند از این هنجارها استفاده کرده ‌و رشد کنند. این به‌زور بردن دیگران به جهنم است. معلوم است که کل جامعه نسبت به این مقوله باید حساس باشد و جلوی آن را بگیرد. معلوم است که حکومت باید نسبت به این مقوله حساس باشد و جلویش را بگیرد.
البته امروز مقوله حجاب ماجرایش خیلی متفاوت هم شده است. امروز این مقوله آن سدی است که دشمن تلاش می‌کند بشکند تا اقتدار حاکمیت بشکند. تا احساس ناامیدی در متدینین جدی شود. تا احساس استقلال و هویت را از بین ببرد. تمرکز دشمن در این نقطه نشان می‌دهد مسئله را دیگر نباید فقط با عنوان اولی حجاب مورد توجه قرار داد. اما فارغ از این نکات و حرمت سیاسی کشف حجاب بحث بر سر این بود که شریعت آن قانونی است که درآن آزادی انسان‌ها به حداکثر ممکن می‌رسد. لااکراه فی‌الدین یعنی دین هوای آزادی شما را دارد. هوای آزادی همه را دارد. لاضرر فی‌الاسلام نیز همین نکته را درباره سبک حکمرانی می‌گوید. پس اگر چنین است کسانی که با آزادی‌شان باعث ضرر به دیگران می‌شوند، همین شریعت جلویشان را خواهد گرفت. بله، در زندگی شخصی و خصوصی‌شان هر غلطی می‌خواهند بکنند، بحث دیگری است. فلسفه جهاد ابتدایی نیز به همین نکته برمی‌گردد. در روابط بین‌الملل کدام قانون و کدام حاکم را باید درنظر بگیریم که جلوی استبداد و ظلم و ضرر به دیگران را بگیریم؟ اگر یک جامعه نخواهد به این قانون تن بدهد، باید با او چه کرد؟ آیا او حق دارد به‌دلیل آزادی خود باعث ضرر به دیگران شود. آیا جامعه حق دارد علو فی‌الارض را دنبال کند و به نام آزادی، خود را در وضعیت جنگ با دیگر کشورها قرار دهد؟‌

من موافق حجابم ولی مخالف حجاب اجباری‌ام
معنای این جمله این است که من الزام شرعی حجاب را قبول دارم، اما الزام حکومتی آن را قبول ندارم. تفکیک بین این دو الزام چه زمانی ممکن است؟ زمانی که یا شما با یک موضوع کاملا شخصی و فردی مواجه باشید یا اینکه از اساس معتقد باشید که در امور اجتماعی بین الزامات شرعی با الزامات حکومتی تلازمی وجود ندارد. اگر بگویید حجاب امری اجتماعی نیست‌ که معنایش آن است که اساسا موضوع را نمی‌شناسید. اصلا اگر جامعه‌ای نبود بحث حجاب مطرح نبود. پس بحث در موضوعی اجتماعی است. حالا آیا در موضوعات اجتماعی اجراشدن قانون شریعت نیاز به ورود حاکمیتی دارد یا نه؟ حرکت جامعه به سمت آخرت و سعادت اخروی باعث رشد و آبادانی دنیوی هم می‌شود. با این توضیح اگر کسی برخلاف این جهت جامعه عمل کند، جامعه را به سمت جهنم و بدبختی و ضرر سوق می‌دهد و باعث ضرر دنیوی هم می‌شود. قانون شریعت، با دستوراتش آزادی انسان‌ها را ‌ممکن می سازد. میل به آزادی و عدالت فطری است و دین هماهنگ با فطرت. آن دانای کل و عقل برتر قانونی را قرار می‌دهد که در آن عادلانه آزادی بین مردم پخش شود. پس اگر کسی قوانین دین را زیر پا بگذارد، عملا به آزادی دیگران ضربه می‌زند. جامعه‌ای که قالب جمهوری اسلامی را می‌پذیرد یعنی هم می‌خواهند مردم خودشان حاکم باشند و هم می‌خواهند براساس دین و عقاید توحیدی‌شان تصمیم بگیرند.‌ خلاصه آنکه آنان که جمله من موافق حجابم ولی مخالف حجاب اجباری‌ام را می‌گویند، در واقع دارند پرچم سکولاریسم در ساحت عمل را بلند می‌کنند و در واقع می‌گویند من موافق حجابم و مخالف حجابم یا من موافق حجاب اجباری‌ام و مخالف حجاب اجباری‌ام.

اگر زن‌ها حجاب نداشته باشند بعد از مدتی بی‌حجابی عادی می‌شود، مانند کشورهای غربی. بنابراین، نگاه مردها هم عادی و بدون قصد ریبه می‌شود
در جواب باید گفت که آنچه خداوند به آن دستور داده، پوشش در برابر نامحرمان است و آنچه از آن نهی کرده، نگاه به نامحرمان است. رعایت‌نکردن این امرونهی، نافرمانی و مصداق گناه است و عقوبت را به‌دنبال خواهد داشت چه بی‌حجابی و نگاه به نامحرم، عادی شود چه نشود. همچنین چگونه می‌توان تضمین کرد که با رواج بی‌حجابی قوه شهوانی کنترل می‌شود؟ زیرا قوه شهوانی از قوایی است که سیرشدنی نیست و اگر چنین بود، می‌بایست تجاوز و بی‌عفتی در کشورهای بی‌حجاب دیده نشود، درحالی‌که چنین نیست. منظور از اینکه نگاه عادی می‌شود، چیست؟ ممکن نیست که مرد از دیدن زنی با بدن نیمه‌برهنه لذت نبرد، چون غریزه شهوت همیشه همراه انسان است. دستورات اسلام بیشتر جنبه پیشگیری از گناه دارد. بنابراین، به زن‌ها دستور پوشش و به مردها دستور نگاه‌نکردن را می‌دهد. کسی که نگاه نمی‌کند، دچار مرض‌های روحی بعدی نمی‌شود. گسترش دامنه فحشا و افزایش فرزندان نامشروع، از دردناک‌ترین پیامدهای بی‌عفتی و بی‌حجابی است که فکر می‌کنیم نیازی به ارقام و آمار ندارد و دلایل آن خصوصا در جوامع غربی کاملا نمایان است؛ آنقدر عیان است که حاجتی به بیان ندارد.
نمی‌گوییم عامل اصلی فحشا و فرزندان نامشروع منحصرا بی‌حجابی است، نمی‌گوییم مسائل استعمار و مسائل سیاسی مخرب در آن مؤثر نیست بلکه می‌گوییم یکی از عوامل مؤثر آن مسئله بدحجابی و بد بیرون آمدن است. هنگامی‌که می‌شنویم در انگلستان، در هر سال طبق آمار ۵۰۰هزار نوزاد نامشروع به دنیا می‌آید و هنگامی‌که می‌شنویم جمعی از دانشمندان انگلیس در این رابطه به مقامات آن کشور اعلام‌خطر کرده‌اند، نه به‌خاطر مسائل اخلاقی و مذهبی بلکه به‌خاطر خطراتی که فرزندان نامشروع برای امنیت جامعه به‌وجود آورده‌اند به‌گونه‌ای که در بسیاری از پرونده‌های جنایی پای آنها در میان است به اهمیت این مسئله کاملا پی می‌بریم که مسئله گسترش فحشا حتی برای آنها که هیچ اهمیتی برای مذهب و برنامه‌های اخلاقی قائـل نیستند فاجعه‌آفرین است و لذا باید به‌هوش بود و دسته‌ای‌ را خائن که به بی‌عفتی جامعه دامن می‌زند شناخت و جلوی آن را گرفت.
برای اینکه با میزان چشم و دل سیری یک جامعه آزاد و پیشرفته به نام آمریکا آشنا شویم کافی است به وضعیت کشور آمریکا دقت کنیم:

  • بنا بر گزارش بخش مبارزه با جرائـم و موادمخدر سازمان ملل، نرخ تجـاوز در آمریکا و کشـورهای اسـکاندیناوی و غـرب اروپــا، بالاتر از دیگـر نقاط جهان بوده است.
  • طبـق آمـار منتشرشـده توسـط مرکـز ملـی خشـونت جنسـی در آمریکا ۱زن از هـر ۵ زن در آمریکا تجربـه مـورد تجـاوز یا در معرض تجاوز قرار گرفتن را داشته است. همچنین براساس این آمار، از هر ۴دختر، یک دختر و از هر ۶پسر، یک پسر، پیش از ۱۸سالگی، در معـرض سوءاستفاده جنسـی قـرار می‌گیرد.
  • ۲۹.۹درصد از تجاوزات جنسی بین سنین ۱۱ تا ۱۷سالگی قربانیان ر خ می‌دهد.
  • ۸۰درصـد از تجاوزهـای صـورت گرفتـه توسـط کسـانی بـوده اسـت کـه قربانیـان آنهـا را می‌شناخته‌اند.
  • از هر ۵دانشجوی زن، یک نفر در طول دوران تحصیل خود، در معرض تعرض جنسی قرار گرفته است. آزادی روابط جنسی هیچ‌گاه و در هیچ جا منجر به کاهش و یا کنترل غریزه و روابط جنسی نشده است و وضعیت کنونی غرب گویای این موضوع است. روند آزادی روابط جنسی در غرب باعث شده که از روابط جنسی قانونی در خانواده، به همجنس بازی، تجاوز و رابطه با محارم، حیوانات و... برسند.
  • احمدی رهبر شاخه ایرانی پ.ک.ک (پژاک) که شعار زن زندگی آزادی را ترویـج کـرد، بـه دختـرش تجـاوز کـرد و باعـث خودکشـی او شـد. نمونه‌های تأسف‌بار روابـط جنسـی رهبـران ایـن گروهـک بـا دختـران عضـو را در کتـاب Future The and Kurds The Turky of اثـر مایـکل گونتـر آمریکایـی بخوانیـد.
  • دستگاه منافقین نیـز کـه ایـن روزهـا سـردمدار مطالبـه آزادی زنان بود، کارنامه سیاهی در سوءاستفاده جنسی از دختران این فرقه توسـط مسـعود رجـوی و رهبـران آن دارد. بررسی آمار سقط‌جنین نیز که ناشی از روابط بی‌قیدوبند و همچنین افزایش تجاوز به عنف است گویای این ماجرا است.
  • با وجود ممنوعیـت سقط‌جنین در آمریکا تـا سـال۱۹۷۳ ایـن رقـم بـه ۶۰۰هزار سـقط در سـال رسـیده بـود. پــس از آزادی سقط‌جنین در سـال۱۹۷۳ و با وجود گسـترش قرص‌های ضدبارداری و بسـیاری از روش‌های مؤثرتـر و پیشرفته‌تر پیشـگیری از بـارداری در دهـه ۶۰میلادی که دسترسی به آن حتی برای دختران کم سن و سال بدون اجازه والدین بسیار ارزان و آسان شد، انتظار می‌رفت که تعداد سقط‌جنین در همان سطحی که در سال۱۹۷۳ بود باقی خواهد ماند. اما این رقم طی حـدود ۱۰سال، در سال۱۹۸۵ به نزدیک ۶.۱ میلیون سقط در سال رسید.

منبع: همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 203
  • در انتظار بررسی: 157
  • غیر قابل انتشار: 48
  • بنده خدا IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    هر کسی از خط قرمزهای دین خواست بگذره یا بایستی از ایران بره یا به قبرستان. ما میگفتیم روز عاشورا که میگفتند لقمه حرام مردم را به سوی آن جنایت بزرگ در حق اهل بیت علیهم السلام کرد چطور بود بلا تشبیه الان داریم این لقمه حرام ها را میبینیم که توی این مملکت دارند چکار میکنند. اکثر اینها به نظر من طالبان را میخواهند.
    • ایرانی IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      فرض بگیر در جامعه 100 نفری 1 نفر یا 10 نفر به دین اعتقاد داشته باشند آیا روا است احکام دین را به آن جامعه تحمیل کنند؟؟؟پس بدان و آگاه باش رای اکثریت بر هر حکمی ارجحیت دارد.
    • محمد IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      5 26
      هر عزیزی یک نظر داره ولی فراموش نکنیم نفع و ضرر ما یا درست وغلط کار ما رو خدا از همه بهتر می فهمه
    • . IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      اکثر ما حجاب رو می‌خوایم و بی دین نیستیم
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      50 11
      خدا رو شکر این قضیه هم تو جامعه حل شده و هیش کی کاری به دیگری نداره.فقط یه عده تو فضای مجازی هستن که پول میگیرن برا این جور چیزا مطلب مینویسن.ظاهرا یه قانون نانوشته داره اجرا میشه که کاری نداشته باشین و جالبه گوش کسی که کار داره رو دارن میپیچونن
    • هادی IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      خط قرمز فقط برای حجابه؟؟؟ چرا برای اختلاس ها و رانت ها کاری نمیکنند و آزادند چرا آقازاده ها همه توکانادا و انگلیس بریک میزنند؟؟
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      43 2
      تو چکاره ای که خودتو قاضی دین معرفی میکنی و خط قرمز هم تعیین میکنی ؟؟؟
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      115 3
      برای احقاق حق ملت اگر لازم بشه حتما به هر تعداد که لازمه در سال باید رفراندوم برگزار بشه .
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      188 7
      هر وقت رفتی شاسی بلند های رشوه ای را از نمایندگان مجلس گرفتی ، بیا شعار بده
    • حاجی از لندن IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      83 5
      امثال توی باید از ایران بری
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      50 0
      هم وطن گرامی اگر شما مذهبی هستی شما رعایت کن
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      52 0
      بنده خدا شاید بعضی نخواهن برن به بهشت .
    • محمد IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      55 0
      تو بااین طرزفکرت
    • ل IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      4 2
      چرا ناراحت هستین
    • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      3 75
      در واقع حقیقت رو کاملا برعکس گفتید ،اکثریت حجاب میخایم و همچنان خواهیم خواست شاید به زور اونم ده درصد جامعه زنان کشف حجاب کنن، چه منبعی به شما گفته و از کجا اینو فهمیدید که از صد نفر فقط ۱۰نفر به دین اعتقاد دارند!!!؟؟؟!!!
    • ایرانی IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      8 0
      در جواب 18:07 خوب بیسواد رفراندوم همین مسئله را معلوم میکند .
    • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      1 15
      حجاب رای اکثریت است چون اکثریت ایران عاقل هستند و فهیم .
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      6 1
      خودشون تو فساد و رانت و دزدی و کثافت و دروغ زندگی میکنن گناه نیست اما حجاب گناهه جالبه
  • محمد IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    باید آری و نه به جمهوری اسلامی به رفراندوم گذاشته شود. اگر آری رای آورد، همه عرایض نویسنده مصداق پیدا میکند.
    • ایرانی IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      121 6
      پیش نماز که قوز کند پس نماز چلغوز کند وقتی یک نفر رای مردم را بدون اعتبار و صلاحیت بداند تندروان هر حکمی را خود صلاح بدانند بر مردم روا میدارند و به حقوق اکثریت لگد میزنند.
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      با این حسشاب سالی یک بار باید رفراندوم بذاریم؟ کدوم حکومت در مورد خودش رفراندوم می ذاره؟
    • ایرانی IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      23 2
      در پاسخ به 11:35 باید گفت به نظرت هزینه ماهی یکبار رفراندوم بیشتر است یا ....
    • Ali IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      9 134
      هیچ کشوری به جز ایران خودش رو تا الان به رفراندم نگذاشته ، ایران هم یک بار برگزار کرد و آری به جمهوری اسلامی بود، بنا نیست که هر وقت یه سری معلوم الحال از جمهوری اسلامی خوششون نیومد رفراندم برگزار
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      116 3
      نمی خواد هرسال رفراندوم برگزار کنید همینکه بعد از چهل و پنج سال یکبار رفراندوم برگزار کنید کافیه
    • حمید IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      6 42
      بیزارم از شبه روشنفکران
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      15 2
      اگه مطمین هستید ومیگید مردم با ما هستند برای اثبات حقانیت خود فقط وفقط یکبار رفراندوم درست برگزار کنید نه انتخابات .مگر ادعای همراهی مردم ندارید پس برای بستن دهان منتقدین رفراندوم برگزار کنید انوقت هیچ کس حرفی نمیزنه
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    مشرق آفرین چه تحلیل قشنگی.
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    198 9
    برای از یاد بردن اختلاسها بهترین روش بهانه حجاب است. اگر حجاب برگردد، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. اختلاس ها فراموش شده است.
  • بهرام IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    217 6
    کاش به فسادی که در بورس در این چند ماه انجام شد رسیدگی میکردند.مردم با خاک یکسان شدند
  • ارجمند IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    برپدرتان لعنت سرمایمون توبورس رفت شما فقط چسبیدید به حجاب اصلا حجاب اختیاذی است به هیچ کسی هن ربطی ندارد
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      108 8
      احسنت برادرم
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      دست از نفت خوری بردار و پولتو بردار ببر باهاش کار کن و عرق بریز تا مجبور نشی از غیرتت مایه بذاری و بفروشیش
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      4 106
      اولاً از نظر املایی «حجاب اختیاذی» غلطه و «حجاب اختیاری» درسته. ثانیاً موضوع حجاب در قانون اومده و قانون هم در هر کشور یعنی اجبار؛ همچنان‌که برای برهم نخوردن نظم و جلوگیری از ترافیک سنگین، رانندگان موظفند قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند، در خصوص سایر قوانین هم عدم رعایت آنها موجب صدمه و خسارت (چه صدمه جسمی و روحی و چه خسارت مالی و...) به افراد در جامعه می‌شود؛ لذا این عبارت سخیف حجاب اختیاری، از عبارات خوساخته توسط هنجارشکنان و هوسبازان است که صرفاً در پی منافع نامشروع خود هستند. ثالثاً مدعیان «ضرر دیدن در بورس» به جای اینکه مدام در فضای مجازی بچرخن و نظرات شاذ ارائه کنن، با کار و تلاش بیشتر به دنبال جبران ضررهاشون باشن.
    • ناشناس IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      2 74
      این اصلاح طلبان هستند که هنوز غارتگران مال مردم در بورس و جاهای اقتصادی کشور هستند سه نفر روزگار مردم را سیاه کردن یکی آن که مرد یکی خاتمی و دیگری روحانی اولی که با معاویه محشور هست انشالله این دو تا هم با یزید
    • ... IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      15 1
      درود
    • علی IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      2 65
      هر وقت مزاحم ناموست شدن، به جای شکایت یادت بیفته مشکل بورس و .. هنوز حل نشده
    • مرگ بر منافق IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      2 1
      حقت . تا تو باشی پول روی پول بزاری . آدم عاقل همه چیز رو به هم ربط نمی دهد. حجاب ربطی به بورس و طمع جنابعالی ندارد.
    • من IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      0 3
      بر جد و آباد توی نفهم لعنت
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    الان با بی حجاب شدنت مشکلات اقتصادی حل میشه؟! مگر اینکه مشکلات اقتصادی خودت حل بشه! دیگه بفهم چی بهت گفتم!!!
    • هموطن IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      6 0
      توهین کردی آن هم بدتوهینی در لفافه وبا کنایه
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      58 0
      حرف خودت هم اشتباهه الان اگرحجاب باشدمشکلات اقتصادی حل میشه؟
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      43 0
      فقط تو اگه بی‌حجاب شدی وضعت خوب میشه وگرنه کسی فکر این چیزا نیست ابله
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    حجاب اختیاری است کاش به مسائل مهمتر در مملکت رسیدگی میشد واقعا جوانها هیچ امیدی به زندگی حال و اینده ندارند
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      1 96
      اتفاقا جوان های بی حجاب خیلی هم امید دارند؛ لباس های مارک هر بار یه مدل میپوشن موهای رنگ کرده لوازم آرایش زیور آلات (الان طلا خدا تومن) صورت عمل کرده
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      2 1
      جوانها خدا را وارد زندگی کنند امید هم می آید . . خانواده های دیندار امیدشان به زندگی خیلی بیشتر از خانواده های بی قید و بند است.چون میدانند خلقت آدمی برای چیست .
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    84 3
    اگر قوه قضائیه به مفسدین اقتصادی که یکسرشان در دولتها بوده با سرعت رسیدگی می کرد اینها به چنین حرفهایی متمسک نمی شدند تا حدودی حق با آنهاست چون مجازات مفسدین اقتصادی خواست کل ملت ایران است جز خود مفسدین و دلالان و رانتخواران و ... که دست در جیب ملت دارند هر دو جرم خطرناک هستند عدم رسیدگی به جرائم کلان اقتصادی مردم را از انقلاب و خکومت دلسر می کند وانگیزه ای برای حمایت از مبارزه بی حجابی باقی نمی گذارد مثلا همین مهدی هاشمی، طبری، شهرام جزایری، و صدها مفسد اقتصادی دیگر که تعدادی از اینها با قرار قانونی آزادانه می گردند و به ریش ملت می خندند حالا اینکه وقتی دیگران بر علیه حجاب مرتب سخن می گویند و می نویسند و کمک کار دشمن هستند انتظار حمایت نداشته باشید قوه قضائیه باید دادگاههای انقلاب را برای مبارزه بی امان با مفسدین اقتصادی احیاء کند تا به صورت ویژه امان از این خدا بی خبران را ببرد سوال ملت از قوه قضائیه اینست چرا باید حسن روحانی و تعدادی از وزرایش و معاون اولش که ملت را بیچاره کردند آزادانه بگردند وامروز طلبکار هم باشند
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      48 0
      حرف حق درد از این بالاتر که مفسدین کلان اقتصادی به جای تاوان دادن دارن آزاد و رها میچرخن
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    5 201
    فعلا. همین جوری ادامه بدین. زن و دختر و حجاب. مهمترین.هستن. اگه همه چادری بشن. اسلام. تکامل خواهد یافت. دین کامل خواهد شد و سلطنت خدا حفظ خواهد شد وشیطان شکست خواهد خورد. سپس همه به بهشت خواهند رفت و در انجا. حجاب را رعایت خواهند کرد. پس بدانید موی زن تنها رشته ای است که برای حفظ دین و ایمان و رسیدن به بهشت باید به ان چنگ ز د. موی زن. راه رسین به بهشت است. راه بهشت از سلسله موی زنان میگذرد. ما باید در مقابل زنان با حجاب سجده کنیم. مسجد ما چادر زنان با حجاب است عبادت ما حفظ موی زنان با حجاب است.
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      50 3
      دررویاوخواب هم نمی بینی
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
      1 2
      ادعای ایمان داری بعد میخوای جلوی زنان باحجاب سجده کنی؟؟؟
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    113 0
    در پتسحخ به تیتری کگه نوشتین باید بگم در تمام طول تاریخ قانون غلط را افراد غلط گذاشتن ، و باید افراد غلط را در هر سطحی شناسایی و حذف کرد لعنت خدا بر ظالمان و فاسدان و مفسدان و مستبدان تاریخ
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    77 6
    جانبازان و داوطلبان شهادت دیروز مخلصین واقعی بی منت و بی مزد دیروز شدن گدایان امروز..... وقتی اجر و پاداش کار مخلصانه پدرم رو میبینم از همه چی بدم میاد همه چیو دروغ میبینم
    • هموطن IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      0 4
      با نظری که شما دادید میشه نتیجه گرفت که صدام مخالف حجاب بود
    • حجت BR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      0 1
      حتما تو فروغ جاویدان به درجه جانبازی رسیدن؟ خخخخ
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    133 8
    ما خیلی از بی حجابی راضی هستیم حتی خدای مهربونم راضی هست
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      0 5
      شما سخنگوی خودت باش حرف بیخود نزن.
  • حسن انوری IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    221 2
    دقت کنید تمام توجیهات نویسنده بر یک ستون استوار بود و آن تمکین بر رای اکثریت بود!!و تمام بحث و جدل ها در جمهوری اسلامی ریشه اش به همین اکثریت می رسد!!ولی اکثریت را نویسنده مثل دیگر دوستان مطابق میل خود تفسیر میکنند نه واقعیت بیرونی!دوستان در یک فضای فکری بسته و محصور زندگی میکنند و فکر میکنند همه ایران همان فضای محیطی آنهاست.نه عزیزان اگر از حصار تعصب و انحصار خارج بشوید میبینید که جمعیتی که شما آن را اکثریت خطاب میکنید در اقلیتند.
    • ساعدی IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      147 1
      دقیقا درست گفتید متاسفانه به اکثریت مردم مجالی برا اظهارنظر داده نمیشه
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      1 106
      اگه اکثریت بی حجابی میخواستن پس باید الان حکومت و تغییر میدادن چرا نتونستن؟ چون اکثریت نیستن
  • داریوش از اهواز IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    117 2
    خیلی از موارد قانونی و قانون اساسی اجرا نشده چرا فقط حجاب مهم شده این همه موارد قانون به نفع مردم کلا نادیده گرفته شده
  • هموطن IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    196 3
    حجاب باید اختیاری باشد چون خیلی از بی حجابها هستندکه فقط روسری ندارند ولی کارهای غلطی نمی کنند اما بعضی ها هم هستند که حجاب را رعایت می کنند ولی در خفا کارهایی میکنند که به عقل شیطان و جن هم نمیرسد یعنی حجاب را پوششی می کنند برای کارهای غلط نیازی هم به توضیح وتوجیه نیست چرا که هر روز یا می بینیم ویا از دیگران می شنویم اگر هم خود را به خواب بزنیدکه نبینید بیدار کردنتان دیگر خیلی سخت و دشوار خواهد بود
    • حجت IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      1 84
      یه بی ناموس (هشتگ امثال تورو میگم) بایدم اینو بگه‌. این یک. دو: در خفا هر کس هر کاری می کنه به خودش مربوطه و خدای خودش. نه به توی بی ناموس. چجوریه که اگه طرف تو اینستا عکس ولگردی و عیاشیشو بگذاره چون از همپالگیهاته به خودش مربوطه اما اگه کس دیگه ای بود به توی وطن فروش مربوطه. همون که عاری از مهر گفت: هز کی دوست ندارد پاسپورت تهیه کند و از ایران برود
    • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      0 65
      اینها که گفتی استثنا است. مثل اینکه بگیم یه کافر بوده که اهل خلاف و جرم نبوده، اما صدام مسلمان و نتانیاهوی یهودی و هیتلر مسیحی چه جنایت‌ها کردند، پس دین چیز خوبی نیست. اما آیا این مثالهای استثنا دلیل به خوب بودن کفر و کتمان دین میشه. حجاب اجباری باید باشه، چون دستور خداوند در تمامی ادیان همین بوده، چه زرتشت چه یهود چه مسیح چه اسلام.
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    146 0
    کار از حجاب گذشته مسئولان بزرگوار،خبر دارید هر شهر این مملکت چندتا خونه فساد داره؟!آمار خیانت افراد متاهل رو دارید؟!آمار طلاق و فساد اخلاقی؟!آمار اعتیاد ؟!نابودی جنگل ها و مراتع و آب های زیرزمینی و ....این مملکتی بود که از شهدا تحویل گرفتین
  • محمد IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    165 6
    کل مقاله سفسطه بود.
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      51 0
      دقیقاً
  • مهدی IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    150 3
    حجاب بهانه قرار داده اند و افکار را به انحراف میکشند تا به اهداف شوم خود برسند . اعوذ بک من همزات الشیاطین شیطان را درس میدهند . مردم گرسنه اند و دارند همدیگر را میدرند کجای کارید .
    • ایرانی IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      0 6
      اسم واقعیت رو بزار . حجاب از اصول مملکت صاحب الزامان است . گرسنگی مردم ارتباطی به حجاب ندارد
  • محمد IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    182 3
    ظاهرا آقایان نمیخواهند بفهمند که بی حجابی هم نوع نافرمانی مدنی به تبعیض - اختلاس- دزدی- رانت و فساد سیستمی هست من نمیدونم چرا زمان آقای خاتمی کسی بدون روسری بیرون نمی اومد؟ چون ریشه فقر درحال خشک شدن بود ومملکت درحال رونق ودرمسیردرست بود. حضرت علی (ع) میفرمایند ازدری که فقر آمد ازدرب مقابل دین خارج میشود(نقل به مضمون فرمایش معصوم است) این حرفهای بالا هم جواب مناسب دارد ولی خودتون میگید وخودتون هم تایید میکنید. البته عدم نشر کامنتها هم رویه عادی مشرق بوده وهست.
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    158 1
    فساد و بی کفایتی و تخریب محیط زیست و..... مملکت رو برداشته چرا جلو فساد و اختلاس رو نمیگیرید بهونه اتون شده چهار لاخ موی زنا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • علی IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    187 2
    سر دبیر محترم مشرق نمی گویم با مردم با خودت رو راست باش یک رفراندوم برای مسلمان و غیر مسلمان بزار خیلی وقته مردم از دین گریزانند و به دروغ بودن دین پی بردن
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      0 70
      کفار از دین گریزانند. مردم ایران از سه هزار سال پیش متدین بودند. ابتدا به دین آسمانی زرتشت معتقد بودند و بعد غالبا به اسلام گرویدند. تعدادی هم مسیحی و یهودی هستند. پس حرف مفت نزن. میگند کافر همه را به کیش خویش پندارد، دقیقا اینجا مصداق پیدا می‌کنه. جشن غدیر، مراسم عاشورا و شب قدر، پیاده روی اربعین، زیارت امام رضا، یه کم چشمهات رو باز کن تا ببینی مردم ایران چقدر عاشق دین و اهل بیتند
  • ناطقی IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    159 1
    خداوند متعال بجز حجاب دستورات دیگه ای هم دارند که متاسفانه هیچکدوم در این مملکت رعایت نمیشه مثلا اینکه ربا حرامه کدوم بانکی در ایران هست که تسهیلات بده بدون ربا و یا اینکه دزدی و اختلاس نکنید خب پس چرا ما برخورد با دزدی و اختلاس رو نمیبینیم خانه از پای بست وبران است
  • شاپرک IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    86 2
    قانون غلط را باید نابود کرد
  • redfrdgyggy IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    59 4
    حقوق افراد با حجاب و بی حجاب را محترم بشماریم . افرادی که حجاب رو مراعات می کنند تعدادشون اکثریت و افرادی هم که حجاب رو مراعات نمی کنند اقلیتند بیایید حقوق این اقلیت هموطن رو هم محترم بشماریم. با اجبار و زورگویی و بگیر و ببند با حجابی بی حجاب و بی حجابی باحجاب نخواهد شد. درود بر ایران و ایرانی.
    • سامان IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      52 0
      احتمالا یا کوری یا کم بینایی من هر جا که مبینم از هر ۱۰ خانم حداقل ۷ تاشون روسری ندارن دو تا شون شل حجاب ۱ نفر چادری هست
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    126 4
    ملاک رای اکثریت است درست. اما برای شمایی که برگذاری رفراندوم را دور باطل میدونید یک راه حل ساده وجود داره و آن مدت اعتبار برای رای گیری است. بعنوان مثال ۲۰ یا ۲۵ سال و ... پس از آن مجدد درباره آن موضوع رفراندوم برگزار شود و نسل جدید، بر اساس اکثریت خود تایین کند که چه می خواهند.
  • فرهادی IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    155 0
    چرا با گرانفروشی مبارزه نمیکنید چطور گشت مبارزه با گرانفروشی ندارید یکم فکر کنید بعدا بنویسید اینهمه مشکلات و بیکاری و گرانی گریبانگیر مردم شده
  • رضا IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    55 22
    اون چراغ قرمزی که گفته شده یک قانون جهانی نه یک قانون من در آوردی
    • ققنوس IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      2 50
      چراغ قرمز یک مثتله،هر کشوری قانونی داره که ممکنه کشورهای دیگه نداشته باشند اما هر کس چه بومی چه مهاجرین و اتباع خارجی مقیم موظفند اون رو رعایت کنند اگر نه مجرم شناخته می‌شوند. شما برو کشورهای اروپایی و قانونی که مختص خودشون دارند رو رعایت نکن، اگر دستگیر شدی بگو چون این قانون جهانی نیست پس دوست ندارم رعایت کنم. در ضمن قانون حجاب متکی به امر الهی است و در همه ادیان زرتشت و یهود و مسیح و اسلام ابلاغ شده، پس خواست باشه هتاکی نکن.
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    0 117
    کشف حجاب تعرض به حقوق اکثریت است که فراتر از تعرض به قانون است. هرچند دقیق‌تر که توجه کنیم تعدی به قانون همان تجاوز به حقوق اکثریت است !!!!!!!!!!!!
  • رضایی IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    75 0
    همه مسلمانان مثل هم فکر نمیکنند.
  • سپیده IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    79 3
    ۰- مشکل این است که قانون غلط را با هیچ کاری نتوانسته‌ایم عوض کنیم. حتی نماینده‌ی مجلس اگر اعتراض کند با او برخورد می‌شود. مردم اگر راهنمایی کنند با آنها برخورد می‌شود. یک سری هم شکایت کردند با آنها هم برخورد شد. راه قانونی دیگری هست؟ ۱- دقیقاً مشکل معنی سیاسی دادن به اجزای مختلف زندگی مردم است که باعث فشار آمدن به آنها می‌شود. اگر مشکل امنیتی-سیاسی در کشور هست وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه برود حلش کند نه اینکه قربانیانش را مجازات کنند. ۲- مبنای قانون در جمهوری اسلامی یا دین است یا رأی مردم. اگر قانونی یکی از اینها را نداشته باشد اصلاً مشروعیت ندارد حتی اگر روی کاغذ نوشته شده باشد. اصل معنای جمهوری اسلامی بالاتر از قوانین سطح پایین‌تر است. تحریک شدن ملاک قانون نیست. شاید یکی سر اذان برای نماز برود و مغازه‌اش را قفل نکند و از او دزدی کنند. آیا مقصر صاحب مغازه است چون عامل تحریک بوده؟ ۳- ملاک برگزاری رفراندوم نیاز به آن است که مثلاً وقتی می‌بینید اعتراض گسترده‌ی مردمی هست یعنی به آن نیاز است. برعکسش است که متناقض است (هیچ وقت در مورد قوانین موجود رفراندوم انجام نشود چون نمی‌شود گفت مردم چه زمانی تغییر عقیده می‌دهند). مثلاً اگر قانونی مثل همین حجاب باشد که باعث رد صلاحیت شدن نمایندگان می‌شود نمی‌شود توقع داشت از آن مسیر تغییر کند. ۴- اگر اعتقاد دینی را خراب نکرده پس چرا شما مجازات برای آن تعیین کرده‌اید در حالی که در دین مجازاتی نداشته است؟ (رجوع کنید به قسمت اول خبر) و ادعا می‌کنید با آن زمان که قانون حجاب آمده است تفاوت دارد. ۵- اینکه میزان پوشش با میزان در معرض نگاه بودن متناسب است مثل این است که چقدر زره بپوشی وقتی دارند به تو شلیک می‌کنند. مثلاً می‌دانی تابستان هیچکس نیست آستین زیر آستین مانتو را در می‌آوری حالا شاید یک نفر یک لحظه یک نظر دید (فرصت پردازش ندارد). با اینکه کلاً مانتوی آستین سه ربع بپوشی فرق می‌کند. ۶- چون از نظر قانونی عرف ملاک خواهد بود. وقتی همه بی‌حجاب باشند که نمی‌شود همه را دستگیر کرد. ۷- کلمه‌ی بی‌هویتی یک جور توهین به زنان است. اینکه یک سری از فرم‌های حجاب که از نظر شرعی مناسبند ولی از نظر برخی سازمانها نامناسب است بیشتر نشانه‌ی بی‌هویتی و یکسان‌کردن ظاهر افراد و مخفی کردن علایق آنها است. ۸- ملاک ما قانون کشورهای غیراسلامی نیست! محدودیت فضا..
  • ترابیان IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    24 33
    حجاب دستور قرآنی است نه حکومتی و ربطی به قانون من در آوردی مجلس ندارد در ثانی از بس اهمال و کوتاهی کردید در مورد برخورد با اختلاسگران و زیاده خواهی نکبت زاده های بی خاصیت و پرداخت ۱۰۰ جور حقوق و مزایا دردستگاههای مختلف از جمله بانک ها باعث از بین رفتن اعتقادات دینی مردم شده است و به نوعی کشف حجاب نافرمانی اجتماعی محسوب می شود اینکه یک عده القا می کنند که قانون مجلس است گرا دادن غلط به اجتماع است دستور خداوند در قران بالاتر از قانون مجلس است که برخی از همین نماینده ها خانواده هایشان اعتقادی به این موضوع ندارند
  • سپیده IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    9 2
    ۹- اینکه شما بگویید مردم فقیر بی‌حجاب هستند توهین‌آمیز است. به همان شکل می‌توان گفت کسانی که بابت ظاهر مذهبی پول بیشتر از لیاقتشان می‌گیرند به آن دلیل است که آن هم توهین است. اینکه در شرایط سخت افراد نتوانند به خوبی شرایط عادی کار کنند طبیعی است. اینکه بخواهند با اجرا نکردن قانون به دولت اعتراض کنند چون مسئول مشکلات می‌دانند دقیق‌تر هم هست. ۱۰- شما خودتان گفتید به دلایل سیاسی-امنیتی روی حجاب حساسیت بیشتر است پس اینجا تناقض‌گویی می‌کنید. بحث مردم هم همین اعتراض به اولویت‌ها است. ۱۱- اجرای قانون حجاب هم می‌تواند به شخصی که گرمازده شده ضرر برساند و بر خلاف قاعده‌ی دینی مجری قانون به چنین مواردی اعتنا نمی‌کند. الآن در قانون انتخاب دین هم اجباری است پس همان هم رعایت نشده است. ۱۲- من با افزایش مجازات شرعی حجاب که در حالت عادی هیچی نیست به مورد دلخواه به دلایل سیاسی مخالفم چون اعتقاد ندارم حالت استثنائی برای تغییر دستور دینی به آن شکل رخ داده باشد. همچنین با اینکه اگر نظر اکثریت ظلم به اقلیت (در اینجا بی‌دین) بود مخالفم. انتخاب و اختیار مهم است. اگر به اسم حفظ جامعه می‌شد به افراد ظلم کرد کمونیست بودیم نه مسلمان. ۱۳- استدلال درستی نیست چون شما ممکن است گرسنه باشید و غریزه به شما بگوید غذای دیگری را بخورید ولی این کار را نمی‌کنید چون غلط است. عادی شدن باعث جلب توجه کمتر می‌شود ولی در نهایت همان آرایش یکسان کردن هم پوشاندن تفاوت زیبایی‌های فردی هست که آن جلب توجه را کمتر می‌کند. وگرنه اگر شما به نمایشگاه مد بروید هیچ چیز عادی نیست. ۱۴- آمریکا به صورت سیستماتیک در تلویزیون مواردی مثل تشویق به داشتن رابطه‌ی جنسی و استفاده از مواد مخدر را به نوجوانان آموزش می‌دهد و آنها را به عنوان راهکار افسردگی معرفی می‌کند. در کنار آن هم اعتیاد را عامل بدبختی و شکست معرفی می‌کند. مثل دوپینگی که یک مدت کار کنی و زود بمیری. آن مشکل بزرگتری از مجرمان است (مثلاً آنجا قاتل سریالی هم بیشتر است چون فشار روی مردم زیاد است یا آدمکش زیاد است چون مجازات قتل عمد اعدام نیست).
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    133 1
    نظر مردم را به رای گیری بگذارید ببینیم مردم موافقند یا مخالف حجاب
    • ققنوس IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      0 50
      خب، با این وضع هر روز باید بجای رای گذاشتن قوانین در مجلس، قوانین را در کل کشور به رای بگذاریم، پس مجلس قانون گذاری برای چیه؟ اینطوری که هر روز باید مردم پای صندوق رای برای رای گیری درباره قوانین مختلف باشند. این دیگه چه منطقیه
  • حسن روحانی IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    2 7
    دعوا نکنید. علی برکت الله
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    186 0
    نویسنده؛خود گویی و خود خندی عجب مرد هنرمندی یکه که به قاضی بری همیشه برنده ای
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    70 0
    مردم آگاه شدند
  • شهرام IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    121 0
    چرا فساد اقتصادی اولویت نیست؟فساد اقتصادی تباهی خانواده ها رو به دنبال داده، باعث فقر. فحشا و هزاران مشکل دیگه میشه ،کسانی میگن اولویت فساد نیست که دنبال جیب خودشون از این رانت بازی هستن
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      1 48
      وقتی بقایی معاون احمدی نژاد رییس جمهور به خاطر فساد مالی دستگیر میشه، وقتی طبری معاون قوه قضاییه به خاطر فساد مالی دستگیر میشه. اینها یعنی مبارزه با فساد اولویته. اما نمیشه به بهانه ریشه کن کردن فساد مالی، کاری به فساد اخلاقی بی حجابی نداشت. مبارزه با هر دو جرم و تخطی از قانون تواما با هم باید باشه. نمیشه یک قانون رو چسبید و یک قانون رو ول کرد.
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    54 0
    الان نویسنده محترم این همه وقت گذاشته این چیزا رو نوشته؟... برادر عزیزی که خیلی فکر کردی و تحلیل کردی و دلیل آوردی یه نکته ای یادت رفت... اونی که بی حجابی رو انتخاب کرده نمیاد سایت الف و تحلیل های آبکی شما رو بخونه..‌پس کلا وقت خودتو تلف کردی
    • ققنوس IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      0 46
      وقت تلف نکرده. اولا اگر پیامها رو بخونی متوجه میشی که مخالفان حجاب هم دارند این مطلب رو میخونند، دوم اگر مخاطبین موافق حجاب این دلایل رو بدونند و علمشون درباره حجاب بالا بره میتونند تو امر به معروف و نهی از منکر از همین دلایل استفاده کنند.
  • سید مظفر IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    71 2
    هیچ خودتان فهمیدید چی گفتید نفهم
  • بهروز IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    71 0
    آقای تحلیلگر بعد از انقلاب ما کی رفراندوم داشتیم مستند اعلام کن؟
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    103 0
    کی واستون مرغ و گوشت میاره که از قیمتش خبر ندارید و اصلا خبری درباره ش نمیگید؟
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    1 36
    قانونی که شما بمردم عزیز گوشزد میکنید همان عرف وخواسته مردم هست
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    67 0
    این همه گفتی و گفتی به رفراندوم بذار
  • محمد IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    1 50
    سلام باید جمع بشوند و یا .... .تا کی ظلم به مردها -
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    31 0
    وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یعنی چه ؟
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    66 0
    خودت گویی خودت خندی عجب مرد هنرمندی با این جوابها
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    62 0
    یه عده در حال دزدی از مال مردم در قمار خونه بورس هستند،
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    23 0
    همه چیز حجاب
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    3 0
    بااین ترویج فرهنگ اراذل اوباشی و لات بازی هایی که نمونش امثال هانی کرده هستند حتی آقایان هم باید چادر سر کنند .
  • محمدی IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    3 13
    حجاب خوبه ولی میدان آرش رو فراموش نکنیم . بی آبی کشور رو فراموش نکنیم و....
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    0 85
    از مومنین و مومنات و مسلمین و مسلمات و ایها الناس عبور کرده و به الانسان تفهیم حجاب میکنیم . قرآن میفرماید کسی که قرآن را باور کردی و ایمان به مبدا و معاد داری اگر میخوای تو از کفار و بی بند و بار ها تشخیص داده بشی و به اشتباه مورد تعرض واقع نشی حجابت چنین باشه لحن کلامت چنان باشه و مرزهای ارتباطات اجتماعیت چگونه باشد و محارم و غیر محارمت کیانند.
  • DE ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    83 0
    اين مملكت مال همه مردمه
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    10 1
    فقط تیترای قرمز منطقی بود. باقی فقط توجیه و سفسطه غیر منطقی بود
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    20 1
    من کاری به حجاب و بی حجابی ندارم من کار به کسانی فاسد و کثیف دارم
    • ققنوس IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      0 27
      ولی من با هر کس جرمی کنه کار دارم، خواه فساد مالی باشه خواه اخلاقی یعنی بی حجابی
  • محمد IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    11 1
    در مورد حجاب افراط و تفریط شده به نظر می رسد پاندول به حالت تعادل نزدیک می شود
  • امانی IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    2 85
    اول بحث حجاب یک امر الهی هست دوم هرفرد منصف وبا شعور وبا عقل و منطق اگر به این زنان که کشف حجاب میکنند نظری بیاندازه با آن رنگ و بارنگ کردن موها به این پی خواهد برد که اصلا بحث انها نه بیرون گذاشتن مو هست بلکه با اینکارها بنوعی احساس حقارت بودن خودشان از زن بودن را به نمایش می گذارند وگرنه مسلم زن با حجاب وبا حیا نه تنها از خیلی مردها بالاتر هست بلکه اگر نگیم کمتر مردی به پای آنها می رسه
  • علی IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    68 2
    هر کسی حجاب رو دوست داره خوب رعایت کنه. مگه کسی گیاهخوار باشه باید همه رو زور کنه گیاهخوار بشن.
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      0 58
      اگه به حرف شما هر کسی که کاری رو دوست داره خودش رعایت کنه و دیگران مختار باشند و اجبار به دیگران نباشه، خب آنهایی که دوست دارند لباس بپوشند بپوشند، من دوست دارم بدونم لباس و شلوار و حتی بدلباس بیام بیرون. مگه قراره اگر کسی گیاه خواران بقیه رو اجبار به گیاه خواری کنه. آخه این هم شد دلیل.
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    84 2
    اقتصاد رو درست کنید حجاب خودش درست میشه
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    42 1
    دین به دنبال حجاب هست و اخلاق را دنبال می کند اما رفتار حکومت تلقی از پوشش را به لج و لج بازی کشانده است
  • ناشناس IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    74 1
    در قرن 21 تمام کشورهای فقیر مانند روسیه چین آمریکا کشورهای اروپائی ومنطقه غرب وشرق از ًثروت ایران آباد بهره‌برداری واز فقیرشدند بپیشرفت کردند جز ایران
  • محمود US ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    4 78
    اتفاقا سر منشاء تما فسادهای اقتصادی و و اخلاقی و اجتماعی از ناحیه کسانی است که به حجاب اعتقادی نداشته و ندارند .
  • مهدی ایمان زاده IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    6 4
    البته رفراندوم زمانی اتفاق می‌افتد که سطح نارضایتی اکثریت جامعه را در بگیرد
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    49 0
    همه این مشکلات و حتی مشکل فساد در قوه قضاییه زیرسر مسائل اقتصادی بوده تا مشکل اقتصادی مردم حل نشود فقر برطرف نخواهد شد
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    0 46
    تغییرات اساسی وخوب برای مردم درراه است
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    82 3
    یک جمله مینویسم سعی کنید جلو خنده تون رو بگیرید ببینم چقدر موفق میشید حجاب در زمان ما قانونه پس باید رعایت بشه بی حجابی در زمان رضا شاه قانونه اما نباید رعایت بشه. چی بگم بهت که در شانت باشه؟
  • ناشناس IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    3 84
    خدا خیر دنا و آخرت را از اصلاح طلبان برداره که سر منشا همه مشکلات فرهنگی ،اعتقادی واقتصادی شدن
  • 7 مقدس IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    44 0
    این همه مقاله نوشتی که حجاب را قانونی بیان کنید ولی سخت در اشتباهید. انسان موجودی آزاد است
  • محمد IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    58 0
    از همین مثبت و منفی ها کاملا مشخصه
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      1 0
      کاملا درست فرمودید
  • ایرانی IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    89 0
    تهش برسی میبینی اینم خودتون باب کردید
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    9 0
    متاسفانه فساد سرتا پای کشور را گرفته
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    36 0
    خودت سوال کردی خودت هم جواب دادی یک مورد هم حق به طرف مقابلت ندادی.
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    24 0
    صد در صد کشورهای عربی علی الخصوص عربستان که مهد اسلام میباشد هم باحجاب دارد هم کم حجاب هم بی حجاب . پس نتیجه میگیریم دو دوتا چهارتا .
  • هادی IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    14 0
    نویسنده این مقاله میخوام
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    0 3
    سالهاست که مردم و مسئولین عادت کرده اند به عمل نکردن یا دور زدن قانون ولو جزئی یا کلی ‌. هر قانونی که باشه. حالا قبح قانون شکسته شده. وقتی میگوییم حجاب یک قانون است. تمام قانون شکنی ها سیاسی، اقتصادی، ورزشی، و ‌‌‌‌... را با بی حجابی مقایسه می کنند
  • داود IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    30 0
    چرا به ملت ظلم چرا دزدی و دست توی جیب مردم
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    0 33
    بسیار جالب مصادره به مطلوب کردید نویسنده عزیز با این قلم زیبا
  • علی اصغر از تهران IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    26 0
    علت بی حجابی زنان فقیر ش مردان است مردی که فقیر باشد شرمنده خانواده میشود و کم کم خانواده از او اطاعت نمی کنند
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    0 35
    هر کی میگه حجاب قانون است غلط می کنه حجاب دستوردین است
  • کاظم IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    0 68
    حجاب حکم خداست باید اجراشود وربطی بابقیه مسایل ندارد
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    34 1
    اصرار طلبان و قصور گرایان هردو در نظر ها يکی هستند وزیر کشور بی حجابی و بی عفتی را کنار هم بکار می‌برد
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    81 1
    رفراندوم بزارید.. البته چون نتیجشو میدونید نمیزارید
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    88 0
    حجاب نه جز اصول دینه نه فروع دین وقتی این همه اصول و فروع رو زیر پا میزارن و کسی ککش نمیگزه چرا برای این حاشیه درست کنیم؟
  • حق طلب IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    48 0
    همش سفسطه خالص ..
  • ۰۰۰ IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    56 0
    چ خبرازبورس آقایان مسئول
  • Parviz IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    10 0
    متاسفانه فساد و اختلاس هم الان قانون شده و لازم الاجرا هستن
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    15 0
    تنها راه احترام به رای اکثریت مردم هستش
  • TR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    12 0
    ام الفساد ها نشسته رو ثروت ملی و از فقر و فلاکت ملت خبر نداره
  • پارسا IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    7 0
    بی حجابی و شل حجابی ناشی و بر آمده از از اختلاس و دزدی مسولین است ؟
  • dadju123 IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    10 0
    فساد آقايون و آقازاده هاي تفيلي اگر رسيدگي بشه بصورت علني و شفاف رضايت عمومي بالا ميره و مردم به حرف حكومت گوش ميكنن. تا زماني كه بسياري از مسئولين غرق در فساد و بي لياقتي اند مردم يا ناراضي اند يا شاكي و معترض
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    15 0
    شما یه مقاله در مورد بی کفایتی مسئولین و دزدی و فسادشون بنویس بعد در مورد حجاب هم در ادامه اش بنویس همه تایید میکنن
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    22 0
    برای من حجاب وبی حجابی فرق نمی کند
  • نیما IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    6 0
    رضا شاه نتوانست اینطور کشف حجاب را عادی کند
  • ایرانی🇮🇷 IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    0 17
    بی حجابی و حتی بد حجابی و بی حیائی یکی از مهمترین مواردی است که تو کَت ایرانیان؛ چه زن و چه مردش نمیره! نهایتش میشه تف انداختن فرد باغیرت جلو پای بی حیا، و بازیچه شدن بی حجاب برای معدود مردانِ عیاش و سیبزمینی صفت! انسانی زیست کنیم نه حیوانی.
    • داود IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      3 0
      چرت نگو پس کیا هستند که حجاب ندارند
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    1 0
    و تماااام
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    8 0
    خداوند به مشرکان توجه داشته باشید به مشرکان در سوره کافرون که بت پرست هستندخطاب میکند ( لکم دینکم ولی دین ) در اصول احتیار را مطرح میکن
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    15 0
    خداوند به مشرکان توجه داشته باشید به مشرکان در سوره کافرون که بت پرست هستندخطاب میکند ( لکم دینکم ولی دین ) در اصول احتیار را مطرح میکند و شما در فروع آن هم با زور ، ارعاب ، تنبیه و .... نمی دانم دین رسول الله (ص) و سیره ائمه ( ع ) دین رحمت است
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    10 1
    خداوند به مشرکان توجه داشته باشید به مشرکان در سوره کافرون که بت پرست هستندخطاب میکند ( لکم دینکم ولی دین )
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    10 0
    خداوند به مشرکان توجه داشته باشید به مشرکان در سوره کافرون که بت پرست هستندخطاب میکند ( لکم دینکم ولی دین ) در اصول احتیار را مطرح میکند و شما در فروع آن هم با زور ، ارعاب ، تنبیه و .... نمی دانم دین رسول الله (ص) و سیره ائمه ( ع ) دین رحمت است .
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    0 14
    من قبول دارم حجاب خوبه
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    22 0
    مفسدین را رها کرده اید و چسبیده اید به دو تار مو؟
  • اﻳﺮاﻥ IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    11 0
    اﮔﺮ ﻗﺎﻧﻮﻥ اﺟﺮا ﻣﻴﺸﺪ ﺩﺭ ﻛﺸﻮﺭ اﻻﻥ اﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﺑﻲ ﻗﺎﻧﻮﻧﻲ ﻧﺒﻮﺩ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺧﻮﺩ ﻣﺴﻌﻮﻻﻥ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻣﻴﮕﺬاﺭﻧﺪ ﻭﻟﻲ ﺧﻮﺩﺷﻮﻥ اﺟﺮا ﻧﻤﻴﻜﻨﻨﺪ اﻧﺘﻆﺎﺭ ﺩاﺭﻥ ﻓﻘﻄ ﻣﺮﺩﻡ اﺟﺮا ﻛﻨﻨﺪ
  • م IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    0 1
    خدا رو شکر
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    19 0
    مفسدین را رها کرده اید
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    11 0
    بازی با کلمات ممنوع
  • ناشناس IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    0 13
    خدا ریشه کن کنه هر که در جریان نفاق افساد طلب هست روزگار مردم را با دزدی‌ها وغارت اموال مردم سیا کردن هنوز هم در کارهای کلیدی اقتصادی به چپاول خود ادامه می دهند هاشمی خاتمی روحانی کسانی هستند که آیندگان از آنها مثل بدترینها یاد خواهند کرد
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    17 1
    اونقدر سرگرم مسائل حاشیه ای جامعه شدید که از روسیه و چین بازی خوردید شدید کارت برنده اون ها
  • ناشناس IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    16 1
    باسلام جالب بود ازنظرمن حجاب باید اختیاری باشد تا توریست به ایران بیاید و متکی به درآمد نفت نباشیم سختگیری هیچ نتیجه ای ندارد/
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      2 17
      اینطوری باشه ...راه بندازیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      2 18
      اینطوری باشه راه بندازیم و ایرانیااااا به توریستها سرویس بدند، خبرش تو دنیا بپیچه ایران میشه پر توریست. خاک بر سر بی غیرتت که به خاطر پول خونه ت رو هم‌ حاضری اجاره بدی.
  • ناشناس IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    15 0
    باسلام جالب بود ازنظرمن حجاب باید اختیاری باشد تا توریست به ایران بیاید و متکی به درآمد نفت نباشیم سختگیری هیچ نتیجه ای ندارد/
  • ناشناس IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    4 11
    بی حجاب یعنی فساد در کشوری که فساد باشد خیر وبرکت از بین میرود خدا خیر دنیا و آخرت را از خاتمی روحانی و دیگر دوستان مفسدشان بردارد که این مشکلات را در کشور بها دادن
  • سیده فاطمه موسوی IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    17 0
    نویسنده کاملا با سفسطه بازی مطلب نوشته بعد اینکه نوشته ما از رفراندوم نمی‌ترسیم
  • محمد IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    12 0
    خجالت بکشید
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    10 0
    توجه مردم تورم. گرانی. دزدی مفسدان اقتصادی
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    1 0
    این ساده ترین راه
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    13 0
    چرت وپرت نوشتی عمو....
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    10 0
    اراده مردم رو خوب اومدی!!!!!!
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    0 12
    سلام جناب مشرق! برادر بزرگوار! شما که رسانه‌ای هستید راحت می‌توانید این تصویر را شطرنجی کنید آن هم بعد از فتنۀ زن زندگی آزادی که می‌خواهند همین چیزها را عادی سازی کنند. پ.ن: ضمنا امروز روز ملی عفاف و حجاب هم هست.
  • ققنوس IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    0 21
    حجاب بیشتر از اینکه یک ارزش اسلامی باشد، یک ارزش ایرانی است. اگر اسلام ۱۴۰۰ سال پیش بوجود آمد و حجاب را آورد، دو برابر این زمان یعنی بیش از ۲۸۰۰ سال پیش در ایران حجاب وجود داشته است، این عرایض بنده از مدارک و مستندات موجود تاریخی ثابت شده است.
  • واقع بین IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    7 0
    واقعا این حرف که میزنید حرف اکثر مردمه قبولش داری.
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    11 0
    روشنگری وتبیین بس است
  • RU ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    5 3
    مشکل این رسانه این است که خیلی می نویسد کسی حوصله خواندن این همه مطلب را ندارد خلاصه و مفید مطلبت را بنویس
  • ناصر IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    27 2
    سلام و عرض ادب تمام مواردی که در متن به آن اشاره کردید یکطرفه و در تضاد با دین مبین اسلام است. بهترین حالت این است که مجددا در همه مواد از مردم نظر خواهی و همه پرسی صورت پذیرد.
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    4 0
    باز هم انتخابات نزدیک شد و شما مثه... رنگ عوض کردید.. اگه دینداری یا کافری با عزت باش...
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    8 1
    تو کشورهای غربی بخاطر داشتن حجاب به ناموس مردم معترض میشن اینجا برعکسش هست چه خوب بود تو سراسر دنیا زن را آزاد میذاشتن که خودش پوشش را انتخاب کنه و هر کس دست می‌گرفت روی کلاه خودش
  • گل محمد IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    76 1
    دلار چند؟یورو چند؟
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    41 1
    50 کشور مسلمان است در هیچکدام حجاب اجباری نیست یا ایهالذین آمنو........ ای کسانی که ایمان آورده اید خب اگر ایمان نیاورده باشن به حجاب چه اجباری نباید باشد
  • محفوظ IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    31 1
    خودت به این چیزهایی که گفتی نمیخندی چرا آنزمان این حرفها را نمیزدین و بی قانونی خوب بود
  • Ali890 IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    44 1
    کل کشورهای دنیا حجاب آزاد است کشورهای مذهبی هم فقط شهرهای مذهبی اجبار هست
  • اﻳﺮاﻥ IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    7 0
    اﮔﺮ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺑﻮﺩ ﻋﺪاﻟﺖ ﻭاﻗﻌﻲ ﺑﻮﺩ اﻳﻦ ﻭﺿﻊ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﺮﺩﻡ ﻧﺒﻮﺩ
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    7 1
    متنفرم از این مشرق زهرمارتون
  • مسود دیپلمات IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    0 0
    ببین عزیز! خوب دقت کن تا کامل متوجه بشوی. اگر حجاب اختیاری باشد و من بدون لباس و لخت بزنم بیرون، چه می شود؟ دیگران دنبالم می افتند و اذیت و آزارم می کنند. غیر این است؟ خیر. احسنت. خداوند هم می فرمایند: اگر می خواهید مورد اذیت و آزار واقع نشوید، بهتر است حجاب را رعایت کنید: قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ. بنابراین اختیار با شماست اگر می خواهید مورد اذیت و آزار قرار بگیرید، بسم الله . به این ترتیب حق شکوه و شکایت هم ندارید زیرا موجبات آنرا خود فراهم کرده اید. بله ، ممکن است کسی بگوید من ترسی از اذیت و آزار دیگران ندارم، چون مثلا"دو نفر بادیگارد دارم که شبانه روز مواظب من هستند! خب آیا همه مردم بادیگارد مسلح دارند؟ تا مثل شما از خودشان محافظت کنند؟ یا فقط بادیگارداران اجازه دارند که هرکار دلشان خواست بکنند؟!
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    8 2
    حجاب باید اختیاری و آزاد باشد نوشیدنی های الکلی باید آزاد باشد جلوی فقر و فساد را بگیرید
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    3 0
    نه میشه کسی رو زورکی بهشت برد نه جهنم کسی نمیتونه فردی رو اجبار به کاری کنه حجاب باید اختیاری باشه
  • بالسینی IR ۰۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    0 2
    با سلام حکم خدا و قانون باید اجرا بشه والسلام.یاشاسین ایران
  • IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    0 2
    اگر نسبت به بی حجابی کوتاه بیاییم کار هر روز سخت‌تر خواهد شد
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    0 1
    دینداری سخته درکنار سیاست
  • میترا IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    3 0
    قانون حجاب اجباری بسیار غلط و متن شما سراسر توجیه خنده دار
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    1 1
    شادی روح شال و مانتوی ارزان صلوات
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    1 1
    معلوم میشه تهش کی از ایران میره
  • ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    1 0
    شما حتی جرئت نشر نظراتی مخالف با افکار زیبا و کاملا درست خودتان را ندارید اون نظرات غیرقابل انتشار را هم نشر بدهید تا ببینیم نظر اون افراد چی بود
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    0 0
    پیروزیهای متوالی
  • فرشته IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
    0 0
    با سلام در دوران جاهلیت حضرت محمد ص وقتی دیدند دختران را زنده به گور میکنند و کور کورانه عمل میکنند و با ذهن خودشان زنان را قضاوت میکنند از خداوند خواست راهکاری به ایشان ارائه دهد که خداوند ایه حجاب را برای توهین به مردهایی که چشم ناپاک بودند به پیامبر اکرم وحی نمود که دیگه مورد ازار مردهایی که در دلشان مرز دارند قرار نگیرند چون هیچ زنی خودش بد نیست این مردها هستند که باعث بد شدن زن ها میشوند .... و مردهای شیطان صفت و ذهن خراب رو که زنان را قضاوت میکردند وازار میدادند را خداوند چه ان زمان و چه در زمان کنونی نابود گرداند به حق علی ع .....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس