به گزارش مشرق، افشین منش نماینده بخش مد عفیفانه ایران، درمورد حضور کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه بیان کرد: هفته فرهنگی ایران در روسیه که به همت وزارت ارتباطات جمهوری اسلامی ایران از ۱۸ -۱۳ تیرماه در مسکو برگزار شد بخشی با عنوان پوشاک ایرانی با مفهوم پوشاک عفیفانه کشورمان داشت که شاید حدود ۸ – ۷ سالی است که به طور جدی، این بخش در پوشاک داخلی کشور فعال شده و مورد استقبال مخاطبان داخلی قرار گرفته است و در این نمایشگاه هم، به طور رسمی، کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور حضور پیدا کرد و آثاری از ویژندهای داخل کشور را در معرض نمایش گذاشت.
او گفت: در این بخش از نمایشگاه، پوشاکی دیدیم که به دلیل قرار گرفتن ایران و روسیه در یک حوزه تمدنی شباهتها و قرابت بسیاری به همدیگر داشتند و همین موضوع باعث شد که از این نوع پوشاک استقبال بسیاری کنند و عمده بازدیدکنندگان این نمایشگاه به این موضوع اذعان میکردند که قبلا شبیه این نوع پوشش را در فرهنگ جستجو میکردند و نشان میدادند که این نوع پوشاک را در سنت مردم روسیه داشته اند و مورداستقبال هم ، قرار میگرفته است و الحمدلله در این بازه زمانی ۴-۳ روزهای که نمایشگاه برگزار شد، نقطه نظر و عکس العمل بسیار خوبی را از مخاطبانمان دریافت کردیم و همچنین، تجار روسی و ایرانیانی که در بخش تجارت در روسیه به فعالیت میپرداختند قراردادهای کاری و تبادل محصولات فرهنگی را بین دو کشور منعقد کردند و مردم عامه هم، از این نمایشگاه استقبال خوبی کردند.
افشین منش تصریح کرد: این نمایشگاه به همت سازمان فرهنگ و حفاظت اسلامی در محلی قرار گرفت که یک نوع محل نمایشگاهی و فرهنگی شهر مسکو بود و به خوبی توانست نمودی از تلاشهای کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در این مدت باشد چراکه این کارگروه سعی کرد ساماندهی برای پوشاک صورت بگیرد و آن را از پوشاک اقوام به پوشاک مدرن تبدیل کند که برای یک بانوی ایرانی قابل استفاده در اجتماع باشد؛ آن هم بدون عناصر دست و پاگیر پوشاک اقوام کشور که خاص مراسمها و سنتهای آنها بوده است و به شکل مینیمال و سادهتر شده درآورد تا در اجتماع از آنها استفاده کنند و در جریان برگزاری این نمایشگاه هم وجود داشتند. در روز اول هم که وزیر فرهنگ روسیه از نمایشگاه بازدید کرد این موضوع را عنوان کرد که این نوع لباسها در عین پوشیده بودن بسیار زیبا و هنرمندانه طراحی شده اند.
او درمورد اقدامات انجام شده برای رواج پوشاک عفیفانه در کشور افزود: این نوع پوشاک به خاطر نوع طراحیهای هنرمندانهای که انجام میشود شامل گلدوزی، نقاشی روی پارچه، سوزن دوزیهای بلوچی، گلابتون دوزی، جواهردوزی و... هستند و همچنین، لباس اقوام با اکسسوریهایی که دارند به شکل مینیمال و ساده شده امروزی درآمده اند تا بتوان در جامعه هم از آن ها استفاده کرد و ویژندهای داخلی کشور در حال ارائه کردن این کار هستند و طراحیهای به روز خود را در این زمینه در معرض مخاطبان قرار میدهند و علاوه بر این، باید به یک نکته توجه کرد که اگر لباس عفیفانه برای بزرگسال طراحی شود مربوط به زمانی میشود که یک خانم از دوران نوجوانی و جوانی گذشته و ذائقه و سلیقه او شکل گرفته است و در این صورت، نمیتوان ذائقه او را تغییر داد و برای این که چنین لباس هایی بتوانند در جامعه مورد استقبال بیشتر قرار بگیرند و در جامعه بیشتر ترویج داده شوند لازم است که به بخش نوجوانی و جوانی توجه ویژهای داشته باشیم و لباس را برای آن دوران طراحی کنیم تا نوجوان با سبکی که بر اساس اصالت خودمان است آشنا شود و رشد کند و ذائقه اش بتواند با آداب و پوشش ایرانی شکل بگیرد.