فشار کنگره بر بایدن برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین

گروهی از قانونگذاران آمریکایی درحالی از دولت بایدن می‌خواهند مهمات خوشه‌ای به اوکراین بفرستد که استفاده از این مهمات توسط بسیاری از کشورها به دلیل نگرانی‌های جدی حقوق بشری ممنوع اعلام شده است.

به گزارش مشرق، گروهی از قانون‌گذاران آمریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه به دنبال رسیدن اوکراین به ابزاری ممنوعه برای خارج کردن نیروهای روس از خاک این کشور هستند.

جو ویلسون و ویکتوریا اسپارتز نمایندگان جمهوریخواه و استیو کوهن نماینده دموکرات کنگره آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن رییس‌جمهوری این کشور، برای ارسال مهمات ۲ منظوره بهبود یافته متعارف (DPICM) - کلاهک موشکی یا توپ با طراحی انفجار خوشه‌ای - به اوکراین تاکید کردند.

بمب‌های خوشه‌ای که در بیش از ۱۲۰ کشور - در چارچوب کنوانسیون مهمات خوشه‌ای- ممنوع شده‌اند، به هنگام انفجار شمار زیادی بمب‌های کوچکتر را در محیط وسیعی پخش می‌کنند. این بمب‌های کوچکتر در صورت انفجار جان شهروندان بیشتری را تهدید می‌کنند و درصورت منفجر نشدن هم به صورت مین عمل کرده و می‌توانند خطرات جانی و معلولیت برای غیر نظامیان به همراه داشته باشند.

مساله ارسال شدن یا نشدن این نوع از مهمات در واقع بخشی از یک بحث گسترده‌تر پیرامون موضوع سرعت و حجم ارائه سلاح‌های مدرن و پیشرفته‌ به اوکراین است. موضوع مورد بحث در واشنگتن این است که آیا این تسلیحات با سرعت و تعداد مناسب برای مقابله با روسیه در اختیار اوکراینی‌ها قرار می‌گیرد یا خیر.

از ابتدای جنگ، دولت بایدن تاکنون انواع اسلحه و مهمات به ارزش بیش از ۴۰ میلیارد دلار به اوکراین ارسال کرده است. روند ارائه این تجهیزات نظامی به کی‌یف با گذشت زمان متحول شده و از مهمات و تجهیزات سبک‌تر به سلاح‌های سنگین تر از جمله تانک‌های جنگی رسیده است.

درحالی که ارائه تانک‌های جنگی به کی‌یف تا ۶ ماه گذشته یک تابو برای غرب به حساب می‌آمد، اکنون بحث بر سر ارائه بمب‌های خوشه‌ای و جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین است که در این زمینه نیز آمریکا ماه گذشته برای آموزش خلبانان اوکراینی پیش قدم شد.

این نشریه پاییز ۲۰۲۲ نیز از ارسال مهمات خوشه‌ای با طراحی آمریکایی به اوکراین توسط ترکیه خبر داده بود. اما زرادخانه ایالات متحده بسیار وسیع‌تر است؛ قانونگذاران آمریکایی معتقدند که ذخایر مهمات خوشه‌ای این کشور حدود ۳ میلیون عدد است که توپخانه‌های هویتزر ۱۵۵ میلی‌متری قابلیت شلیک آن‌ها را دارند.

دولت بایدن سال گذشته توپخانه‌های هویترز را نیز به اوکراین ارسال کرد.

فارن پالیسی می‌گوید: بنابر گزارش‌ها،‌ اوکراینی‌ها پیش‌تر در تلاش برای پس گرفتن قلمرو شرقی دونباس از مهمات خوشه‌ای استفاده کرده اند. با وجود تمام خطرات جانی که این مهمات برای غیر نظامیان و حتی کودکان - درخشندگی این بمب‌ها و شکل ظاهری آن‌ها توجه کودکان را جلب می‌کند - ایجاد می‌کنند، قانونگذاران ایالات متحده با اشاره به این تهدیدها مدعی هستند که اوکراین تاکنون از سلاح‌های آمریکایی مسئولانه استفاده کرده است.

کارشناسان موافق ارائه این مهمات به اوکراین معتقدند کی‌یف با به کارگیری مهمات خوشه‌ای در وهله نخست نیروهای روس بیشتری را از میان برمی‌دارد، همچنین با جبران کردن کمبود ذخایر مهمات اوکراین می‌تواند به کی‌یف در مدیریت ذخایرش کمک کند.

اما مخالفان این موضوع بر این باورند که ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین اصول کنترل تسلیحات بین المللی از جمله کنوانسیون مهمات خوشه‌ای که به منظور جلوگیری از گسترش جهانی استفاده از این بمب‌ها ایجاد شده است را نادیده می‌گیرد. اگرچه نه روسیه، نه اوکراین و نه آمریکا تاکنون به این کنوانسیون که در سال ۲۰۱۰ به اجرا در آمد،‌ نپیوسته‌اند.

مهمات ۲ منظوره بهبود یافته متعارف (DPICM)، تا ۸۸ بمب کوچکتر را در محل انفجار، پراکنده می‌کند که اگر منطقه انفجار برای بمب‌های منفجر نشده پاکسازی نشود، جان غیرنظامیان را حتی تا مدت‌ها پس از پایان درگیری تهدید خواهد کرد و یا معلویت برای آن‌ها را به دنبال خواهد داشت.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    0 1
    وظیفه تک تک شما به عنوان خادمین کاخ کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود واگنر به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    0 0
    ما بمباران وسیع مناطق مسکونی روسیه توسط متجاوزان اکراین را قویا محکوم می کنیم رزمندگان روس بنا به ملاحظات اخلاقی از زدن مناطق مسکونی پرهیز می کند وجواب این متجاوزان را در جبهه های جنگ خواهن داد
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    0 0
    وظیفه تک تک شما به عنوان خادمین کاخ کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود واگنر به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    0 0
    سازمان ملل و شورای امنیت و دادگاه لاهه به جنگ اوکراین ورود کنند واین جنگ را تمام کنند در غیر اینصورت ایران و کشورهای مشرق زمین به کمک روسیه خواهند رفت و غرب وآمریکا واسرائیل در این جنگ به نابودی کشانده خواهند شد. غرب وآمریکا واسرائیل دست از ارسال سلاح به اوکراین خائن صهیونیستی بردارند وگرنه عاقبت شومی مثل جنگ جهانی اول و دوم برای اروپا واسرائیل حرامزادهی رقم خواهد خورد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس