1

جوگیر شدن برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب در شب نمایش گروه واگنر در روسیه نشان داد که رسانه‌های حامی صلح به وقتش اهل جنگ هستند!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

******

روزنامه‌های امروز یکشنبه ۴ تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که گزارش شب شورش واگنرها در روسیه، وضعیت محیط زیست در برنامه‌های توسعه و موافقت شورای نگهبان با انتخابات تناسبی در تهران در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

آخرین پروژه ناتو برای ضد حمله به روسیه در جنگ اوکراین شکست خورد؛ اما برخی رسانه‌ها آنچنان با شور و شوق به این ماجرا پرداختند که گویی یک حادثه بزرگ در راه است، از جمله روزنامه‌های اصلاح‌طلب که واگنرها را تا کاخ کرمیلن پیش برده و سپس عقب نشینی کردند! این جوگیری سیاسی از جانب شبکه رسانه‌ای لیبرال‌ها سابقه‌ای بس طولانی دارد!

روزنامه هم‌میهن درباره عملیات نمایشی واگنرها نوشته است:

بالاخره غافلگیری پیش‌بینی‌شده رخ داد. واگنر، گروه شبه‌نظامی دست‌پرورده کرملین، علیه مسکو شورید. اختلافات بین این گروه و ارتش رسمی روسیه از مدت‌ها پیش نشانه‌های خود را بروز داده بود، اما گلایه‌های هرازگاهی یوگنی پریگوژین نسبت به عدم حمایت کافی از سوی ارتش، جمعه‌شب سرانجام به نقطه‌ای رسید که در آن، رهبر واگنر رسماً علیه وزارت دفاع روسیه اعلام جنگ کرد و فرمان را از سمت کی‌یف به سمت مسکو چرخاند تا گفت‌وگوها درباره «کودتا» از نوع شبه‌نظامی، فضای اخبار روسیه را پر کند و در نهایت، شخص ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با ورود به ماجرا واگنر را خائن بنامد. ماجرا البته سابقه‌ای قدیمی دارد، اما مرحله تازه آن، تغییر وضعیت رابطه از همکاری به دشمنی، با ادعای پریگوژین مبنی بر حمله ارتش روسیه به مواضع این گروه کلید خورد.

این روزنامه نوشته است:

نقطه مشترک در موضع‌گیری‌های پریگوژین و پوتین این است که هر دو از تلاش برای نجات مردم روسیه می‌گویند. حساب کاربری وزارت دفاع اوکراین در توئیتر نیز در این میانه به این موضع‌گیری مختصر اکتفا کرد: «ما داریم نگاه می‌کنیم.» ساعاتی بعد، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز در توئیتر نوشت: «ضعف روسیه آشکار است.» وی افزود: «روسیه هرچه سربازان و مزدورانش را بیشتر در سرزمین ما نگه دارد، آشوب، درد و مشکلات بیشتری برای خودش خواهد ساخت.»

واگنرها شورش کردند اما اصلاح‌طلبان جو گیر شدند!/ چرا سعید حجاریان چپ‌های ستادی را تحقیر می‌کند؟

روزنامه اعتماد نیز در تیتر یک خود به گزارش شب شورش پرداخته و می‌نویسد:

شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل اقدام جمعه شب پریگوژین، نزدیک شدن به ضرب‌الاجل وزارت دفاع برای ادغام واگنر در ارتش باشد. پریگوژین هفته پیش گفته ‌بود که ژنرال‌های مسکو اطلاعات غلطی دراختیار رییس‌جمهور قرار می‌دهند و وضعیت میدان نبرد اوکراین را به خوبی برای او تشریح نمی‌کنند. بنیانگذار گروه واگنر، از جمعه شب تنها هدفش را سرنگون کردن فرماندهان فاسد عنوان می‌کند و بعد از سخنرانی دیشب ولادیمیر پوتین، با انتشار فایل صوتی مدعی شد که اقدامش فقط برای «نجات وطن» انجام می‌شود و متهم کردنش به خیانت «یک اشتباه بزرگ» از سوی پوتین بود.

واگنرها شورش کردند اما اصلاح‌طلبان جو گیر شدند!/ چرا سعید حجاریان چپ‌های ستادی را تحقیر می‌کند؟

روزنامه شرق نیز در گزارشی با عنوان شورش آشپز نوشته است:

در روزهایی که روسیه شرایطی دشوار و طاقت فرسا را در جنگ اوکراین سپری می کند، ضربه ای مهلک به اعتبار مسکو و ولادیمیر پوتین وارد شد. شبه نظامیان واگنر که در سال های اخیر تحت فرمان ولادیمیر پوتین در لیبی، سوریه و اوکراین جنگیده اند، به دلیل «ناکارآمدی نظامی» علیه کارفرمای خود شورش کردند و پوتین را در موقعیتی بی سابقه قرار دادند. «یوگنی پریگوژین»، فرمانده ارتش خصوصی واگنر که در ماه های گذشته برای روسیه در خاک اوکراین جنگیده است، به دنبال اختلافات فزاینده با فرماندهان نظامی مسکو اعلام کرد که نیروهایش را برای «سرنگونی رهبری نظامی» به مسکو اعزام خواهد کرد. پریگوژین همچنین در ساعات اولیه صبح روز گذشته اعلام کرد که نیروهایش از اوکراین وارد خاک روسیه شده اند و به شهر روستوف که مقر فرماندهی ارتش روسیه در منطقه جنوبی است و بر جنگ اوکراین نظارت می کند، رسیده اند. او می گوید این پیشروی تا مسکو ادامه خواهد داشت.

واگنرها شورش کردند اما اصلاح‌طلبان جو گیر شدند!/ چرا سعید حجاریان چپ‌های ستادی را تحقیر می‌کند؟

شورش اصلاح‌طلبان رادیکال علیه اصلاح‌طلبان

اصلاح‌طلبان در حال گرم کردن برای انتخابات هستند یا تکاپو برای سرد کردن فضای انتخابات؟ سخنان حجاریان پرده از این سوال برداشته است.

روزنامه صبح نو در نقد سخنان تئورسین اصلاحات نوشته است:

حجاریان در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد، بار دیگر پا به میدان گذاشت تا با تحقیر اصلاح‌طلبانی که مثل او فکر نمی‌کنند، رادیکالیسم را پمپاژ کرده و اصلاحات را منزوی سازد. فروض و شروط حجاریان برای مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس در شرایطی است که به نظر می‌رسد قاطبه اصلاح‌طلبان، حداقل در عالم نظر، قائل به مشارکت هستند. تعیین شرط و شروط برای حضور در انتخابات مجلس را باید به نوعی تجدید قوای اصلاح‌طلبان رادیکال و شورش آنها علیه سایر اصلاح‌طلبان قلمداد کرد. سلطه ایده‌های امثال حجاریان طی چهار سال گذشته موجب شد که اصلاح‌طلبان، دو انتخابات مجلس یازدهم و ریاست‌جمهوری سیزدهم را تحریم کنند و در انزوا فرو بروند. چنانچه اصلاح‌طلبان بخواهند بار دیگر به ایده‌های تمامیت‌خواهانه، فانتزی و محفل‌گرایانه حجاریان سوق پیدا کنند، انزوای آنها تشدید خواهد شد و دیگر نمی‌توانند به کنشگری مؤثر دست بزنند.

واگنرها شورش کردند اما اصلاح‌طلبان جو گیر شدند!/ چرا سعید حجاریان چپ‌های ستادی را تحقیر می‌کند؟

این روزنامه به نقل از گرامی‌مقدم فعال اصلاح‌طلب می‌نویسد:

رئیس جبهه باید تمامی حسنات و ویژگی‌های یک لیدر را داشته باشد. یک فرد جوان‌تر، قاعدتا از ویژگی‌هایی شامل تجربه، صبوری، درایت و نفوذ در حاکمیت، پشتوانه اندیشه‌ای و جایگاه سیاسی برخوردار نیست؛ اما جمله این ویژگی‌ها، در نبوی وجود دارد. وقتی فردی در رأس این جبهه قرار می‌گیرد، باید توانایی رایزنی با احزاب و جریانات سیاسی خارج از جریان اصلاحات و حتی با حاکمیت را داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    7 2
    شما چی؟
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    21 3
    سر و ته همتون یکی هست
    • پدی ازپیج همسایه🙂 IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      3 23
      سر و تهت تو منقله😉
  • یه بازنشسته ازخوزستان IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    12 0
    امیدوارم دست ازجناح بازی برداریدوفقط، فقط به فکر مردم باشیدبخصوص عزیزان اصولگرا فقر در جامعه بیدادمیکنه آنوقت آقایان بفکرکوبیدن همدیگرهستند
  • کریم!!کدوم کریم IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    2 21
    خاک بر سرت زیبا کلام، حقیقت اینه که اسلاحطالبان به شدت غرب گرا هستن یادمان نره اینا نماینده ما بودن در برجام نافرجام خیلی کیف کردم پریگوش رفت لهستان خیلی ناراحت بودم از شادی ناتوئی ها زنده باد روسیه به قول اون آقای سن بالا مه میگفت، دیوید دیوید ،usa
  • سیامک DE ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    7 17
    نمی دانم که چرا بخشی از جامعه ایران که یک بخشی از آنان نیز اصلاح طلبها می باشند اینقدر ضعیف الحال و خودکم بین و استعمار پرست هستند.بطوریکه اعتماد به نفسی شان زیر صفر است و مضحک اینکه هر زمانی هم که حادثه و یا آشوبی در کشورهای غربی رخ می دهد خیلی ناراحت می شوند و سکوت می کنند و جیک شان هم در نمی آید
  • IR ۰۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    1 2
    چقدر برای پوتین
  • حمیدرضا IR ۰۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    2 22
    بنیامین نتانیاهو:اصلاح طلبان سرمایه های اسراییل در داخل ایران هستند!
  • پدی ازپیج همسایه🙂 IR ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    6 6
    رییس جمهور روشیه واگنر شد. بسیار مایه خوشوقتی شد، پوتین هم در رفته ونزویلا، مادورو هم در رفته امده ایران، رئیسی هم رفته کره شمالی، همه معادلات به نفع ارباب ما
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      1 10
      پماد سوختگی رونباید بخوری باید بمالی وقتی بخوری نتیجش میشه این
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      9 0
      فعلاً ان کسی که داره میسوزه تویی
  • IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    0 16
    ایران مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای) و هاب انرژی علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند تاکی کم کاری .دورزدن تحریم ها_ رونق اقتصادی _ رونق گردشگری _ ترانزیت کالا_ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی و...
  • رضا IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    2 26
    برق آدم رو نگیره مثل من نشه که جو بگیره. از بس برای واگنر و پیروزی وی بالا پایین پریدم هرچی پا منقل کشیده بودم خنثی شد
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    2 20
    عجیبه اینها درباره داستان آلبانی، هیچ مطلبی ندارن درباره اختلاس علی کریمی هم اصلا واکنشی نداشتن، بنظر دیگه همه چیز آشکاره، نماینده و عوامل سبستم فاسد غربی دارن این سایتها و نشریات را هدایت میکنن
  • سید IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    2 20
    از همه جالب تر ذوق زدگی اصلاح طلبان تهوع آور ایران از شورش گروه واگنر بود که با خوش خیالی گمان می کردند که کار پوتین تمام شده است و مثلاً پس از آن ایران مجبور است با کدخدا کنار بیاید! نادانان گمان می کردند که ایران به پشتیبانی روسیه در برابر یانکیستان مقاومت می کند! کافر همه را به کیش خود پندارد!!!
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    0 21
    افساد طلبان همیشه درحال جوگیرشدن هستند در زمان انتخابات امریکاه جوگیر شدن وپیروزی هیلاری کلینتون رو تیتر زدن😁😆😂

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس