اغتشاشات

موسسه مطالعات اقتصاد بین الملل وین که به دانشگاه وین در اتریش وابسته است نشستی با عنوان «پیامدهای جنبش انقلابی ایران» برگزار کرد.

به گزارش مشرق، موسسه مطالعات اقتصاد بین الملل وین که به دانشگاه وین در اتریش وابسته است نشستی با عنوان «پیامدهای جنبش انقلابی ایران» برگزار کرد. این نشست با همکاری این اندیشکده اروپایی با موسسه صلح بین الملل اتریش برگزار شد. موسسه صلح بین الملل از مشاوران سازمان ملل متحد و نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد به شمار می رود.

سخنرانان:

  • هاینز گارتنر استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه وین و استاد دانشگاه دانوب است. وی قبلاً ریاست موسسه روابط بین الملل اتریش را برعهده داشت. دکتر گارتنر چندین سال هم استاد دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا بود. وی ریاست هیئت مشورتی برای نیروهای مسلح اتریش را نیز برعهده دارد. وی مقالات و آثار متعددی درزمینه امنیت بین الملل، منع اشاعه هسته ای ، سیاست خارجی آمریکا ، خاورمیانه و مسائل ایران منتشر کرده است. وی ریاست هیئت مشورتی موسسه صلح بین الملل وین را نیز برعهده دارد.
  • هانس اسووبودا رئیس موسسه مطالعات اقتصاد بین الملل وین
  • مهدی قدسی، اقتصاددان در موسسه مطالعات اقتصاد بین الملل وین. وی دکترای خود را از دانشگاه روابط بین الملل ورشو دریافت کرده است.
  • علی فتح الله نژاد، استاد علوم سیاسی که زمینه تخصصی او مسائل ایران، خاورمیانه و نظم جهانی پس از دنیای تک قطبی است. وی پیشتر برای اندیشکده آمریکایی بروکینگز گزارش‌های تحلیلی و تخصصی درباره ایران نوشته است. او هم‌اکنون عضو فعلی اندیشکده شورای روابط خارجی آلمان است.
  • سارا بازوبندی، کارشناس ارشد موسسه مطالعات خاورمیانه، و موسسه مطالعات بین الملل هامبورگ، کارشناس مدعو در اندیشکده شورای آتلانتیک در واشنگتن و کارشناس مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل ایتالیا

در ادامه، آنچه در این نشست مطرح شده است به صورت خلاصه ارائه می‌شود:

کارشناسان این اندیشکده تاکید دارند که این جریان آشوب باید با حضور اقشار مختلف منجر به تغییرات در کل نظام سیاسی ایران بشود. آنها تاکید دارند که در ادامه آشوب‌ها باید متفاوت از ۸۸ و ۹۸ باشد و معترضین باید پایان رژیم را بخواهند.

این کارشناسان تاکید دارند «رهیافت» ذهن ایرانیان باید تغییر کند و القا شود که «اصلاحات از درون نظام» توهمی بیش نیست و تنها راه پیش رو «انقلاب و انحلال جمهوری اسلامی» است. نظام «دموکراسی سکولار» پیشنهاد این اندیشکده برای دوران پسا جمهوری اسلامی است.

آنها طبق ارزیابی خود یکی از سیاست‌های آتی و احتمالی جمهوری اسلامی را تقویت و برجسته‌سازی «ملی‌گرایی» در برابر «اسلام‌گرایی» اعلام کردند اما پیشنهاد می‌کنند ناکارآمد نشان دادن سپاه پاسداران و نظام جمهوری اسلامی موجب تضعیف این راهبرد جدید و کمک به پیشرانی فرآیند «انقلابی» خواهد شد.

در این نشست این گونه مطرح شد که ایران تجزیه نخواهد شد و برخی اندیشکده‌ها می‌خواهند حامی جنبش‌های جدایی طلب باشند، اما جنبش جاری چنین هدفی ندارد و اگر هم منجر به تجزیه شود، دفعتا نخواهد بود. کارشناسان تلاش کردند این آشوب‌ها را همانند آنچه در سال ۵۷ در ایران اتفاق افتاد جلوه دهند و وجوهی از شباهت را برای آن برشمردند با این ادعا که آن انقلاب اسلامی نبود و انقلابی ایرانی بود (هدفی که از آشوب‌های فعلی دنبال می‌کنند) و حامیان زیادی در میان لایه‌های اجتماعی و سیاسی ایران داشت.

حمایت بین‌المللی از آشوب‌ها و همبستگی جهانی اپوزیسیون خارج‌نشین و اجتماعات آنها در خارج از مرزهای ایران، از محورهایی است که کارشناسان این اندیشکده بر تداوم آشوب‌ها و آنچه که انقلاب می‌خوانند بسیار اثرگذار است.

کشیده شدن اعتراضات به شهرهای کوچک، استان‌ها و شهرهای مرزی بر خلاف آنچه که در آشوب‌های ۸۸ رخ داد و اعتراضات سراسری از دیگر موارد پیشنهادی کارشناسان این اندیشکده است. نترس بودن معترضین، هزینه دادن و خون دادن آنها و کشیده شدن اعتراضات (علاوه بر طبقات اجتماعی مختلف) به طبقات پایین جامعه (پایگاه اصلی جمهوری اسلامی) همچنین از دیگر پیشنهادات این اندیشکده است. این کارشناسان معتقدند با تحقق این شرایط، ایران وارد «مرحله انقلابی» می‌شود.

یکی از محورهای مورد تاکیده این اندیشکده جهت تقویت آشوب‌ها، کنار هم قرار گرفتن عوامل اقتصادی-اجتماعی با عامل سیاسی و همسویی معترضین هر دو بخش است.

پیشنهاد آنها قرار گرفتن ۴ گروه زنان، جوانان یا نسل اینترنت، دانشجویان و قومیت‌ها در خط مقدم آشوب‌های منتج شده از انباشت چندین لایه نارضایتی است.

از دیگر پیشنهادات حاضرین این نشست، سقوط اقتصادی ایران و تشدید شکاف میان حاکمیت و جامعه ایران و حفظ و تداوم روندی است که آنها «انقلابی» می‌خوانند. آنها معتقدند در چنین حالتی، ایران وارد مرحله «غیرقابل بازگشت» خواهند شد. آنها متصورند که در چنین حالتی «فرآیند انقلابی» هیچ‌گاه متوقف نخواهد شد و در صورت خاموشی، موقت خواهد بود و مجددا ظهور خواهد کرد.

آنها تشریح می‌کنند که رویکرد اتحادیه اروپا در تمرکز محض مسئله هسته‌ای در برابر ایران اشتباه بوده و اتخاد و تداوم چنین روندی منجر به کسب «مزیت راهبردی» از سوی ایران خواهد شد و اروپا را در حالت انفعال قرار می‌دهد. این کارشناسان پیشنهاد می‌کنند باید به همه مسائل مرتبط با ایران (موشکی-منطقه‌ای و ...)پرداخته شود. آنها معتقدند احیای برجام در تضاد با منافع روند آشوب در ایران است و منجر به آزادسازی منابع مالی ایران و در نتیجه منجر به محافظت جمهوری اسلامی از خودش خواهد شد. آنها تاکید دارند صرفا تحریم، منجر به تغییر رفتار سیاسی جمهوری اسلامی نخواهد شد. تحریم‌ها باید هدفمند باشند.

«انقلاب بدون خشونت» پیشنهاد دیگری از کارشناسان این نشست است. مثال آنها برای این حرکت، روند اعتراضات سال ۸۸ است. این کارشناسان تاکید دارند ممکن است در داخل ایران تغییراتی رخ دهد بدون آنکه انقلاب، خشونت بار باشد.

این اندیشکده تشریح می‌کند: آنچه که باید رخ دهد، ورود به «فرآیند انقلابی» است و قرار نیست «انقلاب یک روزه» انجام شود. «فرآیند انقلابی» باید تبدیل به خواست همه مردم ایران شود. جهت گسترش کمی و کیفی این فرآیند نیاز به افزایش مشارکت مردم در تظاهرات است. جریان کارگری و اعتصاب او باید وارد پروسه اعتراضات شود. اعتصاب در بخش‌ کلیدی نفت و گاز و افزایش شکاف در درون جریان خواص حاکم ضروری است.

این کارشناسان اذعان دارند: تحریم‌ها موجب شده تا منابع مالی دولت کاهش و قیمتها در ایران افزایش پیدا کند. همین وضعیت به صورت غیرمستقیم، مردم را به خیابان‌ها می‌کشاند. هدف ترامپ نیز دقیقا همین بود. ترامپ به دنبال تغییر رژیم بود و می خواست از مسیر تحریم‌ها ، تغییر رژیم رخ دهد. تحریم‌ها بر معیشت مردم تاثیر منفی می‌گذارد. جامعه برای حرکت کردن به یک تکانه نیاز داد و حالا تحریم‌ها همین نقش را برای غرب و آمریکا ایفا می‌کنند.

پیشنهاد حمایت مالی از مردم ایران در روزهای اعتصاب و بیکاری احتمالی به صورت رمز ارز از دیگر مواردی است که در این نشست مطرح شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
    3 0
    دقیقا از کدوم تظاهرات حرف میزنن؟ همون تظاهرات نیم درصدی که اونم چند روز بود و بقیه اوقات یک هزارم درصدی بود؟ مشکل این تحلیل ها اینه که تعداد هواداران جمهوری اسلامی رو کاملا نادیده میگیرن. در همین روز قدس و نماز عید فطر جمعیت میلیونی اومد و همین اندازه هم هستن که نتونستن بیان. خب اینم باید در نظر بگیرن و وقتی هیچ اهمیتی نمیدن یعنی تحلیل آبکی میکنن.
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
    4 0
    بزک نمیر بهار میاد کمبوزه با خیار میاد اندیشمندان شیطان به فکر اغتشاشات فرانسه آلمان انگلیس اسراییل و کف خیابانهای آمریکا باشند!!!
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
    1 0
    تنها راه ساخت بمب اتم است البته شوروی با ۵ هزار کلاهک اتمی تجزیه شد چون حاکمی نالایق داشت اما اگر ایران تنها ۵ کلاهک اتمی و شجاعت و درایت داشته باشد هر تجزیه طلبی و برعندازی به راحتی در نطفه خفه خواهد شد.
  • عبدالله IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
    4 0
    چند احمق کنار یکدیگر می نشینند و به خیال خام خود می خواهند نور خدا را خاموش کنند!!! زهی خیال باطل !!! درست است که کشور ما در سایه تحریم های سنگین غرب و بی عرضگی و وادادگی برخی مدیران و مسئولین و نادانی عده ای از مردم ، از مشکلات زیادی رنج می برد امّا نگهدار این کشور ، مردم یا این مسئولین نیستند بلکه نگهدار آن ، خدا و ائمه معصومین (سلام الله علیهم اجمعین) هستند ولی این موضوع از حد درک این کله پوچ ها خارج است ...
  • محمدرضا IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
    1 1
    بابا ما همه مخالفيم چيز زيادي هم نمي خواهيم واا... خانواده ما 85 ميليون نفر ميشه بيت كوين ما رو بديد قول ميديم با خودمون هم مخالفت كنيم چه برسه به شما
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
    2 0
    در نماز عید فطر رهبری معظم گفتند گاهی بدلایل و انگیزه های مختلف حواشی ایجاد میشود و مردم و مسئولین نباید توجه کنند منظور اصلی این تریبون دارها بودند که حرفاشون و نسخه هاشون بوی تفرقه میدهد گوش باز کنن و بشنون که این غربی ها چه تدارکی دیدند و شما کار رو براشون تسهیل میکنید
  • هادی IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
    2 0
    بیخود نیست ایران به هیچ جا نمیرسه ماشالله پره از وطن فروش یه نگاه به اسامی بندازید بیشترشون ایرانی های عقده ای هستن که به هیچ جایی نرسیدن و الان نوکر دم و دستگاه های امنیتی غربین. برادر و خواهر وطن فروش این مزخرفاتی که پیشنهاد میدی جلوتر از شما دادن و امتحانش رو هم پس دادن.
  • علی افصحی IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
    33 3
    این کلاهبرداران فارسی زبان جمع کرده شده ! در اندیشکده های غربی و تحت نام های متنوع « آبی ندارد اما انصافاً نان خوبی برای کلاهبردارران فر از ایران اسلامی دارند. این کلاهبرداران با ترکیب دیدگاه های مستشرقین در دورهٔ رضاخانی و نیز شکل انقلاب اسلامی نه محتوا و رویکرد و رهبری آن ، مثلاً می خواهند در ایران اسلامی انقلاب هوا! کنند! انصافاً شکل و ظاهر انقلاب را خوب دیده و سخن مستشرقین را نیز خوب درک کرده‌اند . مستشرقین رندی چون براون و کنت گو بینو و دست آموزهایشان چون میرزا ملکم خان ، تقی زاده و... در برابر تشیع انقلابی ، باستان گرایی و ملی گرایی را علم کردند که در نهایت آش شله قلمکاری از غرب گرایی منحط و ملی گرایی عجیب شد و تجلی در شاه پرستی و آریاییگری!. شاه مبل هایش از فرانسه آمده و اما سخنانش این بود که « کوروش آسوده بخواب ما بیداریم » خب نتیجهٔ این ملی گرایی آن شد که انقلاب اسلامی تولد یافت. حالا مرتجعینی جمع شدند تا آن دوره را باز ، بازگردانند. برای بازگرداندن رجوع به شکل انقلاب اسلامی می کنند. شکل انقلاب اسلامی بسیار جذاب است . زنان ، جوانان ، نیروی کار محوری کارگران نفت و گاز ، نخبگان دانشگاهی همگی در پیشاپیش انقلاب قرار دارند همه شجاعت داشته و آماده پذیرش به نظر این جماعت مرگ اما در حقیقت شهادتند. خب این عروسی است که همه خواهان آنند . اما این احمق ها عناصر اصلی شکل انقلاب اسلامی را با خباثت حذف می کنند مانند « فرهنگ حسینی و امام زمانی ، سازمان روحانیت ، مساجد ، هیأت های مذهبی ، رهبری ولی فقیه و مرجع دینی ، نظریهٔ ولایت فقیه ، ایمان شیعی و...»! یعنی خودرویی ماکتی اما بدون موتور و قلب شتاب دهنده اش! شکلی شکیل و رؤیایی از انقلاب را ترسیم و از این ماکت انقلاب اسلامی پنجاه هفت ،« انقلاب ضد دینی » درآورده و انتظار دارند که همهٔ عناصر شکلی دخیل در انقلاب اسلامی ، با شجاعت ! و مرگ پذیری، انقلابی درازمدت تا تضعیف سپاه پاسداران و سرنگونی جمهوری اسلامی را پیش ببرند اما مگر می شود دو عنصر ضد دین و شجاعت ، مرگ پذیری و دنیا گرایی ، حضور همهٔ صنوف اجتماعی منهای امری معنوی و بسیج کننده در جنبشی مرگ پذیر جمع شود ؟ یعنی احمقی که برای دنیای فساد و فحشا دست به انقلاب زده از خود سفیهش نمی پرسد که اگر بمیرم پس لذت جنبش را کی می برد ! هرکسی ببرد او که نیست ! انقلابی غیرممکن و فقط کاغذی!
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
      0 1
      اونها متفکرها ومغزهاشون باهم گردهمایی میزان واستراتژی قدم به قدم با تمام جزییات وبرنامه پشتیبان میزارن و مسئولین ما در خواب ناز هستن ودرحالت ایده آل میگن ماهم دیدیم اینها راه به جایی نمیبرن وقتی سکارراز کار گذشت بیدارشدن دیگه فایده نداره
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
      0 1
      قطعا سپاه باید تضعیف شود منم با اندیشکده مزبور موافقم تا سپاه هست مردم روی آرامش نخواهند دید
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
      1 0
      علی آقا آفرین
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
    5 5
    فرمود : سه قوه متحدیعنی رییس دولت را اذیت نکنید
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
      1 1
      آفرین جیگری، تو چقدر دانا هستی مثل رضی رب البهلوی2😉
  • م.اکبری IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
    1 0
    همه ی کشورهای اطراف ایران تلاش مستمر داشتند که نظام جمهوری اسلامی ایران را که باامیال پست دنیوی آنها آشکارا درتضاد است ازبین ببرند ولی الحمدلله نتیجه عکس گرفتند ترامپ هم به زباله دان افتاد واگر اتفاقی بیافتد درآمریکا واسرائیل وفرانسه خواهد افتاد.
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
    1 0
    اندیشکده آمریکایی ماده قهوه ای رنگ خورد
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
    6 1
    دوتا چهارتاست تضاد بیرونی سبب انسجام درونی است نبودتضاد بیرونی سبب تضاد درونی و به از هم گسیختگی منجر خواهد شددر تضاد برونی حکمت الهی نهفته است
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
    0 1
    یک گروه پنجمی هم هست.اون عملکردقوه قضائیه دررابطه بادسنگیرشدگان اغتشاشات وهنرپیشگانی که همه جوره ضدانقلاب روهمراهی کردند،است.من که هرکی میخوادبچش روبسیج بنویسه پشیمونش میکنم میگم اگرمیخوای بچت پیشمرگ حرامخوارانی مثل رامبدجوان بشه بروبنویسش ولی اگرجون بچت رودوست داری ازش آرمان وروح الله نسازکه فدای حفظ دین وایمان بشن ومسببینش هم به لطف قوه قصائیه به ریش منوتوبخندن.
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
    18 2
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
      0 3
      این مزخرفات تورو زیاد میبینم .کاردیگه ای نداری بری انجام بدی
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      2 13
      تا امثال توی خنگ تو کشور ماهست چرخ این مملکت لنگ میچرخه
  • محمد IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
    1 0
    ازالان بایددژد چطورممکنه جریان آشوب واعتراضات را در اتریش شروع نمود
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
    2 0
    خدا نابود کند انگلیس را ان شاءالله
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
    2 0
    ومکروا و مکرالله و الله خیرالماکرین طبس، جنگ تحمیلی،ترور دانشمندان، ترور سردار دلها، تحریم، اغتشاشات و... ان العزه لله جمعیا و لرسول و للمومنین وضع فرانسه، اشغالگران قدس و... ان الباطل کان زهوقا
  • من IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
    0 0
    خود پیشنهاد مهم نیست، چرایی دادن این پیشنهاد مهم است. چرا میتوان به شورشیان داخل ایران پول داد؟ به یک دلیل مهم: چون در ایران دستگاه نظارت بر فعالیت های اقتصادی نداریم و به همین دلیل، به راحتی میتوان میلیاردها تومان پول به حساب افراد ریخت، بدون هیچ سند و مدرکی. فهمیدن نقاط ضعف خودی اصل مهمی در مهار هر دشمنی است.
  • فرهاد محسنی IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
    1 0
    تمام اندیشکده ها سیاستمداران تحلیلگران و...سالها و ماههاست که دنبال جواب این سوال هستند که چرا جمهوری اسلامی ایران براندازی نمیشه و انقدر مقاومه.تنها عنصری که عمدا یا سهوا نادیده میگیرن حضور و حمایت اکثریت قاطع مردم از نظامه.
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
    0 1
    موافقم
  • دلاوری IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
    0 0
    همین ماشین ارزون بشه ،تمام مشکلات حله،
  • علیرضا IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
    1 0
    شتر در خواب بیند نبه دانه......!
  • ژانگ منگ IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
    0 0
    رمز ارز عالیه ‌.. اینجوری اقتصاد رشد هم میکنه
  • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    0 1
    شششششششششششرور مشرق!!!!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس