چين با توليد سوخو-27 جعلي ممکن است روابط خود با روسيه را تيره کند.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق، پايگاه اينترنتي خبرگزاري ريانووستي روز يکشنبه در مطلبي با عنوان " کپي چيني يک جنگنده ساخت روسيه روابط دو کشور را به مخاطره مي اندازد " نوشت: هرچند چين به عنوان يکي از بزرگترين اقتصادهاي جهان مطرح است ولي به نظر مي رسد که چين تمايلي ندارد از شهرت خود به عنوان توليد کننده کپي هاي نه چندان با ارزش محصولات کشورهاي ديگر دست بکشد.
يکي از بلندپروازانه ترين کارهاي کپي برداري چيني ها ممکن است روابط اين کشور را با روسيه به مخاطره بيندازد.
ماکسيم پيادوشکين از کارشناسان مرکز تجزيه و تحليل راهبردي و فناوري درباره شباهت جنگنده "جي 11بي" به جنگنده سوخو-27 روسيه مي گويد: J11B کاملا شبيه سوخو-27 روسيه است که فقط به تجهيزات الکترونيک چيني مجهز شده است. در واقع چين جنگنده روسيه را ربوده و سرهم کرده است.
سال گذشته صادرات هواپيماهاي روسيه با اختصاص سه ميليارد دلار به خود، پس از آمريکا رده دوم بازار بين المللي هواپيماها را از آن خود کرد.
ولي ديگران نيز دوست دارند از بخش فروش صنعت هوانوردي سهمي داشته باشند. واديم کوژيولين مدير برنامه ريزي تسليحات متعارف مرکز مطالعات سياسي روسيه مي گويد: جنگنده هاي سوخو-27 بدلي به طور گسترده اي در بازار جهاني تسليحات عرضه شده اند.
وي افزود: دير يا زود، بازرگانان تسليحاتي روسيه با رقابت تجار چيني مواجه خواهند شد.
در سال 1995 و پس از آنکه چين قول داد 200 جنگنده سوخو-27 را خريداري و مونتاژ کند، روسيه نقشه هاي طراحي و ساخت اين جنگنده ها را در اختيار چين قرار داد. ولي پس از ساخت 100 فروند از اين هواپيماها، چين اعلام کرد سوخو-27 فاقد مشخصات مورد نظر پکن است؛ فقط به اين علت که قرار بود به زودي نمونه کپي برداري شده آنرا با برچسب "ساخت چين" عرضه کند.
خطر کپي برداري چين واقعي است و اگر مسئولان صنايع هوانوردي روسيه نتوانند از حقوق معنوي خود به درستي محافظت کنند و راههاي جديدي براي همکاري با همسايه شرقي خود بيابند، صنعت هواپيما سازي روسيه به سختي خواهد توانست موقعيت رفيع خود را در بازارهاي جهاني حفظ کند. هرچند از ساخت سوخو- 27 روسيه 30 سال مي گذرد ولي اين جنگنده همچنان از اقبال خوبي برخوردار است.
سرهنگ آندري آلکسي اف از خلبانان نيروي هوايي روسيه هم مي گويد: فکر نمي کنم هرکسي که با جنگنده سوخو-27 پرواز کرده باشد، بدنبال هواپيماي ديگري برود. مگر اينکه درصدد پرواز با نسل جديد جنگنده ها باشد. سوخو-27 از قدرت مانور و برد پروازي بالايي برخوردار است.
هرچند برخي خواستار خويشتنداري و آرامش روسيه برسر اين موضوع هستند، ولي شباهت هاي اين دو هواپيما خيلي واضح و آشکار است.
کارشناسان مي گويند جنگنده J11B چين از تجهيزات پيشرفته روسيه برخوردار نيست و در بازارهاي بين المللي نمي تواند با آن رقابت کند. ماکسيم پيادوشکين مي گويد: بهترين راه براي جلوگيري از نقض مقررات مالکيت معنوي، اين است که از نظر فناوري از رقبا جلوتر بود.
بزرگترين مشکل روسيه اين است که همچنان از ميراث اتحاد جماهير شوروي استفاده مي کند و به زودي، روزي فرا خواهد رسيد که فناوري اين کشور ديگر جزو پيشرفته ترين و جديدترين فناوري هاي جهان نخواهد بود.
از سوي ديگر اين احتمال نيز وجود دارد که روسيه و چين به جاي جنگ برسر مسئله مالکيت معنوي، در عالي ترين سطح سياسي به طور دوستانه اين موضوع را حل و فصل کنند ولي در جهان مرموز کپي برداري بين المللي تسليحات، احتمال رخ دادن موارد مشابه وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس