وندی شرمن

قائم مقام وزارت خارجه آمریکا با تأکید بر این که هنوز شانس احیای برجام علی‌رغم اختلافات فعلی وجود دارد، گفت که جهان به نفت ایران نیاز دارد.

به گزارش مشرق، «وندی شرمن» نفر دوم وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا در مراسمی در «خانه بین‌المللی دانشجویان» (ISH) تصریح کرد که توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام هنوز از بین نرفته است.

وبگاه «واشنگتن دیپلمات» گزارش کرد که علی‌رغم آن که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران از ماه فوریه در جریان بوده است و نشانه‌های اندکی از احتمال رسیدن به توافق جدید وجود دارد اما وندی شرمن بر این باور است که همچنان شانس رسیدن به توافق وجود دارد.

شرمن در این خصوص گفت: «فکر می‌کنم که یک توافق بسیار عملی وجود داشته باشد و ایران باید به آن پاسخ «آری» دهد. به بهترین شکلی که می‌توانیم بگوییم این است که آن‌ها نمی‌توانند به یک تصمیم برسند».

قائم مقام وزارت خارجه آمریکا همچون دیگر مقام‌های آمریکایی توپ را در زمین ایران انداخت و گفت که رسیدن به توافق به نفع ایران است و گفت: «آن‌ها کاهش تحریم‌ها دریافت می‌کنند. اقتصاد آن‌ها بهبود پیدا می‌کند و بار دیگر نفت خود را به فروش می‌رسانند و جهان به نفت ایران نیاز دارد بنابراین می‌توانند قیمت خوبی برای آن تعیین کنند. به نفع ایران است که این کار را انجام دهد اما آن‌ها در رسیدن به اجماع مشکل دارند. اتحادیه اروپا،‌ فرانسه، آلمان و انگلیس که در خصوص این توافق مذاکره کرده‌اند به همراه چین و روسیه همگی خواهان این توافق هستند».

وندی شرمن در خصوص سفر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان سعودی که انتقادات زیادی را به همراه داشت، گفت که هدف این سفر افزایش پتانسیل ثبات در یک بخش بی‌ثبات از جان بوده است. وی افزود: «وقتی خاورمیانه (غرب آسیا)، بی‌ثبات است، به نوعی به دیگر بخش منطقه و به جهان نیز نفوذ می‌کند».

علی‌رغم آن که دولت بایدن بارها بر سیاست دولت قبلی آمریکا مبنی بر سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده اند و خروج ترامپ از برجام را یک اشتباه تلقی کرده‌اند و مدعی هستند که قصد دارند به توافق هسته‌ای ایران بازگردند اما رسماً اقدام ملموسی در این راستا انجام نمی‌دهند و از تریبون‌ها مختلف برای مسئول شناختن ایران استفاده می‌کنند.

علی‌رغم تاکید مقامات جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه تهران از توافق هسته‌ای خارج نشده بلکه واشنگتن است که ابتدا باید خروج خود از برجام را جبران کند، اما مسئولان آمریکایی همچنان به ادعای خود مبنی بر لزوم بازگشت ایران به پایبندی به توافق اصرار دارند.

«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید بامداد سه‌شنبه تهدید کرد اگر ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای بازنگردد، واشنگتن به اعمال فشارها بر تهران ادامه خواهد داد.

مذاکرات دوحه روزهای هفتم و هشتم تیرماه برگزار شد. ایران و آمریکا در این مذاکرات دو روزه به صورت غیرمستقیم و با وساطت «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره توافق هسته‌ای برجام گفت‌وگو کردند.

آمریکا بعد از اتمام این مذاکرات مدعی شد که طرح پاره‌ای مطالبات فراتر از برجام عامل به نتیجه نرسیدن گفت‌وگوها بوده است. ایران، نتیجه‌بخش نبودن گفت‌وگوها را رد کرده است.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

«لورنس نورمن» روزنامه‌نگار روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در صفحه توییتری خود به نقل از منابع ارشد اروپایی مدعی شده است که علی‌رغم آن که تقریباً هر روز تماس با جمهوری اسلامی ایران وجود دارد اما برگزاری دور جدیدی از مذاکرات رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران پیش‌بینی نشده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • DE ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    9 1
    احیای موجودی که مرده بدنیا آمده عقلا چگونه میسر است
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    7 12
    حالا فرض کن نفتم فروختن ،تحريمم برداشتن، وقتي نفتم ميفروشن پولش به آباداني و مردم مملکت نميرسه چه فايده
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      12 0
      اینا رو ولش کن ببینم فهمیدید زبان دنیا کی بلده یا نه یا هنوز همونی هستید که قر میداد
    • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      1 1
      استاد 16/9 هروقت تحریما برداشته بیا برامون سخنرانی کن نه اون ظریف زبون دنیا رو بلد بود کاری کرد نه این وزیر جدید زبون انگلیسی بلد نیست
  • مجید IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    11 1
    آمریکایی های عوضی جنگ راه میندازن و قطعا خسارات سنگینی برای همه بجا میمونه این دفعه دیگه آمریکایی ها گروهی کشته میشن
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    6 1
    حالا اگر در موقعیت مشابه یک ایرانی این حرف را می زد الان خودتون رو پاره میکردید
    • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      2 11
      حیات پوتین به عدم فروش نفت ایران وابسته است. امکان ندارد پوتین به ایران اجازه فروش نفت و گاز بدهد. مگر در حد بخور و نمیر
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    4 0
    هههخخخخ........صادرات نفت ایران از صفر رساندن تا به نیاز داشتن جهان ب نفت ایران ؟؟!!!!! واقعا من موندم اینا با خودشون چند چندن
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    4 0
    دیگر کار از مرحله احیای برجام گذشته باید بمب را بسازیم بعد قرارداد جدیدی با غرب ببندیم.
  • احمد IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    4 1
    خوب خبر مرگتون، تحریمهاتون رو بردارید، دنیا بیاد نفت بخره. البته اگر نمیخواهید هم برندارید، برید بجاش هیزم جمع کنید. یه جوری حرف میزنن، انگار کسی غیر از خوشون نفت ایران رو تحریم کرده و اجازه نمیده فروش بره. بذار اونهایی که همراه آمریکا هستن، سرما تحمل کنن.
    • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      0 0
      گل گفتی دمت گرم.خوشم اومد
  • سید فروزان CH ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    5 1
    دلش تنگ شده برای عراقچی و ظریف ، فکر میکنه هنوز دوران ریش رنگ کن است منظور او از جهان همان جهان روحانی است انکلیس و فرانسه و امریکا وگرنه هند و چین که نصف جهان هستند نفتشان تامین است و پولش را هم میدهند، انکلیس و فرانسه و المان اکر کمبود کاز ‌نفت دارند، ،کود انسانی و باد دل موجود است اصلا توتال بیاید انحصار برداشت چاههای توالت را میدهیم به آنها تا برای زمستان مصرف کنند ،همینطور برای کشاورزیشان چون کمبود کود هم دارند
  • محمد IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    5 0
    به خدا آدم از این بازی روباه صفت ها خندش میگیره ، دیگه این سیاست هاشون کهنه شده و ایران هر روز قوی و قویتر میشه به خاطر همین قدرتمند شدن ایرانه که هی دارن با قدرت رسانه ایشون میخان ایران رو مقصر نشون بدن و کاری دیگه از دستشون بر نمیاد کور خوندن نقشهاشون دیگه رنگ و بوش رو از دست داده برید دنبال پتو باشید واسه فصل سرما و فکری به حال صنعت بدون انرژیتون باشید
  • CA ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    3 0
    دیگه عراقچی نیست که با گریه ساختگی و داد و بیداد و عباس عباس کردن برجام بی تضمین امضا کنه
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    4 0
    اولا ما نفت مون رو داریم به دنیا میفروشیم منتها منظور این خانم شرمن و اصلاح طلب های غربگدای داخلی از دنیا ، همون چند تا کشور اروپایی و آمریکاست که نیاز دارن نفت ایران بیشتر عرضه بشود تا قیمت نفت پایین بیاد و آمریکا به منفعتش برسد / ثانیا مگه شما رییس جمهورتون نرفته بود عربستان که راضی اش کنه تولیدش رو افزایش بده !؟ پس چی شد !؟ قبلا هم عرض کرده بودیم که هیچ کشور تولید و صادرکننده نفت در زمانیکه قیمت نفت افزایشی است زیر بار افزایش تولید و متعاقبا کاهش قیمت اون نمی‌رود / ثالثا اونهم عربستانی که برای خرید بیشتر تسلیحات خارجی نیاز به دلارهای حاصل از فروش نفتش دارد و با بحران امنیتی خودساخته جنگ علیه یمن مواجه است که یا باید جنگ رو تمام کند یا باید پاسخ دفاعی انصارالله علیه پالایشگاههای خودش را شاهد باشد و از این جهت افزایش تولید و عرضه نفتش مورد هدف قرار میگیرد / یکی از دلایلی که تیر ی بایدن در مجاب کردن عربستان به افزایش تولید نفت به سنگ خورد هم همین بود لذا اومدن راه فریب آتش بس موقت رو مطرح کردن. که خوشبختانه آنصارالله فریب نخورد/ خوب حالا ما نفتمون رو میفروشیم به روسیه و چین و ونزویلا اگه خواستین و تونستین برید از اونها نفت ایران رو بخرید البته با چند برابر قیمت ؛))) / تا شماها باشید بدعهدی نکنید تا شماها باشید دستور ندید نفتکش ایران رو توقیف کنند / سالها وزیر خارجه ایران(ظریف) رو پشت در اتاق سران کشورهای اروپایی غربی نگه داشتید و بر بد عهدی پافشاری کردین حالا نوبت ماست که این کار رو در مورد شماها بکنیم / فعلا گذر پوست به دباغ خونه افتاده و ایران فرصت دباغی کردن اون رو از دست نمیده ؛)))
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    2 0
    حالا اندی تامل بکن اندی .... جنگ روسیه رو خاموش کن تا نفت بهت بدیم.
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      4 0
      اتفاقا نه ما دخالتی در پایان یافتن یا نیافتن جنگ اوکراین نمی‌کنیم این بحرانی است که خود اروپایی ها و غربی ها با گسترش ناتو به مرزهای روسیه بوجود آوردن / اصلا خود اروپایی ها و غربی ها علاقه ای ندارند که جنگ اوکراین پایان پیدا کنه چون آمریکا که داره از قبل این جنگ تسلیحاتی رو به اروپایی ها و برخی کشورهای همجوار اوکراین میفروشه / منتها اینها هم خدا رو میخوان هم خرما رو هم منفعت کدخدا رو ، هم میخوان غیر مستقیم جلوی روسیه بایستن هم میخواد از تبعات منفی اقتصادی این جنگ که پاچه خود آمریکا و اروپا رو گرفته در امان باشند هم جیبشون رو از فروش تسلیحات پر کنند / اروپا بیشترین ضرر رو از این جنگ کرده و‌میکند / ۱- اروپا باید هم به این اوکراین خواهان پیوستن به اروپا تسلیحات نسیه ارسال کنند و روسیه هم اون تسلیحات رو براحتی نابود می‌کنه / ۲- هم باید تبعات تحریم روسیه و پاسخ متقابل روسیه رو متحمل بشود / ۳- هم اینکه در صورت پایان جنگ باید اوکراین رو به عنوان یک عضو اتحادیه اروپایی بهش وام بلاعوض بده تا خسارات و تلفات جنگ رو جبران و بازسازی کند / یعنی دیوانه تر از اروپا خودشه ؛)) هر چه تسلیحات ارسال کند یا نابود میشه و نقدا خرج رو دستش می‌گذاره هر چی اش هم نابود نشه جنگ رو طولانی می‌کنه و خساراتی که بعداً باید با وام و کمک به بازسازی ویرانه ها به اوکراین جبران کنه بیشتر میشه / یعنی گاو شیرده آمریکا در جنگ اوکراین اروپاست همون‌طور که گاو شیرده آمریکا در جنگ های نیابتی در منطقه خاورمیانه عربستان بوده پول های عربستان خرج داعش شد اما اون چیزی که گیر عربستان اومد نابودی داعش و بر باد رفته پولهاش شد آمریکا هم از قبل فروش تسلیحاتی جیبش پر شد / اینه که عرض کردیم دیوانه تر و ببخشید خرتر از اروپا خودشه ؛)) اقتصاد و امنیت اقتصادی مردم اروپا داره فدای حمایت اروپا از یک دلقکی بنام زلنسکی میشه فدای جنگ طلبی آمریکا میشه / انگلیس بجای نقشه کشیدن برای ترور ی پوتین که جرأت ترور رییس جمهور یه ابر قدرت اتمی رو نداره روزی بفکر ترور کردن دلقکی خواهد افتاد که داره بخاطر حمایت از او ضرر هنگفتی می‌کنه
  • علی IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    0 0
    برجام سراب دولت روحانی بود که هیچ گاه به سرانجام نمی‌رسد باید باکشورهای آسیایی وهمسایه بجای ا وپا وآمریکا تجارت کنیم
  • بیژن IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    1 0
    منظور این عجوزه از دنیا همون آمریکای جنایتکار است وامریکای حریص با مکر و فریب دنبال عرضه بیشتر نفت است تا قیمت آن بیش از این افزایش نیابد امان از شیطان بزرگ که که این عجوزه نماینده انست
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    3 0
    درخواست مؤکد ما اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس