کد خبر 1368109
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۱
ناگفته هایی از نمک دریا/ نمک یددار تصفیه شده بخرید

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه با بیان اینکه نمک دریا از میزان کافی ید برای تامین نیاز روزانه افراد برخوردار نیست، گفت: هنگام خرید نمک طعام، حتما محصول یددار تصفیه شده را خریداری کنید.

به گزارش مشرق، سیده زهرا شریعت پناهی افزود: نمک دریا حاصل تبخیر آب دریا است و در سواحل دریا انباشته می‌شود.

به گفته وی، این نمک انباشته شده در سواحل دریا در معرض هوای آزاد و نور خورشید قرار می‌گیرد مقادیر قابل توجهی از ید آن تبخیر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

صفر تا صد پروژه ناقص الخلقه پترومیانکاله/ ورود ۳۰۰ هزارتن نمک به خزر

شریعت پناهی تاکید کرد: نمک دریا دارای میزان کافی ید برای تأمین نیاز روزانه افراد نیست.

این دانشیار دانشگاه با اشاره به وجود انواع ناخالصی در نمک دریا گفت: نمک دریا دارای انواع ناخالصی‌های نامحلول نظیر شن، خاک، گل و لای و همچنین ناخالصی‌های محلول نظیر گچ، سرب، جیوه، آرسنیک و کادمیوم است که باعث ایجاد سرطان و عوارضی نظیر کم خونی، آسیب پوستی، آسیب به استخوان‌ها، کبد، کلیه و طحال می‌شود.

وی افزود: بیشترین ناخالصی موجود در نمک تصفیه نشده گچ یا سولفات کلسیم است که به دلیل سفید بودن رنگ آن قابل تشخیص از اصل نمک نیست، اما نمکی که حاوی مقدار زیادی از این ماده باشد تلخ است و با نمک تصفیه شده فرق دارد.

شریعت پناهی ادامه داد: ناخالصی‌های موجود در نمک غیر تصفیه باعث پنهان شدن شوری نمک می‌شوند. به همین دلیل فرد برای رسیدن به طعم دلخواه خود از مقدار نمک بیشتری استفاده می‌کند که در نتیجه احتمال خطر بالا رفتن فشارخون در فرد افزایش می‌یابد.

این دانشیار دانشگاه با اشاره به نحوه صحیح نگهداری نمک یددار تصفیه شده گفت: نمک یددار باید در ظروف دربسته از جنس چوبی، سفالی، پلاستیکی و یا شیشه رنگی نگهداری شود و این ظروف دور از نور، حرارت، رطوبت و هوا باشد.

وی توصیه کرد افراد نمک مورد نیاز خود را به اندازه خریداری کنند تا حداکثر شش ماه پس از خرید مصرف شود.

این متخصص تغذیه همچنین تاکید کرد: به منظور حفظ ید حتماً هنگام طبخ غذا نمک در مرحله انتهایی پخت به غذا اضافه شود.

وی به افراد توصیه کرد هنگام خرید نمک طعام، حتماً محصول یددار تصفیه شده را خریداری کنند.

شریعت پناهی توجه به درج عبارت یددار تصفیه شده بر روی بسته بندی، توجه به تاریخ تولید و انقضا، توجه به پروانه ساخت و علامت استاندارد و میزان خلوص نمک بر روی بسته بندی (حداقل خلوص ۹۹.۲ درصد) را هنگام خرید توصیه کرد.

این دانشیار دانشگاه با اشاره به نشر برخی از مطالب غیر علمی توسط افراد سودجو در خصوص نمک یددار، نمک دریا و سنگ نمک در برخی سایت‌ها تاکید کرد: مصرف نمک تصفیه شده یددار در حد توصیه شده برای تمام افراد جامعه ضروری است و با هیچ گونه عارضه جانبی همراه نیست.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    9 5
    همه رو برعکس گفته اصلا نمک تصفیه و ید دار نخورید بهترین نمک سنگ نمک است خرد کنید و میل کنید
    • شاهرخ IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      1 1
      ممنون پروفسور!
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      6 0
      اگر صحبت ها و نظرات به اصطلاح کارشناسی این چنینی درست میبودن، تو این چند هزار سالی که بشر داره زندگی میکنه و نمک طبیعی مصرف می کرده همشون باید با کمبود ید و این مشکلاتی که این افراد مطرح میکنن مواجح میشدن؟! درحالیکه سالم ترین بدن ها رو داشتن، اتفاقا از وقتی پای این کارشناسی ها باز شد توی این قرن اخیر انواع فشار خون و کمبود ید و هزار تا چیز دیگه اومد وسط! همون املاحی که این به اصطلاح کارشناسان مدعی مضر بودنشان هستن مانع از فشار خون میشه که همه رو فشار خونی کردن و بعدش به قرص معتاد! این نمک صنعتی، در اصل یک ترکیب شیمیایی ست از سیدم و کلر که بهش ید هم اضافه میشه و اصلا این چیز ساختگی رو بهش نمک نمیگن بلکه یه ترکیب شیمیایه! اتفاقا نمک طبیعی، یکی از کامل ترین و سالم ترین غذاهاست که امیرالمؤمنین علیه و آله السلام از اون بعنوان خورش غذا استفاده می کردند.
  • محسن IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    4 0
    اگر این دکتر ها واقعا به فکر سلامت مردم هستند, وزارت بهداشت کارخانه های نمک را ملزم کند تا نمک دریا را پس از شست و شوی آلودگی ها و از منابع با درصد مجاز آرسنیک و جیوه و در بسته بندی مناسب غیر پلاستیکی تولید و در اختیار مردم قرار دهند. تا سایر نمک های لازم برای بدن مثل ترکیبات روی, منگنز و منیزیم و ... هم در بدن تامین شود. نه اینکه با هدف سود سازی بیشتر کارخانه های نمک و شرکت های وارد کننده مکمل های غذایی نمک شیمیایی تحویل مردم بدهند و در عوض فقط نکات منفی نمک دریا را تبلیغات کنند.
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      2 0
      سیگار که خودشون روش نوشتن سرطان راست تولید. و پخش می‌کنند بعد انتظار داری بفکر نمک باشند .
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    8 1
    یعنی خداوند متعال بلد نبود برای مردم نمک خلق کند و هزاران سال انسانها که نمک طبیعی خوردند همه کمبود ید پیدا کردند و یکباره دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت مثل زورو، از پشت پرده پرده پریدند بیرون و برای کمک به بشریت از راه رسیدند؛ تا اثبات کنند نمک طبیعی اشتباهی خلق شده و این پزشکان عالم ترند!؟ عجب! اگر اینقدر دانشمندید چرا دوستانتان به بیماران کرونایی داروهای خطرناک مانند رمدسیور و غیره دادند!؟ چرا اینهمه وایتکس و ضدعفونی کننده و مواد شیمیایی و ونتیلاتور برای درمان کرونا استفاده کردند!؟ چرا واکسن اجباری با اینهمه عوارض و مرگ و میر، به مردم تحمیل کردند!؟ چرا اینهمه غربالگری و آزمایشات و داروها و بسیاری از جراحی های غیرضروری و سقط جنین، بر دوش مردم سنگینی می کند!؟
    • بابک IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      1 4
      شما ببخشید پروفسور.یعنی برگردیم به عصر حجر!
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    9 2
    به اسم نمک ید دار سالها به مردم نمک شیمیایی دادید و در پی آن کلی ضرر به سلامت مردم زدید که اگه اینو مصرف نکنید بیماری گواتر میگیرید! خدارو شکر خیلی از مردم الان آگاه شدند و میدونند که نباید نمک ید دار که با فعلو انفعالات شیمیایی تهیه میشه مصرف کرد
    • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      4 1
      احسنت
    • سید حسینی IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      4 1
      به تجربه خانوادگی دیدم که نمک تصفیه شده چه بلایی سر داشت میآورد و با تغییر نمک به سنگ دریا و نمک معدنی مشکل کمبود ید حل شد چرا بررسی علمی دقیق در ایران نمی شود ، همسرم کمبود ید داشت پزشکان برای درمان وی قرص ید تجویز کردند و گفتند تا آخر عمر باید مصرف کند ، بعد بررسی کردم دیدم مصرف آن قرص کلی عوارض دارد!!!! با تغییر نمک مشکل حل شد !!! بر خلاف همه ادعایی که از سازمان صهیونیستی بهداشت جهانی برای کشور و پزشکان همچون طرح تحدید نسل تجویز کردند!!!!
  • کارشناس ارشد شیمی IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    1 7
    دوستان متاسفانه طب سنتی به غلط و براساس ازمون و خطای علوم گذشته نمک دریا رو تجویز میکنن در صورتی که نمک مفید برای بدن همون سدیم کلریده ولی نمک دریا مجموعه ای از نمک های مختلفه که با مصرف اون یون های دیگه هم وارد بدن میشن چون درصد سدیم کلرید در مقدار مشخصی ازون مثلا صدگرم به نسبت نمک تصفیه شده کمتره پس باید برای مصرف و ایجاد مزه شوری مقدار بیشتری هم نمک دریا مصرف بشه که اینجا اوج بحران مصرف این مجموعه نمکاس.ایضا تجمع یون و سایر مواد مضر تو بدن رو هم در پی داره عموما مصرف بلند مدت اون باعث عدمثبات سیستم یونی و تنطیم بد فشار خونه. بهترین نمک برای مصرف هم نمک تصفیه شده اس .
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    2 0
    نمک طبیعی ومعروف چشمه های طالقان چطوره؟! لطفا"دراین باره گزارشی تهیه فرمایید. باتشکروسپاس.
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      2 0
      نمک چشمه های روستای وشته طالقان خیلی عالیه،اگر گزارشی دراین باره تهیه شود خیلی مفیدبوده وممنون خواهیم بود.
  • FR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    3 1
    این خبر فاجعه است امروزه ثابت شده که نمک تصفیه شده برای سلامتی بسیار خطر ناک است شما میتوانید از نمک دریای استفاده کرده و مکمل روی و ید را از داروخانه تهیه کنید ايمه از نمک دریا استفاده میکردند و توسیه مصرف روزانه ان را داده اند !
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    3 1
    الا حدود هفت هشت ساله دارم از نمک دریاچه ارومیه استفاده میکنم خدا رو شکر فشار خون نگرفتم . مگه قدیم ها که عمرهای بالای سیصد سال داشتند نمک را تصفیه می کردند در ضمن طب جدید همیشه از نمک بد می گوید ولی کلی احادیث در مورد خاصیت نمک داریم حتی یک حدیث ندیدم که از نمک بد بگوید احتمالا طب جدید مضرات نمک تصفیه شده را می گوید
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      0 2
      سیصد سال!!!!!! کلاغی یا لاک پشتی عامو !
  • امید IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    5 0
    باب میل مافیای غذا و دارو مطلب میزارید
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    2 0
    اتفاقا برعکس فرمایشات ایشان نمک دریای تصفیه شده به مراتب شور تر از نمک موجود در بازاره معلوم نیست به نام نمک چی به خورد خلق ا.. میدم.
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    4 0
    نمک ید دار بخورید تا به استقبال فشار خون بالا و مریضی برید و کاسبی مافیای پزشکی و دارو از رونق نیفته
  • DE ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    3 0
    نمک ید دار یه محصول شیمیائی است و عاقبت مصرف مواد شیمیائی رو خودتان میدانید ،
    • FR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      2 0
      درست است ائمه اطهار توصیه مصرف روزانه نمک دریایی کرده اند که اصلا فشار خون هم نمیاورد و بر عکس !
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    3 0
    ید برای بدن مفید است و عنصر ید یک عنصر سمی است آقایان میرن عنصر ید را به نمک اضافه میکنند که سمی و سرطانزاست. مثل اینه که بدن به آهن نیاز داره و برای این نیاز برید براده آهن بریزید توی غذا. نه تنها براده آهن هیچ کمکی نمیکنه بلکه مسمومیت میاره
  • مصطفي حسين نيا طارسي IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    1 0
    دروغ نگو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس