حملات مقاومت یمن به ستون فقرات عربستان/ اهمیت عملیات انصارالله

مناطق مهم و استراتژیک عربستان سعودی شب گذشته از سوی جنبش انصارالله یمن هدف حملات موشکی و پهپادی قرار گرفت که در این گزارش به اهمیت این عملیات پرداخته می شود.

به گزارش مشرق، جمعه شب ۵ فروردین انصارالله یمن در بیانیه ای از عملیات گسترده نظامی با عنوان «شکست محاصره ۳» خبر داد که در آن ۱۸ هدف در جنوب و مرکز عربستان را مورد حملات پهپادی و موشکی قرار داده است. طبق این بیانیه انصارالله طی چند مرحله تاسیسات شرکت آرامکو در جده و اهداف حیاتی در ریاض را با موشک‌های کروز، پالایشگاه‌های رأس التنوره و رابغ و شرکت آرامکو در نجران و جیزان را با چند فروند پهپاد انتحاری و اهداف حیاتی و مهم دیگری در جیزان، ابها، خمیس مشیط و ظهران الجنوب را با چند فروند موشک مورد حمله قرار داده است.

باتوجه به وسعت و اهمیت عملیاتی، ابتدا اهمیت مناطق مورد حمله واقع شده ذکر می شود و سپس تحلیلی از روند موجود ارائه می گردد.

راس التنوره

یکی از مناطقی که مورد حمله نیروهای انصارالله قرار گرفته است، پالایشگاه نفتی راس التنوره است. میادین نفتی راس التنوره در بندر دمام عربستان و نزدیک به خلیج فارس قرار دارد و بزرگترین بندر صادرات نفت در جهان است که بیش از ۹۰ درصد نفت خام و مشتقات نفتی عربستان از طریق این بندر به کشورهای مختلف صادرات می شود. این پالایشگاه یکی از اصلی‌ترین بندرگاه‌های صادرات نفت در جهان است و در مجموع ۲۰ درصد از صادرات نفت کل جهان از همین بندر انجام می‌شود و به نوعی می توان گفت این پالایشگاه به عنوان قلب انرژی عربستان شناخته می شود.

پالایشگاه رابغ

این‌ پالایشگاه رابغ در زمینه پالایش نفت و گاز، همچنین تولید محصولات پتروشیمی، نفتا، نفت سفید، بنزین و سوخت دیزل فعالیت می کرد.

آب شیرین کن‌ جده

عربستان سعودی به دلیل وضعیت آب و هوایی خود، ۵۰ درصد آب آشامیدنی خود را از طریق آب شیرین کن ها تامین می کند. یکی از مهم ترین پروژه های آب شیرین کن عربستان در جنوب جده و با عنوان شعیبا است که چیزی نزدیک به ۹۰۰ هزار متر مکعب را در یک روز تصفیه می کند که علاوه بر فرآیند آب شیرین کنی، از گرمای آن برای توربین های حرارتی در نیروگاه ها استفاده می شود. برخی منابع تخمین می زنند که آب شیرین کن‌جده، آب مورد نیاز چیزی نزدیک به ۳ و نیم میلیون نفر را تامین می کرده است.

اهمیت و پیام های عملیات

از نظر اهمیت می توان گفت این‌ عملیات از چند منظر مهم و دارای پیام های متعدد بود:

۱. این عملیات در سالروز حمله ائتلاف سعودی به یمن اتفاق افتاد و به نوعی پیام تغییر موازنه قوا از سوی نیروهای یمنی به ائتلاف سعودی بود.

۲. این عملیات از نظر میزان خسارت برای عربستان بسیار زیان بار بوده است. به گونه ای که ۷۰ درصد تولیدات آرامکو متوقف شده و خط تولید این شرکت تخریب شده است. ‌ همچنین مخازن نفتی جده که هدف قرار گرفتند، بیش از یک چهارم ذخایر سوخت عربستان را در خود جای داده بودند.

۳.‌ از نظر نظامی، نیروهای یمنی از حالت پدافندی خارج شده و در موضع آفندی قرار گرفته اند. ‌ این تغییر معادله سال هاست که اتفاق افتاده و منجر به دست برتر انصارالله و نیروهای یمنی در معادلات نظامی و حتی سیاسی شده است.

۴. این‌ حمله هم از نظر وسعت جغرافیایی و هم از نظر مناطق عملیاتی بی سابقه بود. از نظر وسعت جغرافیایی چیزی نزدیک به ۱۸ هدف نظامی مورد حمله قرار گرفت و برخی مناطق با یمن‌ چیزی نزدیک به هزار کیلومتر فاصله داشتند. از نظر مناطق عملیاتی، تمرکز این‌ حمله صرفا بر مناطق نظامی نبود، بلکه مناطق زیرساختی و حیاتی عربستان سعودی بود. در واقع‌پیام این‌حمله به عربستان این بود که با هدف قراردادن زیرساخت های یمنی، زیرساخت های عربستان نیز مورد حمله قرار خواهد گرفت.

۵. این‌ حمله پیام های زیادی برای کشورهای شرکت‌کننده در ائتلاف سعودی به ویژه امارات دارد که راهبردهای خود را در قبال یمن تغییر دهد. اهداف حیاتی در امارات نیز زیاد است و اخیرا این کشور گام هایی برای ایجاد بزرگترین آب شیرین کن جهان برداشته که در صورت احداث این پروژه به سومین پروژه آب شیرین کن دنیا تبدیل می شود. یکی از دلایلی که امارات ترس از آن دارد حمله یمنی ها به این تاسیسات در آینده است.

۶. راهبرد نفت در برابر امنیت عربستان با آمریکا با وقوع این‌حملات برای همیشه از بین رفت. عربستان بارها بر این‌ موضوع تاکید کرده که در ازای نفت، امنیت آن تامین می شود. هرچند بسیاری امنیت موردنظر را به‌ امنیت پادشاهی سعودی خلاصه کرده اند، اما در صورت فرض چنین ادعایی این‌حملات چالش های بسیاری برای این‌ پادشاهی ایجاد خواهد کرد که مهم ترین آن پررنگ شدن جنگ قدرت در میان شاهزادگان است. شاهزادگانی که با سیاست های بن سلمان به ویژه در جنگ یمن مخالف بوده اند.

۷. این‌حملات نشان داد که سیستم پدافندی که آمریکایی ها با هزینه های هنگفت در اختیار عربستان سعودی قرار داده اند، نه تنها کارآیی ندارند، بلکه سمبلیک هستند. نسخه پیچی های هنگفت نظامی برای عربستان از سوی آمریکا نشان داده که تنها برای دوشیدن هرچه بیشتر این کشور است.

۸. حملات اخیر انصارالله معادلات جهانی را نیز تغییر داد. بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی آمریکا امیدوار بودند که با تحریم روسیه در بحث انرژی، عربستان سعودی جایگزینی نفت آن را در بازارهای جهانی برعهده بگیرد. نقشی که در رابطه با تحریم نفتی ایران، ریاض بازی کرد را در این مساله نیز بازی کند. اما حمله به مخازن نفتی و پالایشگاهی عربستان سعودی این معادله را تغییر داد و عربستان در حالت خوش بینانه بتواند همان صادرات ۱۰ میلیون بشکه ای خود را ادامه دهد.

در مجموع می توان گفت که عربستان سعودی بعد از گذشت ۸ سال از جنگ یمن، نه تنها دستاوردی کسب نکرده، بلکه درحال از دست دادن مزیت های خود همچون بحث انرژی است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    8 0
    یک دستاورد عربستان گرفتن بحرین و نیمی از ابراه ایران در خلیج فارس بود . فراموش شده ولی بخشی از مردم بحرین هنوز در خانه هایشان به زبان مادریشان (فارسی با لحجه بوشهری) سخن میگویند
  • مهربان IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    8 0
    عربستان و امارات دست نشانده آمریکا هستند اختیار در دست آمریکاست حتی اگر کل هردو کشور ویران شوند مهم حفظ تنگه باب المندب است
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    13 0
    دست مریزاد مجدد به انصارالله ومردم مقاوم یمن که جانانه ازآب وخاک دفاع میکنند اگر حملات موشکی وپهپادی ادامه دارباشد وزیرساخته ها وتاسیسات حیاتی سعودی راهدف بگیره ونابود کند آنها هیچ راهی جز قبول کردن شروط انصارالله نخواهند داشت
  • ناشناس IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    3 0
    شکر خدا هزارهزار
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    10 0
    با عرض تبریک به رزمندگان انصارالله وآرزوی موفقیت ، جنگ یمن همچنان ادامه خواهد داشت مگر در یک حالت و آن اینکه هر هفته اینچنین حمله ی بزرگ و حتی بزرگتر از این حمله در تاسیسات نفتی سعودی و اماراتی انجام گیرد. حتما بعد چند ماه شاهد خواهیم بود که این جنگ با التماس عربستان برای پایان تجاوز به یمن روبرو خواهد شد. در ضمن با رخداد این حالت باید انصارالله دو شرط برای آتش بس اعلام نماید . 1.خروج کامل از کل سرزمین های یمن 2.پرداخت غرامت چند صد میلیارد دلاری خسارت مادی و معنوی به ملت مظلوم یمن انشاالله شاهد آن روز باشیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس