نویسنده اسرائیلی کاترین شکدم کاترین شاکدم

پس از سه ماه از بی‌اعتنایی به ادعاهای کاترین شکدم که اینک خود را یک یهودی معرفی می‌کند، فرآیند معرفی او به عنوان یک نفوذی در ایران وارد یک مرحله جدید می‌شود.

به گزارش مشرق، «مهدی جهان تیغی»،‌ مدیر مسئول جهان نیوز طی یادداشتی نوشت:

طی روزهای گذشته نام زنی با عنوان، کاترین پرز شکدم به عنوان یک عنصر نفوذی در ایران توسط برخی رسانه‌ها مطرح شده است. غیر از اینکه بدانیم او یک فعال رسانه‌ای بوده که در تمام این سالها در رسانه‌های غربی منجمله بی‌بی‌سی، هافینگتن پست و گاردین، علیه اسرائیل و عربستان و دفاع از یمن، قلم زده و طبق یک محاسبه وسیاست رسانه‌ای مرسوم، نوشته‌های او در برخی رسانه‌های ایران نیز مورد استفاده قرار گرفته؛ بررسی فرآیند رسانه‌ای معرفی او به عنوان یک عامل نفوذی در ایران قابل توجه است.

یک:

اول بار خود شکدم – نه منابع رسمی رسانه‌ای و یا نهادها و افراد امنیتی اسرائیل- در یک وبلاگ مرتبط با یکی از رسانه‌های صهیونیستی کمتر از چهار ماه قبل نفوذی بودن خود را در ایران مطرح کرد. موضوعی که با توجه به مجموع کارنامه و شناخت و گمانه زنی که از شخصیت فردی و رسانه‌ای شکدم به عنوان فردی دارای تناقض، نامتعادل و یا حتی تغییر یافته و مشتاق به شهرت و کسب در آمد بیشتر در داخل و خارج از ایران وجود داشت، با بی اعتنایی محسوسی به ادعاهای او همراه شد. یکی از دلایل عمده دیگر بی‌اعتنایی به ادعاهای او، متناقض بودن عملکرد، رفتار و حتی نحوه معرفی شکدم با مولفه‌های ساده یک نفوذ واقعی بود و از سوی دیگر منابع صهیونیستی که شتاب و ذوق‌زدگی خاصی در نشان دادن قدرت اطلاعاتی اسرائیل و معرفی موساد به عنوان مسئول هر حادثه حتی تایید نشده ضدامنیتی در ایران دارند، درباره ادعاهای شکدم، پا پیش نگذاشتند و حتی به صورت غیرمستقیم و یا تلویحی نیز حاضر نشدند، ادعاهای او را تایید کنند.

دو:

پس از سه ماه از بی‌اعتنایی به ادعاهای کاترین شکدم  که اینک خود را یک یهودی معرفی می‌کند، فرآیند معرفی او به عنوان یک نفوذی در ایران وارد یک مرحله جدید می‌شود که البته از این پس عیار ادعای جاسوس بودنش، دقیق‌تر در بوته قضاوت قرار می‌گیرد. پروژه شکست خورده معرفی کاترین شکدم  به عنوان یک نفوذی، طبق معمول باید با یک ضلع داخلی در داخل ایران دوباره احیا و معتبر سازی شود. البته این ضلع همکار باید پیشینه و سرمایه‌ای برای طرح چنین ادعاهای از قبل داشته باشد. در میان جریان‌های سیاسی داخلی، مهمترین ضلع برای این همکاری خودخواسته یا ناخواسته، آگاهانه یا ناآگاهانه، جریان رسانه‌ای وابسته به احمدی نژاد است. جریان سیاسی و رسانه‌ای محمود احمدی نژاد از چندین ماه قبل تاکنون با طرح ادعاها و گزاره‌های همچون «وجود یک باند فساد امنیتی در ایران»، «اتهاماتی مبنی بر ارتباط برخی نزدیکان رهبری با اسرائیل!»، «تایید صریح ادعاهای مقامات موساد درباره میزان نفوذ اطلاعاتی در ایران» و ... به صورت ارادی یا ادراکی مهمترین کانال معتبرسازی نفوذی بودن کاترین شکدم بود. اول بار در محیط داخلی ایران نیز یکی از کانال‌های جریان احمدی نژاد بحث نفوذی بودن کاترین شکدم را مطرح کرد و نه تنها به اطلاع رسانی در اینباره اکتفا نکرد بلکه، با اضافه کردن مطالبی تلاش کرد که دامنه نفوذی بودن او را بیش از آنچه خود او ادعا کرده، مطرح کند.

سه:

پس از ایفای نقش جریان رسانه‌ای احمدی نژاد، مرحله دوم فرآیند معرفی کاترین شکدم به عنوان یک نفوذی اجرا می‌شود. در این فرآیند، او غیر از تصاویری که یک خبرنگار می‌تواند از ارتباط معمولی و آشکار با چهره‌های سیاسی و یا مذهبی داشته باشد، باید در پشت پرده مرتبط با یک چهره امنیتی در ایران، نشان داده شود تا نفوذی بودن او باورپذیرتر شود. سردار جوانی که علاوه بر سالها حضور در معاونت سیاسی سپاه به عنوان یک چهره رسانه‌ای و تحلیلگر سیاسی نیز شناخته می‌شود، گزینه مناسبی برای این فرآیند محسوب می‌شود. به همین دلیل به یکباره اکانت‌های مهجول الهویه در فضای شبکه‌های اجتماعی با داستان سرایی، کاترین شکدم را مرتبط با سردار جوانی نشان می‌دهند و این در حالیست که این دو تاکنون یکبار نیز همدیگر را در عالم واقع ملاقات نکرده و هیچ ارتباط، حتی واسطه‌ای نیز با هم نداشته‌اند.

چهار:

در مرحله سوم، اینبار جریان رسانه‌ای ضدانقلاب و خارج نشین ورود کرده و طرح ادعای «پرستو» بودن، کاترین شکدم را مطرح و زمینه برای داستانسرایی بیشتر فرآهم می کنند. در این فرآیند کاترین شکدم که یک فعالیت رسانه ای عرفی و مرسوم در ایران داشته، زین پس با هر مقام و شخصیتی که عکس مشترک داشته باشد، می‌تواند به عنوان پرستوی او معرفی شود!

پنج:

در مرحله چهارم نیز، بخش فارسی برخی رسانه های معارض چمهوری اسلامی همانند ایندیپندنت انگلیس و یا العربیه فارسی عربستان سعودی و همچنین اینترنشنال به معتبرسازی و جریان سازی رسانه‌ای موضوع نفوذی بودن کاترین شکدم  وارد می‌شوند و در گزارش های خود، با تلفیقی از ادعاهای شکدم و مطالب منتشر شده داخل ایران و اضافه کردن مطالب سوم از خودشان این فرآیند رسانه‌ای را ادامه می‌دهند. در ادامه نیز احتمالا رسانه‌های بیشتری از خارج از ایران به این موضوع دامن خواهند زد و اگر به ظن خود بتوانند این فرآیند را خوب و تاثیرگذار مدیریت کنند، نهایتا زمینه برای ورود رسمی رسانه های صهیونیستی و حتی برخی منابع امنیتی اسرائیل نیز فرآهم خواهد شد.

شش:

فرآیند رسانه رسانه‌ای طی‌شده نشان می‌دهد که با یک پروژه رسانه‌ای مواجه هستیم که با وجود نداشتن پشتوانه حقیقی، از طریق عملیات رسانه‌ای به دنبال نشان دادن نفوذ در ایران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    31 10
    خودت فهمیدی چی گفتی.
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      8 5
      آورین
    • CA ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      8 11
      شما خیلی خودتو ناراحت نکن. این جوجه تیغی پرت و پلا زیاد میگه.
    • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      7 7
      اتفاقا گزینه‌ی خوبی هست برای مسخره کردن اسرائیلی‌ها که دارن با افتخار می‌گن یکی از زنان اسرائیلی رفته ایران و ...
    • تبریزی IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      10 5
      کسی بخواد بفهمه می‌فهمه اما اگه نخواد نمیشه کاریش کرد!!! نفوذ به جاسوس بودن نظافتچی نخست وزیر صهیونسیت بنت و یا وزیر نفت سابقشون «گونن سگو»میگن نه به یک دختر که مقالات ضد صهیونیستی تو چند تا سایت منتشر شده،. واقعا فهمیدنش اینقدر سخته!! یا کفگیرتون به ته دیگ خورده و....اراجیف میبافین
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      3 1
      خوب اگه شما خودت اهل فهم نیستی که بفهمی تقصیرکسی نیست.
    • احمد IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      1 3
      عزیزان مشرق. این خبر مانند دیگر اخبار رسانه های زنجیره ای و معاند، «دروغ» بود! خبرگزاری دانشجو فیلم و مستندات آنرا منتشر کرده است... مصاحبه با روزنامه ای که در توئیت اشاره شده به کلی دروغ است و اصلا روزنامه ای با آن نام در اسرائیل وجود ندارد! ضمن اینکه مطلب انتشار یافته در سایت اسرائیلی هم در بخش بلاگ منتشر شده است که هر مخاطبی می تواند آنرا بنویسد؛ دقیقا مانند وبلاگ خودمان است که هر کسی می تواند آنرا ایجاد کند و محتوای دلخواه را در آن قرار دهد. لطفا اطلاع رسانی کنید.
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    15 14
    درودبر مشرق
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      8 3
      امان از وسوسه های شیطانی که باعث آلوده شدن انسان به گناه میشود.
  • رضا US ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    21 12
    تو از كجا فهميدى اين ماجرا پشتوانه حقيقى نداره ؟!
  • بهروز IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    11 16
    موافق مشرقم
  • US ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    9 7
    " شش فرآیند رسانه رسانه‌ای طی‌شده نشان می‌دهد که با یک پروژه رسانه‌ای مواجه هستیم که با وجود نداشتن پشتوانه حقیقی، از طریق عملیات رسانه‌ای به دنبال نشان دادن نفوذ در ایران است." می شه یکنفر لطف کنه و با زبان ساده و بی پیچ و وا پیچ بگه منظور نویسنده چیه؟
    • محمد IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      7 0
      یعنی فوت میره تا تو بترسی مثل انگلیسی ها که می گفتن بین نازی ها جاسوس دارن هیچی نداشتن ولی با این کار عملیات روانی انجام میدن وگرنه امکان نداره طرف فوری بیاد بگه بله ما رفتیم جاسوسی با این روش و فلان چیز ها را جاسوسی کردیم....تابلو داره دروغ میگه مارو بترسونه و به قول برادرهای اذری قمپز در می کنن
    • ؟ IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      0 0
      والا منم نمیدونم
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    9 13
    جنگ روانی و تبلیغات مسموم دشمنه دیگه
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    6 11
    بابا چرا پای احمدی نژاد وسط میکشی
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      3 1
      آدم که به ته خط برسه . بجاده خاکی که هیچ به بیابون و سنکلاخ هم میزنه و شروع به مهمل گوئی هم میکند ، توضیح اینکه روند احمدی نژادی را آورده ، چطور برای دیده و دوباره مطرح شدن ، حتی به کمک دیگران میشتابند . بی بنیگی ، سبب خسارت بخود و بعد بدیگران و در اینجا کشور میشود .
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    17 12
    اگه نفوذ اساسی می داشت به این سادگی نمی سوزوندنش. ظاهرا خواسته نفوذ کنه ولی کار خاصی نتونسته بکنه که نهایتا ازش بعنوان سوژه خبری استفاده کردن.
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    23 4
    به طور خلاصه میگین جاسوس نبوده. (تازه اگه هم بوده) چون کاری نتونسته بکنه دارن الکی با دروغ دارن دستاورد سازی براش میکنن
    • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      1 2
      چه عجب بالاخره صداتون در اومد؛ یک هفته دنبال این بودن که چطور توجیه کنن. انقدر در جامعه دو قطبی ساختند که حالا مجبورن حتی ماله جاسوس رو بِکِشند تا اقدامات قبلی توجیه بشه...
    • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      4 2
      نه برادر اینطوریام نیست؛ دو هفته دنبال این بودن که چطور توجیه کنن قضیه رو. اگه همین زن به اصلاح طلبا ربطی می داشت، همین جماعت ارزشی زمین و زمان رو به آتیش می کشیدن، یه هفته فقط صدا و سیما گزارش اصلاح طلبا رو میداد...
    • محمد IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      2 1
      چه توجیهی تابلو داره دروغ میگه...تو کدوم کشوری به محض جاسوسی شیوه جاسوسی و جاسوس لو میدن ؟ بابا یکم فکر کنید
  • SE ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    15 4
    احمدی نژاد سقوط آزاد عجیبی را تجربه می کند. از شدت کینه رهبری و نظام رسیده به دشمنی با اصل اسلام و حاکمیت دین. به جای اینکه بگوید چرا اسلام را درست اجرا نمی کنید اصلا می گوید اسلام فقط برای امور فردی است و حق حاکمیت ندارد! این بود سرنوشت مرد بدبختی که روزی شعار دولت اسلامی می داد. اما اخلاص نداشت. خودش شد یکی شبیه خاتمی و هاشمی.
    • FR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      2 1
      بابا صد رحمت به رفسنجاني ! او خيلي باكلاس تر از احمدي نژاد بود ! اكثر تحريمها را احمدي نژاد برايمان به ارمقان اورد، روزي نبود كه ميگفت كار اسراييل را يكسره كنيم و در عمل نه تنها كاري براي يكسره كردن انجام نميداد بلكه برعكس، اب به اسياب لسراييل ميريخت ، يكي از نمونه هاي ان عدم كمك به سپاه قدس كه مستقيما در سوريه حضور داشت و ميگفت اسد رفتني است ! حالا بعضي از منابع از اين صحبت ميكنند كه ممود احمدي نژاد خود مهره اسراييل بوده است !
  • DE ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    16 1
    اول بار در محیط داخلی ایران نیز یکی از کانال‌های جریان احمدی نژاد بحث نفوذی بودن کاترین شکدم را مطرح کرد و نه تنها به اطلاع رسانی در اینباره اکتفا نکرد بلکه، با اضافه کردن مطالبی تلاش کرد که دامنه نفوذی بودن او را بیش از آنچه خود او ادعا کرده، مطرح کند.// خخخخخ بگم بگم میگما بگم بگم میگما . وقتی دوره مسوولین تمام میشود ول کن نیستند و مانند کّنه به پست و میز و مقام میچسبند لذا بایستی به آنها گفت عموجون پیاده شو دوره ات تمام شد برو خونه تون . چرخ و فلک شهرِ بازی نیست که بدوی بری باز پول بیاری بلیط بخری سوار شی که . لابد اول بارها رفته گفته میگما اگه بازیم نگیرین میگما بهش گفتند برو عمو بگو هرچه میخواهد دل تنگت بگو خخخ
  • تندیس IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    6 0
    مقاله نویسی یک نویسنده ای که قبلا مسیحی بوده و بعد اعلام تشرف به اسلام کرده و در روزنامه های خارجی علیه جبهه استکبار مقاله نویسی کرده و پس از آشنایی بعضی ژورنالیستهای داخلی با ایشان به او اجازه داده اند در بعضی نشریات داخلی نیز مقاله بنویسد و گیریم حتی در نشریات ارزشی و انقلابی هم مقاله نوشته باشد این دقیقا یک عملیات فریب رسانه ای است و چیزی بالاتر از این اتفاق نیفتاده . در قران به نقش این دسته از افراد تحت عنوان منافقین ( افراد دو چهره ) هم اشاره شده که در جمع مسلمین حضور می یافتند و حتی در بعضی موارد بر مسلمین نیز اثرمیگداشتند که در سوره بقره آیه 8و9 در خصوص انها میفرماید « وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَ ما هُمْ بِمُؤْمِنِينَ‌ - يُخادِعُونَ اللَّهَ وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ ما يَخْدَعُونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَ ما يَشْعُرُونَ‌ » با ادعای ایمان جلو می آیند و با خدا و مومنین نیرنگ می کنند . خداوند میفرماید اینها خودشانرا فریب میدهند و فهم و شعور اینکه خودفریبی کرده اند را هم ندارند . این مهم نیست که فرد دروغگو و منافقی چون کاترین شکدم با ظاهر فریبی امده چارتا مقاله در نشریات ارزشی یا غیره منتشر کرده و بعد گفته دیدید نفهمیدند من کلک زدم . مهم اینست که بدانیم دشمن از هر فرصتی برای رخنه و فریب استفاده میکند . حتی در ایه فوق میفرماید یخادعون الله یعنی فکر میکنند خدا را هم فریب داده اند از این که بالاتر نداریم . این باید سبب شود صفوفمان علیه کفر شرک و نفاق و استکبار مستحکم تر شود نه اینکه به همدیگر بپریم که چرا یک منافق دروغگو سرخودش کلاه گذاشته . اگر به اختلاف افکنی موفق شود انگاه پروژه نفوذش موفق بوده است .
    • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      0 3
      شما اصلا میدونی شرک یعنی چی؟
  • احمد IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    9 2
    این صغرا و کبری کردن ها نشان می دهد چیزهایی بوده که برای آن تحلیل بی ربط می شود!! اگر واقعاً مطلبی نبوده پس چرا اینهمه به اون اهمیت می دهید؟
  • کیانی IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    3 0
    تا باشه از این نفوذیها کاترین شکدم ، تو رسانه های داخلی و خارجی علیه اسرائیل و عربستان قلم فرسایی می کردی، قلمت برای یمن قهرمان کار کرد یعنی هم صدا شدی با صدای محور مقاومت و در رسانه های خارجی از ظلم اسرائیل و عربستان و مظلومیت یمن نوشتی و گفتی. جانم به این نفوذی باز هم بگو دیگه چه خدمتی به محور مقاومت کردی
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    1 0
    چی بگم
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    2 0
    این هم از توبره می‌خورده، هم از آخور
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    4 1
    خداییش اگه با همین شرایط همین فرد به وزارت امور خارجه رفت و آمد داشت همینجوری تحلیل مینوشتی؟
  • US ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    3 1
    تو بی بی سی میزاشتن علیه اسراییل قلم بزنه؟ چرت نگو مشرق خودتی
  • GB ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    4 4
    این تحلیل بود یا روایت داستان؟ خب مرد عاقل! اون خانم مدعی شده تمام این اتفاقات افتاده، دیگه پردهٔ، پردهٔ دوم چه صیغه ای است؟ هر خبری یک عکس العملی ایجاد می کند، اگر شما اسمشان را پرده می گذارید، بگذارید!
    • DE ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      5 0
      ما متوجه کامنت شما نشدیم.
  • US ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    0 1
    حیف شد نیومد
  • IR ۰۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    3 0
    .س چه قابلیت هایی داره.
  • IR ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    0 0
    به به پس زنده اید؟!
  • IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    6 2
    خخخ یارو میگه من جاسوسم برادرا میگن نه جاسوس نیست!!!! دنیا برعکس شده!!! تا دیروز اینا همه رو جاسوس میدونستن!!!!!
  • آقای هالو IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    1 0
    اگر راست میگن، فیلمهایش را منتشر کنند
  • طوبی IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    2 0
    به خدا فهم این مطلب مشکل نبود پس چرا ملت اینجوری رفتار میکنن،به زبون ساده هیمنه موساد رو میخوان احیا کنن وسرویس امنیتی ایران رو لکه دار و ضعیف.
  • هزار مردان SC ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    4 2
    ماست مالی نکنید.. قبول کنید سیستم اطلاعاتی ما پر از حفره و بسیار مسئولین ما خودشان حفره اطلاعاتی هستند.
  • US ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    2 0
    همه چیو که نباید با تکذیب رد کرد بره با همین مقالات آبکی نفوذ به جایی رسید که سردار رو به یانکیا لو دادن .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس