کد خبر 1346485
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱

به گزارش مشرق، رضا سراج، کارشناس مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: اقدامات آمریکا و ناتو برای گسترش به شرق و دور جدید مهار روسیه و همچنین موضوع استقرار سامانه‌های سپر دفاعی در شرق اروپا، به مخالفت‌های روسیه و ناخشنودی کرملین از کاخ سفید شکل تازه‌ای داد. روس‌ها که نظاره‌گر پیشروی آمریکا و ناتو در حیات خلوت و منطقه خارج نزدیک خود بودند، منافع ملی و توازن استراتژیک مورد نظرشان را در خطر دیدند. از این رو مسکو بناچار وارد یک رویارویی با آمریکا و ناتو گردید. 

این رویارویی در وهله اول منجر به بازبینی مجموعه اسناد استراتژیک و تنظیم دکترین نظامی جدید در روسیه شد. روس‌ها در این بازنگری ضمن ارزیابی نظام حاضر در جهان، نظم موجود را چند قطبی معرفی نموده و بر بقاء روسیه به عنوان یک قدرت بزرگ تاکید کردند. مقامات مسکو در بازنگری مذکور، تهدیدات امنیتی خود را مورد بازبینی قرار داده و آن‌ها را به چهار دسته تقسیم نمودند که تقویت نیروهای فرا منطقه‌ای و ناتو در اطراف مرزهای روسیه، مناقشات نظامی در محیط مجاور، تهدید تروریسم و تهدید سلاح‌های کشتار جمعی را در بر می‌گرفت. در این میان ایجاد حساسیت نسبت به تقویت نیروهای فرا منطقه‌ای و ناتو در قفقاز، مهمترین بخش دکترین جدید نظامی روسیه است که به رویارویی این کشور با امریکا و ناتو ابعاد تازه‌ای بخشد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین با اعتماد به آمریکا و اتکاء به ناتو، وارد یک قمار سیاسی و نظامی گردید. وی حماقت بزرگی را مرتکب شد که پیش از آن، ساکاشویلی(۱) رئیس جمهور اسبق گرجستان با راه‌اندازی جنگ در اوستیای جنوبی انجام داد. زلنسکی با حماقت بزرگ، خیلی زود همانند ساکاشویلی در شطرنج روسی کیش و مات شد. 

 *ساکاشوایلی با این انگاره که بین‌المللی شدن بحران قفقاز، این امکان را به گرجستان می‌دهد تا بازی با مدل کوزوو را علیه روسیه آغاز کند؛ به اوستیای جنوبی حمله نظامی کرد. وی با اعتماد به آمریکا، انتظار داشت تا با کشیده شدن پای ایالات متحده و اروپا به این مناقشه، برنده نهایی جنگ باشد و با اقتدار جواز حضور در ناتو را بگیرد. پس از تهاجم اولیه گرجستان به اوسیتای جنوبی، روسیه با یک تهاجم همه جانبه زمینی و هوایی، گرجستان را مورد حمله قرار داد و ظرف چند روز جنگ را به دروازه‌های تفلیس کشانید.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    19 8
    یکی از ریشه های اصلیش در انتخاب مردم است وقتی بجای یک آدم حسابی یک دلقک یهودی رو به عنوان رییس جمهور انتخاب می کنند باید منتظر رخ دادن این اتفاقات هم باشند
  • NL ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    2 3
    اللهم العجل لولیک الفرج ___(فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم.---العجل العجل العجل یا مولانا یا صاحب الزمان
  • اکبر فیجانی IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    0 0
    بنام خدا در موردعلل و انگیزه های جنگ اوکراین چندین نظریه وجود دارد، اما به اعتقاد اینجانب مسبب اصلی این بحران، سرمایه داران بزرگ و غولهای قدرت می باشند. همانطور که در جاهای دیگر نوشتم، منشا اکثر بحرانها، سرمایه داران و قدرت طلبان هستند؛ زیرا بحران به هر شکلی باشد بنفع سرمایه داران و قدرتمندان است و آنها حداکثر استفاده را از آن می کنند. یعنی ناتو و دیگر ارتشها و سازمانهای اطلاعاتی بزرگ جهان در خدمت تعدادی کم از قدرتمندان هستند که سود و بقای آنها به جنگ و بحران گره خورده. این یک واقعیت است که افزایش بودجه نظامی به بهانه افزایش ضریب امنیتی کشورها (بعد از آغاز جنگ اوکراین، تعدادی از کشورهای شرق اروپا و جاهای دیگر تصمیم به افزایش بودجه نظامی خود گرفتند)، و ویرانی های ناشی از جنگ و بدنبال آن بازسازی آنها، باعث رونق تولید و تجارت و افزایش سود شرکتهای بزرگ چند ملیتی می شود؛ و بدیهی است که این غولهای قدرت و ثروت هر جا و هروقت لازم بدانند شرایط را برای آغاز جنگ فراهم می کنند و یا جنگ های موجود را تشدید می کنند (البته علاوه بر اهداف اقتصادی، آنها اهداف سیاسی، عقیدتی و غیره را نیز دنبال می کنند). بنابراین، گرچه به درستی گفته شده که تحریک روسیه توسط ناتو یکی از علل مهم آغاز جنگ اوکراین است، همه باید بدانیم که آن ارتش متحدی که ناتو نامیده می شود، خود بازیچه غولهای قدرتی است که بر جهان حکومت می کنند. از طرف دیگر، در جنگ اوکراین اهداف آشکار و پنهان زیادی هم از جانب غربیان و هم از طرف روسیه دنبال می شود؛ تشدید بحران و قحطی و شورش در خاورمیانه (بعنوان مثال، بخش زیادی از غلات خاورمیانه را روسیه تامین می کند) و ضربه مستقیم و غیر مستقیم به جبهه مقاومت و ایران، تضعیف روسیه و جلوگیری از افزایش قدرت ائتلاف ایرانی، چینی، روسی از جمله اهداف غربیان می باشد. روسیه هم اهداف گوناگونی را دنبال می کند که در میان آنها می توان از جلوگیری از گسترش ناتو به سمت مرزهایش و تشکیل ابرقدرتی بمانند شوروی سابق نام برد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس