کد خبر 1345254
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰

به گزارش مشرق، علیرضا تقوی‌نیا، تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: اوضاع اوکراین در روز سوم جنگ قدری پایدارتر به نظر می رسد . در روز اول ارتش این کشور به شدت غافلگیر شد و منفعل عمل نمود لکن از روز دوم توان خود را بازیافته و در حال مقاومت است.

هجوم روسیه از ۴ محور شمال (کی یف ) جنوب (کریمه) شرق (دونباس ) و شرق (خارکف) انجام گرفته است.

در شهر صنعتی خارکیف روسها زمینگیر شده اند اما از طریق برتری هوایی و آتش توپخانه سنگین سعی دارند مقاومت را بشکنند.

در جنوب،  شهر ماریوپل توسط ارتش روسیه اشغال شده است؛ در شرق نیز پیشروی ها به صورت کند و آهسته ادامه دارد.

برآوردها حاکی از آنست که روسها هنوز دوسوم توان زمینی خود را وارد عمل نکرده اند زیرا امید دارند از طریق سرپلی که در فرودگاه گوستومل گرفته اند و بزرگتر کردن رخنه آنجا بتوانند نقطه ای امن برای انتقال تکاوران ویژه و نیروهای چچنی برای حمله به کی یف ایجاد کنند و با تصرف پایتخت اوکراین هر چه سریعتر جنگ‌ را پایان دهند.

از جمله مزایایی که روسها دارند آشنایی کامل با جغرافیای رقیب و زبان آنجاست و به همین جهت واحدهایی از نظامیان آنها با لباس نیروهای اوکراینی به طور مخفیانه وارد کی یف شده اند و قصد دارند به تدریج درگیری ها را برای تصرف پایتخت وسعت ببخشند.

شانس دیگر روسها، همکاری بخشی از روس تباران اوکراینی با آنهاست و جاسوسان و همکارانی قوی در طرف مقابل دارند که هدایت  و انجام عملیات را برای آنها آسان کرده است.

البته به نظر می رسد کرملین مقاومت ارتش طرف مقابل را بدین شکل پیش بینی نکرده بود و در طول ۳ روز گذشته، تلفات سنگینی به زره پوش ها و ادوات نیروهای نظامی روسی وارد آمده است.

نبردهای روزهای گذشته نشان داد اوکراین چند نقطه ضعف عمده در برابر روسیه دارد؛

 نیروی هوایی و پدافندی ضعیف در برابر هواگردهای روسی به طوری که ارتش پوتین آسمان را در سیطره خود دارد 

 توان موشکی و پهپادی ضعیف، اوکراینی ها از موشک های قدرتمند و دقیق برخوردار نیستند. برای مثال اگر موشک های نقطه زن در اختیار فرماندهی ارتش اوکراین بود می توانست با هدایت پهپادی و موشک های دقیق ، آتش باری مناسبی را روی فرودگاه گوستومل داشته باشد و آن نقطه راهبردی را از کنترل روسها خارج سازد .

همچنین اگر موشک های میانبرد پرشمار در زرادخانه آنها وجود داشت میتوانستند با آتشباری روی پایگاه های نظامی و مناطق صنعتی نزدیک به مسکو و سن پترزبورگ، فشار را بر افکار عمومی روسیه افزایش دهند و روحیه نیروهای مدافع خود را بهبود ببخشند.

 نزدیکی پایتخت آنها به بلاروس؛ فاصله کی یف تا مرز بلاروس کمتر از ۸۰ کیلومتر است و واحدهای هوابرد و ویژه روسی توانستند با پرواز پرشمار هلیکوپترها به گوستومل در نزدیکی کی یف برسند و منتظر ورود نیروهای زبده و پرشمار قدیروف بمانند.

البته اوکراینی ها اگر روحیه خود را حفظ کنند و به جنگ نامتقارن و چریکی با کمک سلاح های ضدزره روی بیاورند می توانند ارتش روسیه را زمینگیر کنند ولی نکته مهم اینجاست که روسها فعلا راهبرد بمباران سنگین و سیاست زمین سوخته را در دستور کار ندارند و اگر روند جنگ گره بخورد از طریق قدرت آتش کم نظیر خود و تخریب حداکثری، کار را یکسره خواهند کرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    10 13
    روسیه تازه میفهمه آلویی که خورده رو چجوری باید پس بده.
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    9 0
    به نظر میرسه با کند شدن حرکت و زمین گیر شدن و استفاده در حال گسترش اکراینی ها از موشک های ضد تانک ، روس ها می خواهند شیوه درگیری را عوض کنند و فیلم هایی از اعزام راکت انداز ها سنگین و توپخانه های سنگین روس ها در حال رفتن سمت اکراین مشاهده شده است . و از طرفی روس های برای وادار کردن اکراینی ها به تسلیم به تخریب زیر ساخت های غیر نظامی هم رو آوردن و نمونه اش انهدام مخازن نفت و گاز اکراین است و بنظر می رسد هر چه کشور های اروپایی و آمریکا می خواهند از این درگیری ها نهنگ صید کنند و با ارسال موشک ها استینگر و ضد زره یک جنگ فرسایشی را به روس ها تحمیل کنند و از طرفی هر چی مقاومت اکراینی ها بیشتر شود شیوه کار روس ها هم خشن تر می شود و اکراین را شخم می زنند .
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      4 0
      جبهه غرب داره اکراین را قربانی می کنه تا روسیه را ضعیف کنه و این وسط فقط اکراین نابود میشه .
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 2
    ضعف لجستیک ارتش روسیه، بی برنامگی، عدم استفاده از نیروی هوایی نسبت به آمریکا از نکات قابل توجه جنگ تا کنون بوده است.
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    3 0
    اوکراین بیشترش نقطه صعفه
  • US ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 4
    حالا که روسها با شکست مواجه شدند دست به کشتار غیر نظامیان می زنند
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      2 0
      عین منافقین یا یانکی‌ها؟؟.
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    2 0
    روسها در جریان تصرف گروزنی پایتخت چچن هم از این سیاست استفاده کردند یعنی ناگهان وارد پایتخت نشدند و سیاست محاصره شهر را در پیش گرفتند الان هم این شهر از داخل دچار فروپاشی خواهد شد چون روسها بشدت در داخل ارتش اوکراین نفوذی دارند در چچن نیز وهابیون وابسته به انگلیس جوهر دودایف و بعدها اصلان ماسخادف را به روسها فروختند و این کشور سقوط کرد
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    1 0
    تنها نکته ضعف اوکراینی ها نبود استقلال رای و نفوذ بالای روسها و انگلیس ها در ارتش این کشور است تازه جاسوسان باهم دیگر همکاری خوبی دارند
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    2 0
    علت کند شدن پیشروی روسها این است 1- در حال تثبیت موضع خود در شهرهای تازه آزاد شده هستند 2- هدف اصلی آنها از قبل هم همان اوکراین شرقی و جنوبی بود که تصرف شده 3- از این رو حاضر نیستند برای بخشهای مرکزی و شرقی آن تلفات زیاد بدهند و می خواهند آن را با محاصره کیف بدست بیاورند یعنی از راه تسلیم شدن ارتش این کشور 4- با تسلیم شدن ارتش این کشور دیگر نیازی به حمله به غرب اوکراین و مرکز ان ندارند یعنی نیازی ندارند تمام اوکراین را تصرف کنند بلکه با تصرف کیف می توانند کل اوکراین را خلع سلاح کنند
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    1 0
    علت کند شدن پیشروی روسها این است 1- در حال تثبیت موضع خود در شهرهای تازه آزاد شده هستند 2- هدف اصلی آنها از قبل هم همان اوکراین شرقی و جنوبی بود که تصرف شده 3- از این رو حاضر نیستند برای بخشهای مرکزی و شرقی آن تلفات زیاد بدهند و می خواهند آن را با محاصره کیف بدست بیاورند یعنی از راه تسلیم شدن ارتش این کشور 4- با تسلیم شدن ارتش این کشور دیگر نیازی به حمله به غرب اوکراین و مرکز ان ندارند یعنی نیازی ندارند تمام اوکراین را تصرف کنند بلکه با تصرف کیف می توانند کل اوکراین را خلع سلاح کنند
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    1 0
    کار اکراین بدلیل شروع تسلیم واحد های نظامی تمام است مردمش فرار کردن بقیه هم جونشون رو دوست دارن فقط منتظر دستورن تسلیم بشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس