کد خبر 1344669
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۹
حسین شریعتمداری نمایه

«برتراند راسل» فیلسوف بلندآوازه انگلیسی می‌گوید «از حماقت کسانی تعجب می‌کنم که در میان ده‌ها راه پیش روی، دقیقا همان راهی را انتخاب می‌کنند که بی‌نتیجه بودن آن را بارها آزموده‌اند.»

به گزارش مشرق،‌ «حسین شریعتمداری» طی یادداشتی در ستون نکته روزنامه کیهان نوشت:

۱- یکی از مشرکان مکه (اباعزه الجمحی) در جنگ بدر به اسارت سپاه اسلام درآمد. او بعد از اسارت به رسول خدا(ص) گفت من مردی عیالوار هستم. بر من منت بگذار و آزادم کن. پیامبر اکرم (ص) با این شرط که دیگر به جنگ با مسلمانان بازنگردد او را آزاد کرد ولی اباعزه وقتی به مکه رسید گفت من محمد [ص] را فریب دادم و در جنگ احد دوباره به مصاف مسلمین آمد و باز هم اسیر شد و بار دیگر به همان بهانه از رسول اکرم (ص) خواست که آزادش کند و پیامبر در پاسخ فرمود: آزادت کنم که باز به مکه بروی و در میان قریش فریاد بزنی که محمد[ص] را فریب دادم؟! و سپس فرمود: «لا یلسع المومن، من جُحْرٍ مرتین... مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود».

۲- «برتراند راسل» فیلسوف بلندآوازه انگلیسی می‌گوید «از حماقت کسانی تعجب می‌کنم که در میان ده‌ها راه پیش روی، دقیقا همان راهی را انتخاب می‌کنند که بی‌نتیجه بودن آن را بارها آزموده‌اند. نمی‌دانم چرا اصرار دارند که اشتباهات خود را تکرار کنند»؟!

۳- این سخن از «برتولت برشت» نمایشنامه‌نویس و شاعر معروف آلمانی هم شنیدنی است. او از قول بازیگر نقش اول یکی از نمایشنامه‌های خود می‌گوید «شرم‌آور است! چرا هنوز نفهمیده‌اید که می‌توان به یک نفر برای همیشه دروغ گفت و می‌توان برای یک‌بار به همه دروغ گفت! ولی هرگز نمی‌توان برای همیشه به همه دروغ گفت».

۴- حالا به این چند خبر از جنگ اوکراین توجه کنید؛

الف- رئیس‌جمهور اوکراین: کشورهای غربی ما را در نبرد با روسیه تنها گذاشتند! چه کسی حاضر است در کنار ما بجنگد؟ من کسی را نمی‌بینم!

ب- باز هم از رئیس‌جمهور اوکراین است‌: از سران ۲۷ عضو اتحادیه اروپا مستقیماً پرسیدم که آیا اوکراین عضو ناتو می‌شود یا خیر. همه می‌ترسند و جواب نمی‌دهند!

ج- سفیر اوکراین در انگلیس: ما در اوکراین دو برابر فرانسه، انگلیس و چین، زرادخانه هسته‌ای داشتیم، آن را واگذار کردیم و این بلایی است که بر سر ما آوردند. این درس بزرگی برای ما و کشورهایی مثل ایران است که سپر هسته‌ای خود را کنار نگذارند...

د- ... و ده‌ها نمونه دیگر از این دست که این روزها با تأسفی آمیخته به حسرت بر زبان و قلم مسئولان دولت اوکراین نشسته و با ابراز ندامت، بیان می‌شود!

۵- و اما، این همه در حالی است که اوکراین در خدمت به آمریکا و کشورهای غربی سنگ‌تمام گذاشته بود و آمریکا از این کشور با عنوان یکی از متحدان استراتژیک خود یاد می‌کرد! و بد نیست بدانید که ارتش اوکراین در طول سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ بیش از ۵۰۰۰ نیرو برای کمک به آمریکا در اشغال عراق فرستاده بود! و از حیث تعداد نظامیان اعزامی سومین کشور نیروهای ائتلاف در آن جنگ بود!

۶- این اولین بار نیست که آمریکا و اروپا بعد از بهره‌گیری از توان و ظرفیت کشورها به آنها قول حمایت می‌دهند ولی سر بزنگاه زیر قول و قرارشان زده و پشت متحدان خود را خالی می‌کنند.

۷- گزارش مفصل امروز کیهان درباره جنگ اوکراین و ابعاد آن است و نگاه جمهوری اسلامی ایران به موضوع نیز در اظهارات وزیر خارجه کشورمان آمده است، آنجا که اعلام می‌کند؛ «بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا دارد، توسل به جنگ راه‌حل نیست. برقراری آتش‌بس و تمرکز بر راه‌حل سیاسی ضرورت دارد». روی سخن این وجیزه اما، با یک جریان غربگرا در داخل کشور است که علی‌رغم همه عهدشکنی‌ها، جنایات، غارتگری‌ها و خباثت‌های بی‌شمار آمریکا که حتی به متحدان استراتژیک خود نیز رحم نمی‌کند، هنوز هم از مذاکره و رابطه و اعتماد به آمریکا دَم می‌زنند!

آیا می‌توان در میان این طیف از غربگراها (و نه همه آنها) افرادی را یافت که از درک نتیجه فاجعه‌بار پیشنهاد اعتماد به آمریکا بی‌خبر باشند؟! افرادی از این دست، اگر خواب‌آلود نباشند، باید آنها را در شمار جماعتی از پادوهای دشمن شماره کرد که شناسنامه ایرانی و شناسه آمریکایی دارند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    6 19
    پوتین هم همین کار رو با ایران خواهد کرد اگر یک در صد امریکا به ایران حمله کند
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      2 3
      چه مهملی بهم میبافی . آمریکا و امثالهم . یکجا هشت سال پشت صدام . جای دیگه حمله اسرائیل ( تا آنزمان پیروز و لولو خوره حداقل جهان اسلام) به حزب الله لبنان . با عنوان گفته شده خودشان نماینده ایران . بعد ورود به افغانستان و عراق ، و ادامه اش راه اندازی گروه های تروریستی جور واجور مثل داعش . که تمام هدفشان چیدن شاخ و برگ های قدرت بمنظور تضعیف ایران . و هنوز بدنبال ستاندن دیئر ابزار قدرت مثل هسته ای و موشک و محور مقاومت . که چی ، بلکه ایران را ضعیف کنند . شاید راحت تر به ایران . تهاجمی کنند . همین مطلب عین الاسد و سقوط پهباد کذائی . بهانه نبود . چه گفتند (ترامپ و نظامیان) . اونهم شرایطی ملتهب و اینکه تا کنون یک فشنگ از سوی کشوری که مدعی هستند . بسمت شان شلیک نکرده . اما چندین فروند موشک . موضوع مبالغه نیست . این قدرت و عزت را خداوند باریتعالی . بحگم خون شهداست که بما ارزانی داشته . و تا زمانیکه در راه او هستیم . همانطور که فرموده یاری خواهد کرد
  • Nm IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    5 25
    این بار لطفا به خودتان بگویید
    • حمیدرضا IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      10 9
      با سلام عرض ادب ... **** هر موقع در مناطق جنگی راه رو گم کردید نگاه کنید آتش دشمن کدام سمت را میکوبد همان جبهه خودی است. شهید بزرگوار همت *** بلوغ و بصیرت تکرار نشدنی ملت ایران با ستاره های درخشان مقاومت و ایستادگی جای حرفی باقی نمی ماند که اظهار شود در مسیر فتح و شکستن محاصره خرمشهر های اقتصاد هستیم انشالله و به مدد حق .. درود فراوان بر ماندگاران ایستادگی بر اصول انقلاب و نسل ارزشمند انقلاب در رسانه ها . التماس دعا ***
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      7 2
      چي ميگي تو ؟؟
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      10 7
      برتراند راسل می‌گوید «از حماقت کسانی تعجب می‌کنم که در میان ده‌ها راه پیش روی، دقیقا همان راهی را انتخاب می‌کنند که بی‌نتیجه بودن آن را بارها آزموده‌اند. نمی‌دانم چرا اصرار دارند که اشتباهات خود را تکرار کنند»؟!/// حاچ حسین اگه میخای بدونی ماها چرا دلمون برای آمریکا غنج میزنه بیخود دنبال دلیل فلسفی یا سیاسی یا ژئوپولیتیک مئوپولیتیک !! نباش.ما شعورمون به این چیزا نمی رسه. اصلا سوادشو نداریم. فقط 2 دلیل داره.1_ شیتیل دلاری و 2_ پدرسوختگی ذاتی ماها. ( یه روزنامه نویس جیره خور سفارتی! متخصص در خرکردن جوونا )
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    21 2
    آمریکاقصدداشت مثل بازی شطرنج باایجادپیمان ناتودراطراف روسیه وبه تضعیف این کشورمتوسل شده وقدرت نظامی روسیه راازبین ببره ولی اینجا توطئه آمریکابرملا شدوشکست خورد
    • فرید IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      3 3
      چی میگی حاجی ؟ چی میگی ؟ این جماعت که تو از تو دعوت به عقل و فهم و درایت میکنی به روشنی آفتاب معلومه که سیاسی هستن!
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    17 3
    رفتین عراقیها رو کشتین، حالا بخورین نوش جونتون!!!!
  • عبدالله مومن IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    20 6
    غربگداها مامور به انجام وظیفه به ارباب اند. داروی درد این جماعت. مصادره تمام اموالی ست که قبلاً به عنوان دستمزد گرفته اند.
  • سید IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    22 3
    غربگدایان ایران به خوبی می دانند که آمریکا چه جرثومه ای است اما: مزد مزدوری گرفته اند پیش پیش/ چه کند بی شرف از این نخواهد بیش!!!!
  • محمدرضا مهندس IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    20 3
    باید از هر نظر قدرتمند شویم علی الخصوص از بین بردن فساد
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    23 6
    درود بر سردار قلم
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    6 0
    کره شمالی را از سخنان سفیر اوکراین در لندن حذف کرده اید
  • اکبر DE ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    2 7
    "درس دیگر این صحنه برای کشور و ملت ما، مسئله حیاتی اتحاد و انسجام فارغ از تمام اختلافات قومی، نژادی، زبانی، مذهبی و گرایشات سیاسی- اجتماعی است." این نقل قول بالا را امروز از سرمقاله کیهان در مورد حمله پوتین به اوکراین دیدم. حتما جناب شریعتمداری این مطلب را خوانده اند. جایی امیدواری هست گویا.
  • کارشناس IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    4 7
    شروط روسیه برای اوکراین از جمله خلع سلاح ، اشغال جزیره کریمه ،تجزیه و تغییر حکومت با تجاوز و ... اقداماتی تحریک آمیز تلقی نمی شود؟فقط اقدامات آمریکا و ناتو تحریک آمیز است .هردو طرف توسعه طلب بوده و اکراین قربانی آن است .
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      14 6
      دوران یکه تازی رژیم سلاخ و سفاک آمریکا تموم شد. فاتحه.
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      0 0
      ضعف نشون بدی ، رفیقت بالات دستور میده و درخواست بیجا میکنه . عزت ما ، نه شرقی و نه غربی ، جمهوری اسلامی . با رهبری حکیم ، بصیر ، دانا ، شجاع ، فرزانه و خداشناس . که خداوند سلامت و محفوظش دارد .
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 2
    ای برادرشریف بهترازمن ازهرلحاظ خدمت یاداوری همه برادران این حدیث امام علی علیه السلام رابیان مینمایم که شخصی خدمت امام علی ع امد وفرمود من هم شما راوهم یک گروه ازمخالفین شمارادوست دارم وحضرت امام ع فرمودند اگرباماباشی بینایی ولی دوگانه نمیشود یابیناباش یاکور
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    7 1
    کسانی که پاسپورت روسی دارن چی؟!
    • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      3 0
      فرقی هم میکنه ؟؟ وابسته به اجنبی در هر مرامی مذموم است .
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    1 4
    از کره شمالی بیاموزید که به یک قدرت بزرگ هسته ای تبدیل شده
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 0
    امروز تقریبا کسی نمانده که اعتماد به آمریکا را لازمه سیاست خارجی ایران بداند
  • ایرانی IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    1 0
    اگر در دیده مجنون نشینی / به غیر از خوبی لیلی نبینی. با تشکر از استاد شریعتمداری، پس از خروج آمریکا از برجام به نظر می رسید که دیگر هیچکس صحبت از مذاکره و رابطه با آمریکا به میان نیاورد اما خوشحالی برخی از انتخاب بایدن و احتمال بازگشایی باب مذاکره و رابطه مشخص شد که این جماعت غربگرا مسحور و مبحوت قبله آمال خیشند و وقایعی چون ترامپ، برجام، اوکراین و... هیچ تاثیری بر ارادت و شناسه آنها نخواهد داشت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس