کد خبر 1341140
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶
روزی طلب

موضعگیری‌های تند، نسنجیده و کوته‌فکرانه برخی علیه اظهارنظر کوچک هنرمندی در نشست رسانه‌ای بعد از اکران یک فیلم، می‌تواند به ضد هدف خود بدل شود و جز ایجاد هزینه نتیجه‌ای ندارد.

به گزارش مشرق، محمدحسن روزی طلب در سرمقاله روزنامه ایران نوشت: فضای اجتماعی ما بخواهیم یا نخواهیم همواره مستعد جنجال است. گاه کوچکترین اظهارنظری را به سرعت مبدل به نزاعی میان حق و باطل می‌کنیم و به هم می‌پریم گویا نبرد آرماگدون آغاز شده است. فضای مجازی نیز به این موضعگیری‌های هیجانی دامن زده است. سخن این نیست که از کاه، کوه می‌سازیم بلکه حرف این است که طمأنینه و مدارا گوهری کمیاب شده است.

موضع اصولی همواره به معنای آرایش تهاجمی گرفتن به هرگونه اظهارنظری بی‌آنکه زمینه و پیشینه و گوینده آن سخن را بشناسیم نیست.

موضع اصولی، نیازمند سنجیدگی است. این سنجیدگی در نسبت با نخبگان و اهالی هنر ضرورتی مضاعف دارد. رواداری نه به معنای تسامح و کوتاه آمدن از ارزش‌ها بل به معنای تحمل و سنجیدگی، چیزی است که جامعه ما به آن نیازمند است. حتی شاید مستلزم نوعی تغافل باشد تا بر چیزهای بی‌اهمیت چشم ببندیم تا خودمان عامل بزرگ شدن و دیده شدن آن سخن یا کنش اشتباه نشویم.

البته معدودی از اهالی هنر متأثر از تأثیرات روشنفکری بر میدان هنر، به ورطه لجاجت می‌افتند و خود را مبدل به عناصری حاشیه‌ای و فراموش شده می‌کنند که این دسته از دایره تحلیل ما بیرون‌اند ولی غالب هنرمندانی که داخل کشور مشغول فعالیت‌اند، علقه‌های ملی و دینی دارند و به دور از غوغای سیاست‌زدگی به کار خود مشغول‌اند. در این میان بزرگ‌ترین اشتباه این است که با پیشداوری هرگونه اظهارنظر از جانب هنرمندان را تقابل با شریعت و ارزش‌ها تفسیر کنیم.

برخورد با هنرمندان نباید به گونه‌ای باشد که آنها را به ورطه لجاجت و عناد سوق دهد. برخوردهای تند و به ظاهر انقلابی گاه نه تنها هوده‌ای نمی‌بخشد بلکه تکمیل‌کننده پازل دشمنان و براندازانی می‌شود که به دنبال غیریت‌سازی هنرمندان با نظام و انقلاب‌اند.

موضعگیری‌های تند، نسنجیده و کوته‌فکرانه برخی علیه اظهارنظر کوچک هنرمندی در نشست رسانه‌ای بعد از اکران یک فیلم، می‌تواند به ضد هدف خود بدل شود و جز ایجاد هزینه نتیجه‌ای ندارد.

اینکه اظهارات احساسی و بی قصد و غرض یک فیلمنامه نویس در فضای هیجانی پرسش و پاسخ های نشست های رسانه ای فجر را دستمایه تفسیرهای فقهی و فلسفی کنیم و با زشت ترین عبارات به هنرمندی که اثرش را راهی جشنواره فجر انقلاب کرده است حمله کنیم، با کدام عقل سلیم تأیید می شود؟

تأکیدات رهبر انقلاب بر توسعه حوزه فرهنگ و هنر بر کسی پوشیده نیست. لازمه تحقق این مهم این است که بتوانیم با قشر فرهیخته و هنرمند تعامل کنیم. در این میان هیچ چیز بدتر از دوقطبی کردن فضا و راندن اهالی هنر از دایره نظام و انقلاب آسیب‌زا نیست.

امروز با چشم غیرمسلح می‌توان بهبود فضای فرهنگ و هنر کشور را رصد کرد و رشد آن را چه به لحاظ کمی و چه از حیث کیفی مشاهده نمود. جشنواره فجر به عنوان مهمترین رویداد هنری در همه بخش‌های خود اعم از فیلم و تئاتر و تجسمی و موسیقی نشان داد که چه ظرفیت‌های خوبی در میان اهالی هنر ما برای ارائه آثار ارزشمند وجود دارد. درخشیدن اثری در جشنواره فیلم فجر با مضمون جهاد و شهادت شاهدی واضح بر این مدعاست.

ایجاد ستیز اجتماعی در جامعه ما با هر بهانه کوچکی، خواست دشمنان این ملت است. شناخت اصل و فرع، طمأنینه، رواداری، موضعگیری سنجیده و جلوگیری از دامن زدن به فضای ستیز اجتماعی راهبردی است که اراده دشمن را خنثی می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    23 0
    از اول انقلاب با همین مدل وادادگی ها به اسم جذب حداکثری وضعیت فرهنگی را به این مرحله رساندید که طرف در روز روشن به دوربین زل زده و از حرامزادگی با کلماتی فریبنده دفاع کند، حالا هم ناراحتید که چرا بهش اعتراض می کنید
    • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
      1 0
      احسن خوب پاسخش را دادی
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    3 13
    خخخ خیلی وقته که دیگه هیچکس با شما نیست. نه هنرمند نه نخبه نه دانشمند نه مردم معمولی نه کارگر نه معلم نه پزشکان
    • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
      5 1
      وقتی خیلی از مرحله پرت باشی و زیاد نارسانه های دشمن رو ببینی اینجوری نظر می دی اگر این جماعتی که گفتی با نظام نیستن پس چرا برای حضور در صدا و سیما و جشنواره های این نظام خودشون رو به آب و آتیش میزنن
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    0 4
    چه بسا با خلق خوب و کمی صبر همون مخاف برگرده و از دوستان صدیق بشود جذب حداکثری
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    13 0
    عالیجناب ! این خبط و خطا اگر از یک بازیگر سرزده بود حرف شما درست بود و باید به دیده اغماض به موضوع نگاه و آنرا ناشی از بی خبری و ساده اندیشی طرف تصور کرد اما وقتیکه پای یک نویسنده به میان میاید اگر چشم بسته و از روی تغافل محظ به مسئله نگاه شود حتمآ اشتباه است و اشکال دارد . کوچک شمردن این نگاه و تصور خانم نویسنده هم به اندازه برخورد افراطی و نا متناسب مضر و نوعی ساده انگاری حماقت امیز میتواند باشد ! آیا این خانم در کسوت نویسندگی که لازمه اش مطالعه و تحقیق و پژوهش است اطلاع نداشته است که عشق و علاقه و مثلا رضایت طرفین حلیت نمیاورد و نمیتوان با این بهانه حدود شرعی و قوانین الهی را نادیده گرفت ؟! و اگر کسانی پیدا شدند و در برابر این موضوع احساس مسئولیت کردند خانم نویسنده را به ورطه لجاجت و عناد سوق داده اند ؟! شما از کجا میدانید که این خانم از روی لجاجت و عناد این حرفها را نزده و اگر مطمئن به این موضوع هستید چرا صراحتآ بیان نمیکنید تا برای حرفهایتان حجت پسندیده ای آورده باشید ؟!
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    13 0
    هنرمندان به جز عده ای معدود هرگز وارد دایره انقلاب نشدند که حالا بخواهند خارج شوند. از اول نمک پردوه پهلوی و لاله زار و شهر نو بودند.
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
      5 0
      احسنت، دقيقأ همینطوره!! بیخودی زحمت وارد کردن اینها به دایرهٔ انقلاب رو نکشین که فایده نداره!!
    • تک سوار DE ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
      6 0
      بخدا اگه بفهمن!!! بنظرتون بهتر نیست بجای جذب هنرمندان بفکر هنرمندانی مثل جهانگیر الماسی، حاتمی کیا، امین تارخ، سلحشور و ... باشید؟ بابا یک دهم پولی که بابت جذب مهناز افشار ریختید تو جوب به تازه هنرمندان متعهد و ارزشی بدید. لعنتی ها دکتر سلام رو با خاک یکسان کردید!!!
  • حميد IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    8 0
    با سلام ؛ متوجه نشديم اهانت به ديگران در يه كار بردن الفاظي مانند "كوته فكرانه" چگونه مي تواند بخشي از ارشادات و راهنمايي يك شخصيت هادي و خيرخواه باشد !!!
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    6 0
    معنی اظهار نظر کوچک را هم فهمیدیم چیه یادم نرفته که سلحشور یک اظهار نظر خیلی کوچک در مورد بازیگران کرده بود این قماش چه ها که نکردند
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    7 0
    بله شوهر مهناز افشار که در هر کشور متمدنی تاابد آفتاب دوباره نمی دید، و در چین قطعا تیرباران میشد بفرستید سریع به عشقش برسه گور بابای بچه های مردم
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    5 0
    هنرمند انقلابی خودش در دایره انقلاب هست، و کسی نمی تواند او را براند، چون کسی از خانه خودش رانده نمی شود مگر اینکه آنقدر بد باشد که خانواده او را طرد کند.
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    8 0
    آقای محمد حسن روزی طلب! آن شخص هتاک با آن فیلمنامه کذایی ! عقیده شخصی خودش را در دل و حریم خصوصی خودش پنهان نکرده بود،وی مدعی فهم برتر از سایرین و ادعای نسخه نویسی برای سعادت بشر را داشت!!! عشق ادعایی روشنفکرنماها یک هوس و القای شیطانیست، آنچه غربیها می گویند که نوزادان را لک لکهای بابا نوئل میآورد حقیقتیست که ناقص و جاهلانه بیان شده، در بعد ملکوتی حضرت نوح(ع) کشتی ساخت که همه ذریه آدم بر آن سوار میشوند،اندکی انسان و بقیه جانور (و حملنا ذریَّتهم فی الفلک المشحون)،افرادی که روابط غیر شرعی از آن حیوانات با خوی و خصلت پلشت نصیبشان خواهد کرد! معارف قرآنی چند ساحت دارند،کشتی نوح(ع) هم بعد مادی و دنیوی داشت و هم صورت ملکوتی ،که بعد ملکوتی آن به حجت الهی پس از او واگذار میشود.
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    9 0
    دلقک و تیات باز جماعت چقدر از خود راضی هستند هنرمند جماعت! نام هنر مال اداکارها نیست کلمه هنر را آلوده نکنید فرهنگستان ایران برای ادا کارها همین نام اداکاررا بگذارند
  • SE ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    5 0
    مطرب که نمی تواند و نباید و اجازه ندارد که خط مشی برای اصول جامعه تعین کند
  • ابراهیم غلامی IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    11 0
    سلام ، واقعا شرم آوره که از پادوهای فرهنگی غرب چنین جانانه دفاع کردن ، مگر قرار است که این زن هرزه کتاب آیت شیطانی بنویسد تا نسبت به افاضه کلام ایشان حساس شویم ، کسانیکه قبح زنا را تا حد ستایش بالا میبرند ، و تحت عنوان عشق و دلدادگی سعی در جا اندازی در اذهان عمومی دارند آیا قابلیت مسامحه و مدارا را دارند ، حتی در دکترین فرهنگی(تساهل و تسامح)آقای مهاجرانی(وزیر ارشادسابق)هم چنین ظرفیتی وجود نداشت
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    9 0
    به به هر دم ازین باغ بری میرسد برید دهان اون داور رو گل بگیرید که زنا رو ترویج میده بعد بیایید کلاس بگذارید
  • عبدالله IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    9 0
    اظهار نظر هنرمند کوچک بنویسیم واقعیت دارد ،نه اظهار کوچک هنرمند. آقای مقاله نویس کسی که خیلی شفاف به شریعت و اخلاق جامعه توهین میکند هنرمند حقیر کوچک و لاابالی است.
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    0 3
    این هنرمند گفته حرفهایم تقطیع شده یا سوء برداشت ولی اگر به اشتباه این حرف را زده بود به قول استاد عالی خود وزارت ارشاد باید موضع میگرفت همان جا و سریع البته با قاطعیت و دلسوزی و هدایتگری تا حرف اشتباه رایج نشود
    • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
      7 0
      خدا وکیل من دیگه حالم بهم میخوره از این واژه تقطیع و تقطیع شده ! طرف میره هر دری وری که دلش میخواد را بر زبان جاری میکنه بعدش میگه حرفهام تقطیع شده اگر راست میگی که نمیگی ... اصل حرفها را پخش کن !
  • FR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    0 4
    دقیقا همینطور است.....
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    0 1
    سلام
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    8 0
    واقعا فهمش اینقدر برای شما سخته که نمی‌فهمی این زنک در یک تریبون عمومی از زنا دفاع کرده؟!!!!!!!!!!!!!!! میفهمی؟! از زنا
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    11 1
    اصل این حرف درست هست و البته چاره ای هم نیست زیرا ما بد عمل کردیم و اسلام را تعطیل کردیم و مصلحت سنجی را جایگزین کردیم .وقتی مصلحت سنجی جایگزین اسلامیت نظام می‌شود باید با هنرمند هتاک به اسلام هم مدارا کرد. بله اگر زمانی ما بیدار شویم و به جای مصالح عالیه تراشیدن به اسلامیت برگردیم اون وقت این نوع هنرمندان در اقلیت محض خواهند بود و جرات هتاکی نخواهند داشت.
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    5 0
    جناب روزی طلب زنا گناه کبیره است!! کجای دین گفته اگر کسی گفت زنا حلال است بخاطر بقیه کارهای خوبش از این حرفش بگذرید؟؟؟
  • کیا IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    2 0
    تجسم واقعی و مصادق حقیقی جمله ی "موضعگیری‌های تند، نسنجیده و کوته‌فکرانه" خود شخص آقای روزی طلب و همفکران و نزدیکان شان هستند که اثر سوء این مواضع را که بیشتر در سایت رجانیوز پخش می شود را میتوان بطور مثال در همین چنده دوره انتخابات گذشته مجلس و ریاست جمهوری بوضوح دید، بدور از انصاف نیست اگر بخش قابل ملاحظه ای از تقصیر کم اقبالی به دکتر جلیلی در سال 92 و آقای رییسی در سال 96 و یا حتی عدم صلاحیت شخصی مثل دکتر سعید محمد و حتی همین عدم استفاده صحیح و کامل از شخصی مثل دکتر سعید جلیلی در دولت سیزدهم رو متوجه او و نزدیکانش بدانیم، هنوز مواضع و تحلیل های صد من یه غاز آقای روزی طلب و نزدیکانش( از قضای روزگار ایشان همیشه خود را در حلقه فکری بظاهر حامی ولی مخرب متصل به دکتر جلیلی میدانند ) در تخریب دکتر سعید محمد به بهانه حمایت شخصی بنام آقای امید دانا ، که نهایتاً منجر به رد صلاحیت ایشان و کم تر شدن بیش از پیش اقبال جوانان به شخصی بزرگی مثل دکتر سعید جلیلی از یادمان نرفته است؛ فلذا توصیه به ایشان اینست بجای گرفتن ژست روشنفکری و تحلیل های کوته فکرانه و نقد مواضع افراد ارزشمند و دلسوزی چون استاد عالی و .. به تصحیح جدی مواضع قبلی خود و دوستانشان که بنظر حقیر باعث بروز دافعه و جزء موانع اصلی توسعه حوزه فرهنگی تاریخی و تعامل با تمام اقشار جامعه کشور اسلامی ایران، شده است بپردازند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس