آیین رونمایی کتاب قهرمان ملی

سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی مربوط به ۱۳ دی هر سال نیست، بلکه شخصیت ملی و بین‌المللی است. برای نخستین‌بار است که نسل فعلی قهرمانش را پیدا کرده است.

به گزارش مشرق، به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی آئین رونمایی از کتاب «قهرمان ملی» کتابنامه توصیفی ۳۰ اثر درباره زندگی و شخصیت شهید حاج قاسم سلیمانی با حضور شخصیت‌های ملی - فرهنگی، خانواده شهدا، شاعران برجسته و اصحاب رسانه، پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه ۱۴ دی‌ماه) در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

حاج قاسم سلیمانی فقط برای ۱۳ دی هر سال نیست!

مهدی رمضانی؛ سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم با بیان این‌که ما گمشده شخصیت خود را در شهید سلیمانی پیدا کردیم، گفت: من در سال ۱۳۸۶ بعد از شهادت شهید مقنیه، ایشان را ملاقات کردم. ما در مسجد امام صادق(ع) برنامه‌ای برای شهید مقنیه برگزار کردیم و حاج قاسم در این برنامه حضور پیدا کرد. ما محو شخصیت ایشان بودیم و هنوز از شوک این اتفاق خارج نشدیم و هنوز صدای ما می‌لرزد و قلبمان تندتر می‌تپد.

وی افزود: در طول سال‌ها کمتر کسی حال رهبر انقلاب را طی ۴۰ سال گذشته علی‌رغم همه فراز و فرودها مثل زمانی که درباره شهید سلیمانی حرف می‌زنند، دیده است و جزو دقایق بی‌نظیر تاریخ زندگی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است. دقایقی که ایشان درباره شهید سلیمانی حرف می‌زنند و خصوصیات سردار را بیان می‌کنند، بی‌نظیر است. حضرت آقا روی دو بُعد شخصیتی ایشان یعنی صداقت و اخلاص تأکید کردند و ما این دو ویژگی را در جای‌جای شخصیت شهید سلیمانی می‌بینیم.

رمضانی با بیان این‌که شهید سلیمانی چیدمان شخصیتی خودش را به‌صورت کاملا حساب‌شده انجام داده، اظهار کرد: در نگاه راهبردی اجتماعی ایشان می‌بینید، نگاه بسط، عمیق و متفاوت از گفتمان غالب در هر مقطعی داشته است. نگاه فرهنگی، سیاسی و ... ایشان هم همین‌گونه است. من فیلم ایشان را درباره مرحوم هاشمی دیدم و زوایه دید ایشان واقعا متفاوت است. سخن ایشان درباره ائمه‌جمعه هم باز نگاه متفاوت ایشان را نشان می‌دهد. به غلط دوستی از باب عدالت‌خواهی برخی نکات شخصیتی ایشان را رد می‌کرد و می‌گفت ما به بُعد سیاسی ایشان کار نداریم. اما وقتی می‌گوییم مکتب شهید سلیمانی آیا می‌توان نگاه سیاسی ایشان را تکفیک کرد؟ چون این نگاه، نگاه راهبردی و نجات بخش امروز ماست.

حاج قاسم سلیمانی فقط برای ۱۳ دی هر سال نیست!

سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان این‌که ایشان علی‌رغم همه مشقت‌ها و سختی‌ها، شخصیتی بین‌المللی دارد، یادآور شد: نگاه دلسوزانه نسبت به نوع بشر در ایشان وجود دارد و این نگاه باید معرفی شود. شهید سلیمانی کسی است که وقتی به شهادت رسید، همه حول او جمع شدند و همه مردم خودشان را در ایشان پیدا کردند. این چیزی نیست که کسی به سردار داده باشد، بلکه ایشان این بُعد را ایجاد کرده بود و ما آن را در تشییع پیکر حاج قاسم دیدیم.

رمضانی با تأکید بر این‌که ما باید حول محوریت ولایت جامعه را پیش ببریم و قطعا این نکات و مسائل غیر از اخلاص نیست، گفت: این روحیه مردمی و مردم‌پسند در روحیه ایشان وجود داشت. این حرف درشتی است، اما به قول یکی از علما حقیقتی است و آن این است که خون سیدالشهدا در مقاطع مختلف تاریخ برای این‌که در ذهن مردم متجسم باشد در تاریخ تکرار می‌شود و خون شهید سلیمانی این داغ را تازه کرد. سال‌ها از قیام ایشان می‌گذرد و ما سال‌ها با این قیام گریه می‌کنیم. این که یک نفر خودش را در سلوک به حضرت نزدیک می‌کند، بسیار مهم است که بدانیم اگر خودمان را به سلوک سیدالشهدا نزدیک کنیم چه می‌شود.

وی با بیان این‌که باید این ادای دین را داشته باشیم و از بزرگان یاد کنیم، تأکید کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی مربوط به ۱۳ دی هر سال نیست، بلکه شخصیت ملی و بین‌المللی است. برای نخستین‌بار است که نسل فعلی قهرمانش را پیدا کرد و خودش را در قهرمان دید. خیلی از سوالاتی فرزندانمان از ما پرسیدند، مبنی بر این‌که شهدا و قهرمانان ما چه کسانی هستند؟ خودشان را در این شخصیت دیدند. این‌ها نکاتی نیست که در یک روز بیان شود.

حاج قاسم سلیمانی فقط برای ۱۳ دی هر سال نیست!

سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، گفت: من کتاب خودنوشت ایشان با عنوان «از چیزی نمی‌ترسیدیم» را مرور می‌کردم. دیدم حاج قاسم در کتاب صداقت در بیان داشته و هیچ‌گاه از این عنصر فاصله نگرفته است. چه وقتی از روستا به شهر رفته، چه وقتی انقلابی می‌شود، چه وقتی پای انقلاب می‌ایستد و .... از عنصر صداقت فاصله نگرفته است.

وی افزود: کتاب «میدان‌های سخت» دو بخش اصلی دارد که یک بخش آن شامل سخنرانی‌های ایشان طی هشت سال جنگ تحمیلی و نیز جبهه‌های مقاومت است. شما در این سخنرانی‌ها هم منظومه فکری ایشان را می‌توانید ببینید که ایشان از این حیث همواره در نقطه تکامل است و در صداقت به نقطه کمال رسیده است.

رمضانی با اشاره به ارتباط شهید سلیمانی با مرگ، اظهار کرد: این ارتباط بسیار قابل‌تأمل است. در نامه به دخترشان این موضوع دیده می‌شود که سردار مرگ را به‌دست خودش می‌گیرد، گویی مانند خمیر مرگ را به‌دست خودش گرفته و به دنبال گمشده خویش است. در علم حدیث و روایت داریم که بخشی از آیات و روایت را با توجه به مفهوم آن می‌توان فهمید از معصوم صادر شده یا نه. درباره حاج قاسم هم می‌توان فهمید که سخنان ایشان متعلق به فرد عادی نیست.

رونمایی از آثار درباره حاج قاسم به ماندگاری آن‌ها کمک می‌کند

علیرضا زند وکیلی؛ سرپرست جدید اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران نیز در این مراسم با اشاره به این‌که آنچه که ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با آن سر و کار داریم و از آن با عنوان کتاب تعبیر می‌شود، حالی مانند هنر دارد، گفت: چون کتاب و کتابخوانی به تنهایی موضوعیت ندارد. هنر مصطلح موضوعیت ندارد، بلکه ظرفی هستند، برای این‌که ما را به آنچه که باید برسانند و رابطه بین ما و مخاطب برای انتقال یک مفهوم و محتوا باشند که البته این محتوا هم بسیار مهم است.

حاج قاسم سلیمانی فقط برای ۱۳ دی هر سال نیست!

وی با بیان این‌که کتاب خواندن صرف به تنهایی اهمیتی ندارد و نمی‌توان از آن تلقی فرهیختگی کرد، افزود: چون آنچه در این ظرف می‌ریزیم و آنچه که با آن غذای روح را می‌پزیم، مهم است. هر آنچه در قالب هنر و کلمات تجمیع و افاده و ارائه شود، طبعا ماندگار است و می‌توان گفت مثل انسان و خدا ابدی می‌شود.

سرپرست جدید اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، ادامه داد: رونمایی از آثار درباره حاج قاسم سلیمانی به ماندگاری آن کمک می‌کند، چون ایشان اسطوره‌ای است که برای این زمان است و متعلق به دو هزار سال پیش نیست. اسطوره‌ای که باید ببینیم و از لحظات زندگی این بزرگوار در زندگی خود بدون اغراق و گزافه‌گویی استفاده کنیم.

زند وکیلی با بیان این‌که به این موضوع هم نباید به آن پر و بال ذاتی داد، چون این فقط یک ظرف برای القای مفاهیم است، تصریج کرد: حتی اگر نمی‌توانیم محتوای خوبی تولید کنیم، باید محتوای خوبی تهیه کنیم، چون در مقابل خوراکی که به آن‌ها می‌دهیم، باید پاسخگو باشیم.

حساسیت شهید حاج قاسم سلیمانی روی جبهه فرهنگی

مهدی توکلیان؛ مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در ادامه این مراسم طی سخنانی با اشاره به نقش حاج قاسم سلیمانی در برقراری آرامش در منطقه، گفت: در سفر سوریه و عراق این را حس می‌کنید که آرامش امروز آنجا به برکت سردار شهیدی هست که امروز جسمش نیست و تمام مردم آنجا به این موضوع معترف هستند. هنوز در برخی از حاشیه‌های حلب، بقایای جنایت داعش باقی مانده و ساختمان‌های زیادی بر اثر این حملات ویران شده است.

حاج قاسم سلیمانی فقط برای ۱۳ دی هر سال نیست!

وی ادامه داد: ما در ایران اکثریت شیعه و مسلمان هستیم، اما در لبنان تنوع اقوام به لحاظ دینی وجود دارد و همه آرامش امروز در کشور سوریه و حرم حضرت زینب (س) مرهون تلاش فرماندهانی هست که با عنوان مرد میدان، جبهه مقاومت را تشکیل دادند و فرماندهی آن با حاج قاسم سلیمانی بوده است.

توکلیان با بیان این‌که عکس به‌مثابه یک رسانه است و شما می‌توانید مستنداتی از حضور سردار را در میادین جبهه مقاومت و آرامش برقرار شده در آنجا ببینید، گفت: فعالان فرهنگ، هنر و رسانه سربازان سید الشهدا و مدافعان حرم هستند و می‌توانند با تأسی از مکتب حاج قاسم فعالیت کنند.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به حساسیت حاج قاسم سلیمانی به حوزه فرهنگ، افزود: با روحیاتی که در حاج قاسم سلیمانی وجود داشت، می‌دانیم ایشان نسبت به جبهه فرهنگی حساسیت داشند و می‌خواستند محتواهایی برای مقابله با اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی تولید شود.

حاج قاسم سلیمانی فقط برای ۱۳ دی هر سال نیست!

وی بیان کرد: یکی از تأکیدات ایشان روی جوان‌گرایی بوده است. خوشبختانه امروز جوانانی در حوزه فرهنگ فعالیت خود را آغاز کردند و امروز ثمرات آن را می‌بینیم. امروز افتخار می‌کنیم با مدیر جوان و جهادی کار می‌کنیم و این جوان‌گرایی را باید به بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌های تبریک گفت، چون مدیری در اینجا فعالیت می‌کند که روحیه مکتب و جهادی دارد. البته در این مسیر ممکن است بی‌اخلاقی‌ها و حواشی ایجاد شود، اما با شناختی که ما از آقای رمضانی داریم می‌دانیم ایشان دغدغه کتاب و فرهنگ دارند.

توکلیان در پایان گفت: وقتی رزومه محافظان حاج قاسم سلیمانی را مشاهده می‌کنیم می‌بینیم همه آن‌ها جوان هستند و این جوان‌گرایی در حوزه نظامی و امنیتی هم دیده می‌شود. تعبیر مقام معظم رهبری که می‌فرمود مکتب سلیمانی باید ترویج شود بسیار مهم است و این مکتب باید عملیاتی شود و جوان‌گرایی را می‌توان در سلوک، زندگی و رفتار ایشان دید.

لزوم معرفی بُعد بین‌المللی شخصیت سردار 

خان‌بلوکی از همرزمان شهید حاج قاسم سلیمانی در ادامه این مراسم در سخنانی، اظهار کرد: ابعاد شخصیت حاج قاسم فقط قهرمانی نیست. حضرت آقا چند روز پیش در دیدار با اعضای ستاد شهید فرمودند: حاج قاسم را ملی نبینید، بلکه بین‌المللی ببینید.

حاج قاسم سلیمانی فقط برای ۱۳ دی هر سال نیست!

وی ادامه داد: می‌خواهم پیشنهاد کنم اگر ما اینجا آمدیم و مراسمی برای رونمایی این کتاب گذاشتیم، کتاب دومی هم با عنوان «قهرمان بین‌المللی» تدوین کنیم. من در موسسه ابرار تلاش می‌کنم تمام توانمان را در این زمینه به‌کار بگیریم و شما را یاری کنیم تا بُعد بین‌المللی شخصیت ایشان معرفی شود.

خان‌بلوکی با تأکید بر این‌که شاید این بُعد مغفول مانده باشد، یادآور شد: فضای سانسور در رسانه‌های خارجی یا فضای مجازی حاکم است و هر چه مرتبط با ایشان باشد از این فضا حذف می‌شود. من پیشنهاد می‌کنم سلسله جلساتی با دوستان نهاد کتابخانه‌ها برگزار شود و از اساتید و صاحبنظران و همرزمان شهید برای حضور در این کرسی‌ها دعوت شود تا کتاب جامعی در این‌باره معرفی شود. ما این توان را داریم که در کشورهای حوزه منطقه این کتاب را رونمایی کنیم و من قول می‌دهم حتی در سوریه و عراق آئین رونمایی از این کتاب را هم انجام دهیم.

حاج قاسم سلیمانی فقط برای ۱۳ دی هر سال نیست!

 در این مراسم کلیپ رسانه‌ای از کتاب «سربازنامه» افشین علا پخش شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس