برگزاری تظاهرات گسترده ضد اردوغان در استانبول

هزاران ترکیه ای امروز یکشنبه در میدان کارتال در شهر استانبول در زیر باران در اعتراض به افزایش قیمت ها و فقر دست به تظاهرات زدند و سیاست های اقتصادی اردوغان رئیس جمهوری ترکیه را محکوم کردند.

به گزارش مشرق به نقل از ترکیا الان، هزاران ترکیه ای امروز یکشنبه در میدان کارتال در شهر استانبول در زیر باران در اعتراض به افزایش قیمت ها و فقر دست به تظاهرات زدند و سیاست های اقتصادی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه را محکوم کردند.

تظاهرات کنندگان شعار می دادند: «کافی است ما می خواهیم زندگی کنیم»، «دروغ ماسک و فاصله اجتماعی تمام شد».معترضان سیاست های حزب حاکم عدالت و توسعه که موجب افزایش فقر و بیکاری در ترکیه شده است را محکوم کردند.

برگزاری تظاهرات گسترده ضد اردوغان در استانبول

این تظاهرات به درخواست اتحادیه سندیکاهای کارگران انقلابی برگزار شد. تظاهرات کنندگان خواستار افزایش حداقل دستمزد از سه هزار و ۵۷۷ لیره ترکیه(معادل ۲۵۷ دلار آمریکا) به پنج هزار و ۲۰۰ لیره(۳۷۴ دلار).

خانم آرزو چرکز اوغلو رئیس اتحادیه سندیکاهای کارگران انقلابی ترکیه گفت: ما از این مدیان جنگ علیه بردگی را شروع می کنیم. با هم از کار، کشور و آینده کودکانمان حمایت می کنیم. وظیفه ما تغییر این نظام ناعادلانه است.

برگزاری تظاهرات گسترده ضد اردوغان در استانبول

کانال تلگرامی خبرگزاری «اسپوتنیک» با انتشار تصاویری از این تظاهرات نوشت که در میان تدابیر شدید امنیتی، هزاران نفر در استانبول علیه گرانی، فقر و دستمزدهای پایین تظاهرات کردند و خواستار استعفای دولت، تامین معیشت انسانی و برقراری عدالت در درآمد و مالیات شدند.

به نوشته اسپوتنیک، هزاران شهروند ترکیه در مرکز استانبول در اعتراض به گرانی، فقر و سیاست‌های اقتصادی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به خیابان آمدند و با سر دادن شعار، خواستار استعفای دولت شدند.

گفتنی است که چند هفته‌ای است که در پی سقوط بی‌سابقه ارزش واحد ملی پول ترکیه (لیر) در برابر دلار، شهرهای مختلف ترکیه شاهد تظاهرات‌های متعدد در اعتراض به گرانی، تورم و سقوط ارزش لیر است.

این تحولات در حالی روی می‌دهد که اردوغان چند هفته پیش وعده داد: «ما مصمم هستیم که از طریق سرمایه‌گذاری، تولید، اشتغال زایی، هر چیزی را که صحیح است برای کشورمان انجام دهیم و سیاست اقتصادی ترکیه بر اساس صادرات بنا نهاده شده است. به عنوان دولتی که دارای شناخت و تجربه برای اداره بحران‌های مالی است، ما مصصم به غنیمت شمردن از فرصت دوران بحرانی که جهان در آن قرار دارد، هستیم».

وی گفت: «افزایش قیمت‌ها در نتیجه افزایش قیمت ارز به طور مستقیم بر سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال‌زایی تاثیری نخواهد گذاشت و نرخ رقابتی ارز منجر به افزایش سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال خواهد شد».

رئیس جمهور ترکیه همچنین با اشاره به درگیر شدن ترکیه در جنگ اقتصادی گفت که این کشور از این جنگ پیروز بیرون خواهد آمد. اردوغان متعهد شد به کسانی که وی آنها را فرصت طلب توصیف کرده، اجازه ندهد که از کاهش قیمت لیر سوء استفاده کنند.

رئیس جمهور ترکیه همچنین قول داد که کاهش شدید ارزش پول ملی این کشور، باعث افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها نشود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    2 4
    اردوغان مجبور است فضا را به جریان اصلاح طلب یا واگذار کند یا با آنها در قدرت شریک شود
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    3 7
    عر دوغان گند زده
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    5 7
    اون موقع که در دریای شام و عراق بذر داعش می پروراندی و باعث کشتار عجیب و جنایت های هولناک داعش شدی .... با فکر این موقع را میکردی که هیچ چیزی بدست نیاوردی و حال باید اماده رفتن به گور شوی با آن همه اعمال جنایت کارانه
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    4 10
    لعنت به تو پس آن همه خسارت به سوریه زدی کی تاوان خاهی داد ؟ با آمریکا شاخ شدی یادت نیست پمپئو گفت ترکیه اگر به این روند ادامه دهد اقتصادش را نابود می کنیم
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    2 4
    اردوغان حرف علکی زده ازین بحران عبور می کنیم متاسفانه باید بگم تازه بحران شروع شده ، همش هم بازی آمریکا با دلار است که لیر را به خاک سیاه نشونده ، آمریکا به 2 دلیل از ترکیه کینه داره اولی خودسری ترکیه که خودرای شده و اطاعت ارباب نمی کنه دومی که سوزوندشون دور زدن تحریم های ایرانه که بدجوری آمریکا رو عصبی کرده
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 2
    امضای توافق اکتشاف گاز بین قطر و جمهوری قبرس، تعجب رسانه‌های ترکیه را به دنبال داشته است.
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    4 6
    رجب باید از ما آذری ها عذرخواهی کند که ما وارثان خون آریایی امپراطوری ماد را ترک نامید.
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      1 1
      ببخشید مگه آریایی نژاده ؟؟ آریایی زبانه در ضمن کتیبه های اورارتویی و مانایی که در آذربایجان یافت شده نشان می دهد آذربایجان زبانش آریایی نبوده التصاقی بوده .
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    3 7
    ترکیه باید از ما آذری ها عذرخواهی کند که ما وارثان خون آریایی امپراطوری ماد را ترک نامید. ___ این مردم اراده کرده اند زبان ترکها را بگیرند همین وبس-- و شاید روزی اراده کنند سرزمین های ترک ها را هم بگیرند‌.
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    4 2
    همین الان در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس