به گزارش مشرق، پلتفرم تلوبیون که در سالهای گذشته به عنوان پلتفرم مخصوص پخش برنامههای صداوسیما شناخته میشد، به تازگی سرویس جدیدی به نام «تلوبیون پلاس» را راهاندازی کرده که یک پلتفرم ویاودی تمامعیار است. این پلتفرم که فیلمها و سریالهای روز ایران و جهان را منتشر میکند، تازهترین رقیب پلتفرمهای ویاودی نظیر فیلیمو و نماواست که پا به عرصه وجود گذاشته، اما با یک تفاوت مهم؛ این که اشتراک آن رایگان است.
امکانات فوقالعاده
در میان محصولات خروجی تلوبیون پلاس، به نظر میرسد اکثر قریب به اتفاق یا همه فیلمها و سریالهای خارجی پلتفرم تلوبیون با دوبله اختصاصی عرضه شدهاند. این در حالی است که فیلیمو و نماوا به عنوان متمولترین و برترینهای بازار فیلم و سریال اینترنتی، بسیاری از محصولات را با زیرنویس منتشر میکنند و امکان دوبله همه محصولات را ندارند. باید پرسید آیا تلوبیون پلاس برای این حجم از دوبلههای اختصاصی محصولات روز، از امکانات متعلق به سازمان صداوسیما مثل واحد دوبلاژ سیما استفاده میکند یا نه؟
دامپینگ؟
در عین حال مهم ترین نکته درباره تلوبیون پلاس، رایگان بودن نرخ اشتراک آن است. در حالی که فیلیمو و نماوا در پلنهای مختلف درآمدی، نرخهایی از حدود ماهانه 50 هزار تومان (در اشتراکهای بلندمدت) تا ماهانه 100 هزار تومان دارند، اشتراک تلوبیون پلاس رایگان است. این موضوع اگرچه در نگاه نخست، برای مخاطب جذاب به نظر میرسد، اما میتواند شائبه دامپینگ را در بازار به ذهن برساند. دامپینگ به طور خلاصه به معنای قیمتشکنی و عرضه رایگان یا بسیار ارزان محصول است، با هدف این که رقبا از میدان به در شوند و بازار در انحصار یک عرضهکننده قرار گیرد. پس از این زمان که ممکن است چند ماه یا چند سال به طول بینجامد، عرضهکننده مسلط بر بازار، میتواند هر نوع قیمتگذاری را انجام دهد یا قواعد دیگر را در بازار به وجود بیاورد.