تنش بر سر سوریه و مسلمانان اویغور؛ آیا ماه عسل چین و ترکیه به پایان رسیده است؟ - کراپ‌شده

نمایندگان چین و ترکیه در صحن شورای امنیت برای دقایقی به انتقاد از مواضع یکدیگر در قبال سوریه و مسلمانان اویغور پرداختند.

به گزارش مشرق، روابط چین و ترکیه در یک سال گذشته خوب و به دور از تنش و همراه با همکاری در عرصه‌های مختلف پیش رفته است، اما مواضع و اظهارات تند و انتقادی طرفین از یکدیگر دوباره بروز پیدا کرده و محافل داخلی ترکیه نگران تنش دیگر برای آنکارا این بار از جانب جبهه شرق هستند. ترکیه‌ای که این روزها نیاز به آرامش و کاهش تنش در تمامی جبهه‌ها دارد.

به نوشته وبگاه القدس العربی، علی‌رغم عدم تمایل ترکیه برای ورود به تنش جدید با چین در شرایطی کنونی حساس سیاسی و اقتصادی خود، اما تحولات پرونده سوریه و موضوع مسلمانان اویغور، خطر افزایش تنش در مراحل پیش رو را میان آنکارا و پکن افزایش داده است. به خصوص اینکه موضوع ترکان اویغور در داخل جامعه ترکیه و گروههای دینی و قومی این کشور دارای اهمیت بالایی است و آن‌ها از دولت کشورشان انتظار اتخاذ «مواضع قابل قبول» در این مسأله دارند و همزمان گروههای منتقد، دولت ترکیه را به مماشات با چین و بی توجهی به ترکان اویغور به دلیل دریافت واکسن کرونا متهم می‌کنند. در مقابل نیز آنکارا خود را ناچار می‌بیند که پاسخگوی درخواست‌ها و انتظارات این گروهها باشد.

ترکیه دهها میلیون دوز واکسن کرونا از چین خریداری کرده است و توانسته در مدت زمان اندکی کارزار گسترده واکسیناسیون را با موفقیت به نتایج مطلوبی برساند. اما مخالفان دولت می‌گویند که چین از واکسن به عنوان اهرمی جهت تحت فشار قرار دادن ترکیه استفاده می‌کند تا آنکارا فعالیت‌ها و حملات رسانه‌ای فعالان اویغوری در خاک ترکیه را متوقف کند. نزدیک به ۵۰ هزار ترک اویغوری در ترکیه زندگی می‌کنند که در دهه‌های گذشته خود را به این کشور رسانده‌اند و فعالیت گسترده‌ای نیز علیه چین دارند و هر ماه اقدام به برگزاری تجمعات در مقابل سفارت چین در آنکارا و کنسولگری این کشور در استانبول می‌کنند.

اما اکنون که ترکیه توانسته بخش اعظمی از مردم خود را واکسینه کند، این موضوع دیگر نمی‌تواند به عنوان اهرم فشار برای آنکارا عمل کند و از سوی دیگر واکسن فایزر و دیگر واکسن‌ها نیز به وفور در این کشور یافت می‌شود. همچنین پروژه ساخت واکسن ملی کرونا در ترکیه نیز به مراحل نهایی رسیده و توانسته مجوزهای پزشکی را دریافت کند.

بنابراین از یک هفته پیش ترکیه دوباره به اتخاذ مواضع گذشته خود در محکومیت اقدامات چین در قبال ترکان اویغور در منطقه ترکستان شرقی روی آورده و و ذیل بیانیه ۴۲ کشور علیه چین در این ارتباط را امضاء و پکن را متهم به تلاش برای تغییر فرهنگ مردم ترکستان شرقی و بازداشت بیش از یک میلیون نفر در این منطقه کرده است.

روز گذشته نیز در جلسه شورای امنیت سازمان ملل که برای بررسی موضوع سوریه تشکیل شده بود، کار نمایندگان چین و ترکیه به تنش کلامی کشیده شد و «وانگ کوان» نماینده چین، گفت که ترکیه بخش‌هایی از شمال شرق سوریه را به شکل غیر قانونی اشغال کرده و ارتش این کشور نیز در چندین منطقه شمال سوریه آب را به روی مردمان منطقه بسته است. او از آنکارا خواست تا از قوانین بین‌المللی تبعیت کرده و حافظ زیرساخت‌ها و جان شهروندان سوری باشد.

در پاسخ به سخنان او، «فریدون سینرلی اوغلو» نماینده ترکیه در سازمان ملل نیز گفت که ترکیه از کسانی که خود قوانین بین‌المللی مرتبط با حقوق بشر (اشاره به اقدامات پکن در ترکستان شرقی) را رعایت نمی‌کند، درس حقوق بشر یاد نمی‌گیرد. او در ادامه تلاش کرد با مبری کردن کشورش، اوضاع سوریه را حاصل رفتار دولت دمشق و شبه‌نظامیان کُرد جا به بزند.

این تنش کلامی در حالی است که منابع سوری و ترکی از احتمال آغاز قریب‌الوقوع عملیات گسترده جدید ارتش ترکیه در شمال و شمال شرق سوریه خبر می‌دهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 23
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    13 12
    یاد جنگ زرگری اردوغان با شیمون پرز افتادم
    • آذری و ایرانی IR ۰۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
      22 20
      ترکیه اگه لالایی بلده چرا خوابش نمیبره،ترکیه مگه روی نسل کشی ها بنا نشده؟! ترکیه مگه الان کم آزار و اذیت میکنه کرد و ارمنی و شیعه و ..و .. ترکیه چرا به قبرس و یونان هم رحم نمیکنه؟! ترکیه چرا سوری ها رو داره قتل عام میکنه،ترکیه توهم هویت جعلی داره،فکر میکنه هر گردی،گردو هست،تو رو چه به حرف از حقوق بشر زدن،سلطان توهم با هویت جعلی و دروغی...با زبان استانبولی مسخره خودت هم لابد میخوای کل دنیا رو بهم بریزی...ریشه هرچی پانترکه خشک بشه الهی مخصوصا اردوغان و علی اف متوهم و نوچه ها و مزدورانشون.
    • دری افغان هندو تبار IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
      1 0
      چرا ما فارس ها زبان و هویت غیر فارس ها رو نابود کردیم؟؟؟؟ چرا حقوق اقلیت مذهبی را نابود کردیم؟؟؟ ما دری زبان هستیم فارس هندو تبار تخم هندوستانی به ما ربطی نداره
  • آذری iran IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    21 13
    رجب خلیفه و خدای جریانات متوهم پانترکیسم با تمام دنیا سر جنگ دارد !!! انشاالله خداوند رجب متوهم را درگیر خویش کند واقعا انسان نادانی است ...
  • US ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    10 26
    ایرانیان زیادی در غرب چین (سین کیانگ و حومه) ساکن بودن، همشون توسط حکومتهای گذشته ی چین نسل کشی شدن، بعد جایش رو مغولان گرفتند. مغولان بی زحمت از خاک ایران برن شمال چین (صحرای گبی مغولستان وطن اصلیشون) که نسل کشی نشن. ما خودمون بلدیم خاک خودمون رو از چین پس بگیریم...
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
      1 0
      کلمه ایران هم یک کلمه مبهم اس اگه منظورت ایران فارسی اس که ریشه اش تو هندوستان اس حتی تو افغانستان هم نیس زبان تون دری تاجیک اس زبان و هویت شما سانسکریت هند بود
    • IR ۰۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      0 0
      جهل خودتون رو به همه ثابت نکنید!واژه ایران دقیقا در اَوستا آمده و معنای آن سرزمین آریاییها ست،ایر همان آریا و ان پسوند مکان هست.آریا: ایر یعنی نجیب ایران یعنی سرزمین مردمان نجیب.واژه هند وَ اروپایی هم جایگزین واژه آریایی شده میتونی مطالعه کنی به چه علت.واژه پارس هم دقیقا در کتیبه های باستان مثل کتیبه داریوش آمده:اهورامزدا(خداوند)این پارس بوم(ایران) را حفظ بدارد.نام مذهبی این سرزمین که در کتاب زرتشت آمده ایران و نام رسمی آن پارس هست در باستان.زبان هم برو مطالعه کن که چه بوده،هندوستان چه ربطی به ایران باستان داره؟!منظور از هند در باستان،هندوستان امروز نیست!!سانسکریت هم ربطی به فارسی نداره، خودش جزء زبانهای ایندیک هست و از یک سرشاخه دیگر در زبانهای هند وَ اروپایی یا همان زبانهای آریایی،فارسی هم جزو دسته زبانهای ایرانیک هست از شاخه دیگر زبانهای هند وَ اروپایی،یه سرچ ساده هم کنی متوجه میشی سرگروه های زبانهای آریایی کدام زبانها هستند،دری هم که مشخصه یعنی رسمی درباری،زبان دیوانی نه زبان محاوره بین طبقات مردم،منظور زبان رسمی دربار شاهان که با آن امور دیوانی و اداری و اسناد و مکاتبات رو انجام میدادند.همه زبانهای امروزین در دنیا با زبانهای مادر خودشان در هر سده ای تفاوتهایی پیدا کرده اند،یک نمونه زبان انگلیسی امروز که متفاوت با زبان دوره شکسپیر است و همینطور فارسی باستان که با زبان معیار امروزین تفاوتهایی دارد،برای شما سخته که مطالعه کنی بفهمی سانسکریت،هویت نیست؟!خیلی دشواره مطالعه کنی خاستگاه اولیه آریایی ها کجا بوده و اصلا تبار ایرانی،نام ایرانی واژه ایران واژه پارس یا فارسی و زبانهای باستانی پارسی چه بوده و معنای هر کدام چه چیز هست؟قلمرو تمدن ایران زمین کجا بوده،به ویژه وقتی کشوری با نام ایران و پارس بسیاری از اقوام رو منسجم کرد و مسالمت آمیز زندگی کردند تا اینکه اسکندر مقدونی خونریز لشکر کشید و..نام پرشیا رو نشنیدی؟این واژه نشان میده هویت کسی سانسکریت هست؟!دراویدی میدونی چیه؟!درباره هندوستان باستان چیزی میدونی که اصلا ربطی به ایران زمین نداره،خودش قلمرو خاص و تمدن خودش رو داشته..نام افغانستان میدونی از چه زمانی و به چه علت روی این سرزمین هست؟ریشه ایران فارسی رو کجای هندوستان دیدی؟مطالعه کن چه دوره ای زبان رسمی هندوستان فارسی بوده و به چه علت،الان زبان رسمی چی هست آنجا...
  • علیرضا IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    24 14
    آفت ترکیه دامن چین گرفت ،چرا ترکیه قصد سرکوب اقوام کرد ،ارامنه ،علوی و...داره ؟؟؟؟؟
    • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
      13 13
      دقیقا" ترکیه از ملت های مختلف منطقه تشکیل شده یونانی تباران ، اکراد ، ارامنه، زازاها و ... ولی هیچکدام از حقوق یکسان با ترکان برخوردار نیستند حتی در گذشته نسل کشی شدن از سوی حاکمیت ترکیه و عثمانی ها .. در طول چند دهه سرکوب و کشتار شدن به اجبار هویت و زبان ترکی را پذیرفتند ...
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
      1 0
      اولا اکراد هندو تبار کولی های بودن که دویست سال پیش از هندوستان آورده شدن توسط انگلیس بین تورکان قرار داده شدن برای تجزیه و خون ریزی و راه زنی در خاورمیانه، و از طرفی تمام اقوام غیر تورک در تورکیه به زبان مادری خود میخوانن و ضمنا شما چنان میگی حقوق اقوام انگاری در ایران غیر فارس ها حقوق زبانی و دینی دارن پان فارسیسم پان کوردیسم نمیتونن حکومت داری و کشور داری کنن چون غرق در تفکرات هندوی خود هستن
    • کلیم IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      1 0
      اگه سرکوب میکنن پس چرا هنوز تو مسجد ایاصوفیه استانبول نام حضرت علی و اما حسن و حسین وو... و حتی عکس مسیح و صلیب و ... هستش؟
    • IR ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      0 0
      برای اینکه اونجا دیگه یک مکان تاریخی و توریستی هست و ازش نون در میارن جناب کلیم خان! تاریخ و هویت که ندارن از داشته های دیگران بهره میبرن...شما یک اثر تاریخی که شده منبع درآمد صنعت گردشگری ،مقایسه میکنی با رایگان بودن تبلیغ یهودیت و تورات و حتی تبلیغ مسیحیت و رایگان بودن انجیل در ترکیه ولی هزینه چاپ بالای قرآن و قیمت آن برای فروش و محدود کردن مسلمانان به ویژه شیعیان در ترکیه،این آمار رو خود شیعیان ترکیه اعلام کردند به بولتون هاشون مراجعه کن، این سالهای اخیر هم که شیطان پرستی به راحتی بین جوانان داره ترویج میشه...صورت رو رها کن ،به بطن ماجرا نگاه کن..
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    25 7
    انشالله کشور چین تجزیه و نابود خواهد شد
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    10 15
    چندی پیش در یکی از خبرگزاریها خواندم که ترکیه برخی موشکهای ارزان قیمت چین را خریده و روی آن می نویسد ساخت ترکیه و به کشورهای عربی صادر می کند که چنین القا کند که مانند ایران توانایی ساخت موشک دارد ! شک نکنید الان هم ادعای ساخت واکسن در ترکیه کاملا دروغ و یک کلاهبرداری است تا به خیال خودش ادای ایران را دربیاورد ! در مورد آمار رشد تولید فولاد ایران نیز اگر خوب دقت شود ترکیه نمی خواهد مقام اول تولید فولاد در خاورمیانه را به ایران بدهد و هر چقدر آمار تولید فولاد در ایران بالا می رود ترکیه به دروغ آماری بالاتر را اعلام می کند ! وقتی ایران تولید خود را 25 میلیون تن کرد ترکیه گفت ما 30 میلیون تن تولید می کنیم ! وقتی ایران به 35 میلیون تن رسید ترکیه گفت ما 40 میلیون تن رسیدیم ! باور کنید اگر تولید فولادش را به 100 میلیون تن هم برساند ترکیه خواهد گفت ما 105 میلیون تن تولید می کنیم ! باید در همه آمار و ارقام ادعایی ترکیه شک کرد !
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
      0 0
      ترکیه اگر چه جنایات زیادی علیه کردهاف ارمنی ها و علوی ها انجام می دهد و در سوریه رسما طرفدار داعشیان جنایتکار بود ولی قدرتی در جهان شده که تمام قدرتهای جهان به این کشور احترام می گدارن. بخصوص در جهان اسلام هرچقدر ایران مورد تنفر کشورهای و دولت های اسلامی قرار کرفته ترکیه مورد احترام بیشتر آنهاست.ترکیه در مسائل نظامی خیلی پیشرفته تر از ایران است. ترکیه سالهاست هواپیماها اف 16 را در ترکیه مونتاژ می کند. نرکیه سازنده ناوهای بزرگ است و 2 سال قبل پاکستان 4 ناو جنگی ار ترکیه خریداری کرد. ترکیه پیشرغته ترین پهباد ها را می سازد که در جنگ قره باغ استفاده کرده. ایران در این 40 سال نه تنها در صنعت که در مسائل نظامی هم ار نرکیه خیلی عفب افتاد
  • رامین IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    23 3
    کاش ترکیه هم عین ما قرارداد 25 ساله با چین امضا میکرد..... و زیاد به مسلمونای اویغور گیر نمیداد....
    • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
      0 0
      برادر ترکیه به فکر مسلمانها نیس اگه بود اینهمه از جریانات تکفیری و تروریستی در منطقه حمایت نمی کرد و اینهمه در سوریه عراق کشتار نمی کرد و این همه مردم کرد رو قتل عام نمی کرد ترکیه به تنها چیزی که فکر میکنه منافعش هست الان هم میخواد با موضوع ایغورها از پکن امتیاز بگیره شما هم انقدر ساده نباش
    • آذری iran IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
      0 0
      پانترکیسم نادان و بی خرد هیچگاه قادر به تجزیه و تحلیل وقایع نیست بی جهت نیست بزرگان آذربایجان فرمودند : پانترکیسم مغلمه ای است از بیسوادی و بیشعوری و بی خردی ! ترکیه و رجب هیچگاه دغدغه اسلام و مسلمین را نداشته و ندارند ، ترکیه بزرگترین شریک تجاری رژیم اسرائیل در منطقه است، ترکیه ترانزیت و اسپانسر حامی تکفیری ها گ دواعش تروریست بود و نفت سرقتی سوریه را از دواعش به بهای نا چیزی میخرید و به اسرائیل میفروخت ، ترکیه در تمام کشورهای اسلامی ضعیف منطقه همچون سوریه و عراق و ٱذربایحان و لیبی لشگر کشی کرده بخشی از آن سرزمین ها را اشغال کرده، ترکیه مجری طرح های یهود بین المللی و اسرائیل در منطقه است البته که جریانات بی هویت بیسواد و کاسه لیس رجب و بی خرد و ایرانستیز ( پانترک ) قادر به فهم و تجزیه تحلیل این وقایع نیستند .. جانم فدای ایران یاشاسین ایران عزیز
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
      0 0
      مسلمانهای اویغور چه ربطی به مغولها دارن؟ مغول برگرد خونه ات،بذار کردها ارامنه و علویان و زازاها و یونانی ها و آذری ها و تاتی و تالشی ها و ..کلا آریایی ها زندگی خودشونو بکنن.مغول زاده کاری به کار ما نداشته باش،بی هویت بی ریشه بی تمدن. وقتی ما با چین همسایه بودیم ،تو غارتگر و دزد و وحوش بودی.
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    1 3
    ترکیه به درحال از هم پاشیدن هست با سیاستی که اردوغان در پیش گرفته نابودی ترکیه دور از انتظار نیست
  • ازگارد IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    1 0
    مسلمانان اویغور، میانمار و شیعیان افغانستان چون عرب مقیم در سرزمینهای اشغالی و یمن و سوریه نیستند حق حیات ندارند میگی نع از برخورد مسئولین نظام با این موضوع به این نتیجه خواهی رسید
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    1 0
    مسئولين ما کجا هستن مگه مردم ايغور مسلمان نيستن
  • نیما HK ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    0 1
    تمدن ایران چین در زمان باستان هم رابطه خوبی باهم داشتند ولی برعکس با غربی ها رابطه پرتنش داشته تیم بترکه چشم حسود که نمیتونه رابطه ایران و چین را ببینه غربی ها و غرب زاده از رابطه ایران چین میسوزن بسوزین از حسودی
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    0 1
    قتل عام مسلمانان ایغور که چیز مسلمی است قتل عام سوری ها چیز مبرهن و واضحی است بگذاریدی این دو آبروی هم را در جهان ببرند
  • علی IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    3 0
    دم ترکیه گرم که از مسلمونا حمایت میکنه و مسعله ترکان چین براش مهمه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس