افغانستان

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی به بررسی دلایل شکست ارتش مسلح و آموزش دیده افغانستان در برابر جنگجویان طالبان پرداخت.

به گزارش مشرق، طی رزوهای اخیر، نیروهای امنیتی افغانستانی در بیش از ۱۵ شهر و تحت فشار پیشروی نیروهای طالبان که از ماه می آغاز شده، متلاشی شده‌اند. روز جمعه نیز مقام‌های افغانستانی تایید کرده‌اند که دو مرکز استان مهم یعنی قندهار و هرات نیز به کنترل نیروهای طالبان در آمده است.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی به بررسی دلایل فروپاشی سریع نیروهای آموزش دیده افغانستانی در برابر جنگجویان طالبان پرداخت.

پیشروی‌های سریع باعث شده تا نیروهای طالبان بر تسلیحات و تجهیزات آمریکایی که نیروهای افغانستانی به جای گذاشته‌اند، سیطره یابند که در برخی فیلم‌های گرفته شده، حتی تصاویر بالگردهایی دیده می‌شود که آمریکا به نیروهای افغانستانی داده است.

در برخی دیگر از شهرها نیز درگیری‌های سنگین برای هفته‌ها در حومه شهرها در جریان بوده اما نیروهای طالبان سرانجام توانسته‌اند خطوط دفاعی شهر را در هم شکسته و پس از آن بدون هیچگونه مقاومتی به داخل شهر نفوذ پیدا کنند.

این تحولات در حالی روی می‌دهد که آمریکا طی دو دهه گذشته بیش از ۸۳ میلیارد دلار تجهیزات و آموزش برای نیروهای امنیتی افغانستان فراهم کرده بود.

چرا ارتش آموزش‌دیده افغانستان در برابر طالبان شکست می‌خورد؟

نظارت نظامی آمریکایی بر آموزش نیروهای افغانستانی - سال ۲۰۱۶

ساختن دستگاه امنیتی افغانستان یکی از بخش‌های کلیدی راهبرد دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا بود که به کمک آن دنبال یافتن راهی برای انتقال حفظ امنیت به نیروهای افغانستانی و خروج از این کشور در ۱۰ سال پیش بوده است.

این تلاش‌ها، ارتشی با تصویری از ارتش آمریکا ایجاد کرد، موسسه‌ نظامی افغانستانی که قرار بود جنگ در افغانستان را به نیابت از آمریکا به پیش ببرد اما به نظر می‌رسد که این ارتش پیش از آنکه ارتش آمریکا به طور کامل از افغانستان خارج شود، متلاشی شود.

در حالی که به نظر می‌رسد آینده افغانستان هر چه بیشتر مبهم می‌شود اما یک چیز کاملا شفاف شده است: ۲۰ سال تلاش آمریکا برای بازسازی ارتش افغانستان به نیروهای جنگی مستقل و قدرتمند شکست خورده و این شکست در حال حاضر در زمانی واقعی ظاهر شده و کنترل افغانستان در حال انتقال به طالبان است.

اما ظاهر شدن فروپاشی ارتش افغانستان از هفته پیش هویدا نشده است بلکه ماه‌ها پیش و در پی تلفات گسترده‌ای که در نبردها داشتند کاملا آشکار بود این در حالی است که دولت بایدن هنوز تصمیم خود برای خروج از افغانستان در تاریخ ۱۱ سپتامبر را اعلام نکرده بود.

چرا ارتش آموزش‌دیده افغانستان در برابر طالبان شکست می‌خورد؟

کماندوهای افغانستانی در لشکرگاه

فروپاشی ارتش زمانی آغاز شد که در مناطق حومه‌ای، جایی که نظامیان و واحدهای پلیس دولت افغانستان خود و تسلیحاتشان را تسلیم جنگجویان طالبان کرده و طالبان به آنها قول می‌داد در صورت تسلیم شدن و گذاشتن تسلیحات خود، می‌توانند به صورت ایمن از منطقه خارج شوند. طالبان با این شیوه اندک اندک کنترل مناطق و جاده‌های بیشتری را در اختیار می‌گرفت. نیروهای دولتی افغانستان نیز همواره بهانه یکسانی را برای شکست در برابر طالبان مطرح می‌کردند: هیچ حمایت هوایی از ما نشد یا اینکه تجهیزات و غذای ما به اتمام رسید.

اما حتی پیش از آن، ‌ضعف سیستماتیک نیروهای امنیتی افغانستان کاملا آشکار بود. بر روی کاغذ تعداد نیروهای امنیتی افغانستان ۳۰۰ هزار نفر اعلام شده اما در روزهای اخیر گفته شده که این تعداد تنها ۵۰ هزار نفر هستند.

این کمبودها را می‌توان در چندین موضوع ردیابی کرد که یکی از آنها اصرار غرب بر ساختن ارتش کاملا نوین با تمامی نیازمندی‌های لجستیکی است. اما این موضوع به اثبات رسیده این تجهیزات بدون حضور آمریکا و متحدان ناتو ناپایدار هستند.

نظامیان و نیروهای پلیس افغانستان رنجش عمیقی از رهبران افغانستانی خود دارند. مقام‌های افغانستانی اغلب چشمان خود را به چیزی که روی داده می‌بنند و به خوبی می‌دانند که تعداد واقعی نیروی انسانی افغانستانی بسیار کمتر از چیزی است که به صورت رسمی اعلام می‌شود که نشان از فساد در ساختار حکومتی افغانستان است که بدون سر و صدا پذیرفته شده است.

چرا ارتش آموزش‌دیده افغانستان در برابر طالبان شکست می‌خورد؟

نیروهای افغانستانی در خط مقدم قندهار

پس از آنکه آمریکا خروج خود از افغانستان را اعلام کرد و گروه طالبان حرکت خود برای کنترل مناطق بیشتر را آغاز کرد، این اعتقاد میان نیروهای امنیتی افغانستان افزایش یافت که جنگ برای دولت «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان ارتش کشته شدن را ندارد.

در مصاحبه‌های متعددی که با نظامیان و افسران پلیس افغانستانی انجام می‌شد، احساس ناامیدی در میان آنها کاملا مشهود بوده است.

هفته پیش و در یکی از جبهه‌ها در جنوب افغانستان در شهر قندهار، ناتوانی نیروهای امنیتی افغانستان برای جلوگیری از حملات ویرانگر طالبان به این شهر کاملا مشهود بود که دلیل شکست در این جبهه «سیب زمینی» اعلام شده است.

پس از هفته‌ها جنگ، یک جعبه مملو از سیب زمینی به عنوان جیره غذایی روزانه به واحد پلیس ارسال شد. آنها طی چند روز هیچ چیزی به جز سیب زمینی دریافت نکرده بودند و فرسایش و گرسنگی نیروهای امنیتی سبب شکست آنها شد.

یکی از افسران پلیس در تشریح عدم حمایت از آنها برای دفاع از دومین شهر بزرگ افغانستان گفت: «این سیب زمینی سرخ کرده قرار نیست خط مقدم را حفظ کند!»

روز پنجشنبه این خط مقدم فرو ریخت و قندهار، دومین شهر بزرگ افغانستان صبح روز جمعه تحت کنترل طالبان قرار گرفته بود.

نیروهای افغانستانی برای دفاع از مراکز استان‌های سی و چهارگانه این کشور تجمیع شده و به مراکز استان‌ها منتقل شدند اما در هفته‌های اخیر طالبان محور حملات خود از مناطق حومه‌ای را به شهرها تغییر داد. راهبرد دولت افغانستان برای تمرکز نیروها در مرکز استان‌ها بیهودگی خود را نشان داد و جنگجویان طالبان شهرها را یکی پس از دیگری فتح می‌کردند و تقریبا نیمی از مراکز استان‌های افغانستان را در یک هفته تصرف کرده و در حال محاصره کابل هستند.

عبدالهای، رئیس پلیس ۴۵ ساله‌ای که جبهه شمالی قندهار را طی هفته پیش حفظ کرده بود گفت:‌ «آنها فقط سعی می‌کنند که ما را تمام کنند».

نیروهای امنیتی افغانستان از سال ۲۰۰۱ تا کنون بیش از ۶۰ هزار کشته داده‌اند. اما منظور عبدالهای طالبان نبوده بلکه منظور وی دولت خودشان بوده که معتقد است هیچ توانی برای داشتن طرحی بزرگتر برای جلوگیری از تصرف سرزمین‌ها توسط طالبان ندارند.

چرا ارتش آموزش‌دیده افغانستان در برابر طالبان شکست می‌خورد؟

نظامی افغانستانی در خط مقدم قندهار

اما ماه‌ها شکست در برابر طالبان، روز چهارشنبه گذشته به حد اعلای خود رسید، ‌ زمانی که یک مرکز کامل فرماندهی ارتش افغانستان در شمال شهر قندوز به کنترل طالبان در آمد. تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که جنگجویان طالبان یک بالگرد و یک پهپادی که توسط ارتش آمریکا به افغانستان داده شده بود را به کنترل خود در آورده‌اند. تصاویری از خودروهای زرهی آمریکایی که به تصرف طالبان در آمده نیز منتشر شده است.

ژنرال «عباس توکلی» فرمانده یگان ۲۱۷ ارتش افغانستان که فرماندهی این پایگاه نظامی در قندوز را بر عهده داشت سخنان عبدالهای را به عنوان شکست نیروها در این نبرد تکرار کرد.

وی گفت: «متاسفانه، دانسته یا ندانسته، تعدادی از اعضای پارلمان و سیاستمداران، بر شعله آتشی که دشمن به پا کرده، می‌دمند».

وی افزود: «هیچ منطقه‌ای در نتیجه جنگ سقوط نکرده بلکه در نتیجه جنگ روانی از دست رفته است».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 11
  • SE ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    21 0
    جنگ فقط در فضای مجازی است. نه مردم و نه ارتش افغانستان هیچ مقاومتی در مقابل طالبان نمی کنند. مردم با طالبان دست می دهند و رو بوسی می کنند انگار اقوامشان را دارند می بینند.
    • DE ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      6 0
      تاریخ نشان می دهد آیا افغانستان استقلال خواهد داشت یا همچون کشورهای عربی منطقه گاو شیرده خواهد بود اما امیدوارم امنیت و آرامش بعد از ۵۰ سال جنگ به افغانستان برگردد
  • GB ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    20 41
    چون ایران و پاکستان از طالبان حمایت می کنند
    • IR ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      5 0
      دقیقا مثل عراق که امریکا میلیاردها دلار سلاح و تجهیزات و آموزش صرف نیروهای عراقی کرد و نظامیان ارشد و روسای قبایل شهرها را یک به یک تحویل چندهزار داعشی پا برهنه وحشی در مقابل ۱۵۰ هزار نیروی عراقی تا دندان مسلح دادن و نیرو ها الفرار
  • US ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    14 24
    از این واضحتر که مردم افغانستان طالبان رو از نیروهای غرب گرای اشرف غنی بیشتر دوست دارن به نظر من طالبان در گذر زمان بسیار منطقی تر و مردمی تر شده است.
  • غنی خائن IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    9 7
    به باور مردم غنی مامور آمریکاست که کل افغانستان را معامله کند و تمام خزانه کشور را به خارج منتقل کند.
    • IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      6 1
      خزانه کشور افغانستان ؟ دوست گرامی افغان مگر افغانستان جنگ زده و فقیر خزانه ای هم داشته ..؟ افغانستان اگر منابع طبیعی هم داشت در این بیست سال غارت شد و رفت ...
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    14 6
    ارتش و سازمان رزمی که هیچ اعتقاد و آرمانی نداشته باشه و تنها با انگیزه های مادی و روزمرگی تشکیل شده باشه نه میدونه وطن چیه و نه تلاشی برای حفظ سرزمین میکنه، این ارتش پوشالی و فاسد که رده های بالاتر تنها به فکر دزدی و غارت و زدن از جیره ی سرباز و زیردست تو نظام هستن ازین بهتر نمیشه، وگرنه همه میدونن افغانها هم شجاع و هم غیور و هم وطن پرستن.اما این ارتشی که غرب ساخته و پرداخته کرده تنها ظاهری تشکیل شده و هیچ عمقی نداره و هیچ دلیل و انگیزه ای برای انجام وظیفه درونشون وجود نداره، وقتی نگاه به سیستم فاسد میکنن نتیجه میگیرن که نباید بخاطر این سیستم خودشون رو به کشتن بدن و به راحتی تسلیم میشن. آمریکا بیست سال به این مردم جفاکرد. خیانت کرد. ظلم کرد. آخرش هم رهاکرد و رفت. مثل همیشه، یادمه یه زمان غربگداها میگفتن آمریکا اومده افغانستان از ایران پیشرفته تر میشه و خوش بحالشون میشه و دیگه افتادن تو طشت عسل و ازین حرفا، الان ولی یاانکار میکنن و یا لال شدن. این سرنوشت تمام کسانی که دل به آمریکا خوش کردن و بهشون اعتماد کردن میشه. تنها چیزی که آمریکا میبینه منفعت و سوده و جز اون به چیزی پابند نیست و تمام شعارهای قشنگشون دروغه و فقط برای فریب افراد ساده ی زودباور خاورمیانه و.....لعنت به این قوم که جز ظلم و غارت و مرگ و نابودی چیزی نداره.....
  • حسبن IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    8 20
    مردم مقاومت نمیکنندچون مردم افغانستان که ازدست ستم ووحشیگریهای آمریکا وبی تدبیری وحماقت وغربزدگی اشرف غنی خسته شده‌ان محرومیت درافغانستان بیدادمیکنه درکابل هنوز گاریها با ومردم میبرن الهی خداامریکارانابودکندکه کشورهم نژادوهم زبان ومسلمان افغانستان رتبیست ساله نابودکرده
  • علی اصغر از تهران IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    9 0
    وقتی ملتی از حکومتش دل بکند و ناامید شود به هر خفتی تن میدهد تعجب ندارد
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    1 3
    به همون دلیل که منافقین آلبانی نشین این چند روزه خفه خون گرفتند و تو مشرق قار قار نمیکنند
  • رسول IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    2 4
    اگر به تاریخ خودمان و تز جمله شاه و دولت روحانی که مثلا می خواست با کد خدا معامله کند و به دولت افغان نگاه کنیم فقطوفقط یک نظریه اثبات می شود. هر کس به خدا و انچه خدادبه او داده است تکیه کند سربلند و پیروز است. هر کس با امریکا معامله کرد به فاک فنا رفت. والسلام
  • نسل سوخته IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    2 3
    ارتش افغان بی عیرته
  • IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    1 1
    اکثریت این ارتش را جوانان بیکار و جذب شده توسط عکس و فیلم های سربازان مثلا آمریکائی که دارای عینک و کلاه و بیسیم و کوله پشتی . بچشم میامد و خود را در چنین یونیفورمی تصور کردن .باعث ملحق شدن به ارتشی بود که هر دو سو در اشتباه بودند . آمریکا و دولت فکر میکردند که آنان برای آنها تا آخر خواهند جنگید و تاثیرات قومی و عالمان دینی و بزرگان محلی و خانواده . در نظر نداشتند . که از ابتدا شاهد خبر تسلیم وذیا فرار سربازان و افسران بودیم و همین اخبار دهان بدهان و از طریق رسانه هائیکه بقول خود از آزادی بیان اهدائی آمریکا . علیرغم خواست دولت در لحاظ کردن مطالب امنیتی خاصه مانند نشر اینگونه خبرها. استفاده میکردند و درک درستی از حفظ امنیت و مصلحت نداشتند . در کنار خبرهائی مثل محاصره شدن کماندوها و با دست بسته اعدام شدند باعث شد . تا فرار و تسلیمی بالا رود و اول این ماه کار بجائی برسد . در پی درخواست مکرر اسماعیل خان و انتظار مردم هرات قریب به یکصد نفر نیرو از کابل یا جای دیگر فرستاده شود که نشان از وضعیت اسف بار ارتش داشت . سیصد و پنجاه هزار ادعائی . نتواند بیش از صد نیرو به شهری مانند هرات بفرستد . . مشخصه . یا بقول نماینده ای ارتش خیالی . بمنظور کسب حقوق آنان و یعنی فساد . حتی فروختن سوخت هواپیما بمقدار سی هزار لیتر در این اواخر و با مین گذاری مخزن ادعای خوردن خمپاره کنند که کارشناس گفته بود گلوله از بالا میاد نه از زمین . همین وضع را تسری دهید در تمام دولت افغانستان . هر که توانست خورد و برد . بر سر سفره ای که خارجی ها و عوارض گمرکات . پول آنرا تامین میکردند و نهایت سرباز بیچاره گشنه و تشنه و بی لباس که چند سال بهش ندادند و حقوقش چند ماه . باز همان بوده که مانده و کشته شده و فاسدین تسلیم و یا فرار کردند
  • US ۰۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    7 0
    سلاح‌های ارتش افغانستان عالیست: هیچ بار شلیک نشده، فقط یک بار زمین افتاده.
  • علی IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    1 9
    بخاطر اینکه مردمش بی غیرت هستند و بجای مقاومت یا در حال فرارند یا درحال پناهندگی. ما جنگ هایی بزرگتر از اینها رو هم پیروز شدیم چون ملت با غیرت و مقاومی داشتیم
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      3 1
      توهین به ملت غیور افغانستان عین بی غیرتی است ارتش مقابل طالبان انگیزه ای برای مقاومت نداره بعضی از مردم هم بخاطر رسانه ها و تصویر دروغین از ترس فرار می کنند الان بعضی ها تلاش می کنند داعش را بین خطوط طالبان جا کنند در سوریه این کار را کردند در افغانستان هم می خواهند همین کار را بکنند الان هم تو کابل نیرو دارند جنایتکاران بی شرف
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      4 7
      کدوم جنگ پیروز شدی؟یه جنگ داشتی اونم صلح کردین که نمیکردین شکست قطعی بود
    • کمیل IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      0 0
      سلام دوست عزیز اگه چیزی نمی دونی لطفاسکوت کن ماصلح کردیم خودعراقی ها اذعان دارن ایران می تونست کل عراق بگیره براچی اسرائیل بالبنان واردجنگ شدتاحواس وتمرکزنیروهای ماروبرت کنه ونزاره بصره سقوط کنه بصره اکثرا شیعه نشینه یک کلاش می دادی دستشون خودشون بدرصدامودرمی آوردن امام خمینی وقتی قرازداد598بذیرفتن گفتن بهم جام زهرروخوراندن بروببین کی باعث شدجام زهر به امام بده کی اطلاعات غلط به امام دادگفت مردخسته شدن ازجنگ مرحوم هاشمی وحسن روحانی ومیرحسین موسوی صدام توزمان جنگ هشتاددرصدبودجشوبه جنگ اختصاص اونوقت مابین هفت تایازده درصدامام گفت راس همه امورجنگ است توزمان جنگ اونوقت تنهاکسی که به حرف امام گوش داده بودصدام بودواین نوشته روبالای سرش گذاشته بودماازهمون اول انقلاب یکسری خناث بودن وتاالان هستن هموناوضع مملکت اینطوری کردن مثل ترمزمی مونن ربراایران وحرکت ایرانوکندمی کنن ودل رهبر خون می کنن وگرنه ماجنگ بنج ساله تموم می کردیم بریدببینیداون چندفرماندهی که به دلیل سقوط هوابیماشهیدشدن دلیل سقوط چی بوده یکی ازاون فرمانده هاشهیدجهان ارابوده
    • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      0 1
      افغانی محترم دفعه آخرت باشه که درباره دفاع مقدس ما همچین حرفی میزنی،ما جنگ رو شروع نکردیم ما با تمام وجود دفاع کردیم یک تنه در برابر صدام و هرچی ابرقدرت بود که تسلیحات بهش میداد ما خیلی دست خالی تر بودیم ولی خیلی غیرت داشتیم اگه اسلحه ای زمین موند با شهادت یک رزمنده یکی دیگه برش داشت و نذاشت زمین بمونه،برو رشادت فرماندهان و سربازان وطن من رو ببین اگه جنگ ۸ سال طول کشید به خاطر کم آوردن صدامیان در برابر دفاع های جانانه ما بود،صدام از خداش بود صلح کنه و گرنه که....نذار دهان ما باز بشه هی نجابت به خرج میدیم به روی خودت نمیاری که همین الان اینجایی ولی بیش از چهل ساله جنگ و درگیری دارید نیستی دست کم یا بجنگی یا پشت جبهه خدمت رسانی کنی یا اینکه چون گریختی همون موقع ما داشتیم دفاع از خاکمون میکردیم شما برات سخته درکش اینه که حرف از صلح میزنی!! یا اینکه سکوت کنی دوست با غیرت که الان اینجایی...
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    2 0
    نیروهای ارتش بدون هیچ مقاومتی اساحه های خود را تحویل طالبان مب دهند و حتیجز جنگ جویان آنهامی شود
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      0 0
      عجب ارتش قدرتمندی داشته افغانستان !!!
  • فرهاد IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    1 0
    بسمه تعالی از یک طرف دیگه بای گفت چه اختلاس بزرگی به اسم ارتش افغانستان شده!!! 88 میلیارد دلار؟ چه اختلاسی!!!
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    تمام این سناریو توسط آمریکا با هماهنگی دولت افغانستان و طالبان نوشته شده و توسط دولت و طالبان هم اجرا میشه هدف هم ضربه زدن به ایران و چینه،غیر این چیز دیگه ای نیست
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    افغانی ها خسته از جنگ شدن اصلا مقاومت نمیکنند
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    1 0
    متاسفانه غالب افغانهای مقیم ایران نیز همین روحیه بی وفایی را دارند...اگر عده ای احساسی نشوند و حمله نکنند باید این واقعیت که بارها صاحبخانه ها و صاحبکارهای مهربان و دست و دلباز ایرانی توسط همین افغانها به قتل رسیده یا هتک حرمت شده اند را به یاد بیاوریم یا آنهایی که مالیات و امکانات و امنیت ما را استفاده کردند و مال اندوختند و بعد هم که به کشورشان برگشتند علیه ایرانیان شعار دادند و برای آمریکایی ها خوش رقصی کردند
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    کاش ادمها آنقدر عقل داشتند که خودشان را ملعبه دست یک مشت سیاستمدار عوصی دنیا نمیکزدند وبه خاطر اینکه آنها بیشتر عمر با عیش ونوش کنند همدیگر را نمی‌کشتند زمین بدون جنگ وخونریزی واوارگی را مگر مردم دنیا نمی‌خواهند؟
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    این سیاست امریکاست .. مردم افغان دیگر تحمل جنگ را ندارند ... امریکا هم که خود این روحیه را برای افغانها ساخته است .... اما هدف. ایران نیز هست .. باید کند وکاوی در سیاستها داشته باشیم
  • نادر AT ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    نود ونوح درست شکست ارتش افغانستان برمیگرده به فرماندهان پشتونی کی دستور میدحد کی تسلیم شود ارتش جنگ نکنند از خودی ریس جمهور بیوجدان همیشان پشتون دستی یکی کردن کی دیگراهاره به نابودی بکشانند
  • ایران جوان IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    0 0
    ای کاش کشورشان به آرامش برسه وافغانها برگردند کشور خودشون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس