به گزارش مشرق، اسفند سال ۹۷ بود که ظریف و لاریجانی به چین سفر کردند تا در دوره پس از خروج آمریکا از برجام بتوانند همکاری های اقتصادی خود با بلوک شرق را گسترش دهند. در جریان همان سفر اعلام شد ظریف به دعوت وزیر امور خارجه چین و علی لاریجانی به دعوت رئیس کنگره خلق چین به پکن رفتهاند.
بیشتر بخوانید:
خرازی: توافق با چین یک نقشه راه برای همکاریهای آینده است
پس از این سفر ظریف در توئیتی اعلام کرد: «آقای لاریجانی رئیس مجلس را در سفر به پکن برای انجام گفتگوهای مهم با رئیسجمهور شی و رهبران چین در خصوص شراکت جامع راهبردی دو ملت همراهی کردم.»
منصور حقیقتپور مشاور رئیس مجلس دهم نیز در همان مقطه لاریجانی را همه کاره این سفر اعلام کرد و گفت: «آقای دکتر لاریجانی در زمان ریاست مجلس هیأتی از وزرا را به چین بُردند»
دفتر پیگیریهای لاریجانی در پرونده چین، در آموزشکده وزارت خارجه
پس از پایان ریاست لاریجانی در مجلس، خبرهایی آمد مبنی بر اینکه لاریجانی از سوی رهبر انقلاب برای پیگیری پرونده راهبردی ایران و چین منصوب شده است درحالی که واقعیت چیز دیگری بود. محمود واعظی رییس دفتر رئیسجمهور از درخواست دولت برای تصدی لاریجانی در این پرونده خبر داد و گفت: «بعد از اینکه لاریجانی از مجلس بیرون آمد، از او درخواست کردیم کار خود را در خصوص پیگیری این سند ادامه دهد، او هم پذیرفت و این روزها برای پیشبرد برنامههای مربوط به اجرای توافق همکاری ایران و چین وقت میگذارد»
ظریف هم در ارتباط با مسئولیت لاریجانی در پرونده چین گفت: «لاریجانی در محل آموزشکده وزارت خارجه دفتری دارد که کارهای مربوط به این سند راهبردی را انجام میدهد، همکاران ما هم به ایشان گزارش میدهند»
ادعای خرازی درباره علت انتصاب لاریجانی در مسئولیت جدید
در این میان، کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی نیز اخیرا برای لاریجانی جایگاه ویژهای در سند ۲۵ ساله قائل شد و ادعا کرد: «دولت چین ، تاکید داشت که نمایندهای از نظام نیز در این کار دخالت داشته باشد، لذا آقای لاریجانی به عنوان مشاور مقام معظم رهبری چنین نقشی را ایفا کرد»، این ادعا بلافاصله واکنش ظریف را به همراه داشت.
ظریف: من لاریجانی را برای پرونده چین به دفتر رهبری معرفی کردم
ظریف در جریان پرسش و پاسخ در به کاربران یک شبکه اجتماعی و در جواب یکی از نمایندگان اصلاحطلب مجلس دهم گفت: «آقای لاریجانی پیشنهاد من به دفتر رهبری بوده است، این پیشنهاد هم به دلیل برخی گرههایی بود که در روابط خارجی وجود داشت و نیاز بود که در سطح بالا صحبت کنیم. من از آقای کشاورز زاده سفیر ایران در چین خواهش کردم، هنگام ارائه استوارنامه خود به آقای «شی جین پینگ» رئیسجمهور چین بگوید که ما میخواهیم رئیس مجلس خود بهعنوان نماینده ویژه به چین بفرستیم تا یک ملاقات با رهبری چین برقرار شود و ما بتوانیم ادامه کار را پیگیری کنیم.»
چینیها اسم لاریجانی را هم نمیشناختند
وزیر امور خارجه به صراحت اعلام کرد: «اصلاً چینیها اسم آقای لاریجانی را هم نمیشناختند که به ما پیشنهاد کنند، ما پیشنهاد کردیم. من نمیدانم آقای کمال خرازی این خبر را از کجا آوردند؟ من که در این قضیه بودم، به شما عرض میکنم که آقای لاریجانی پیشنهاد من به دفتر رهبری بوده است و این پیشنهاد هم از طرف چینیها نیامده است.»
وی در واکنش به کسانی که لاریجانی را تنظیم کننده اصلی این سند می دانستند گفت: «وقتی آقای لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و در دولت قبلی رئیس مجلس بودند و به چین رفتند، نتوانستند روابط راهبردی با این کشور برقرار کنند»
ظریف گفت: «ما آقای لاریجانی را تعیین و اصرار کردیم که وی پیگیری این پرونده را ادامه دهد. قرار نبود پست ریاست مجلس، این کار را انجام دهد. من از محمل ریاست مجلس ایشان استفاده کردم و وقتی دوره ریاست ایشان هم تمام شد، ما از رهبری سئوال کردیم و گفتند آقای لاریجانی پیگیری موضوع را ادامه دهند.»
وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه باید از طرح تئوری توطئه در این گونه مسائل خودداری کنیم، گفت: «اینکه مثلاً میگویند چینیها، آقای لاریجانی و شخص مذاکرهکننده را بر ما تحمیل کرده باشند، دون شأن کشور است که ما بخواهیم چنین چیزی را بپذیریم. ما لاریجانی را به چینیها معرفی کردیم و کل آن کار هم با وزارت خارجه بود»
ظریف ادامه داد: «دلیل پیشنهادمان برای مطرح کردن لاریجانی این بود که در آن زمان نتوانستیم وقت ملاقاتی از رئیسجمهور چین بگیریم؛ برای همین گفتیم ایشان رئیس مجلس است، ریاست مجلس در ایران پست بالایی است و رئیس یکی از قوای نظام است و لاریجانی هم شخصیت ویژهای دارد»
حواشی و ادعاهایی که برخی دولتیها و اصلاحطلبان در ماههای اخیر درباره مسئولیت علی لاریجانی در پرونده روابط راهبردی ایران و چین داشتند، با اظهارات اخیر محمدجواد ظریف باطل شد چراکه موافقان دولت مدعی بودند نقش لاریجانی در این پروژه نشان بینقشی دولت در سیاست خارجی است.
در دیگر سو اما، فارغ از میزان نقش و سهم لاریجانی در پروژه سند ۲۵ ساله باید تاثیرگذاری اخبار مربوط به پیگیریهای وی در این پرونده را در آرایشهای سیاسی منتهی به انتخابات هم در نظر گرفت.