تجلیل از هدایت الله بهبودی

مراسم رونمایی از کتاب «رضا نام تا رضاخان»، تازه‌ترین اثر هدایت‌الله بهبودی به مناسبت صدمین سالگرد کودتای رضاخان در خانه شعر و ادبیات برگزار شد.

به گزارش مشرق، مراسم رونمایی از کتاب «رضا نام تا رضاخان»، تازه‌ترین اثر هدایت‌الله بهبودی به مناسبت صدمین سالگرد کودتای رضاخان در خانه شعر و ادبیات برگزار شد. در این مراسم علاوه بر رونمایی از یک عمر تلاش این چهره ماندگار ادبیات کشور در عرصه نویسندگی تجلیل به عمل آمد.

محسن مومنی شریف، نویسنده و رئیس سابق حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، حسین صفار هرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت‌الاسلام خزائی، رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، گلعلی بابایی، نویسنده و پژوهشگر، رحیم مخدومی، نویسنده، سید محمد حسین حجازی، مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد و... از جمله مهمانانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

یک عمر فعالیت هنری «هدایت‌الله بهبودی» تقدیر شد

حجت‌الاسلام احمد خزایی، رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی در بخشی از سخنرانی خود گفت: «متاسفانه بسیاری از حقایق تاریخی ما زیرغبار فضای مجازی و تبلیغات سوء دشمنان پنهان مانده است. برهمین اساس و با توجه به اینکه وظیفه ما پرداختن به تاریخ  است، به این نتیجه رسیدیم که باید کار تحقیقاتی در مورد رضاخان را در دستور کار قرار بدهیم.»

خزایی با اشاره به چاپ این کتاب در موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی گفت: «به این نتیجه رسیدیم که باید کاری در مورد رضاخان نوشته شود و این کار باید به آقای بهبودی سپرده شود. در حقیقت ایشان پس از نوشتن دو کتاب ماندگار «الف لام خمینی» و «شرح اسم» درباره امام خمینی و مقام معظم رهبری باید سراغ آدم بدها هم می‌رفتند و در مورد آنان می‌نوشتند. باید اشاره کنم که ایشان به همراه تیم پژوهشی که در اختیار داشتند نزدیک به ۲ سال و نیم زحمت کشیدند تا منابع لازم برای این کتاب بیرون کشیده شود.»

به باور خزائی یکی از ویژگی‌های هدایت الله بهبودی سندپژوهی دقیق و فهم آن است و ادامه داد: «ایشان استاد کار کردن با سند و جمع‌آوری و تبدیل آن به کتاب است و در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است. البته باید بگویم که فهم آقای بهبودی نیز کار بسیار دشواری است.»

حسین صفار هرندی نیز در بخش دیگری از این مراسم درباره هدایت‌الله بهبودی گفت: «رسم است که در دهه فجر از دستاوردهای انقلاب اسلامی رونمایی می‌کنند، اگر عقلمان برسد، از بزرگترین دستاوردها همین کتاب است. باید بگویم که وقتی کتاب‌های ایشان و به ویژه دو اثر الف لام خمینی و شرح اسم را می‌خوانم، خود را مدیون آقای بهبودی می‌دانم. به همه می‌گویم که اگر می‌خواهید اعجاز یک تحقیق تاثیرگذار را بخوانید، حتما آثار ایشان را بخوانید.»

هرندی در ادامه درباره کتاب «رضا نام تا رضا خان» افزود: «در مورد رضاخان در سالیان اخیر حرافی‌های زیادی شده است. خیانت جریان روشنفکرنمایی که از مبهومات ارتزاق می‌کند همین بس که جریان جعلی را به ماجرای حقیقی تبدیل کردند و به نوعی سر بچه‌های ما کلاه گذاشتند. این موضوع در حالی است که فردی مثل رضاخان اصلا قابل مقایسه با امام خمینی و مقام معظم رهبری نیست.» صفار هرندی در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: «هنر آقای بهبودی را در این می‌دانم که محققانه و بی‌طرف ویژگی‌های مربوط به رفتار و منش رضاخان را بیرون کشیده و در اختیار عموم گذاشته است.»

سید محمدحسین حجازی نیز در سخنرانی خود به این نکته اشاره کرد اراضی عباس‌آباد یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است و گفت: «از چنین دستاوردهایی نباید به سادگی عبور کرد و آن را از دست داد. این انقلاب و نظام خون‌بهای بسیاری داده است تا این کشور بتواند در این عرصه قدم‌های بزرگی بردارد.»

او بیان اینکه مقام معظم رهبری ناجی اراضی عباس‌آباد هستند و لازم است از ظرفیت‌های این مجموعه بیشتر از گذشته بهره برده شود گفت: «با توجه به اهمیت عرصه فرهنگی از نگاه مقام معظم رهبری، لازم است مجموعه‌های بزرگی که در حوزه انقلاب کار می‌کنند یا در عرصه انقلاب و این کشور قلم می‌زنند و نویسنده‌هایی که در این زمینه نقش مهمی دارند؛ گام‌های موثرتری بردارند که البته خوشبختانه تا کنون نیز آثار خوبی به جا گذاشته شده و می‌تواند همچنان ادامه داشته باشد.»

محسن مومنی شریف، رئیس سابق حوزه هنری دیگر سخنران این جلسه بود. او گفت: «آقای بهبودی، امروز در حوزه روایت تاریخ معاصر به جایگاه ممتاز و ویژه‌ای رسیده است. یکی از ویژگی‌های مهم او نثر اوست. نثری که موجز است و برآمده از ادبیات فارسی و شعر کهن ماست. در شرایطی که خیلی‌ها بد می‌نویسند، نثر آقای بهبودی فاخر است.»

مومنی شریف اضافه کرد: «ویژگی دیگر ایشان ارزشی است که او نسبت به وقت خود و وقت دیگران قائل است. او خلوت‌هایی دارد که فکر نمی‌کنم با چیزی عوض‌شان کند. اولویت‌بندی ویژگی مهم دیگر اوست. از آنجا که ایشان و آقای سرهنگی از دنیای رسانه و روزنامه وارد نوشتن شدند، به خوبی اولویت‌بندی را بلدند. البته آقای بهبودی از جایی به بعد ترجیح داد که در حوزه تاریخ معاصر و مبتنی بر اسناد کار کند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس