ایران و امریکا

آنها برای حذف نشدن، دَم از مذاکره می‌زنند نه برای رفع مشکلات اقتصادی. مشکلات اقتصادی مردم اگر برایشان مهم بود، به طرح ضدتحریمی ‌مجلس که تصویب و به قانون تبدیل شده، این‌گونه حمله نمی‌کردند...

به گزارش مشرق، جعفر بلوری طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت:چیزی نزدیک به ۷ ماه تا پایان دولت دوازدهم و انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ باقی مانده است. معمولا - نه همیشه- روسای‌جمهور اگر در دور اول قدرت باشند، برای پیروزی در انتخابات بعدی، آماده شده و برای کسب آرای بیشتر به‌طور مضاعف تلاش می‌کنند.

مثلا، طرح‌های عقب‌افتاده را تکمیل و افتتاح کرده یا برخی وعده‌های عملی‌نشده را عمل می‌کنند. به‌طور کلی، اقداماتی انجام می‌دهند که رضایت مردم جلب شود. اما اگر در دور دوم باشند، شاید تلاش زیادی نکنند مگر اینکه، جریان سیاسی که رئیس‌جمهور از دل آن به قدرت رسیده، بخواهد فرد دیگری را معرفی کند که در این صورت نیز، تلاش‌ها برای جلب رضایت مردم و در نتیجه کسب آرای بیشتر، افزایش می‌یابد.

البته حالت سومی ‌هم می‌تواند وجود داشته باشد که موضوع نوشتار ما بیشتر بررسی همین حالت است و آن اینکه، یک طیف سیاسی، آن‌قدر عملکرد ضعیفی داشته باشد که، دیگر هیچ امیدی نه مردم به آنها داشته باشند و نه آنها به جلب آرای مردم داشته باشند که در این صورت به‌طور طبیعی، رفته‌رفته از صحنه سیاسی کشور حذف می‌شوند!

آن جریان‌های سیاسی که برنامه یا توان لازم برای مدیریت کشور را ندارند یا عملکرد خوبی نداشته و در آستانه حذفند و یا مثلا با حریف قَدَری مواجهند که احتمال پیروزی‌اش بیشتر است، ممکن است روش‌های دیگری در پیش بگیرند که چه‌بسا بعضا، اخلاقی و جوانمردانه هم نباشد. مثلا، به جای ارائه طرح و برنامه، به طرح و برنامه‌های حریف حمله کرده اقدام به تخریب رقبا کنند و با بداخلاقی‌های سیاسی، تلاش کنند، به‌جای اینکه خود را در افکار عمومی بالا بکشند، حریف را پایین بکشند.

 مواضع جدید برخی دولتمردان و رسانه‌های طیفی که خود را «اصلاح‌طلب» و «اعتدالی» می‌نامند را اگر مرور کنید، متوجه خواهید شد که این طیف، پس از یک دوره نسبتاً طولانی «بدعملی» و «عدم تحرک» دوباره دست به کار شده و تحرکاتی را شروع کرده‌اند تا مبادا «حذف» شوند! مرور صحبت‌ها، مواضع و اقدامات آنها طی هفته‌های اخیر به خوبی نشان می‌دهد که، آنها کاملاً از لاک «دفاعی» خارج و بعضا حتی حالت «تهاجمی» به خود گرفته‌اند و اینکه، برای مدت باقی‌مانده تا انتخابات، خواب‌هایی هم دیده‌اند! در این نوشتار ضمن بررسی اینکه این طیف برای ۷ ماه آینده چه در سر دارند، به‌دنبال یافتن پاسخ این سؤال هستیم که، چه اتفاقی افتاده که طیف مذکور با وجود آگاهی از اینکه محبوبیتی کمتر از ۱۰ درصد بین مردم دارد، دوباره دست به کار شده است؟ بخوانید:

۱- دادن «وعده‌های چرب» اقتصادی به مردم در کنار «ترساندن» آنها از رقیب، شاید چکیده تمام طرح و برنامه این طیف در انتخابات سال ۹۲ و ۹۶ بود که راه عملیاتی شدن آنها نیز از کانال «مذاکره» عبور می‌کرد. به عبارت دقیق‌تر، این طیف این‌گونه بیان می‌کرد که تمام مشکلات اقتصادی ریشه خارجی دارند (تحریم) و ریشه تحریم‌ها نیز به توان هسته‌ای ما مرتبط است و با مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای بی‌نهایت باارزش کشور، می‌توان بهانه را از دشمن گرفت و تحریم‌ها را لغو کرد و مردم را به نان و نوایی رساند! و چنانچه رقیب رای بیاورد، چون اهل مذاکره نیست، نه تنها مشکلات اقتصادی دوچندان می‌شود که حتی، «جنگ» هم می‌شود! وضعیت اقتصادی که امروز کشور درگیر آن است، دقیقاً و بی‌کم و کاست، حاصل همین رویکرد است.

۲- قصد یادآوری این روندِ تلخِ عبرت‌آموز را نداشتیم و آنچه ما را بر آن داشت تا دوباره آن را «مرور» کنیم، مواضع و اقدامات جدید این طیف است که ناخودآگاه ما را یاد مواضع انتخاباتی‌شان در دو دوره قبل می‌اندازد. مدتی است برخی دوستان دولتی، دقیقاً همان رویکرد سال‌های ۹۲ و ۹۶ را در دستور کار قرار داده و همان وعده‌ها را تکرار می‌کنند. ریشه همه مشکلات اقتصادی را (که به خارج گره زده و قرار بود با مذاکرات هسته‌ای بخشکانند)، دوباره به خارج گره زده و می‌خواهند باز مذاکره بخشکانند! اینجا فقط جای «موشک» و «نفوذ منطقه‌ای ایران» با «توان هسته‌ای» عوض شده و روش، همان است که قبلاً بوده! گویا می‌خواهند از یک سوراخ  دوبار گزیده شوند. البته شاید، هدف دیگری در سر دارند...

۳- همان‌طور که اعلام شد آنها با آن عملکرد افتضاحی که در این دو دوره داشتند، خود را «حذف‌شده» می‌دانند. آنچه باعث شده دوباره جان گرفته و از آن «بی‌عملی» و «کِرِختی» خارج شوند، این است که، اتفاقی رخ داده که امیدوارشان کرده حذف نشوند! و صد افسوس آنچه باعث این امیدواری است، پیروزی یک رئیس‌جمهور در یک کشور دیگر است! آنها از آمدن بایدن خوشحالند حتی خوشحال‌تر از خود او و این خوشحالی را علنا فریاد می‌زنند. برخلاف آنچه ادعا می‌کنند این خوشحالی به‌خاطر رفتن ‌ترامپ نیست چرا که پیش از این به کرات گفته‌اند، حاضرند با ‌ترامپ هم مذاکره کنند! ۱۰ روز از ‌ترور سردار دل‌ها  سلیمانی بزرگ نگذشته بود که گفتند، «هنوز هم حاضریم با ‌ترامپ مذاکره کنیم»!  

۴- آنها تجربه هفت و نیم سال گذشته و «برجام» را پیش چشم خود دارند. صحبت‌ها و هشدارهای صریح رهبری را هم بارها و بارها شنیده‌اند، حتی آن صحبت‌ها و هشدارهایی که ما نشنیده‌ایم، آنها در نشست‌های خصوصی شنیده‌اند. زمان زیادی از آخرین صحبت‌های رهبر انقلاب نیز نگذشته که فرمودند «مسیر رفع تحریم (مذاکره) به نتیجه نرسید، خنثی‌سازی تحریم باید دنبال شود». خیلی خوب و بهتر از من و شما می‌دانند، عدم اجرای تعهدات برجامی آمریکا از همان دوران اوبامای دموکرات شروع شد. این را هم خوب می‌دانند وقتی پای دشمنی با ایران به میان کشیده می‌شود، بین دموکرات و جمهوری‌خواه تفاوتی وجود ندارد، الا در روش دشمنی. حتی معتقدیم این را هم خوب می‌دانند که اگر با چنین کشوری دوباره و این‌بار بر سر موشک و نفوذ منطقه‌ای هم مذاکره کنیم، به راحتی آب خوردن زیر تعهداتش زده و کشور را تبدیل به یک لقمه راحت برای بلعیدن می‌کند. خیلی خوب می‌دانند مسیر مذاکره با کشوری در مختصات آمریکا بسته است. پس چرا مدام از «مذاکره» می‌گویند؟ شاید روزی ده‌بار شاید هم بیشتر در رسانه‌ها و مصاحبه‌هایشان می‌گویند و می‌نویسند: «برویم و مذاکره کنیم». علت این اصرار با وجود آگاهی از بسته بودن و بی‌نتیجه بودن این مسیر واقعاً چیست؟

آنها دقیقاً به این دلیل به انجام مذاکره مجدد اصرار دارند که می‌دانند، این مسیر «بسته» است! بهترین راه برای فرار از مسئولیتِ این ۷ سال «اصرار به انجام مذاکره با وجود آگاهی از بسته بودن راه مذاکره» است و پیروزی بایدن نیز این فرصت را به آنها داده است. هیچ آدم عاقلی در کشور نمی‌تواند با وجود آگاهی از وضعیت خطرناک منطقه، دشمنان قسم‌خورده‌ای که ایران عزیز دارد، ‌ترورهایی که در کشور صورت می‌گیرد و... واقعاً به از دست دادن یا تضعیف یکی دیگر از مهم‌ترین مولفه‌های قدرت و امنیت‌مان راضی باشد. آنها که تظاهر می‌کنند راضی‌اند، به دنبال فرار از کارنامه خالی‌اند. آنها در این ماه‌های پایانی باید مدام بگویند «فرصت جدیدی پیش آمده» تا در روزهای منتهی به خرداد ماه ۱۴۰۰ بگویند «دیدید! فرصتی پیش آمده بود تا مشکلات را راست و ریست کنیم اما نگذاشتند»! آنها برای حذف نشدن، دَم از مذاکره می‌زنند نه برای رفع مشکلات اقتصادی. مشکلات اقتصادی مردم اگر برایشان مهم بود، به طرح ضدتحریمی ‌مجلس که تصویب و به قانون تبدیل شده، این‌گونه حمله نمی‌کردند، قانون را به سه گروه اسلامی، اساسی و مجلسی تقسیم و مجلس را که «در راس همه امور» است به توپ نمی‌بستند و از همه مهم‌تر به شورای عالی امنیت ملی! این‌طور نمی‌تاختند. تمام!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    9 9
    بهترین کار فعلا همین بررسی لایحه بودجه هست که بالاخره مردم در جریان قرار میگیرند و مواصع را رصد میکنند و نهایت متوجه خواهند شد صواب گدامست ِ. انشاءالله خیر در پیش است
    • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      2 20
      نمیدونم تندروها چه نفعی از عدم مذاکره میگیرن
    • ح س IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      4 8
      نمیدونم تندروها چه نفعی از عدم مذاکره میگیرن مردم زیر بار فشار اقتصادی له شدن مثل شماها به جایی وصل نیستن که
    • IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      1 1
      اصلاح طلب یعنی کسی که تند تند از بی ارزش شدن پول مردم و تورم مسکن و خودرو پول تو جیبش میره... چرا مخالف فروختن بقیه چیزا باشه. رو که نیست سنگ پای قزوینه!!!
  • کلانتری IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    21 13
    نه چپ نه راست فقط رهبری
  • IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    24 9
    این گروه اکثر فراماسون هستن وصحنه را ترک نمی کنند همینطور که ۴۰ ساله با حکومت و اقتصاد و....فرهنگ و تمدن اسلامی مبارزه کردند...
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      1 10
      رائفی پور خودتی؟
  • د IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    12 16
    دوران طلایی احمدی نژاد را هم دیدیم که مردم و رهبری از آن ناراضی بودن فکر می کنید مردم فراموش کارند که از الان شروع به تبلیغ برای حزب خود کرده اید
    • IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      11 3
      هر چه بود از الان به مراتب بهتر بود.
    • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      12 2
      واقعا نسبت به این آقا که طلایی بود. زنده باد احمدی نزاد
    • منصف IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      8 3
      صد رحمت به احمدی نزاد و هزار....
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      4 9
      هر چه بود استارت تمام بدبختیا رو زد.دوران طلایی دکتر خاتمی کبیر رو تحویل گرفت یه جوری استارت ویرانی رو زد که هیچکس نمیتونه جمعش کنه
    • FR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      5 6
      خداوکیلی ادبیاتشون شده عین 96 و 92! یعنی یا احمقید یامردم رو احمق فرض کردید.
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    8 17
    تابا دنیا تعامل نکنیم وضعیت همینه چ اشکال داره مثل بقیه کشورها رفتار کنیم،از چی میترسیم
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      6 0
      دنیا رئیس داره اونم یهود صهیونیست یعنی باید ظالم را به رسمیت بشناسیم تا شاید بهمان لقمه ای بدهند
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      4 0
      تا منظورت از تعامل چی باشه، البته مطمئن هستم خودت میدونی شیطون! راستی هوای تبرانا چطوره؟
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      0 0
      آخه اگه مذاکره کنیم دیگه چیزی واسه دزدها و اختلاسگراها فساد مالیها نمیمونه مذاکره آسایش مردم سختی کار دولت مردان نبود مذاکره آسایش دولت مردان سختی مردم...
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      0 2
      نه دیگه . قدرت یه سریا در گرو دشمنی با تمام دنیاست
    • FR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      7 0
      هر جای لغت نامه دهخدا رو گشتم مذاکره و تعامل به معنی "دادن امتیاز و نگرفتن حتی یه پاپاسی" نبود! و اما معنای دنیا میشه هر جای این کره خاکی که چین و روسیه و کشورا های هم سایه ی ماهم جزو همین دنیا هستن. تو لغت نامه اصلاحات دنیا یعنی اروپا و آمریکای شمالی! احتمالا جغرافی رو تک ماده پاس کردن.
    • FR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      3 0
      بقیه کشور ها در همسایگی اسراییل و نقشه توهمی اورشلیم موعود جهودها قرار ندارن استاد. ما یا باید مقاومت کنیم یا تن به تجزیه کشور و خاورمیانه ی جدید بدیم!
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      2 0
      هفت تا کشور آفریقایی اونقدر با فرانسه تعامل دارند که پول خزانه ی کشورشون در بانک های فرانسوی فقط نگهداری میشه یه موقع فکر بد نکنید. این اروپایی های خوش قلب میخواند به پیشرفت ما کمک کنند مثل این هفت سال چرا نمی ذارید!!!
  • IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    8 0
    بگذریم و بگذاریم آیا در این مملکت دستی هست که جلوی یاغیگری اینها را بگیرد وبه میز محاکمه عادلانه بکشاند تا عبرتی برای آیندگان باشند
  • IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    9 1
    اصلاح طلبها هرچه وعده دهند ملت دیگرباودندارندهمه آنها را چوپان دروغگو میدانند اگر درآخرین لحظه دولت برا ملت کاری هم بکند دلار رابه هزارتومن برساند ملت زجر این هفت سال رابخاطر دارد دولت بی تدبیر رافراموش نخواهن کرد واصلاح طلب را به زباله دان تاریخ خواهند انداخت
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    8 1
    ملت خیانت اصلاح طلبها رافراموش نخواهند کرد اگردولت دراین ماههای پایانی ملت را سرتا پا طلا بگیرد مردم خیانت هفت سال انها را به یاد دارند وانها را به زباله دان تاریخ می اندازندمثل بنی صدر
  • معلم IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    5 0
    آن دست های کثیف که نمی گذارند ریس جمهوری که بعد 4سال بی عرضگی صحنه را ترک واصرار بر ماندن او برای 8سال دارند باید پاسخ گو باشند اگر این رویه تغییر کند و این حاشیه امن برداشته شود شاید تغیری ایجاد شود
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    4 0
    اصلاح طلبان در دوران خود هرگز به معیشت مردم توجه نداشتند این برای عدم صلاحیت وقابلیت اعتماد شان کافیست دیگر وقت این است که مرخص شوند
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    0 0
    شاید اشکال اصلی این باشه کلید ها روحانی رو احمدی نژاد یواشکی برا خودش برداشته
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    0 0
    بایدن نمی تونه رییس جمهور آمریکا بشه،شکایت از ۴ ایالت که باعث پیروزی بایدن بودن به دیوان عالی رفت و ۶ قاضی جمهوری خواه به نفع ترامپ رای خواهند داد.
  • سارا IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    0 0
    مشرق نمی‌دونم کجا بگم که ببینی دیگه یه سرچ و تحقیقی از نویسنده سریال خانه امن بکنید من شنیدم زمان دانشجوییش تو دانشگاه صنعتی شریف یا امیرکبیر تو نشریه به امام زمان عجل الله توهین می‌کنه و حتی بعضی مراجع حکم ارتدادش رو دادن!!الان هم که تمام کارهایی که واسه جاسوسی لازمه داره در قالب سریال آموزش میده من فقط شنیدم مطمئن نیستم یه مقاله ازش بزنید خب
    • ناشناس IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      0 0
      ممنون از شما سارا خانم اما لطفا اگر اطلاعات بیشتری دارید باز هم در اینجا قرار دهید.
  • احمد IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    0 2
    اگرمیدانیدمذاکره مردم راضی میکند پس لطفا مانع نشوید
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    0 0
    ما فکر می‌کنیم که آمریکا به به بایدن یا ترامپ ختم می‌شود و اروپا همراه آمریکاست. جرا چین و روسیه در تحریمها علیه ایران با آمریکایی ها همراه شدند؟ پشت پرده یک تفکر سرمایه داری است که ازقبل برای اهداف خود از طریق غیر مستقیم مهره چینی میکند که متاسفانه نشانه هایی از آن در ایران هم پیدا می‌شود همین کسانی که اقتصادمان را به مذاکره پیوند می‌زنند مهره چینی آنها از طریق القا به مردم است تا مردم خود آنها را انتخاب کنند تا به اهدافشان برسند
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    0 0
    زمان احمدی نژاد هم تحریم بودیم ولی هر چه بود هیچ وقت ایشون مشکلات کشور را به پای تحریم نمی نوشت . این طور نبود که پولم بدی جنس پیدا نکنی الان ما یک ماهی است که داریم روغن خوراکی از این ورو اون ور قرض می کنیم . خدایا به کجا میرویم
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    0 1
    درود به تعامل ودوستی
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    0 0
    این صحبتهای مسخره مال دوران ما قبل از تاریخ لطفا نزنید شما نویسنده عزیز
  • DE ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    6 0
    اقتصاد ایران به گروگان گرفته شده تمام
  • حافظ IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    6 0
    تامام
  • محمد مهدی قطب زاده IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    4 0
    با مذاکره با آمریکا مخالفم ما باید روی پای خودمان بایستیم
  • مجید IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    4 0
    خدا کند فقط سیاست باشه بخواهند به قدرت برسن یعنی اگر کسی تو ایران یک درصد بخواهد رو برنامه موشکی یا منطقه ای ایران مزاکر کند باید حذف بشهاز صحنه سیاست دقیق مشخصه این آدم جاسوس اسرائیل هست اگر ما همین قدرت دفاعی را نداشتیم الان همین اسرائیل الان مثله سوریه گاه بی گاه موشک میزد تو ایران موشکی نداشتیم جواب بدیم الان می‌بینید آنقدر اسرائیل کاری به ماندارد از روی وحشت هست
  • امین IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    1 0
    احسنت به این تحلیل دقیق! تا می تونیم باید مردم رو آگاه کنیم تا خطر این جریان برای ایران عزیز رو خوب متوجه بشن و ضررهای عظیمی که اینها به کشور وارد کردن رو فراموش نکنن؛ از برجامی که خسارت محض بود تا گران کردن بنزین با آن شیوه که بی تدبیری محض بود تا ممانعت از پاسخ مناسب به ترور سردار سلیمانی و دکتر فخری زاده که ترسی محض بود تا رساندن دلار به 30 هزار تومان که افتضاح محض بود تا رساندن پراید به 100 و چند میلیون که فاجعه ی محض بود تا بتن ریختن در تاسیسات هسته ای که خیانت محض بود تا پشت کردن به سرمایه گذاری چین در ایران که نامردی محض بود تا بی اعتبار کردن فرامین و رهنمودهای رهبری که بی دینی محض بود تا دهها مورد دیگه که روزها و روزها باید گفت و افسوس خورد. ملت رو بیدار کنید و بیدار نگه دارید تا این جماعت را به زباله دان تاریخ بفرستند! والسلام!
  • ایرانی IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    1 0
    ای مقامات بلند پایه کشور ما ملت مانند یعقوب لیث صفاری حاضریم به نان و پیاز بسازیم و زیر بار گدایی مذاکره با این ارازل هم غربی و کمی هم شرقی نرویم ما نه استفاده از وتوی چین و روسیه انتظاری داریم و نه از واردات بنجل چینی و....شما مقامات که از نظر امکانات بد نمی گذرد پس ما حاضریم بشما خوش بگذرد و ما با همان نان و پیاز بسازیم ام زیر بار این مزخرفات مذاکره و....نرویم و فقط با توکل بخدا به خودمان و داشته هایمان دل ببندیم تا با قدرت حرف اول و اخر را بزنیم پس بخاطر خدا و شهدا محکم باشید و وا ندهید که مدیون ملت نشوید و این چند روز دنیا را برای اخرت درست عمل کنید که به وادی واحسرتا در عالم دیگر گیر نیفتید پس بخودتان بیایید .
  • ایرانی IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    1 2
    اینکه می گوید مثل سایر کشورها تعامل کنید مثل اینکه در باغ نیست اخر پسر خوب اساس کار در دنیا بر سه قسم است گروهی در سمت راست در لشگر حق قرا دارند و گروهی دیگر در سمت چپ در لشگر باطل و گروه سوم در وسط که خیلی ببخشید گوسفند هستند و فقط به اب و علف و لذت بردن فکر می کنند و لذا همه این برنامه ها در اصل طبق مفاهیم کتب مقدس بویژه قران کریم امتحان الهی است حال اگر در گروه حق باشی مشگلات زیاد است و مرد میخواهد که بتواند در این گروه باشد .
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    2 0
    مردم تحت فشار هستن قیمت ارز را نکنن ابزار گرو کشی واقعا ظلم است
  • حسن IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    1 0
    آفرین به عدالت خبر نوشته شده .وواقعا همین است که نوشته شده.هسته ای بینهایت ارزشمند. بیچارمون کردند .این دولت تدبیر وامید بی فکر.من سیاسی نیستم ولی این راباور دارم که سپاه نبود .الان گشوربا ناموس غارت شده بود.دیگر اصلاح طلبان حناشون رن.ی نداره .آقای قالیباف .راه 8ساله اینها راتموم کرد .دیگر جرعت ندارند .با دارو ندار مملکت معامله کنند
  • حسن IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    3 0
    بهتره طرفداران اصلاح طلب . خفه شن.وطن فروشی حدی داره
  • CA ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    1 1
    بایدن نخواهد امد و اصلاح طلبان هم در زباله دان تاریخ قرار دارند و همه کشور به صورت دربست در اختیار نیروهای اصولگرا و انقلابی خواهد افتاد حالا اختیار با انهاست اگر مذاکره بخواهند یا هر چیز دیگر اما حقیقت و واقعیت همین است که گفته شد یعنی در سال ۱۴۰۰ و روزهای پیش رو به یک رویارویی بزرگ از نوع ( همه اسلام شیعی در برابر همه نظام غرب ) خواهید رسید و بعد سرنوشت ها معلوم خواهد شد
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    1 2
    کاش اصلا رییس جمهور نداشتیم .رهبر،مجلس وقوه قضاییه کافیه دیگه
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    1 0
    خاک بر سر برجام
  • زارعی IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    0 3
    زنده باداصلاح طلب
    • سهراب IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      0 0
      فررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررت.
  • کمیل IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    0 0
    حرف حساب رو الان شما گفتید خبر نگار عزیز بنده به عنوان جامعه پزشکی که با مردم و اساتید درتماس بودم از بررسی که بنده کردم بالای ۷۰ درصدمردم و دانشجویان واساتید مخالف برجام بودند اما دولت روحانی برنامه ای جز برجام نداشت و اصلا به حرف مردم گوش نداد عوام فریبی که اگه برجام بیاد وضعیت خوب میشه غرب گراها و عقده ای ها یک شعار دادند بدون تعامل با کشورهای دیگه نمیشه پیشرفت کرد مگر تمام تعامل خلاصه به اروپا وآمریکا میشد چرا دولت قبلی اصلا با اینا کار نکرد اما پولساز تر بود چون اعتقاد به کشورهای حسود اروپایی نداشت سیاست اروپا وامریکا اینکه له کن تا بقا پیدا کنی آفرین به مردمی که سیاست رو خوب تحلیل میکنند اینه جامعه تحصیل کرده و با شعور
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    0 0
    ما این همه شهید ندادیم که بریم زیر پای دولت غربی له بشیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس