سیّد محمّد بطحایی

وزیر سابق آموزش و پرورش با انتقاد از کاهش کیفیت نیروی آموزشی گفت: با جرات می‌گویم کیفیت نیروی آموزشی در دهه ۶۰ به مراتب از کیفیت نیروی آموزشی در دهه ۹۰ که در اواخر آن قرار داریم، بیشتر بود.

به گزارش مشرق، سلسله نشست‌های گفتار روز، عصر امروز (سه‌شنبه ۲۵ شهریور) با موضوع عدالت آموزشی و با حضور سیّد محمّد بطحایی، وزیر سابق آموزش و پرورش و حجت الاسلام حمید پارسانیا، عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در موسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

وقتی کتاب درسی در صدر محافل می‌نشیند!

سیّد محمّد بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش در این جلسه با بیان اینکه موضوع تربیت، قبل از انقلاب، تک بعدی بوده، گفت: بعد از انقلاب هم باید گفت که نظام آموزشی ما در استقرار متوازن ساحت‌های تربیت، کُمیتش لنگ است.

وی ادامه داد: ما در نظام آموزشی کشور تا حدودی به ساحت‌های علمی و حتی اخلاقی هم پرداخته‌ایم، اما سایر ساحت‌ها همدوش هم حرکت نمی‌کنند.

معاون آموزش‌های عمومی مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تمام شاهکار نظام آموزش و پرورش ما باید این باشد که همه ساحت‌های تربیت به صورت متوازن حرکت کنند، و این عصاره سند تحول آموزش و پرورش است، یعنی دستیابی متربیان به مراتبی از حیات‌ طیبه به صورت متوازن.

بیشتر بخوانید:

کلاف سرگردانی به گردن سند تحول آموزش و پرورش

بطحایی، تلقی از عدالت آموزشی به‌معنای توزیعِ برابر منابع را مورد انتقاد قرار داد و گفت: اینکه ما یک بودجه‌ای را به عنوان سرانه بین همه دانش‌آموزان توزیع کنیم، عدالت نیست.

وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: متأسفانه در نهادهایی چون سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی، با تصور غلطی از عدالت آموزشی مواجه می‌شدیم و فشار می‌آوردند که سرانه آموزشی را به‌طور مساوی تقسیم کنیم.

بطحایی در تأکید اهمیت دانشگاه فرهنگیان به جلسه ۳ نفره خود و منصور غلامی، وزیر علوم با رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب در آن جلسه خصوصی به آقای غلامی رو کردند و جملاتی گفتند و  فحوای آن بیانات این بود که دانشگاه فرهنگیان یک بخش استراتژیک برای جمهوری اسلامی است.

وی افزود: معنای این سخن رهبر انقلاب این است که اگر سازمان برنامه و بودجه با کمبود بودجه مواجه است، نباید به همان مقداری که به دانشگاه‌های دیگر سرانه می‌دهد به دانشگاه فرهنگیان بدهد، بلکه باید توجه ویژه به این دانشگاه وجود داشته باشد.

بطحایی، عدالت آموزشی را به دو نوع کمّی و کیفی تقسیم‌بندی کرد و درباره عدالت آموزشی کمّی گفت: بنده از سال ۶۱ در آموزش و پرورش هستم و قسمت‌های مختلف را تجربه کردم. باید بگویم جمهوری اسلامی از حیث عدالت کمی انصافاً موفق عمل کرده است، اما شاخص‌های کیفی متأسفانه وضعیت خوبی ندارند. 

وی افزود: درست است که در همه نقاط کشور، کلاس و تخته و امکانات وجود دارد، اما کیفیت مدرسه‌ای که در پیرانشهر یا زاهدان قرار دارد با مدرسه منطقه ۳ تهران تفاوت دارد.

وزیر سابق آموزش و پرورش با بیان اینکه کیفیت آموزش را نمی‌توان تغییر داد مگر کیفیت نیروی انسانی را تغییر دهیم، گفت: البته ساختارها هم مهم است اما کیفیت نیروی انسانی نقش تعیین کننده‌ای دارد.

بطحایی با انتقاد از کاهش کیفیت نیروی آموزشی در آموزش و پرورش گفت: با جرات می‌گویم کیفیت نیروی آموزشی در دهه ۶۰ به مراتب از کیفیت نیروی آموزشی در دهه ۹۰ که در اواخر آن قرار داریم، بیشتر بود.

وی افزود: اگر چه از لحاظ مدرک، نیروی انسانی دهه ۹۰ با نیروی دهه ۶۰ بسیار متفاوت است و مدارک تحصیلی بالا رفته، اما به دلایلی کیفیت نیروی انسانی کاهش پیدا کرده و مهم ترین عامل در کاهش کیفیت آموزش و پرورش، نیروی انسانی است.

بطحایی توازن در پیشرفت را مهم ارزیابی کرد و با اشاره به طرح تحول سلامت گفت: وقتی دوستان ما در دولت، بکوب طرح تحول را پیش می‌برند بارها به آن‌ها هشدار داده شد که نمی‌شود یک قسمت جامعه را بزرگ کنیم اما قسمت‌های دیگر رشد نکنند. درواقع نمی‌شود پزشکان در نقطه‌ای خاص به پول‌ خیلی زیادی برسند اما وضعیت سایر اقشار تغییر نکند.

وزیر سابق آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس غیردولتی در تعارض جدی با عدالت آموزشی هستند، در پاسخ به انتقاد یکی از حضار، گفت: گسترش مدارس هیئات امنایی در زمان وزارت بنده نبود بلکه قبل از آن گسترش یافت.

بطحایی اظهار داشت: اقدامی که من در دوره وزارت انجام دادم این بود که شروع به جمع کردن مدارس غیردولتی از مناطق مرفه کردم.هرچه تنوع مدارس بالا رود، روند عدالت آموزشی بیشتر بهم می‌خورد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    2 0
    سطح کتاب های درسی به شدن پایین اومده....شما برو نگاه کن دهه 70 به عنوان مثال درس فیزیکشون،یه کتاب مخصوص مکانیک بود،الان دوتا فصل کوچک و رقیق از مطالب اون کتاب رو تو فیزیک دوازدهم گذاشتن و بچه ها دادشون دراومده و اظهار ناتوانی و سختی می کنند....با این وضعیت سطح سواد و توانایی دانش آموزانمون نسبت به کشورای دیگه کمتر میشه
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    3 0
    چه کشفی کردید! از وقتی افتادید دنبال دموکراسی و راضی نکهداشتن بچه ها نتیجه شد همین.
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    2 0
    یه دیگه علاوه بر کیفیت پایین کتب. از لین رفتن نظام نمره دهی که اصلا قابل انکار نیست اینکه که گاهی فرد با معدل پایین جذب آموزش و پرورش میشه (که دیدیم) و نتیجه زحمت مدرسین باهوش پایین میاد.
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    1 0
    یه نکته دیگه علاوه بر کیفیت پایین کتب و از بین رفتن نظام نمره دهی که اصلا قابل انکار نیست اینکه که گاهی فرد با معدل پایین جذب آموزش و پرورش میشه (که دیدیم) و نتیجه زحمت مدرسین باهوش پایین میاد.
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    1 0
    به نظر حقیر،نظام آموزشی توصیفی ، حذف امتحانات نهایی در پایان مقاطع ابتدایی و راهنمایی و بالنتیجه ورود دانش آموزان بسیار ضعیف به کلاس های بالاتر و پایین آمدن سطح ارزشیابی دانش آموزان و مهم شدن درصد قبولی(نمره دادن بدون حساب و کتاب) برای مدیران و دخیل کردن درصد قبولی در بحث امتیازات سازماندهی و... به راحتی موجبات پایین آمدن سطح آموزش و فرهنگ دانش آموزان و متوقع شدن ایشان را فراهم ساخته است.
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    0 0
    بچه ابتدایی به فکر کنکوره حالا شما دنبال کیفیت اموزشی؟
  • رامین IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    0 0
    وقتی نظام اموزشی تو دهه 60 بهتر بوده باید تو دهه پنجاه و قبلش ببینیم تو دانشگاه چیکا میکردن وگرنه دهه 60 کلا تو جنگ بودیم بعدشم که هر وزیری میومد یه گندی میزد... فکرشو بکن وزیر اموزش پرورش ایران تو دهه 70 تو دهه 90 مرکتب قتل بشه... ببین قاتل میتونه سیستم اموزشیو مدیریت کنه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس