کد خبر 67285
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۰:۱۶

دیفنس نیوز اعلام کرد که رهبران ایران به فکر جنگ سایبری با آمریکا و متحدانش هستند.

به گزارش خبرنگار جنگ نرم مشرق، سایت خبری دیفنس نیوز در گزارشی به بررسی قدرت سایبری ایران و احتمال انجام اقدامات تلافی‌جویانه توسط ایران پرداخت.

این سایت ابتدا این سوال را مطرح می‌کند: «آیا جمهوری اسلامی ایران یک تهدید سایبری برای ایالات متحده محسوب می‌شود؟»، و سپس در پاسخ مدعی می‌شود: «به ظاهر این عقیده دور از ذهن به نظر می‌رسد. تحت فشار تحریم‌هایی که بر اثر جاه‌طلبی‌های هسته‌ای به ایران تحمیل شده و وجود آسیب‌های اجتماعی، بعید به نظر می‌رسد ایران تهدید قریب‌الوقوعی برای ایالات متحده باشد، حتی اگر ایران برای منافع ایالات متحده در خاورمیانه بزرگ چالش ایجاد کند.»

دیفنس نیوز به رغم چنین ادعاهایی تصریح می‌کند که «نشانه‌های زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه رهبران ایران به فکر جنگ سایبری با آمریکا و متحدانش هستند. در ماه آگوست، وزیر اطلاعات و فن‌آوری ارتباطات ایران اعلام کرد که این وزارتخانه یک فرماندهی رسمی سایبری راه‌اندازی می‌کند. طبق گفته رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات، مأموریت اين نهاد جدید دولتی، جلوگیری از «مخرب‌های سایبری ... و بسیاری از اَشکال دیگر تروریسم دولتی» است.»

این سایت به مسئله ویروس استاکس‌نت اشاره کرده و آن را یکی از دلایل تمایل ایران برای ورود به جنگ سایبری می‌داند: «این اقدام، به طور واضح به ویروس استاکس‌نت برمي‌گردد، نرم افزاري مخرب كه زیرساخت‌های هسته‌ای ایران را بین تابستان 2009 تا پاییز 2010 هدف قرار داده بود. طبق شواهد، این ویروس خسارت قابل توجهی به تأسیسات هسته‌ای ایران وارد کرده است. طبق برآورد انستیتو علم و امنیت بین‌المللی مستقر در واشنگتن، اين ويروس عامل از کار انداختن فعالیت حدود 1000 الی 9000 سانتریفیوژ در تأسیسات هسته‌ای ایران بود.»

دیفنس نیوز مدعی شد: «در نتیجه این حمله سایبری، غنی سازی اورانیوم ــ هرچند به طور موقت ــ با تأخیرهای قابل ملاحظه‌ای مواجه شد و اين روند را دچار آسیب و وقفه كرد. منبع استاکس‌نت هنوز هم به طور كامل مشخص نشده است. اسرائیل قاطعانه نقشش در انتشار و توليد این ویروس مخرب را رد می‌کند. ایالات متحده نیز در این باره سکوت اختیار کرده، گرچه تردیدهایی درباره نقش سیا در بخشی از عملیات تکمیل و آماده‌سازی این کرم سایبری وجود دارد. به هر حال در ایران، آرايش جنگي در برابر غرب است، حداقل در خط مقدم جنگ سایبری این‌گونه است و ایران در حال بسیج و تجهیز برای مقابله با آن می‌باشد.»

این سایت در ادامه با اشاره به صحبت‌های تقی‌پور هدف از تاسیس این فرماندهی سایبری را این گونه بیان می‌دارد: «همان‌طور كه تقی پور مشخص كرد بخشی از مأموریت فرماندهی سایبری انجام اقدامات تلافی‌جویانه علیه کشورهایی است که از نظر دولت ایران دشمن و متخاصم می‌باشند. هدف مستقيم اين اقدامات نيز اسرائیل است که تهران این کشور را به تروریسم سایبری بی‌همتا در جهان متهم کرده است. همچنین اسرائیل اخیراً يك بخش سایبری نظامی راه‌اندازي کرده است که بخشی از تلاش‌های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائيل برای تبدیل این کشور به ابرقدرت سایبری جهانی می‌باشد.»

دیفنس نیوز در ادامه با استناد به مقاله‌ای از روزنامه کیهان، آمریکا را جزو اهداف بالقوه ایران برمی‌شمارد: «با این حال به نظر می‌رسد ایران، آمریکا را نیز به عنوان هدف بالقوه در نظر دارد. در اواخر جولاي، کیهان ، در یادداشتی به آمریکا هشدار داد زمانی که این کشور جنگ سایبری را به عنوان توانمندی اختصاصی خود در نظر گرفت، مقاومت جمهوری اسلامی را شدیداً دست کم گرفته بود. این مقاله اشاره مي‌كند که در حال حاضر ایالات متحده باید نگران یک بازيگر ناشناخته باشد که در هر گوشه جهان بخشی از زیرساخت‌های حیاتی این کشور را مورد حمله قرار خواهد داد.»

با این حال این سایت اذعان می‌کند که کارشناسان سایبری آمریکا این هشدارها را جدی قلمداد کرده‌اند: «متخصصانِ حفاظت زیرساخت‌ها نيز اين هشدارها را جدي گرفته‌اند. یک متخصص بخش صنایع اصلی انرژی مطرح می‌کند که تهدیدات ایران در حال افزایش است و این صنایع اهداف بسیار واضح و عموماً پراکنده‌ای می‌باشند. بخش صنایع در حال حاضر به طور فزاینده چشم به واشنگتن دوخته است تا دولت راهنمایی‌های لازم را در مورد این تهدیدات و نحوه آمادگی بهتر در مقابل آن ارائه دهد.»

دیفنس نیوز یکی از مشکلات آمریکا در زمینه سایبری را عدم اجماع نظر پیرامون چگونگی مقابله با تهدیدات سایبری بیان داشته و می‌نویسد: «تاکنون پاسخ به این سوال چندان امیدبخش نبوده است. در طول دو سال گذشته، دولت اوباما زمان زیادی را صرف تفکر و برنامه‌ریزی درباره امنیت سایبری کرده است. اما استراتژی بین‌المللی دولت در زمینه فضای سایبری که در ماه می منتشر شد، تاکید کمی بر بازدارندگی و مقابله در پاسخ به حملات سایبری عليه ایالات متحده و منافع این کشور دارد. دکترین سیاسی پنتاگون نیز در این زمینه مبهم می‌باشد و اينكه باید این نوع اقدامات را اقدام جنگی در نظر گرفت یا باید آنها را به عنوان تجاوزاتی در نظر گرفت که نياز به واکنش دفاعی دارند.»

این سایت ویروس استاکس‌نت را نیز همچون تیغی دو لبه معرفی می‌کند که می‌تواند علیه خود آمریکا نیز استفاده شود: «زمانی که اخبار استاکس‌نت در پاییز سال گذشته در حوزه عمومی منتشر شد، بعضي از ناظران از آنچه که اتفاق افتاد به عنوان راه حل سریع مقابله با جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران استقبال كردند. اما متخصصان امنیت داخلی خيلي خوش‌بین و امیدوار بودند. به عنوان مثال ملیسا هت‌وی، هماهنگ‌کننده سابق امنیت سایبری ملی ایالات متحده، در همان زمان اظهار داشت که استاکس‌نت از لحاظ کیفی نشان‌دهنده نوع جدیدی از جنگ می‌باشد و هیچ کشوری برای مقابله با آن آماده نيست.»

این سایت در پایان به عدم آمادگی آمریکا برای مقابله با چنین تهدیدات سایبری اشاره کرده و می‌نویسد: «نزدیک به یک سال بعد، ما نيز به آمادگی نرسیده‌ایم. در حالیکه ایران لزوماً در حال طرح‌ریزی حمله دیجیتالی بی‌جهت به ایالات متحده نیست، رهبران این کشور به طور واضح در فکر جنگ سایبری در رابطه با بن‌بست عمیق کشورشان با غرب هستند و احتیاط حكم می‌کند که ما هم به فكر آن باشيم.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۰
    0 0
    پدرتونو در میاریم
  • حمید ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    0 0
    ما هیچ موقع جنگ رو آغاز نکردیم و نمی کنیم این آمریکایی ها بودند که جنگ سایبری رو شروع کردند و ما وظیفه دفاع داریم حالا پاتک بر دشمن هم نوعی دفاع هست هنوز زود هست باید منتظر شروع عملیات باشند...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس