بعضی شوخی‌های ناروا و ادعای نگرانی برای فقرا در شبکه‌های اجتماعی، پیکان هدف‌شان بیشتر متوجه زیارت بیت‌الله الحرام است تا اعلام بیزاری از آل‌سعود، و این رویه خطرناک باعث می‌شود که به ذهنیت مردم نسبت به این فریضه الهی خدشه وارد شود.

گروه اجتماعی مشرق- پس از فاجعه فرودگاه جده و تعرض به دو نوجوان ایرانی توسط دو مأمور سعودی، موجی از خشم و اعتراض از سوی مردم ایران به راه افتاد که موجب شد بسیاری در شکل‌های مختلف مانند تجمع‌های اعتراض‌آمیز در مقابل سفارت عربستان و همچنین اظهار نفرت و اعتراض در چارچوب صحیح آن در رسانه‌های رسمی و غیررسمی نسبت به این عمل شنیع، واکنش مناسب نشان دهند؛ اما شوخی‌های زشتی که در شبکه‌هایی اینترنتی و موبایلی چون فیسبوک، وایبر، لاین و حتی به صورت پیامکی در این رابطه منتشر شد، نشان داد که هنوز عده‌ای هستند تا بی‌توجه به نگاه انتقادی و اعتراضی و با نیت‌هایی مانند تفریح و خوش‌گذرانی تا رسیدن به مقاصد سیاسی، این موضوع بسیار جدی را با شوخی‌های ناروا به «هزل و هجو» تبدیل ‌کنند. امروز نیز همین اتفاق برای فاجعه سقوط جرثقیل در بیت‌الحرام و فاجعه کشته شدن صدها حاجی در منا روی داد.

بی‌حرمتی به قربانیان

اثر ابتدایی این هجویات، اشاعه منکر این اقدام قبیح است که متاسفانه انتشاردهنگان این جوک‌های ناروا به آن توجه نکردند و مهم‌تر از آن بازی با دل مملو از درد و رنج خانواده‌هایی است که تا چند روز پیش با شادمانی منتظر بودند تا حاجیانشان به سلامتی از سفر برگردند اما به ناگاه خبر شهادت مظلومانه و غمبار صدها حاجی از جمله عزیزان آن‌ها کمرشان را خم کرد. شدت مصیبت وارده بر جامعه ایرانی در این فاجعه تا حدی بود که رهبر معظم انقلاب سه روز عزای عمومی در کشور اعلام کردند.

تخریب زیارت بیت‌الله الحرام

در چند ماهه اخیر اتهامات زیادی از طرف مسئولان کشورهای حاشیه خلیج فارس به خصوص عربستان متوجه ایران شده و ناراحتی مردم ایران بابت این اتهامات با اتفاق فرودگاه جده سر باز کرد و اکنون با فجایعی که آل سعود در مناسک حج امسال به بار آورد این عصبانیت به اوج خود رسیده است. اما بعضی از این جوک‌ها نوک پیکان هدف‌شان بیشتر متوجه زیارت بیت‌الله الحرام است تا اعلام بیزاری از آل‌سعود، و این رویه خطرناک باعث می‌شود که ذهنیت مردم نسبت به این فریضه الهی (فارغ از تسلط آل‌سعود بر حرمین شریفین) خدشه وارد شود و فرهنگ حج رفتن به مرور از فرهنگ عمومی مردم مسلمان ایران ما رخت بندد.

فضای مجازی
زیارت خانه کعبه به عنوان قبله همه مسلمانان، جایگاهی فوق استراتژیک در آیین اسلام دارد

آل‌سعود عرب هستند اما همه اعراب، آل‌سعود نیستند

فاجعه جده و سقوط جرثقیل و منا، موجب شد که در کنار موج شوخی‌های ناروا در رابطه با زیارت بیت‌الله الحرام، موجی از توهین‌ها نیز به اعراب روانه شود که جز شرم‌ساری نتیجه دیگری برای مردم ایران ندارد؛ چرا که اگر همه جرم‌هایی که علیه مردم ایران و دیگر مسلمانان منطقه روی می‌دهد را متوجه آل‌سعود بدانیم، به روشنی مشخص است که آل‌سعود نماینده تمام مردم جهان عرب نیست و نباید به دیگر مردم محترم عرب اهانتی کنیم. در خطه جنوب ایران به ویژه در استان خوزستان مردم شریف عرب زندگی می‌کنند که یکی از شجاع‌ترین هم‌وطنان ما محسوب می‌شوند و رشادت‌های آنان در زمان دفاع مقدس فراموش شدنی نیست. همچنین بسیاری از مردم عرب در بحرین، عراق، لبنان، یمن از اقدامات آل‌سعود اعلام بیزاری می‌کنند که نشان می‌دهد همه اعراب، آل‌سعود نیستند. خشم مردم ایران از اقدام فاجعه‌بار در فرودگاه جده و کشته شدن حدود 1500 حاجی در منا تا دیگر جنایت‌های حکومت آل سعود باید در چارچوب و هدف‌گذاری درست آشکار گردد تا به تعصب قومی و نژادی متهم نشویم.

فضای مجازی

مردم شریف عرب ایران یکی از قومیت‌های استراتژیک ما (از نظر جغرافیای اجتماعی) محسوب می‌شوند و رشادت‌های آنان در زمان دفاع مقدس فراموش شدنی نیست

در شبکه‌های اجتماعی چه خبر است؟

در ادامه به سراغ بحث‌هایی می‌رویم که این روزها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی داغ شده است و البته برعکس بسیاری از شایعات و تهمت‌هایی که معمولا بی‌پاسخ می‌ماند، عده زیادی از مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی اقدام به مخالفت و ارائه پاسخ به آن‌ها کرده‌اند.

فضای مجازی

متن زیر در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود:

«حاجی ﻗﺒﻮﻝ ﺑﺎﺷﺪ! ﺣﺠﮑﻢ ﻣﻘﺒﻮﻝ. ﺷﻨﯿﺪﻡ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻌﻪ‌ﺍﯼ ﺗﻠﺦ ﺣﺎﺟﯿﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺩﯾﺎﺭ ﺑﺎﻗﯽ ﺷﺘﺎﻓﺘﻨﺪ. ﺣﺎﺟﯽ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺧﺪﺍﯾﺖ ﺩﺭ ﻋﺮﺑﺴﺘﺎﻥ ﮔﺸﺘﯽ، ﭘﯿﺪﺍﯾﺶ ﮐﺮﺩﯼ؟ ﻣﺘﺎﺳﻔﻢ ﺑﺮﺍﯾﺖ ﺣﺎﺟﯽ ﮐﻪ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻗﻠﺐ ﮐﻮﺩﮎ ﺳﺮﻃﺎﻧﯽ ﻧﺪﯾﺪﯼ که ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺑﯽ‌ﭘﻮﻟﯽ ﺭﺧﺖ ﺍﺯ ﺩﻧﯿﺎ ﺑﺴﺖ. ﻣﺘﺎﺳﻔﻢ که ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭼﺸﻤﺎﻥ ﻋﺎﺷﻖ ﻣﺎﺩﺭ ﻓﻘﯿﺮﯼ که ﺭﻭﺯﻫﺎﯼ ﺁﺧﺮﺵ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻨﻮﺯ ﭘﺴﺮﺵ ﺭﺍ ﺧﺎﻧﻪ ﺑﺨﺖ ﻧﻔﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﻧﺪﯾﺪﯼ. ﻣﺘﺎﺳﻔﻢ ﮐﻪ ﺩﺳﺘﺎﻥ ﭘﯿﻨﻪ ﺑﺴﺘﻪ ﭘﺪﺭﯼ ﺭﺍ ﻧﺪﯾﺪﯼ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺩﺭﯼ ﺯﺩ ﻭﻟﯽ ﺁﺧﺮ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﺷﺪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺑﯽ‌ﭘﻮﻟﯽ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺩﻟﺒﻨﺪﺵ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺭﺱ ﻭ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻣﻨﻊ ﮐﻨﺪ ﻭ ﻧﺪﯾﺪﯼ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻭﺻﺎﻝ ﺩﻭ ﺟﻮﺍﻥ ﮐﻪ ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻝ ﺍﺳﺖ نمی‌توانند ﺑﻪ ﻫﻢ ﺑﺮﺳﻨﺪ. ﺁﻥ ﺩﻓﻌﻪ که ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﺷﺪﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻏﺎﺕ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﯾﺎﺩﺕ ﻫﺴﺖ ﺣﺎﺟﯽ؟ این بار ﭼﻪ ﺳﻮﻏﺎﺗﯽ ﺩﺍﺭﯼ؟ ﻧﮕﻮ ﺟﻨﺎﺯﻩ ﺗﮑﻪ ﺗﮑﻪ ﺷﺪﻩ ﺯﯾﺮ آﻫﻦﻫﺎﯼ ﺑﻠﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﻟﻢ می‌گیرد. ﻧﮕﻮ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺑﺮﺍﯼ ﭼﺸﻤﺎﻥ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻧﺖ که ﺍﺯ اﯾﻦ ﺑﻪ ﺑﻌﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﺳﺮ ﻗﺒﺮ ﺣﺎﺝ ﺑﺎﺑﺎ ﻧﺎﻟﻪ ﮐﻨﻨﺪ.

در پاسخ به جملاتی شبیه به این باید چند نکته را متذکر شد:

1. حوادث تلخ اخیر که در مراسم حج به‌دلیل بی‌کفایتی مسئولین عربستانی رخ داد، منجر به کشته شدن تعداد زیادی از حجاج ایرانی و غیر ایرانی شد و به بهانه‌ای برای شیطنت مجدد منکران دین و تخریب باورهای دینی مردم بدل گردیده است.

2. حج تمتع یکی از واجبات است و واجب الهی را نمی‌توان تعطیل نمود، مگر در مواردی خاص که ولی‌فقیه‌ بر اساس‌ مصالح‌ بزرگ اسلام‌ و مسلمین، موقتاً‌ حکم‌ به‌ تعطیل‌ یک‌ حکم‌ شرعی‌ می‌دهد.

3. کمک به دیگران مستحب بوده و قیاس و برتری دادن آن بر فریضه واجب حج نشانه جهل نویسنده به احکام اولیه دین و تلاش هدفمند و مخرب اوست! انفاق از بزرگترین موارد در اسلام است و طرق مختلفی از قبیل زکات، خمس و کفارات مالی و... را برای آن در نظر گرفته است. از جمله اینکه خود حاجی پیش از عزیمت برای حج، خمس و زکات و صدقات خود را داده و آنگاه استطاعت مالی برای زیارت خانه خدا را یافته است. باید بدانیم که خدا پیش از همه ما، به فکر فقرا بوده و خمس و زکات را مقدمه حج تمتع قرار داده است.

4. سوء استفاده از احساسات مخاطب و دامن زدن به مسائل عاطفی در اینگونه شبهات، ابزاری برای انحراف از مسیر اصلی و سرپوشی بر سستی استدلال‌ها و ادعاهای صورت پذیرفته در متن آنهاست.

5. در امور دینی باید از نظرات علما و مراجع متخصص این امر بهره برد نه اینکه بر پیام‌ها و شبهات بدون سند و اعتبار شبکه‌های اجتماعی تکیه کرد.

6. هرگونه واکنش لازم در این خصوص توسط مسئولان رسمی صورت خواهد پذیرفت و نباید با افراط یا تفریط در این امور در مسیر تحقق اهداف دشمنانمان قدم برداریم.

7. نیت چنین متن‌هایی دلسوزی برای محرومین جامعه نیست، بلکه با هدف استحاله و تغییر ارزش‌های عمومی تهیه و منتشر می شوند.

فضای مجازی
عده‌ای حتی برای رسیدن به اهداف شوم خود، دست به جعل خبر دروغین از سوی پروفسور مجید سمیعی و خبرگزاری ایسنا زدند

شخص دیگری در قبال چنین متن‌هایی که در راستای توهین به حج و حاجی و شعائر اسلامی است می‌نویسد:

«امروز به‌جای تسلیت و تعظیم در مقابل شهادت عده‌ای از مسلمین، آنها را متهم به رفتن حج به‌عنوان العیاذ بالله نادانی می‌کنند. سالی چند ده نفر در دریا غرق می‌شوند ولی کسی دریا را تحریم نمی‌کند. سالی ۷میلیون نفر برای تفریحات فکاهی میلیاردها دلار هزینه می‌کند حتی یک پیام اعتراضی هم نمی‌دهند. برای دور دور کردن با ماشین‌های میلیاردی کورس افتخار می‌گذارند کسی اعتراض نمی‌کند. اما به بهانه شهادت مظلومانه عده‌ای مسلمان مظلوم، روشنفکر شده و سخن از خرج کردن پول حج برای فقرا می‌کنند. مگر غیر از این است که کسانی هم که به فقرا کمک می‌کنند همین جماعت به حج رفته و مومنین با خدا هستند؟

تا به حال کجا شنیده‌اید که یک پورشه‌سوار ماشینش را وقف مرکز سرطانی بکند؟ ولی بسیارند از همین مومنین متوسط‌الحال مالی که از نان حاجت خود به هم نوع خود می‌بخشد.

اگر همه آن ایرانیانی که برای دیدن کنسرت‌های دوبی و گردش در سواحل آنتالیا و پاتایا و... میلیاردها تومان خرج کردند هم مثل حاجی‌ها مجبور بودند پولی برای آماده کردن مقدمات سفر خود، به مستمندان کمک کنند دیگر انتظار وصال دو جوان سال ها به طول نمی‌کشید.»


یکی از گزینه‎هایی که این عده برای اثبات سخن ناحقشان به آن استناد می‌کنند، تصویری از روزنامه اطلاعات است که در آن از قول امام راحل نوشته شده است: به جای زیارت مکه و مدینه و عتبات، ایران را آباد کنید.

فضای مجازی

این سخن امام راحل (ره) در تاریخ 26 خرداد سال 1358 و در قالب پیامی به مردم ایران برای پیوستن به جهاد سازندگی عنوان شده است: «ان‏شاءاللّه‏ خداوند به همۀ ملت و به همۀ کسانی که در این راه [تشکیل جهاد سازندگی] تشریک مساعی می‏‌کنند و این وظیفۀ اخلاقی ـ شرعی را ادا می‏‌کنند، به همه توفیق عنایت کند. همه موفق باشند که در این جهاد شرکت کنند و آن خرابه‏‌ها را بسازند، و برادران خودشان را کمک کنند؛ که شاید هیچ عبادتی بالاتر از این عبادت نباشد. بلکه من می‏‌خواهم از اشخاص که برای زیارت‌ها، برای مکۀ معظمه، برای مدینۀ منوره می‌‏خواهند بروند لکن به طور استحباب می‏‌خواهند بروند، من می‏‌خواهم از آنها هم تقاضا کنم که شما برای ثواب می‏‌خواهید بروید مکه مشرف بشوید، می‏‌خواهید بروید مدینۀ منوره، عتبات عالیات مشرف بشوید؛ امروز ثوابی بالاتر از اینکه به برادرهای خودتان کمک کنید [نیست] و این سازندگی را همه با هم شروع کنید که ایران خودتان درست ساخته بشود، و برادرهای خودتان نجات پیدا بکنند. خداوند به همۀ شما اجر عنایت می‏‌کند، و همان ثوابی را که شما از زیارت‌ها می‏‌خواهید خداوند به شما در این جهاد خواهد داد.»

همانگونه که مشاهده می‌شود امام امت راه راه بر سوءبرداشت‌کنندگان آینده یعنی همان کسانی که امروز از تصویر یک روزنامه سوءاستفاده می‌کنند، بسته و به خوبی اشاره کرده است که «لکن به طور استحباب می‌خواهند بروند»؛ یعنی ایشان مسئله حج واجب را از زیارت‌های استحبابی جدا کرده و در آن زمان، کمک به زیرساخت‌های کشور را بالاتر از زیارت کربلا و مدینه دانسته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 87
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 49
  • روشن ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    1 0
    حج واجب است و نباید مکه از مسلمانان خالی شود مگر میشه کسی دوست نداشته باشه به خانه ی خدا برود .. افرادی که به حج تمتع میرن زمان زیادی در نوبتن در این مدت به فقرا و آبادی ایران کمک کرده اند .
  • ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 1
    حاجي احرام دگر بند و ببين يار كجاست
  • ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 1
    کار اتاق فکر بهاییها در ایرانه این حروم زاده ها
  • محمد ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    1 0
    احسنت به شما با این مطلب خوب. واقعاً به نظر من جز عناد و غرض ورزی نمیشه چیز دیگه اسمشو گذاشت. جالبه یه عده فقط وقتی بحث حج و سفر کربلا و کمک جهت ساخت ضریح برا حرم های ائمه ع پیش میاد یه دفعه یاد فقرا میفتن. اما زمان خرجهای میلیاری جهت تفریح و خوشگذرونی کسی اصلاً یاد فقرا نیست. اصلاً فقرا کیلو چندن دیگه!؟ در صورتی که اتفاقاً اکثر اونایی که به فقراء کمک میکنند افراد متدینی هستن که اهل سفر حج و کربلا و ... هم هستند. پس این دو کار مانعة الجمع نیست که نشه هر دو رو انجام داد و فقط باید یکیشو انجام داد. نخیر. هم به فقرا کمک میکنیم هم به سفر حج میریم. هم به فقرا کمک میکنیم هم کمک میکنیم جهت ساخت ضریح ائمه ع. هم به فقرا کمک میکنیم هم کربلا میریم. این مثل اون متن مشهوری هست که هر ساله تو ایام محرم از جانب برخی تبلیغ میشه که میگیه: بیایید در ماه محرم زنجیر نزنیم.اما زنجیر از پای آزاد مردی باز کنیم سینه نزنیم اما سینه دردمندی را ازغم پاک کنیم اشک نریزیم.اما اشک از چشم مظلومی بزداییم. که ما در جواب میگوییم: چرا سینه نزنیم، چرا گریه نکنیم؟ هم سینه می زنیم، هم زنجیر از پای مردی باز می کنیم، هم سینه ی دردمندی را از غم پاک می کنیم، هم اشک از چشم مظلومی پاک می کنیم. مگر این دو مانعة الجمع هستند که یکی را ول کنیم و دیگری بچسبیم؟ ما هر دو را می چسبیم. اصلاً چون اهل سینه زنی و گریه هستیم، درد محرومان برایمان مهمّ شده است.
  • ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    متاسفم برای کسانی که میخوان از آب گل آلود ماهی بگیرن.
  • م ر ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    با عرض تسلیت فاجعه منا کسی که همسایه او گرسنه سر به بالین ببرد او ازما نیست ومسلم نیست ..کسی که مسلم نیست حج رفتنش برای چیست آیا حج به غیر مسلم(مسیح وزرتشت .و یهود) داستان لاشه مرغابی و پیر زن و مردی که هزینه سفرش را داد شنیده ام پدرم بارها گفته و زمزمه گوشم است که از علی مولای من این روایت است که یتیم ارج است حج واجب حج محترم الل ابد آیا آن حاجی خمس و زکاتش داده ؟ مالیات داده ؟
  • محسن ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    مشرق جان حرفات کاملا درست. ولی آیا میتونی این رو هم انکار کنی که این پول ها که از این طریق وارد خزانه سعودی ها میشه از اونور به صورت بمب و موشک میریزه رو سر یمنی ها؟؟؟؟ یا اسلحه و پول سرازیر میشه برا داعش و جبهه النصره که هر روز دارن سر میبرن و آتیش میزنن مردم رو ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ دولت سعودی دو‌منبع درآمد داره. اول نفت بعد هم درآمد حاصل حج و عمره
  • ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    مشرق قومیت عرب نه...عرب زبان...هرکی تو ایرانه ایرانیه همه یکی هستیم...تو هم ندونسته فتنه میکنی
  • ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    بردادران مشرقی اگه می خواهید به شایعات و این جور پیام های شبکه های اجتماعی مثل این خبرتون پاسخ بدید همون ندید سنگین تره برادر من ببین اونا چه قدر پیاماشون احساسیه و پیام های شما چه قدر خشک
  • ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    خوب حج رفتن فریضه الهی درسته و باید رفت ولی دیگه چرا ریخت و پاش اضافی و سوغاتی و یه عالمه بنر و...سعی کنیم این پول ها رو به نیازمندان کمک کنیم ولی اینام همه حرفه و هیشکی بهش عمل نمیکنه
  • ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    متاسفانه کسانی هستند که بیش از یکبار و به صورت متعدد می رن حج ، اون جا هم چند ساک از بازارهای عربستان پر می کنند برا سوغاتی ! وقتی هم بر می گردن یه ولیمه می دن یه عالمه ریخت و پاش ، آخرش کلی گوشت و برنج و ... دور ریخته می شه ، خوب اینم بگید که حاجی می ری می یوفتی تو بازارهای عربستان پولت می شه گلوله ای تو سینه سرباز مقاومت یا خمپاره ای که می خوره تو حرم اهل بیت یا زن و بچه ها رو به خاک و خون می کشه بگید دائم تکرار کنید سوغاتی اونم این شکلی مردم نخرن ، اون طرف هم همچنان که عروسی نامزدی پاتختی و .... عزاداری از دست رفته تو خونه تو مسجد تو قبرستان اول سوم هفتم چهلم و ... داریم بعضی ها ولیمه ای می دن اون سرش ناپیدا ، خب این مراسما این شکلی اصرافه هم دین رد کرده هم تاریخمون ، بریم به سمتی که یه مراسم خوب بگیریم پول تو جیبمون باد کرده به یه ندار کمک کنیم ، چش و همچشمیم بزاریم کنار که عامل خیلی از بدبختیاس .
  • ناشناس ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    برادر عزیز هیچکس مخالف رفتن به حج نیست ومن خودم آرزویم است که روزی به حج بروم ووجود خداوند را با تمام حسم درک کنم .اما چه زمانی؟ ما خیلی روایت داریم که طرف پول حج خود را به فرد مستمند داده است وبه حج نرفته ولیکن بستگانش که رفتن اورا همه جادر مکه میدیدند.پس اینها دروغ است؟من کاری به افراد جاه طلب ندارم که ازهر فرصتی برای ضربه زدن به اسلام استفاده میکنند.من بعنوان یک بچه مسلمان اعتقاد دارم که خدا را هر جای دنیا میتوان عبادت کرد وبا تمام وجودت حس کنی.به امید روزی که توی ایران عزیزمان و بعد در کل دنیا هیچ محتاجی نداشته باشیم.(آمین) ودر آنروز تمام مسلمانان جهان گرد خانه خدا جمع شویم واز خدای خودمان تشکر کنیم. درود بر تمام قومیت های ایرانی
  • ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    عده ی زیادی هستند از بازاری گرفته تا روحانی که این واجب را ده ها بار به جا آورده اند
  • اشکان ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    حج واجب شرعی است و انجام ان یکی از ارکان دین است ولی در کشور ما حج تبدیل به مایه فخرفروشی به دیگران یا ادعای فضلیت بیشتر نسبت به سایر مردم شده بطوری که اصل این فریضه ی الهی فراموش شده از یک طرف دیگر حرمین شریفین الان در چنگال نحس ال سعود قرار دارد و انها بدترین رفتار را با حاجیان ایرانی می کنند و نشان دادن که از ریختن خون ایرانی ها و تجاوز بهشون ابایی ندارن ،ال سعود عملا مکه را بازیچه و مایه برتری خودش قرار داده با این شرایط بنظرم باید حج تا عذرخواهی رسمی عربستان تحریم شود
  • ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    خیلی دلشون می سوزه برن این حرفا رو به میلیاردرهای جامعه بزنند که هزینه حج حاجیا در مقایسه ثروت اونا هیچ است
  • بهاری ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    آفرین. گزارش خوب و به موقعی بود.
  • ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    حالا چه کار کنیم؟
  • سالک ایرانی ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    جسارت باشد دو نکته را خدمت مشرق تازه به دوران رسیده عرض میکنم یکی اینکه سه چهار روز است که صفحه فیسبوک و اینستاگرام پادشاه عربستان مورد هجوم کاربران ایرانی قرار گرفته و کاربرای ایرانی هر چه در چنته دارند انواع واقسام فحش ها نثار پادشاه عربستان می کنند و این موضوع با گفته های مشرق مبنی بر اینکه بعضی از این جوک‌ها نوک پیکان هدف‌شان بیشتر متوجه زیارت بیت‌الله الحرام است تا اعلام بیزاری از آل‌سعود اصلا جور در نمی آید!! دیگر اینکه اگر حاجیان و همچنین مشرق به شعار لعن الله علی آل سعود اعتقاد دارند که دارند چه اصراری بود این همه حاجی را به عربستان برده و پول مملکت را برای آل سعود خرج کنند!!
  • ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    احسنت!
  • ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    این لیبرالهای ملعون و مثلا روشنفکرهایی که غیر از نشخوار کردن حرفهای لیبرالها کار دیگری بلد نیستند همیشه دنبال این موقعیتها هستند. افرادی که فریاد میزنند که چرا پول حج را خرج جاهای دیگر نمیکنند آیا از خداوند نسبت به صلاح امور انسانها آگاه ترند؟؟ چندین سال است خود این افراد وقتی بحث خمس پیش می آید سریع بحث مالیات را پیش میکشند و خودم بار ها با همین قماش روشنفکرنما برسر خمس بحث کرده ام و حاضر به قبول کردن وجوب خمس نیستند ولی اینجا برای فقرا دلسوز شده اند. در ضمن به این افرادی که روشنفکری را به مخالفت با عقاید اسلام میبینند بگویید لطف کنند برای هزینه های میلیاردی سفرهای آنتالیا و تایلند و... وبرای هزینه سالانه 1.5 میلیارد دلار واردات لوازم آرایشی که با آن بزک میکنند هم نسخه ای بپیچند.
  • ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    منم قبول دارم اين حوادث نبآید مانع انجام. اعمال واجب شود اما حج عمره که مستحب است نه واجب درشرایط فعلی بهتراست ترک شود
  • منتظر ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    از مطلب جالب وتاثیرگذار نویسنده ممنونم وایضا ازشما برادر محمد زمان عروسیهای میلیاردی به فکر فقرا باشیم بهتر است وگرنه هزینه حج واجب از اهم است وما که جاهل هستیم نمیتوانیم نظر دهیم آل سعود میخواهد با این اعمال این اجتماع بزرگ وعالی حج را که مسلمانان دور هم وخدایشان هستند واو را عبادت میکنند ازبین ببرد برای حج از پای ننشینیم
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    ولی مخاطب محترم م ر حج از اوجب واجبات است وبرهر مسلمانی واجب وآل سعود با این اعمال غلطشان میخواهند حج را ازبین ببرند ما نباید تسلیم افکار پلید دشمنان اسلام باشیم
  • . ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    آل سعود این هزینه رو از حج می آورد امریکا هم حج برگزار میکند پس غلط فکر نکنمحسن حج از واجبات واهم است آل سعود همین را میخواهد که حج انجام نگیرد چون اسلام ونیرو قوت اسلام در حج پدیدار است می ترسد
  • . ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    ولی آفرین به مشرق که تو هدف زده با این مطلب جامع گول آل سعود رو نباید خورد واز حج که واجب واهم است دوری نمود انفاق هم جای خود
  • ... ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    خب اسراف نباید کرد ولی حج واجب است وباید رفت ودر اجتماع عظیم مسلمانان شرکت کرد
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    من نمیدونم چرا ما باید همیشه حالت دفاعی به خودمون بگیریم؟!!! هر تکنولوژی جدید ارتباطی که میاد به جای اونکه از او به نفع اسلام و انقلاب و ایران استفاده کنیم فورا لاک دفاعی میگیریم و سعی داریم تحریمش کنیم مثل فیسبوک که فیلترش میکنیم و نیروهای انقلابی و حزب اللهی رو از ورود بهش منع میکنیم ، در حالی که ضد انقلاب، کافران ، آتئیست ها ، بهاییان ، مسیحیان تبشیری،کوروش پرستان ،تجزیه طلبان و قومگرایان و ... در این فضا جولان میدن و به تخریب اسلام و انقلاب مشغولند و چون صفحات انقلابی و مسلمان محدودند و افراد آگاه و صاحب فکر که توانایی مباحثه با بی دینان و ضد انقلاب رو دارن به خاطر رعایت قانون از ورود به این فضاها خودداری میکنند عملا فضای مجازی در اختیار کثیف ترین موجودات قرار میگیرد.چرا نباید از این فضاها به نفع اسلام و انقلاب استفاده کرد؟؟؟ چرا نباید سپاه تو پایگاه های بسیج به بسیجیان آموزش فعالیت تو فضاهای مجازی و مقابله با شبهات دشمن را نده ، تا زمانی که یه همچین شبهاتی وارد میشه ، نیروهای انقلابی و بسیجی سیستماتیک و به تعداد کثیر وارد بشن و جواب دندانشکن به این افراد یاوه گو بدن و نظریات خودشون را به تعداد وسیع منتشر کنند تا جوانان ساده دلی که تسلیم هرزه گویی کافران میشن از گمراهی نجات پیدا کنند.چرا نباید تیم هایی داشته باشیم که زیر نظر حوزه های علمیه آموزش ببینند تا با منطق صحیح بتوانند جواب شبهات رو بدهند،فراموش نکنیم که ما در مقابل حتی یک نفر که گمراه بشه مسئولیم که بنابر حديث شريف و منقول از رسول خدا(ص) كه مي فرمايند:« الا كلكم راعٍ و كلكم مسئول عن رعيته»، تمامي افراد جامعه اسلامي مسئوليت دارند (نه رياست) و به اصطلاح مسئوليت جمعي دارند و در برابر نعمتهايي كه خداوند به آنها عنايت فرموده و در رابطه با انسانها و مسلمانهاي ديگر و ... مورد سؤال قرار مي گيرند
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    در عروسی های برخی پولدارها 100 برابر حج ومهمانی وولیمه حج پول خرج میشه ولی کسی اعتراض نمیکنه الان همه دلسوز فقرا شدند
  • منتظر ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    مرحبا به مشرق آگاهسازی خیلی مهم است بصیرت مهم است
  • . ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    مخاطب سالک ایرانی بیخود صحبت نکن از کجا میدانستند که آل سعود افکار پلید دارد حج واجب است وباید انجام گیرد حتی اگر همه حاجی ها کشته شوند من خودم 2نفر از خانواده ام مفقود شده اند ولی بازهم میگویم فدای کعبه
  • . ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    افراد اگر خمس وزکات را به موقع دهند احدی فقیر در جامعه دیده نمیشود ولی باید حج احیا گردد واز اهم واجبات است آل سعود ودشمنان اسلام در صدد ازبین بردن این واجب هستند
  • ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    من نمی دونم چرا گیر دادید به این حج. چرا به هزینه چند صد برابری سفرهای توریستی به پاتایا و آنتالیا و قبری و اروپا و آمریکا و ... که در طول سال میشه رو حساب نمیکنید و واسه همسایه گرسنه و فقیر و یتیم های کشور جایز نمیدونید ؟!! ولی این حج رو که واجب هست رو جایز نمیدونید؟!! البته من مخالف بیش از 2بار سفر به حج هستم.
  • . ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    حج تمتع واجب است
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    خداییش بازارهای عربستان رو ایرانی ها آباد کردند .
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    حج رفتن مهم نیست. رفتن سوغاتی های میلیونی خریدند و ریختن به جیب وهابی ها مهمه. کل هزینه حج فکر نکنم برای عربستان باشه.
  • منتظر ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    ما در حج شرکت میکنیم وپوزه آل سعود را به خاک می مالیم دشمنان اسلام بدانند با این اعمال ،نمیتوانند مسلمانان را ازاین واجب شرعی بازدارند
  • مرتضی ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    تازه میپرسه لیلی زنه یا مرد! ببینم توضیحات مشرق رو مطمئنی خوندی؟!
  • حمید ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    حج جای خود وکمک به فقرا جای خود ونباید گفت یک واجبی مثل حج بخاطر مستحبی چون انفاق وکمک به فقرا متوقف گردد دشمنان اسلام میخواهند بااین کارها حج را کمرنگ کنند ولی مسلمانان بیشتر از قبل در حج حاضر خواهند شد
  • حسین ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    حج باید باشکوهتر از گذشته انجام گیرد ما را اگر تاآخرین نفر هم قتل عام کنند درحج شرکت خواهیم کرد وبرایت از مشرکین ودشمنان اسلام را انجام خواهیم داد
  • امیر ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    مرحبا به مشرق بااین مطلب بسیار عالی وآگاهی دهنده ات خیلی مطلبتان ستودنی بود
  • ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    به جای مکه برید کربلا صوابش هم بیشتره
  • ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    به نظر من حرفهای این افراد اصلا اهمیتی ندارد چون هیچ منطق و دلیل خاصی پشت آن نیست ببینید من کسانی رو میشناسم که خیلی کمک میکنند صدقه میدهند و به فکر دیگران هستند اما به حج هم میروند. در این قشر که بسیار ناله میکنند هم افراد بسیاری را میشناسم حقوق کارگرانشان 400 تومان است و اصلا به کسی کمک نمیکنند و تا میتوانند حق این و آن را میخورند اما تمام پولشان در تایلند و ترکیه صرف میشود. چرا یکبار گفته نمیشود و نشده که به جای رفتن ترکیه به فقرا کمک کنید؟
  • ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    جناب محسن خان سالی چند میلیون ایرانی به ترکیه می روند و میلیاردها دلار پول ناقابل را در جیب ترکیه ای ها می ریزند؟ اگر مردید و راست می گویید از این حرف ها راجع به سفر به ترکیه بزنید که حجم گردش مالیش دهها برابر حج رفتن ایرانی هاست؛ البته دبی را هم می توانید حساب کنید
  • قاسم خوشنویس ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    بزرگترین اجتماع مسلمانان ایام حج است این برنامه دولتهای غرب و در راس آن آمریکا و اسراییل و بازیچه دست اونا عربستانه تا این اجتماع بزرگ رو تعطیلش کنند حالا بیایید و هرچه دلتون خواست بنویسید حج سفارش مستقیم خداست ، به قول ما ، مو لای درزش نمیره حالا بشینید و بگید پسر همسایه زن نداشت و دختر دم بخت شوهر نکرد و سرطانی جون دادو از این قبیل
  • سید ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    اولا درآمد حج در مقابل درآمد نفت عربستان رقمی نیست که ما بخواهیم با رفتنمان به آنها ضرر بزنیم.تازه از خداشون هم هست. ثانیا هزینه سفر به مکه رو ضرب در تعداد حجاج ایرانی کنیم نصف مبلغی که ایرانیها توی بعضی کشورها خرج می کنن هم نیست.شاید تقریبا به اندازی پولی که بازی کلش از ایران خارج میکنه!!!!
  • علی ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    مرحبا به منتظر مادر حج با تمامی وجود شرکت میکنیم حتی اگر بمیریم وبکشند مارا لبیک یا رسول ا...
  • حسام ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    من به شخصه به آل سعود شیطان پرست میگویم من به زیارت خواهم آمد ومن از مردن هراسی ندارم مرگ بر آل سعود کافر
  • مینا ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    آل سعود عددی نیستند که ما را از حج بازدارند این مساله را ازملت ایران در8سال دفاع مقدس دیدهان میخواهند مارا بکشند مهم نیست،اسلام زنده وپایدار باشد جان ما دربرابر این عقیده فدای اسلام گردد ولی ما حج را ادامه خواهیم داد
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    دوستی که میگه حج تمتع واجبه درصورت بیم خطر برای مسلمان هم ایا وجوب قطعیه
  • ناشناس ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    درسته حج واجبه وهمه دوست دارن یکبارم شده برند اونجاوزیارت کنند ولی الان شرایطیه که اونا پول مارومیگیرند باهاش تجاوز و جنایت میکنند
  • زهرایی ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    آفرین بر شما مخاطب محترم جناب محمد اسلام با این خونها وشهدا پایدارتر از گذشته می ماند اتفاقا آل سعود ابله با این عمل زشت اسلام را توسعه میدهند ودنیا می فهمد که مسلمانان جانشان را برای اعتلای اسلام به کف دست میگیرند مرگ بر دشمنان اسلام وآل سعود شیطان پرست
  • کریمی ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    مطلب نوشته شده عالی وجامع بود اسلام زنده است باحج هرساله وهرسال باشکوهتر از پارسال انجام خواهد شد مرگ بر آل سعود کافر
  • امید از اهواز ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    حج واجب است این برخی از خدا بی خبرها میخواهند حج انجام نگیرد ولی سخت در اشتباهند ودیگر اینکه همین حاجیان انفاق میکنند وگرنه خیلیها پول شان را هدر میدهند در عروسی وتفریحهای بیخود میلیاردی خرج میکنند کلی خرج میکنند وبه تماشای برخی ارکسترها وخواننده ها در خارج ازکشور می روند ولی به حج که میرسد اینگونه اظهار نظر میکنند حج اگر هزار بار بمیریم بازهم باید برویم
  • محمود ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    حج باید انجام گیرد ،مسایل جانبی اش اشکال دارد
  • ناشناس ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    در حیرتم چرا به ثروتمندانی که خرجهای میلیونی بایت ماشین وسفرهای خارجی و لباس وخانه ولوازم آرایشی می کنند کاری ندارید و این فریضه الهی را مورد هجمه قرار می دهید آیا غیر از این است که حج علاوه برافزایش معنویت وکمال باعث اتحاد مسلمانان می شودودشمنان اسلام این را نمی خواهند
  • صحرا ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    هزینه های بیخودی وتفریحات ولهو لعب رو تعطیل کنید نه که برای عبادتی چون حج ایراد بگیرید وظیفه مان هست پابرهنه برویم حتی اگر نتوانستیم با هواپیما برویم ما سرزمین وحی واعتقاداتمان را دوست داریم حتی اگر بمیریم
  • سهیل وثمین ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    سالک لایرانی نظرت مردود است آل سعود ابله وبی کفایت هست،زایر چه تقصیری دارد؟ عذر خواهی کن ازملت داغدیده حج واجب است وباید انجام گیرد حتی اگر کشته شویم
  • ریحانه ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    باید حج را باشکوهتر احیا کنیم تا دشمنان اسلام ومسلمانان از ناراحتی بمیرند جان ناقابل ما فدای فریضه عظیم حج مرگ بر آل سعود زایر کش
  • حاجی ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    من پارسال به حج رفتم ودیدم سعودیها لیاقت خادم الحرمین را ندارن شیطان صفت ها بی وضو خواب آلوده قر آن به دست میگیرند ونماز میخوانند خوارجند این آل سعود شیطان ،بعد از این باید در زمان رمی جمره به آنان سنگ بزنیم
  • آوین ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    حج را با تمامی قوا واز ته دل انجام خواهیم داد حتی اگر کشته شویم مرگ بر دشمنان اسلام وآل سعود بی لیاقت
  • سعیدی ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    مطلبتان خیلی درست وبه جا وعالی بود اجرتان با امام زمان عج
  • قادر ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    مشرق ،مطلبتان عالی بود آگاهی دادی
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    ما همه مسلمانان آرزو داريم درعمرمان يكباربه حج مشرف شويم ولي يكبار، نه چند بار. مي رويم گناهانمان را كه ازروي عمد ياسهو انجام داده ايم خدا ببخشد اما نه درزمان پيري كه براي توبه مي رويم و درست زماني كه آلات حرام اگردردسترسمان هم باشد حال انجام گناه را هم نداريم بنظر بنده اولويت حج رفتن بايد درجواني باشد تاديگر به گناه آلوده نشويم نه زماني كه به سر خلق ال... عمري را كلاه گذاشتيم برويم براي توبه . چرا فرزندان مان بايد فكركنند حاجي بايد پيرفرتوت باشد چرا بايد اين روزها كه مد شده وقتي درمجامع عمومي دختران را حاجيه خانم وياپسران را حاج آقاصدا مي كنند ناراحت ويا خجالت زده مي شوند. آنهائي كه به آنتاليا وياغيره مي روند حسابشان جداست ويا پورشه سواروغيره. ولي مسلمانان براي نشان دادن اتحادمسلمين وانجام ادائ فريضه به مكه مي رونددركدام صحنه ديديم همه كه مشغول دعا ونيايش بودند وهمزمان عربستان مردم بيگناه يمن را بمباران ميكرد واكنش نشان دهند. پس اتحادكجاست.
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    خیلی ها هم هستند بیش از یکبار رفته اند و این دیگه قابل قبول نیست و بهتر اینکه دل را خانه خدا کنیم بهتر است تا اینکه کمتر از یک ماه به یاد خدا باشیم . جهادهای اکبر را فراموش کردیم واجبات رو فراموش میکنیم . حج واجب بله ولی حج مستحبی ........ پوزه آل سعودم تو یمن به خاک بمالیم بهتره
  • علی ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    با سلام ، ضمن تسلیت و تعزیت به خانواده های داغدیده در این حادثه عظیم ، اگر مطالبی که بعنوان دفاع از فقرا و توهین به حج اکبر مطرح می شود از روی ناآگاهی باشد لازم است به قرآن کریم رجوع کنیم و دیدگاه این کتاب آسمانی را ببینیم که همانگونه دستور به وجوب حج اکبر داده در کنار آن رسیدگی به فقرا را مطرح نموده است ولی هیچ گاه برای رسیدگی به فقرا مسلمانان را از حج منع نکرده است اشکال کار در کارهای خودمان است که در این زمینه ریخت و پاش های زیادی داریم . حال اگر مطالبی که بعنوان دفاع از فقرا و توهین به حج اکبر مطرح می شود از روی آگاهی باشد این مطالب خلاف فرموده قرآن کریم است . حال اگر دیدید در پاسخ کامنت های شما کسی از شما عذر خواهی کرد معلوم است که ندانسته این مطالب را تأیید کرده ولی اگر دیدید مجددا به شما توهین کرد بدانید این افراد در صف دشمنان اسلامند چون صریح آیات قرآن را منکر می شوند .
  • ahmad ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    با سلام.نمی دانم چرا ما عادت کردیم اگر کسی حرف حقی زد زود با اتصالش به معارف دینی سعی در تکفیر او نماییم.برادران ملاک اسلام شهادتین است نه چیز دیگر پس همدیگر را به ضدیت با شعائر اسلام متهم نکنیم که اکثر الظن اثم.اما مسئله حج .باری حج واجب است ادای واجب هم واجب ما ست
  • کریم ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    فرموده اند اگر پول یک سال حج رفتن را خرج کارهای دیگری کنیم فلان و بهمان می شود. بنده در جواب عرض می کنم که اگر پول یک ماه لوازم آرایش فقط استان تهران را خرج کشور کنیم ، فکر کنم دیگر فقیری در کشور باقی نماند. کسانی که حاضر نیستند حتی از خرج آرایش و بزک کردن خود بگذرند، حق ندارند به مسلمانانی که با همه نداریشون پای دینشون ایستادند انتقاد کنند حالا سفرهای استانبول و آنتالیا و دوبی و . . . به جای خودش . مگه ترکیه و امارات از داعش حمایت نمی کنند ؟ چرا این برادران روشنفکرنما سفرهای تفریحی به ترکیه و دوبی و . . . رو تحریم نمی کنند ؟!!!
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    من این نظر رو از ایران ارسال کردم چرا پرچم روسیه اون بالاست
  • طاهر ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    این هم میهنانی که دائما حرف تحریم حج تمتع و عمره را می کنند با ور کنید اکثرا خودشان حداقل یک بار رفتن و این منع کردن فقط برای دیگران است
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    نه داداشم حج تمتع واجب و باید رفت اما حج عمره به دلیل مسایل پیش امده بی لیاقتی ال سقوط تحریم
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    كوتاهي رسانه ملي و ساير رسانه ها در سالهاي گذشته نتيجه اش اين است كه امروز رسانه اول مردم شبكه هاي اجتماعي است و صدا و سيما و رسانه هابايد به دنبال پاسخ دادن به شبهات انها باشند . تروريج اين مطالب از ديروز به حدي بوده كه شبكه هاي راديو و تلوزيون با دعوت از كارشناسان به دنبال پاسخ ان هستند نمونه اش شهاب مرادي در برنامه متن و حاشيه ديشب شبكه سه و حجت الاسلام اتابكي در برنامه پيشخوان عصر ديروز راديو جوان .اقايون لطفا از خواب بيدار شويد. جامعه منتظر خبر رساني شما نمي شود.
  • مسعود ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    دوستان مسئله ومشكل اصلي در اين شرايط ,منع حج گذاردن به خاطرلزوم كمك به فقرا نيست بلكه مشكل اصلي جهان اسلام سيطره جماعتي احمق و شكم پرست و شهوتران و به شدت تحت تسلط دشمنان نشان دار و قسم خورده اسلام بر بهترين و مقدسترين مكانهاي مذهبي ,سياسي جهان اسلام يعني مكه و مدينه است. جماعتي تحت لواي وهابيت كه همچون بختك بر سرزمين مقدس حجاز چنبره انداخته و با سوء استفاده از سرمايه هاي حاصله از نفت و درآمدهاي ناشي از مراسم حج به قتل و جنايت و كشتار مسلمين بلاد اسلامي و تروريست پروري و ايجاد تفرقه در بين مسلمانان و صدها و هزاران جنايت آشكار و نهان ديگر مشغولند.جماعتي كه مناسك مقدس حج را تاحد يك شغل تجاري و كسب درآمد تنزل داده و در دشمني با اسلام و همراهي و نوكرصفتي براي دشمنان اسلام كار ار به جايي رسانده اند كه حتي تحمل شنيدن يك شعار تنها برضد دشمنان اسلام در مناسك عبادي سياسي حج را نداشته و صهيونيست تر از صهيونيستها شده و در دفاع از آنها در حج سال 66 جان بيش از 400 حاجي مظلوم را به جرم شعار برضد آمريكاي جنايت پيشه و صهيونيستهاي كودك كش خبيث گرفتند.در مراسم امسال نيز كه اين فضاحت و آبروريزي را به بار آوردند.پس بايد حج را به اين دليل در شرايط فعلي تعطيل نمود تا اگر ساير دولتها و ملتهاي اسلامي هم از خواب غفلت بيدار شدند, فكر ي براي مديريت جمعي مناسك حج و اداره اين دوشهر مقدس تحت نظارت هيأتي متشكل از نخبگان و علماي جهان اسلام بكنند.
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    باید به عقل رجوع کرد ...
  • zahra ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    چرا فقط گیر میدن به حج؟چرا نمیگن هزینه لوازم آرایشمون رو کمتر کنیم به فقرا کمک کنیم؟ تویی که به فکر فقرایی تا حالا زکات و خمس مالت رو دادی؟ هزینه ماهیانه کرم سفید کننده ات رو بذاری واس فقرا بسه:| یکم فک کنیم پیامبر و ائمه ما همه عربن.این لفظ هایی که به همه اعراب میزنیم درست نیس.
  • ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    بعضی مواقع شیطان از راه دوستی و دلسوزی برای دیگران آدم رو فریب میده تا یک مار مهمتری رو انجام ندی ..
  • ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    ای بابا ما که هرچی میگیم میره تو غیر قابل انتشار مشرق طلاقت میدمااااااا :)
  • ارش ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    خدا به شما مشرقیها ثواب دنیا و اخرت عطا کنه درود بر روح و روان مرده و زنده هاتون بهشت بر شما واجب بشه اگه همه مقالات بر حقتون توی این چند سال یه طرف باشه این مقاله هم در این ترازو یه طرف هستاز نظر زیبایی و حق طلبی منو فقط با این مقاله طرفدار خودتون کردید
  • ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    تعطیلی حج پاک کردن صورت مسئله است... آیا واقعا مشکل در این جا حج است یا حکومت آدمکش سعودی؟!!! به نظر من کسانی که این سخنان را می گویند یا نمی فهمند و یا کاسه لیس سعودی اند...
  • سرهنگ بازنشسته ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    حاجی سلام - شهادتت مبارک شرمنده ام بابت حرف هایی که زدند و تهمت بود ؟ شرمنده ام بابت سفرهای خارجی (آنتالیا- پاتایا- کنسرت ابی در دوبی -و.....)که رفتیم و تا نوبت تو رسید یاد فقرای مملکت افتادیم ؟ شرمنده ام هنووووووز کفن نشده ای و محکوم شدی به بی توجهی به فقرا ؟ غافل از اینکه شاید قبل از رفتنت دختری را جهاز دادی و چند گرسنه را سیر کردی و.....بین خودت و خدا ماند . شرمنده ایم بابت سکوتمان هنگام اختلاس ها ؟ اکنون بر جسم بی جان تو شیر شده اند و دم از مسکین نوازی می زنند ؟ حاجی سلام شهادتت مبارک نکته: یکی از عزیزان دست اندر کار در وزارت بازرگانی بمن گفت : هزینه حج 239 میلیون دلاره اما هزینه واردات لوازم آرایش به ایران سالی 1/5 میلیارد دلار . یعنی 6 برابر هزینه حج . پس اگر شما روشنفکر نماهای لیبرال دلتون برای فقرا و یتیمان سوخته میتونید مصرف لوازم آرایشتون را کم کنید تا 6 برابر حج صرفه جویی مالی داشته باشید که هم بتوانید به فقرا کمک کنید و هم عروسی های چند میلیاردی و هم ماشین های آنچنانی بخریدو غروبها در سعادت آباد دور دور کنیدو با تتمه آن به تایلند -ترکیه و هزاران کثافتکاری دیگر بپردازید .در این باره مصادیق بسیار است . العاقل یکفی بالاشاره .
  • ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
  • مرتضي ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    سلام دوستان ،مقاله جالبي بود ،شخصا اين قضيه برام شده يه سوال .كه عمل بهتر كدام است .توفيق حضور در حج را نداشته ام ،اما از احسان سيد الشهدا سه بار عتبات مشرف شدم .بدون اغراق عرض كنم كه هركدام از اين سفرها حتي براي بنده تهي از معنويت هم منشاء خير و بركت زيادي در زندگيم شده ،انگار اين سفرها يه وأم بلاعوض معنويه كه تا مدتها ادم رو بيمه ميكنه .اين رو هم عرض كنم متاسفانه تا حالا نشده خمس مالم رو محاسبه و پرداخت كنم ولي شايد حدود بيست درصد درامدم رو به افراد نيازمند كمك ميكنم .حالا تو سن چهل سالگي كه ميخوام اقدام به نامنويسي مجدد عتبات كنم احساس ميكنم بعضي استدلالها داره منصرفم ميكنه ،نميدونم اگر همين مبلغ ناچيز رو هم صرف كار خيري بكنم بهتره يا بهتره به اين سفر برم،كدومش بيشتر مورد رضايت پروردگار متعاله .لطفا اين موضوعات رو به بحث عمومي بگذاريد تا با استدلال همه بيشتر اشنا بشيم .با تشكر
  • احمد ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    احسنت بر مشرق و این مقاله اش. حج از شعایر و ارکان دین اسلام است و نباید به دلایل مثل مبارزه با آل سعود و... و دلیل دیگر تعطیل شود.
  • ناشناس ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    فتوا دادی ؟ کی گفته ثوابش بیشتره ؟
  • كاربر ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    كساني كه اين بي حرمتي هارا به حاجيان شهيد ميكنند وبرزخم خانواده ها نمك ميپاشند بدانند كه اين كارشان بي پاسخ نخواهد ماند وطن فروشاني كه با اين بهانه ميخواهند مارا از حج واجب الهي دور كنند به اهداف شوم خود نرسيده و نخواهند رسيد
  • رها صهبا ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    با سلام به مردم عزیز ایران و خانواده محترم داغدیده شهدای مکه همدردی ما رو بپذیرید این درد همه ماست. من چند روزه واقعا بهم ریختم انگار جانم اونجاست عزیزم اونجاست حالا به جای اینکه دایما مته به خشخاش بذاریم کی چی رو گفته و چرا گفته ایکاش همت کنیم و عملا هم تسلی بخش خانواده ها باشیم هم دشمن رو بکوبیم چون هر ماجرایی که پیش بیاد هر کس در حد اگاهی و برداشتش از مساله چیزی میگه و مخاطب آگاه طبیعتا اگاهانه برخورد میکنه یادمون باشه ما ایرانی هستیم هموطنیم عاشق ایرانیم و در برابر بیگانگان از همدیگه دفاع میکنیم در طول سالهای جنگ اینو ثابت کردیم باز هم با وحدتمون ثابت میکنیم پس لطفا به جای حل مساله با همدیگه درگیر نشیم درود بر همه شما ایرانیان با شعور و آگاه ممنونم
  • ماهان ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    0 0
    سلام وعرض تسلیت ..نمیدونم چرا وقتی حاجیا میرن مکه تازه جماعت یادشون میفته که فقیری هم تو جامعه هست ....مریضی هم هست حج واجبه مثل نماز خوندن کسایی که نگران فقرا هستن خمس وزکاتشونو بدن ...
  • ثریا ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    احسنت به مطلبتان اجرتان با خدا منم موافقم حاجی احرام دگر بند و ببین یار کجاست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس