کد خبر 465001
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با تشریح ۱۲ چالش‌ سلامت حجاج جانباز به راهکار و توصیه‌های لازم در این‌باره پرداخت.

به گزارش مشرق، سید‌علی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر که در مدینه منوره به سر می‌برد، با اشاره به ازدحام میلیونی جمعیت در موسم حج به تسنیم عنوان کرد: وجود آب‌ و هوای گرم و خشک در عربستان، اهمیت توجه به مشکلاتی که ممکن است گریبانگیر زائران جانباز شود را بیشتر نمایان می‌سازد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، یادآور شد: بر اساس یافته‌ها، بسیاری از این افراد به دلیل ضعف ریه، پس از ابتلا به سرماخوردگی دچار عفونت‌های تنفسی شدید و در نهایت پنومونی می‌شوند.

مرعشی با اشاره به بروز مشکلاتی نظیر تشدید آسیب‌های پوستی و اختلالات ایمنی به دلیل ضعف در سیستم ایمنی، تصریح کرد: خستگی زودرس و کاهش اکسیژن‌گیری خون در ریه‌ها بالاخص در مکان‌های شلوغ و پُرتراکم و نیز امکان انتقال آلودگی تنفسی در اتاق‌ها، از مهم‌ترین چالش‌های سلامت این گروه از زائران است.

وی در ادامه بیان داشت: با توجه به اینکه برخی جانبازان در خارج از کاروان ایثارگران به حج مشرف می‌شوند، لزوم توجه بیشتر مدیر و عوامل کاروان در مراعات حال این افراد ضروری به نظر می‌رسد.

رئیس مرکز پزشکی حج ایران با تأکید بر اهمیت توجه مضاعف پزشک کاروان در ارتقای سلامت و تدارک ملزومات لازم برای حفظ سلامت زائران جانباز اذعان داشت: تدوین پروتکل‌های درمانی و مراقبتی خاص این گروه در موسم حج، ارائه خدمت را تسهیل می‌کند.

مرعشی در خاتمه خاطرنشان کرد: به هر حال با گذشت دو دهه از جنگ تحمیلی، عوارض ناشی از استفاده صدام از گازهای شیمیایی به خصوص در ریه، چشم و پوست افراد مواجه شده با این گازها همچنان باقی است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس