هنوز امضای وزرای خارجه پای متن برجام خشک نشده، این «زنجیره‌ای کهنسال» بدنبال پذیرایی از ایرانیان با فست‌فود آمریکایی است. در این گزارش نگاهی به اولین مشتری دست به نقد ورود به بازار ایران داریم تا ببینیم مک‌دونالد معروف کیست و بزرگترین رستوران زنجیره‌ای جهان با بیش از شصت‌سال سابقه چگونه به این جایگاه رسیده است.

گروه گزارش ویژه مشرق - پس از به سرانجام رسیدن برجام در مذاکرات جامع وین، حالا همه منتظر تأیید این برنامه جامع در پایتخت‌ها هستند. اما شرکت‌های بزرگ اروپایی و آمریکایی گویا قصد ندارند منتظر تأیید توافق باشند و از حالا برای بازار ایران دندان تیز کرده‌اند. آلمانی‌ها در همان روزهای اول پیش‌دستی کرده و با هیئت اقتصادی‌شان به ریاست وزیر اقتصاد این کشور راهی تهران شدند تا سهم بیشتری از این سفره ببرند. هیئت فرانسوی هم در سطح وزیر خارجه بدسابقه‌شان به تهران آمدند و دیدارهای فشرده‌ سیاسی و اقتصادی انجام دادند.

در این میان خبر درخواست مک‌دونالد برای تأسیس شعبه‌هایش در ایران نیز منتشر شد؛ مک‌دونالد فرم درخواست اعطای نمایندگی در ایران را پس از پایان مذاکرات وین، در وبسایتش قرار داد. اقدامی که در داخل کشور نیز با استقبال و ذوق‌زدگیِ جریان‌های سیاسی تندرو و عجولِ برقراری ارتباط با غرب به هر قیمت و در هر سطحی، همراه شد.

مک‌ دونالد//
فرم ثبت درخواست نمایندگی مک‌دونالد در ایران در سایت این شرکت


مک‌ دونالد//
روزنامه کیهان به تلاش‌های داخلی برای بازکردن پای مک دونالد به ایران واکنش نشان داد

اما اینکه هنوز امضای وزرای خارجه پای متن برجام خشک نشده، این «زنجیره‌ای کهنسال» بدنبال پذیرایی از ایرانیان با فست‌فود آمریکایی است، خود از منظر دیگری نیز قابل بررسی است؛ که چرا سهم ایرانِ تحت تحریم‌های ظالمانه اقلام حیاتی از قبیل دارو و هواپیمای مسافربری، فست‌فود آمریکاست. چرا آمریکایی‌ها و شرکایشان برای ارسال قطعات هواپیماهای مسافربری به ایران پیش‌قدم نشده‌اند؟ آیا برنامه طر‌ف‌های مذاکره‌کننده ایران اشباع‌کردن بازار و مردم ایران از کالاهای مصرفی و برندهای معروف و پرکردن چشم‌ جامعه از این اقلام و ایجاد «بی‌اشتهایی کاذب» برای مطالبه لغو تحریم‌های اساسی در صنعت و بخش نظامی است؟ پاسخ این سؤال‌ها را شاید چند ماه  دیگر بهتر بتوان از لابه‌لای قراردادهای اقتصادی منعقد شده پیدا کرد.

اینجا تنها نگاهی به اولین مشتری دست به نقد ورود به بازار ایران داریم. ببینیم مک‌دونالد معروف کیست و بزرگترین رستوران زنجیره‌ای جهان با بیش از شصت‌سال سابقه، 35هزار و اندی شعبه و درآمدی بیشتر از 22 میلیارد دلار در سال، چگونه و به چه بهایی به جایگاه کنونی رسیده است.

شروع برادران مک‌دونالد

شرکت مک‌دونالد دارای بزرگترین زنجیره‌ رستوران‌های فست فود در سراسر دنیا است. این شرکت با فعالیت در 119 کشور روزانه دارای 68 میلیون مشتری است. تاریخ آغاز به کار این شرکت به 1940 باز می‌گردد، وقتی که برادران ریچارد و موریس مک دونالد در کالیفرنیا اولین رستوران خود را راه‌اندازی کردند. برادران مک‌دونالد، کار خود را با یک دستگاه تولید نوشیدنی‌های «میلک شیک» شروع کردند و آنچه آنان را از سایر اغذیه فروشی‌ها متمایز می‌کرد، الهام گرفتن از خط تولید کارخانجات بود. آن‌ها با استفاده از چنین ویژگی‌ای، می‌توانستند در سال‌های پرمشغله جنگ جهانی دوم، سفارشات را هر چه سریع‌تر در اختیار مشتریان خود قرار دهند و البته افزایش نرخ اشتغال زنان نیز روز به روز بر تعداد طرفداران این نوع تغذیه می‌افزود.

«مک‌دونالد»؛ کور کردن اشتهای ایرانیان برای لغو تحریم‌ها با طعم فست‌فود آمریکایی + تصاویر و فیلم
برادران مک‌دونالد

تصمیم آنها به استفاده از «سیستم خدمات رسانی سریع» در سال 1948 پایه و اساس شکل‌گیری رستوران‌های فست فود در آینده را رقم زد. البته این سیستم دو دهه پیش از این توسط رستوران زنجیره‌ای وایت کسل (white castle) مورد استفاده قرار می‌گرفت اما عرضه غذا در زمانی کوتاه با مک‌دونالد شناخته شد. در سال 1955 «ری کراک» به برادران مک‌دونالد پیوست و از آنجا تأسیس شعبه‌های این رستوران شروع شد.

مک‌دونالد؛ کور کردن اشتهای ایرانیان برای لغو تحریم‌ها با طعم فست‌فود + تصاویر و فیلم
اولین فست فود مک‌دونالد - 1955

دفتر مرکزی این شرکت در ایالت ایلینویس ایالات متحده واقع شده است. بر اساس آمار موسسه اینتر‌برند در سال 2011 مک‌دونالد با ارزش سهامی معادل 35,593 میلیون دلار و 6% رشد نسبت به سال 2010 به عنوان ششمین برند تجاری برتر در دنیا شناخته شد.

مک‌ دونالد//
مک‌دونالد، بزرگترین رستوران زنجیره‌ای در جهان با درآمد سالانه بیش از 22 میلیارد دلار است

در سال 1961 مک‌دونالد برای اولین بار نام و لوگوی تجاری خود که به شکل قوس‌های طلایی (Golden Arches) بود و به نوعی حرف M از ابتدای نام مک‌دونالد را تداعی می‌کرد، را ثبت کرد. به عقیده کارشناسان شکل خاص و ترکیب رنگ زرد و قرمز استفاده شده در لوگوی مک‌دونالد خود یکی از دلایل جذب کودکان به سمت این رستوران است. کارشناسان مک‌دونالد را تنها یک پدیده اقتصادی نمی‌دانند بلکه این زنجیره‌ قدرتمند را یک پدیده اجتماعی و فرهنگی تلقی می‌کنند که حامل ارز‌ش‌های جامعه‌ آمریکایی است؛ ترویج فرهنگ فست‌فودگرایی که خود فرهنگ فردگرایی را بدنبال دارد.

«مک‌دونالد»؛ کور کردن اشتهای ایرانیان برای لغو تحریم‌ها با طعم فست‌فود آمریکایی + تصاویر و فیلم

بر اساس آماری که کمیسیون تجارت فدرال آمریکا آخرین بار در سال 2006 منتشر کرد، مک‌دونالد بیش از 520 میلیون دلار هزینه صرف تبلیغات خود برای کودکان از طریق ساخت عروسک‌های مجانی کرده‌اند.

«مک‌دونالد»؛ کور کردن اشتهای ایرانیان برای لغو تحریم‌ها با طعم فست‌فود آمریکایی + تصاویر و فیلم
مک‌دونالد طراحی‌های جذابی برای ترغیب کودکان دارد

برادران مک‌دونالد اولین شعبه رستوران‌های زنجیره‌ای خود را با کمک ری کراک (Ray Kroc) در اوریل 1955 در ایالت ایلینویس امریکا افتتاح کردند و این آغازی بود برای گسترش رستوران‌های زنجیره‌ای مک‌دونالد در سراسر دنیا. البته کراک و برادران مک‌دونالد برای توسعه فعالیت تجاری خود همواره با یکدیگر مشکل داشتند، اما از نقش کراک در موفقیت این نام تجاری در دنیا نمی‌توان به سادگی گذشت.

«مک‌دونالد»؛ کور کردن اشتهای ایرانیان برای لغو تحریم‌ها با طعم فست‌فود آمریکایی + تصاویر و فیلم
اولین فست فود مک‌دونالد - 1955

مک‌دونالد دارای بیش از 35هزار شعبه و یک و نیم میلیون کارمند در سراسر دنیاست. این شرکت که به عنوان نماد کاپیتالیسم آمریکایی در جهان شناخته می‌شود که با صرف هزینه های سنگین تبلیغاتی در صدد حفظ موقعیت خود به عنوان رتبه اول در حوزه مواد غذایی است.

البته این شرکت دارای برند‌های دیگری مانند Piles café  نیز است. این شرکت با توجه به تعداد زیاد مشتریان خود، برای کسب سود بیشتر و با تقلید از استار‌باکس (Starbucks) دیگر برند معروف کافی‌شاب زنجیره‌ای، به معرفی کافی‌شاپ مک‌کافی (McCafe) پرداخت.

«مک‌دونالد»؛ کور کردن اشتهای ایرانیان برای لغو تحریم‌ها با طعم فست‌فود آمریکایی + تصاویر و فیلم
ریچارد مک‌دونالد

اولین شعبه مک‌کافی در 1993 در ملبورن استرالیا افتتاح شد. با گذشت زمان بسیاری از رستوران‌های مک‌دونالد با تقلید از شعبه ملبورن به افتتاح کافی‌شاپ مک‌کافی در درون رستوران کردند و برخی از آنها با 60% فروش بیشتر نیز مواجه شدند. در حال حاضر بیش از 600 شعبه مک‌کافی در سراسر دنیا مشغول فعالیت هستند.

«مک‌دونالد»؛ کور کردن اشتهای ایرانیان برای لغو تحریم‌ها با طعم فست‌فود آمریکایی + تصاویر و فیلم
کافی‌شاپ مک کافی که بعضا در خود رستوران‌های مک‌دونالد واقع شده‌اند


این شرکت برای افزایش مشتریان خود به ایده‌های بسیاری مانند ایجاد فضای بازی برای کودکان در کنار رستوران و یا تغییر دکوراسیون دست زد. مک‌دونالد از مدل تجاری جالبی استفاده می‌کند. این شرکت با خرید و افتتاح رستوران‌های خود در نقاط مهم شهرها به نوعی در حوزه املاک نیز فعال می‌باشد. البته این سیاست با توجه به متفاوت بودن شرایط در کشورهای مختلف تغییر می‌کند.

با وجود اینکه مک‌دونالد به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ و به ظاهر موفق دنیا شناخته می‌شود اما تعداد افرادی که نسبت به نوع فعالیت‌ها و محصولات این شرکت انتقاد دارند کم نیست. توسعه شرکت‌ها و محصولاتشان در سطح جهانی اگرچه سود زیادی را برای صاحبان این نوع شرکها همراه دارد اما از طرف دیگر داشتن مشتریان و مخاطبان بیشتر مسلما انتظارات زیادی را نیز به همراه دارد، مسأله‌ای که عمدتا تحت تاثیر سود مالی قرار گرفته و زیاد به آن توجه نمی‌شود و همین موضوع باعث بوجود آمدن و گاها تشدید انتقادات از این شرکت‌ها می‌شود. شرکت مک‌دونالد نیز از این قاعده مستثنی نیست.


روز جهانی ضد مک دونالد

پس از توسعه مک‌دونالد در سطح جهانی، رفته رفته برخی مسائل و مشکلات اخلاقی شهرت این شرکت را تحت تأثیر قرار داد و رفته رفته به تعداد معترضان ضد مک‌دونالد افزود. معترضین حتی روز 16 اکتبر را "روز ضد مک‌دونالد" نامگذاری کردند. این اعتراضات آنجا خود را نشان داد که در شورش‌های ضد سرمایه‌داری در انگلیس، رستوران‌های مک‌دونالد اولین جایی بود که مورد حمله قرار گرفت. البته بیشترین آسیبی که به شهرت مک‌دونالد وارد شد در خصوص دادگاه مک‌لیبل (McLibel) بود. در این پرونده شرکت مک‌دونالد از فعالانی که به توزیع دست‌نوشته‌هایی با موضوع "مشکل مک‌دونالد چیست" کرده بودند شکایت کرد و انتظار داشت که دادگاه به سرعت حکمی سنگین برای متهمان صادر کند. در عوض این پرونده نزدیک به دو سال و نیم در جریان بود و به یکی از طولانی‌ترین پرونده‌های تاریخ قضایی انگلیس تبدیل شد.
 
«مک‌دونالد»؛ کور کردن اشتهای ایرانیان برای لغو تحریم‌ها با طعم فست‌فود آمریکایی + تصاویر و فیلم
مخالفان، 16 اکتبر را روز ضد مک‌دونالد نامیدند

«مک‌دونالد»؛ کور کردن اشتهای ایرانیان برای لغو تحریم‌ها با طعم فست‌فود آمریکایی + تصاویر و فیلم
تجمع مخالفان در مقابل یکی از رستوران‌های مک‌دونالد


مک‌دونالد، دشمن سلامت انسان

یکی از بیشترین انتقاداتی که مک‌دونالد طی 30 سال اخیر با آن مواجه بوده مربوط به غذایی است که در رستوران‌های آن به مشتریان عرضه می‌شود. منتقدین معتقدند که غذاهای عرضه شده در مک‌دونالد یکی از عوامل اصلی شیوع چاقی در میان مردم آمریکا و دیگر کشورهای پیشرفته است. مطالعات پزشکی نشان می‌دهد که میزان افزایش وزن در میان افراد انگلیسی بیش از دیگر کشورهای اروپا در حال بالا رفتن است و یک پنجم از مردم انگلیس به شکل خطرناکی از افزایش وزن رنج می‌برند ( و این در حالی است که مک‌دونالد در انگلیس دارای بیش از 1200 شعبه است).

میزان مرگ و میر ناشی از چاقی مفرط در آمریکا بیش از 300 هزار نفر در سال است که درصد بالایی از چاقی افراد ناشی از مصرف فست‌فود است. حال اینکه میزان مرگ‌و‌میر ناشی از مصرف سیگار در همین کشور حدود 400 هزار نفر است. اینجاست که سهم و نقش مک‌دونالد به عنوان بزرگترین رستوران فست‌فود در آمریکا و جهان نمود بیشتری پیدا می‌کند. پس از بررسی ارزش غذایی محصولات مک‌دونالد مشخص شد که غذایی مانند بیگ مک (Big Mac ) و یا مرغ سرخ کرده دارای 910 کالری، 46 گرم چربی (که 13 گرم آن چربی اشباع شده است) است و این بدان معناست که این شرکت استانداردهای رژیم غذایی آمریکا را رعایت نمی‌کند. علاوه بر چاقی مفرط، دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی و سرطان نتایج استفاده از چربی زیاد، شکر و نمک است ( موادی که به شکل یکجا و به میزان بالا در محصولات مک‌دونالد وجود دارند).

تاثیر استفاده‌ از رژیم غذایی مک‌دونالد در فیلم انتقادی مورگان اسپورلاگ (Morgan Spurlock) به وضوح دیده می‌شود، جایی که او چیزی جز مک‌دونالد را در وعده‌های غذایی خود استفاده نمی‌کند و در نتیجه با 11 کیلو اضافه وزن، افزایش 60 واحدی کلسترول و از دست دادن کبد خود مواجه می‌شود. وی دچار سردرد و افسردگی شده و در نهایت به مصرف مک‌دونالد اعتیاد پیدا می‌کند.

«مک‌دونالد»؛ کور کردن اشتهای ایرانیان برای لغو تحریم‌ها با طعم فست‌فود آمریکایی + تصاویر و فیلم
مورگان اسپورلاک در فیلم من دوبرابر (Supersize me)

مستند supersized me قسمت اول

مستند supersized me قسمت دوم

مستند supersized me قسمت سوم

قسمت چهارم

تاثیر استفاده از محصولات مک‌دونالد برای کودکان نیز بسیار خطرناک است، حال اینکه این شرکت با تحت تأثیر قرار دادن کودکان از طریق تبلیغات تلوزیونی، وسایل بازی کودکان و از همه مهمتر استفاده از شخصیت دلقک رونالد مک‌دونالد هر ماه حدود 90 درصد کودکان بین 3 تا 9 سال را جذب رستوران‌های خود می‌کند.


«مک‌دونالد»؛ کور کردن اشتهای ایرانیان برای لغو تحریم‌ها با طعم فست‌فود آمریکایی + تصاویر و فیلم
دلقک مک دونالد بیش از 90 درصد کودکان را جذب رستوران‌های این شرکت می‌کند


افزایش اعتراضات از سوی حامیان حیوانات

جبهه دیگری از اعتراضات از سوی افرادی است که معتقدند که حیوانات نیز همانند انسان‌ها به عنوان یک موجود زنده بوده شایسته احترام هستند. مک‌دونالد به دلیل نحوه رفتار با حیوانات قبل از کشتن و با هدف لذیذتر شدن غذا، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. این شرکت بزرگترین ترویج‌کننده غذاهای گوشتی و بزرگترین مصرف‌کننده گوشت گاو، دومین مصرف‌کننده گوشت مرغ در دنیا برای محصولات خود می‌باشد. هجمه انتقادات مربوط به نحوه برخورد با حیوانات در محل‌های نگهداری و کشتارگاه‌های مک‌دونالد است. بر اساس مطالب ارائه شده در دادگاه مک‌لیبل، در مرغداری‌های مک‌دونالد در فضایی کمتر از یک متر و بدون نور تعداد زیادی از این حیوانات نگهداری می‌شود که نتیجه آن 44 درصد ناهنجاری و مشکلات دیگر بهداشتی برای این حیوانات است. در محل‌های دیگر نگهداری حیوانات متعلق به مک‌دونالد نیز همین شیوه رفتار اعمال می‌شود. علاوه بر شرایط نگهداری، مک‌دونالد برای نحوه کشتن حیوانات در کشتارگاه‌ها نیز با هجمه انتقادات مواجه شده است.

«مک‌دونالد»؛ کور کردن اشتهای ایرانیان برای لغو تحریم‌ها با طعم فست‌فود آمریکایی + تصاویر و فیلم
اعتراض به نحوه برخورد مک‌دونالد با حیوانات


خوراک  Foie Gras برای اشراف و ثروتمندان

یکی دیگر از مواردی که باعث افزایش اعتراض مخالفان مک‌دونالد شده است مربوط به یکی از غذاهای عرضه شده در این رستوران به نام Foie Gras   است.

این غذای گرانقیمت که علاوه بر مک‌دونالد در رستوران‌های KFC نیز عرضه می‌شود از جگر پرندگان تهیه می شود. برای تهیه این غذا، جگر پرنده باید از چربی زیاد و حجم بالایی برخوردار باشد و از آنجا که در حالت طبیعی امکان وقوع این امر وجود ندارد، حجم بالایی از غذای چرب و دارای روغن بالا به وسیله دستگاه و به زور به پرنده خورانده می‌شود.

«مک‌دونالد»؛ کور کردن اشتهای ایرانیان برای لغو تحریم‌ها با طعم فست‌فود آمریکایی + تصاویر و فیلم

سپس پرنده در قفسی کوچک بدون حرکت قرار داده می‌شود تا چربی بیشتری در بدن او ایجاد شود. این شیوه رفتار با حیوانات که به شکل بیرحمانه‌ای صورت می‌گیرد اعتراضات بسیاری را در پی داشته است.

«مک‌دونالد»؛ کور کردن اشتهای ایرانیان برای لغو تحریم‌ها با طعم فست‌فود آمریکایی + تصاویر و فیلم

«مک‌دونالد»؛ کور کردن اشتهای ایرانیان برای لغو تحریم‌ها با طعم فست‌فود آمریکایی + تصاویر و فیلم
مراحل تولید   Foie Gras

«مک‌دونالد»؛ کور کردن اشتهای ایرانیان برای لغو تحریم‌ها با طعم فست‌فود آمریکایی + تصاویر و فیلم    
مقایسه جگر معمولی غاز ( راست) با جگر انباشته شده از چربی (چپ)
    
    
«مک‌دونالد»؛ کور کردن اشتهای ایرانیان برای لغو تحریم‌ها با طعم فست‌فود آمریکایی + تصاویر و فیلم
جگرهای چرب غاز

«مک‌دونالد»؛ کور کردن اشتهای ایرانیان برای لغو تحریم‌ها با طعم فست‌فود آمریکایی + تصاویر و فیلم     

غذای گرانقیمت و لوکس Foie Gras

فیلمی دردناک از نحوه تهیه غذای جگر غاز

مک‌دونالد و محیط زیست

شرکت‌ها در قبال محیط زیست نیز مسؤول هستند و نباید به آنها به عنوان یک ابزار سودآور بنگرند. این مسأله از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا منعکس‌کننده تصویر شرکت و احساس و ادراک مشتریان آن شرکت است. برای مثال طی یک نظرسنجی از سوی وال استریت ژورنال 53 درصد از مردم به دلیل مسائل و مشکلات محیطی مربوط به محصول یا تولید کننده از خرید آن محصول امتناع می‌کنند. جدی‌ترین نگرانی محیطی نسبت به مک‌دونالد این است که این شرکت برای ایجاد یک چراگاه وسیع در برزیل به تخریب جنگل‌های بارانی آن منطقه اقدام کرده است. این اقدام نه تنها موجب از بین رفتن منابع طبیعی می‌شود بلکه بر گرم شدن کره زمین نیز تاثیرگذار است، زیرا جنگل‌های بارانی نقش مهمی در مکانیزم جذب دی اکسد کربن هوا دارند.

«مک‌دونالد»؛ کور کردن اشتهای ایرانیان برای لغو تحریم‌ها با طعم فست‌فود آمریکایی + تصاویر و فیلم
تخریب جنگل‌های آمازون برای ایجاد چراگاه‌های مک‌دونالد

مک‌دونالد همچنین سالانه از میلیون‌ها تن بسته‌بندی استفاده می‌کند که تنها برای چند دقیقه مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور معمول بسته‌بندی‌های پلی‌استر مورد استفاده برای محصولات مک‌دونالد موجب از بین رفتن گازهای لایه ازن می‌شود. انتقاد دیگری که از این شرکت می‌شود مربوط به تولید میزان بالای زباله آن است. هر رستوران مک‌دونالد در آمریکا روزانه به طور متوسط نزدیک به 110 کیلوگرم زباله تولید می‌کند که با توجه به تولید 410 کیلوگرمی زباله از طرف مراکز توزیع منطقه‌ای شرکت، تعداد زیاد شعبه‌های این شرکت در سراسر دنیا و هزینه بالای از بین بردن این میزان زباله به اهمیت بالای این موضوع می‌توان پی برد.


نقض حقوق کارگران

یکی دیگر از انتقاداتی که همواره مک‌دونالد با آن مواجه بوده مربوط به شرایط کار و سیاست‌های این شرکت در قبال کارکنانش است. این شرکت دارای بیش از یک و نیم میلیون نفر کارمند در سراسر دنیاست که بیش از نیمی از آنها افراد زیر 21 سال هستند. سیاست شرکت در استخدام افرادی با این محدوده سنی به این معناست که بیش از نیمی از کارکنان مک‌دونالد از حداقل حقوق برخوردار هستند. وارد شدن عبارت McJOB در سال 2003 در فرهنگ لغت وبستر که به معنی نوعی از کار با حقوق پایین است نیز بیانگر این موضوع است.

«مک‌دونالد»؛ کور کردن اشتهای ایرانیان برای لغو تحریم‌ها با طعم فست‌فود آمریکایی + تصاویر و فیلم
عبارت Mcjob که به معنی شغلی با درآمد پایین است

یکی دیگر از مشکلاتی که کارکنان این شرکت با آن مواجه هستند کار در شرایط نامناسب،تبیض نژادی، بالا بودن غیر قانونی ساعت کار و پایین بودن شرایط بهداشتی و ایمنی در محیط کار است. البته به دلیل عدم وجود اتحادیه‌های کارگری در درون مک‌دونالد، اقدامی در خصوص تغییر شرایط کارکنان این شرکت صورت نگرفته است. بر اساس نظریه سهامداران میلتون فریمن، نیازها و انتظارات کارکنان به اندازه انتظارات مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است.



کودکان قربانی سیاست‌های بازاریابی مک‌دونالد

اریک اسکلوسر (Eric Schlosser) در کتاب خود با نام ملت "وابسته به فست‌فود" که در سال 2001 به چاپ رسید به انتقاد از سیاست‌های بازاریابی مک‌دونالد پرداخت. به عقیده وی این شرکت با ایجاد سیاست‌های بازریابی به تقلید از شرکت والت دیزنی و ایجاد شخصیت‌هایی مانند دلقک رونالد مک‌دونالد و همراهش برای جذب بازار کودکان تمرکز ویژه‌ای کرده است. به عقیده کارشناسان بازاریابی این اقدام نه تنها موجب جذب کودکان، بلکه خانواده‌های آنها نیز می‌شود. از همه مهمتر این تاکتیک موجب حفظ محبوبیت این برند در دوره بزرگسالی و ایجاد نوعی حس نوستالژی در میان افراد خواهد بود.

«مک‌دونالد»؛ کور کردن اشتهای ایرانیان برای لغو تحریم‌ها با طعم فست‌فود آمریکایی + تصاویر و فیلم
دلقک مک‌دونالد، شخصیت محبوب کودکان و یکی از ابزارهای اصلی سودجویی و سوء استفاده از کودکان است

به عقیده اسکلوسر، مک‌دونالد با نفوذ در میان مدارس از طریق اسپانسرشیپ موفق به کاهش مالیات‌های خود شده است. بر اساس منابع وی 80% کتاب‌هایی که از سوی فرد یا موسسه‌ای مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند حاوی مطالبی به سود حمایت‌کننده کتاب هستند و مسلما مک‌دونالد نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به عقیده نویسنده بی احترامی به حامیان مالی در مدارس با مجازات همراه خواهد بود. یکی از این موارد مربوط به دانش آموزی به نام مایک کامرون بود که به دلیل پوشیدن لباسی به رنگ آبی (که نماد شرکت پپسی، رقیب کوکاکولا است) در روز کوکاکولا (Coke Day) و هماهنگ نبودن با لباس مشکی و قرمز دیگر دانش‌آموزان، از تحصیل معلق شد.


با توجه به انتقادات موجود و تلاش‌های مک‌دونالد در جهت رفع کمبودها و بهبود شیوه عملکرد (بر اساس ادعای مدیران شرکت) واضح است که سیاست‌های اخلاقی این شرکت تنها در حد شعار بوده و اقدامی تاثیرگذار در جهت تغییر و بهبود شرایط از سوی شرکت صورت نگرفته است. بیشتر تلاش‌ها حالت توصیفی داشته و بر اساس اهداف آینده ترسیم شده است و نه آنچه تا کنون انجام شده است. به عبارت ساده تر تلاش‌های این شرکت بیشتر در جهت امیدوار نگه داشتن مردم به بهبود شرایط در اینده است تا مطمئن ساختن آنها.


مک‌دونالد، یکی دیگر از حامیان اصلی رژیم صهیونیستی

افتتاح اولین شعبه مک‌دونالد در اسرائیل به سال 1993 در تل‌آویو بازمی‌گردد. این شرکت دارای 80 رستوران و 3000 کارمند اسرائیلی است. مک‌دونالد نیز همانند دیگر شرکت‌های بزرگ آمریکایی یکی از حامیان بزرگ اسرائیل به شمار می‌رود. جک ام. گرینبرگ (Jack M. Greenberg) که ریاست این شرکت را بر عهده دارد مدیر افتخاری اتاق بازرگانی مشترک آمریکا-اسرائیل و موسسه Metropolitan Chicago است.بر اساس وبسایت صندوق سرمایه‌گذاری یهودیان شرکت Metropolitan Chicago شرکت مک‌دونالد یکی از حامیان اصلی این صندوق به‌شمار می‌رود. این شرکت از طریق کمیته اسرائیلی خود در این صندوق در راستای حفظ و تقویت حمایت اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک آمریکا از اسرائیل در تلاش بوده و به مانیتورینگ و در صورت لزوم پاسخ به پوشش رسانه‌ای اسرائیل مشغول است.

«مک‌دونالد»؛ کور کردن اشتهای ایرانیان برای لغو تحریم‌ها با طعم فست‌فود آمریکایی + تصاویر و فیلم
قدردانی انجمن یهودیان شیکاگو از حمایت‌های گسترده مک‌دونالد


صندق سرمایه‌گذاری یهود مجری برنامه مسافرت تابستانی خانوادگی به اسرائیل است. در این برنامه خانواده‌ها به بازدید از پایگاه‌های نظامی اسرائیل و ملاقات با سربازان اسرائیلی می‌پردازند. این صندوق در راستای مشارکت در برنامه اسرائیل سالانه 1.3 میلیون دلار برای توسعه شهرک صهیونیستی Kiryat Gat و برنامه های عمرانی در آن کمک مالی اختصاص داده است.

منابع:

1  BurgerBusiness. 2012-01-25. http://www.burgerbusiness.com/?p=9168 McDonald's History". Aboutmcdonalds.com. Retrieved 2011-07-23.

http://www.interbrand.com/en/best-global-brands/best-global-brands-2008/best-global-brands-2011.aspx

McDonald's wants a digital-age makeover".

4 Sweney, Mark (2006-04-20). "Not bad for a McJob?". London: The Guardian. Retrieved 2009-03-30.

5 Allen, R.L. (2004) ‘Act Responsibly: Corporate good deeds help communities and build long term business’, Nation’s Restaurant News (Magazine) 38(36), 22. Purchased and retrieved PDF file from http://archives.lf.com/preview.cfm?ID=2004250169922&SC=Act+Responsibly&CFID=3442278&CFTOKEN=41845483 on 12/11/2005.

6 Baker, G. (2005). ‘From a pioneer to a pariah as Golden Arches celebrates 50 years’, Times Online April 16. Retrieved from http://www.timesonline.co.uk/article/0,,11069-1571623,00.html on 19/04/05.


7 Carroll, A.B. and Buchholtz, A.K. (2000) Business and Society: Ethics and Stakeholder Management. South Western College (Cincinnati).


8 Caterer-online.com (2004). ‘Company A-Z: McDonalds’. Retrieved from http://www.caterer-online.com/facts/companydetail.asp?lSiteSectionID=19&companyID=17 on 12/4/05.
Cochran, P. (1994). ‘Reflections on stakeholder theory’, Business and Society (33) 1, 82-131. Elkington, J. Cannibals With Forks: The triple Bottom Line of 21st Century Business. Capstone (Oxford).

9 ‘Fast Food Pitfalls’ (2005). Retrieved from http://www.hendrickshosp.org/news.htm on 12/3/2005.


10 Freeman, R.E. (1984) Strategic Management: a stakeholder approach. Pitman (Boston).


11 Beauchamp, T. and Bowie, N. (2004). Ethical Theory and Business, Seventh Edition, New Jersey: Pearson Prentice Hall. (anything labelled Friedman)


12 Grarber, A. (2004) ‘Health initiatives catapult McDonald’s to top of corporate citizens list’, Nation’s Restaurant News 38(40). 140.


13 Hawken, Paul. (2002) ‘On Corporate Responsibility: A Ronald McDonald Fantasy’, San Francisco Chronicle, June 2nd. Retrieved from http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/c/a/2002/06/02/ED72039.DTL&hw=Ronald+McDonald+Fantasy&sn=001&sc=1000 on 12/12/2005.


14 Heinrich, M. (2002). ‘Exposing McDonald’s to the law’, Ecologist 32(7).


15 ‘Inside the McLibel trial’ (1995). Earth Island Journal 10(1).


16 Lampe, J. and Finn, D. (1992) ‘A model of auditors' ethical decision processes’, Auditing: A Journal of Practice and Theory (Supplement) 11: 33-59.


17 McDonald’s Worldwide (2004). ‘Corporate Responsibility Report’.


18 McEwan, T. (2001) Managing Values and Beliefs in Organisations. Financial Times/Prentice Hall.


19 McMans Depression and Bipolar Weekly (2004). ‘Diet and Obesity’. Retrieved from http://www.mcmanweb.com/diet_obesity.htm on 12/10/2005.


20 McSpotlight.org (2005) ‘Environment’. Retrieved from http://www.mcspotlight.org/issues/environment/index.html on 12/10/05.


21 McSpotlight.org (2005) ‘McDonald’s and Animals’. Retrieved from http://www.mcspotlight.org/issues/rants/animals.html on 12/10/05.


22 McSpotlight.org (2005) ‘McDonald’s and Employment’. Retrieved from http://www.mcspotlight.org/issues/rants/employment.html on 12/10/05.


23 McSpotlight.org. (2005) ‘The McLibel Trial’. Retrieved from http://www.mcspotlight.org/case/index.html on 12/10/2005.
Parker, M. (1998) Ethics & Organisations. Sage.

24 Prince, J.S. and Denion, R.A. (1992). ‘Launching a new business ethic’, Industrial Management 34(6). 15-19.


25 Schlosser, E. (2001). Fast Food Nation. Penguin.


26 Smith, S. (2003) ‘McDonald’s’, America’s Greatest Brands II, 80-81. Retrieved from http://www.americasgreatestbrands.com on 12/4/05.


27 Spurlock, M. (2004) ‘Super Size Me (DVD)’.


28 Strategic Direction (2002). ‘McDonalds jumps on the CSR bandwagon’, Strategic Direction 18(9). 8-11. Retrieved from http://www.emeraldinsight.com/Insight/ViewContentServlet?Filename=Published/EmeraldFullTextArticle/Articles/0560180902.html on 12/12/2005.


29 Svoboda, S. and Hart, S. (1995). ‘Case A: A McDonald’s Environmental Strategy’, Pollution Prevention in Corporate Strategy, March. Retrieved from http://www.p2pays.org/ref/12/11858.pdf on 12/10/2005.


30 Teather, D. (2004). ‘McDonald’s seeks to assuage critics’, The Guardian August 6.


31 Sweeney, M. (2004). ‘McDonald’s axes Golden Arches for health focus’, Marketing.


32 Transport and General Workers Union (2004). ‘Government lets McDonald’s get away with low pay shame’. Retrieved from http://www.tgwu.org.uk/Templates/News.asp?NodeID=90633&int1stParentNodeID=42438&int2ndParentNodeID=89397&Action=Display on 12/4/05.


33 Verschoor, C.C. (2001). ‘Why do unfortunate things happen to good corporate citizens?’, Strategic Finance 83(5). 20-21.

Walsh, C. (2003). ‘Big Problems for Big Food as courts reach bursting point’, The Observer, July 13th. Retrieved from http://observer.guardian.co.uk/business/ethics/story/0,12651,997084,00.html on 10/4/2005.

34 Wells, C. (1998) ‘Corporate Responsibility’, Encyclopedia of Applied Ethics, 653-660.


35 Wood, V. (2002). ‘McDonald’s Social Responsibility Report – A Review’, Business Respect, 20th April. Retrieved from http://www.mallenbaker.net/csr/nl/28.html#Anchor-McDonald's-12723 on 12/4/05.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 88
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 31
  • شایان ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    1 0
    وقتی شرکت های داخلی پیشرفت نمیکنن باید پای این شرکت ها باز بشه تا رقابت شرکت های ایرانی روهم مجبور به پیشرفت کنه
  • son of god ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    1 1
    به نام دوست من عاجزانه از ملت ایران درخواست دارم نگذارید بخاطر تجملات دنیوی دینمان را له کنیم خداوند متعال برای ارتباط مسلمانان با کافران شرایط خواستی تعیین کرده لطفا دقت کنید اینکه ما فکر کنیم نیازمون به غرب لازم است... فکر درستی نیست من هم مثل شما جوانی هستم که نه خانه دارم و نه ماشین و نه کار درست حسابی ولی هیچ کدام از اینها باعث نخواهد شد من از خدا دور شوم درود بر رسول خدا که فرموده است ما قومی هستیم که گرسنه سر سفره می نشینیم و گرسنه هم از سر سفره بلند می شویم من از تمام شاسی سواران مملکت درخواست دارم که دست از دنیا بکشند و به ریسمان خدا چنگ بزنند اموالی که نیاز ندارید بفروشید و یا به نیازمندان بدهید و از مردم پیاده سوار هم درخواست دارم که نسبت به آنچه که هستند غصه نخورند زیرا که همه ما باید هر چیز دنیایی را بگذاریم و برویم آیا شما می دانید که 60 تا از پیامبران الهی بر اثر گرسنگی مردند بدون اینکه پیش کفار دستشون را دراز کنند محمد رسول الله دوستت دارم و در راه گسترش دین تو روزی جانم را فدا خواهم کرد
  • العبد ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    باید این کمپانی صهیونیستی رو تحریم کرد
  • حسین ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    ترس من اینه که با ورود این جور برندها و هجوم مردمی که عقل در چشم دارند، همین چهارتا جوان هایی هم که ساندویچی و اغذیه فروشی زده‌اند هم ورشکسته و بیکار بشوند و رفع تحریم به جای اینکه پولی عاید اقتصاد ما بکنه، درآمد خدماتی مثل اغذیه و فروشگاه و تاکسی و ... رو هم به جیب غربیها بریزه و جامعه هر روز فقیرتر بشه.
  • اهوازی ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    تهاجم فرهنگی آمریکا شدت یافته است.آمریکا چرا به ما دانش و فن آوری نمیدهدچرا کارخانه بویینگ و خودرو و کالا و پالایشگاه و صنایع هوافضا نمیدهد؟
  • علی ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    باز هم مطلب مستند و عمیق بود. کسی که کمی عقل و اطلاعات داشته باشه اجازه نمیده مک دونالد و امثالهم به صد کیلومتری مرزها هم نزدیک بشن
  • سید ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    بنظرم دلایل منطقی بجز یکی دوتا برای بد بودن مک دونالد مطرح نکردین زباله تولید میکنه حقوق کارمند رعایت نمیکنه تبلیغات میکنه همه اینا تو بازار عادی اند حتی از رژیم صهیونیستی هم حمایت میکنه اش هم عادیه اونا که با ای رژیم دشمن نیستن
  • ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    1 0
    امریکایی ها انقدر رسانه های مختلف با موضوعات تخصصی و گوناگون دارند و البته پشتوانه تاریخی و صدالبته زنجیر رسانه ای حامی از جنوب شرق اسیا بگیرید تا اروپا تا خاورمیانه و .... این توانایی را دارند که بدی ها رو تا حد زیاد مخفی کرده با درس کردن دکوری قشنگ به مسیر خود ادامه دهند ، بهتر است به جای نقد مک دونالد ، نقد کنیم که کباب حلال ایرانی که هر خارجی خورده خوشش امده چرا رستوران زنجیره ای جهانی ندارد اینکه دیگر به تحریم ربطی ندارد در دنیای امروز که ماهواره ها برای ما محدودیت می سازند و دائما دروغ و اراجیف برای ما می سازند کباب سرای زنجیره ای ایرانی می تواند یک رسانه بزرگ باشد که با مردم دنیا رودررو صحبت کنیم ، بروشورهای معرفی ایران روی میزها بگذاریم و از تلویزیون کباب سرا ، ایران واقعی را نشان دهیم و ... سوال اینجاست که کی از خواب بلند می شویم ؟
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    بسیار خوب!!!!!!! اکنون نوبت عمل است مشرق تشکر ما باید به دنبال تکنولوژی باشیم نه کالای مصرفی وارداتی واردات کالا در تضاد با رهنمودهای رهبری و اسناد بالادستی مثل سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    150 میلیارد پول بلوکه شد، یک شبه تبدیل به 26 میلیارد شد !!!
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    از این سوسیس کالباس های تقلبی ما که بهتر مشرق خجالت بکش فقط نظرات منفی بنویس
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    مرگ بر مکدونالد مرگ بر سانویچ و فست فود مرگ بر جگر غاز و اردک مرگ بر محیط ریست
  • ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    دشمنان از هر راهی برای نابودی مسلمانها دارن استفاده می کنند
  • علی ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    مک دونالد واقعاً سیستم بد و وحشتناکیه و پشت پرده ش هم خیلی چیزای افشاء نشده داره ولی دلیل نمیشه که ما حرفی رو تحریف کنیم: «خبر درخواست مک‌دونالد برای تأسیس شعبه‌هایش در ایران» همچین چیزی وجود نداره. سایت مک دونالد قسمتی داره برای اعطای نمایندگی و... که توش بین چندصد کشور جهان می تونید انتخاب کنید. بعد از مذاکرات اسم ایران تو این لیست برگشت. هیچ وقت درخواستی نکردن. وقتی هم که ایران رو کلیک می کنید مثل هرکشور دیگه ای اون بالا می نویسه فرم نمایندگی ایران. در ضمن خودشون نوشتن که فعلا قصد مشخصی برای احداث در ایران ندارند.
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    برای اونا عادیه برا ما که عادی نیست
  • علی ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    مک دونالد واقعاً سیستم بد و وحشتناکیه و پشت پرده ش هم خیلی چیزای افشاء نشده داره ولی دلیل نمیشه که ما حرفی رو تحریف کنیم: «خبر درخواست مک‌دونالد برای تأسیس شعبه‌هایش در ایران» همچین چیزی وجود نداره. سایت مک دونالد قسمتی داره برای اعطای نمایندگی و... که توش بین چندصد کشور جهان می تونید انتخاب کنید. بعد از مذاکرات اسم ایران تو این لیست برگشت. هیچ وقت درخواستی نکردن. وقتی هم که ایران رو کلیک می کنید مثل هرکشور دیگه ای اون بالا می نویسه فرم نمایندگی ایران. در ضمن خودشون نوشتن که فعلا قصد مشخصی برای احداث در ایران ندارند.
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    خاک عالم تو اون سرت مشرق.
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    دشمن بزرگ چون دارای ادیان مختلف و عمدتا مسیحی و یهود و بودا است از اینرو در ذبح جانوران هم بی توجه اند. حتی ممکنه گوشت حیوانات نجس و حرام مثل خوک را ذبح و مصرف کنند و رتبه کفیت بالا هم بدهند. حتی ژلاتینهای پوسته کپسول داروهای وارداتی و یا ژله وارداتی هم از استخوان این جانوران تهیه شود. در کل تمام کشورهای دشمن ستیز علیه مک دونالد موضوع گیری کرده اند و ممکنه فتنه گران و عوامل قاچاقچی مستقر در خارج انها جهت درامد زایی نسبت به اغاز فعالیت مک دونالد فعالیت را در تهران شروع کنند.
  • محمد جواد ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    فقط دروغ نگو
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    دندونتو گاز بگیر بیا ایران تا ببینی خوراک ایرانی خوشمزه است یا امریکائی .
  • رضا ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    عجب وضع شیر تو شیری شده در این دوران اعتدال . همه دنیا به طرف غذاهای پاک اسلامی با مارک حلاتل رو اورده اند و ما بسمت غذاهای نجس مک دونالد
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    پس تو چه کاره ای ؟ همش باید بقیه به تو بدن ؟!
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    برای عاقل یک دلیل هم کافیه العاقل کفیه الاشاره
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    آخریش رو اشتباهی منفی دادم
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    مگه خودرو سازیه که پیشرفت نمی کنن؟؟ این شرکت مسلما وردش ده برابر سود ضرر دارد.
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    اشتباه مثبت دادم می خواستم منفی بدم
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    مرگ بر محیط زیست؟؟!!!
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    برو اول ببین که خود اونها چقدر از شرکتهاشون حمایت میکنن بعد ژسشت دونستن بگیر والکی حرف دو پهلو رو استفاده کن
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    تولید ملی رو باید حمایت کرد وغذاهای سنتی خودمون رو با تبلیغات در زندگی مردم جاباز کرد تا مقابله فرهنگی بشه اولین گام ررو برداشتی مشرق احسنت گام بعدی مقایسه غذاهای سنتی خودمون وفلسفه تهیه اش طبق معیارهای آب وهوایی مردم هراستان خودمون و... رو درمقایسه باعوارض بیش از حد اینها مقایسه کن
  • ناشناس ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    1 0
    همبرگر و چیکن برگر و سیب زمینی سرخ کرده رستورانهای داخلی هیچ چیزی از مکدونالد کم ندارند این شرکت فقط اسم در کرده است .
  • kamran ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    الان شرکت های مابه مکدونالد مثل نستله و کوکا و پپسی در ایران مشغول هستند خوب این شرکت هم دنبال ایجاد بازار جدید هست ولی مسئله مهم اینه با اجرای توافق باید دنبال واردات تکنولوژی های کاربردی باشیم و سیب زمینی سرخ کرده چیزی نیست که براش 2 سال مذاکره شده باشه
  • ناشناس ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 1
    خلاصه مطالبات ما بعد از توافق هسته ای نباید از لغو تحریم هواپیما و قطعات آن و دارو و تکنولوژی های نوین به سیب زمینی سرخ کرده و همبرگر کوفتی تقلیل یابد .
  • ناشناس ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 1
    هسته ای مون بردند / همبرگر و سیب زمینی آوردند !
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    نه شایان جان با اومدن اینها، رقابت که ایجاد نمیشه هیچ، همینها هم میشن مثل برندهای ایرانی. فقط پول میگیرن و غذای بی کیفیت میدن دست ملت اونها که از سود بیشتر بدشون نمیاد
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    کاش آمریکا بجای دادن امتیاز مک دونالد یکی از اینها رو میداد که علم و صنعت وارد کشور بشه!!
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    دوست عزیز صحبت شما درست اما نه درباره این شرکت ونه درباره شرکت هایی که اینگونه فکر می کنند از این شرکت بوی کثافت" بردگی و در یک کلام استعمار اون هم از نوع وقیحانه اش بلند شده این شرکت هر چیزی که سرراهش باشه راواسه رسیدن به اهدافش نابود می کنه اصلا متن بالا را خواندی و در یک کلام بوی تعفن زیاده خواهی امریکایی مشام ها را ازار می دهد
  • ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    نگران نباش الان براشون فعلا فضایی برای اینکار باز نشده بزار یکم دیگه بریم جلو خودت می فهمی
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    داشتیم میمردیم از بی مک دونالدی خوبه دولت یه ذره غیرت داشته باشه هسته ای رو با خاک یکسان کردند که ساندویچی بزنن
  • taha ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    واقعا عالیه شما به غذا خوردن مردم هم کار دارین؟؟؟؟
  • آقا رضا سالار ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    به جای عاجزانه در خواست کردن و سخنرانی کردن برین کار فرهنگی کنید که پس فردا در خونمون رو باز کردیم پیک موتوری مک دونالد رو نبینیم
  • داریوش ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    دوستان این رو با دقت بخوانند: من شنیدم از برخی از دوستانم که پدرشان به آمریکا رفته و محصولات این شرکت را خوردن میگن واقعا ساندویچ های خوشمزه ای داره ولی چون ایرانی بودیم بیشتر از هفته ای یکی دوبار نمیتونستیم این غذاها را مصرف کنیم چون همیشه برنج و غذاهای ایرانی(چون مثلا برنج را فقط یک ملاقه میدادن و هزینه چهار ملاقه برنج را باید میدادن) برایمان اولویت داشت ولی مردم آمریکا خیلی به این مدل غذاها به نوعی اعتیاد داشتند و برای ما قابل باور نبود که بتوانیم بیشتر وعده های غذایی مان را فست فود کنیم... جنگ نرم باید در همه حوضه ها شکل بگیرد حتی در بخش غذایی و بخصوص در این بخش که واقعا کمک فراوانی به شکل گیری اقتصاد مقاومتی میکند. محاسن معایب میکنیم: 1-الان کشور ما ساندویچی و فست فودی به وفور هست و فقط مشکلات بر سر مسائل بهداشتی فست فودی هاست و جاهای باکیفیت که با حفظ بهداشت کار میکنند هم زیاد هست پس ما هیچ احتیاجی به مک دونالد نداریم. 2-وقتی یک غاز را بخاطر خوشمزه بودن جگر چربش اینطور به کشتن می دهند در واقع گوشتش حرام است چون حیوان باید با ذبح کشته شود و بدون زجر که قواعد خاص خودش رو دارد و مطمئن باشید آمریکایی ها این را رعایت نخواهند کرد. 3-مطمئنان کشور ما پتانسیلهای فراوانی در بخش غذایی دارد و اگر تخریب رسانه ای غرب علیه ما نبود و مردم اروپا و آمریکا غذاهای ما را بیشتر میشناختند متوجه میشدند که چه غذاهای متنوع و البته در خط سلامت جامعه در ایران وجود دارد که میتواند جایگزین باشد: مثلا انواع کباب، قیمه قرمه، آش های متنوع ایرانی (سلامتترین غذای ما)، فسنجان، حلیم و ... که هم موجب جذب گردشگر می شود و هم موجب اشاعه فرهنگ ایرانی اسلامی.. 4-در نهایت اگر آمریکا دلسوز هست بیاید و امتیاز فلان کارخانه صنعتی رو بدهد یا حداقل در واردات صنعتی مثل بخش هوایی سرعت عمل بخرج بدهد نه اینکه امتیاز مک دونالد را بدهد!!! تشکر از ثبت نظرم
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    ای کاش یک گزارش ویزه هم در رابطه با قرارداد ترکمانچین که در دولت قبل امضا شده تو این سایت کار میشد تا ملت ایران میفهمیدن چطور پول های نفت تبدیل به اجناس بنجلی می شود که یک سوم آن هم ارزش ندارند
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    احسنت تو همین ایران خودمون بسیاری از شرکت های وضعیت زیست محیطی و حق خوری از کارگرهایشان بدتر از مک دونالد هست در رابطه با رژیم صهیونیستی هم باید گفت اکثر شرکت های بزرگ جهانی نه تنها حامی اسرائیل بلکه بخش بزرگی از سهام آن ها در اختیار یهودیان است
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    1-من مطمئتم ساندویج های مک دونالد از نود درصد ساندویج هایی که ما می خوریم سالم تره این و شک ندارم حالا شما میخوای قبول نکن ! 2-اما اگه بحث حمایته شما راس میگید نذارید کوکاکولا هم تولید بشه چون کالای مصرفیه نماد آمریکاست و صاحب اصلیشم صهیونیستیه اما خوب همه ی ما هر روز داریم مصرفش میکنیم 3-مک دونالد تو همه ی کشورهای با اقتصاد مثل ترکیه امارات مالزی چین و ... شعبه داره حالا نمیشه به این کشورا مصرف گرا گفت
  • سارا ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    دقیقا من هم به همین نکته فکر می کردم.. ورود همچین غول هایی مطمئنا به اغذیه فروشی های کوچیک آسیب میزنه خصوصا تو کشور ما که خیلیا فقط واسه کلاس میرن تو صف فلان رستوران جردن و .. 70-80 تومن پول یه دست چلوکباب میدن ، سیب زمینی مک که دیگه سهله !!! ببخشید ولی خیلی از خانم ها فقط واسه کلاسش هم که شده و چشم و هم چشمی، خودشون و بچه هاشون رو از الان تو صف مک دونالد میشه تصور کرد!!
  • ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    آخه شماها چه حقی دارین که واسه بقیه تعیین تکلیف کنین که حتی چی بخورن چی نخورن. من این برام سوال شده.
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    یعنی اخر استدلال! شب بخیر
  • ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    عزیزم کوکاکولا ایی که تو ایران تولید میشه تولید مشهده
  • ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    ناشناس خودت چی؟ فقط به فکر همبرگر گاز زدن هستی؟
  • ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    می خواسته بنویسد: مرگ بر نابودگر محیط زیست! اضافه می کنم در یک کلام: مرگ بر امریکا
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    - دادم فقط بخاطر اینکه احساس کردم اخر حرفت داری ترغیب انها را ندیده می گیری! شاید هم اشتباه برداشت کردم و باید + می دادم!
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    مشرق جون دستت درد نکند
  • navid ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    اونا میخوان ازطریق شکمپارگی به دین وایمان مسلمونا حمله کنن اگه کمی ریزتربه قضیه نگاه کنیم میفهمیم که نمیتونن ازطریق ماهواره-شبکه های اجتماعی-بدحجابی و..تاثیر آنچنانی برپیکره اجتماع داشته باشن ولی با پرکردن شکم یک عده میشه عده زیادی که دوروبر شون هستن روهم به این ورطه کشاند باید حواسمون خوب جمع باشه فریب نخوریم
  • ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    مرد حسابی یه فست فود چه ربطی داره به دین! وقتی اومد شما نخور!
  • ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    بنده خدا مگه همه چی مک دونالده!!! مک دونالد هم یه سوء استفاده چی این وسط!
  • mehrdad ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    اصلا معلوم نیس چه لجنی رو به خورد مردم خودشون میدن چه برسه به ماها که که از خوردن غذاهای حرام اکراه داریم...
  • ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    هیچی فلافل نمیشه واسلام
  • غلام شیش لول بند ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    دیگه داشت همینجوری داغ میکرد بیچاره اخریش رو نفهمید چی گفت خخخخ
  • غفور ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    بدبخت چشمهاتو باز کن این آمریکاست که به غذا خوردن و ... مردم هم کار داره . مگه ما خواستیم بریم تو ایالات متحده بریونی بزنیم ؟!
  • ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    عزیزم تو که میخوای واسه مکدونالد پول بدی، بجاش پول بده سوسیس کالباس برند بخر.
  • taha ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    انسان محترم بنده بدبخت نیستم اتفاقا خیلی احساس خوشبختی میکنم و حس دلواپسی ندارم شما حتما یه سرچی بزن راجع به رستوران های ایرانی توی آمریکا اتفاقا بریونی هم اونجا زدن
  • taha ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    در ضمن اگر مک دونالد تو ایران شعبه زد شما نخور غفور جانه خوشبخت
  • ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    محبوب ترین غذای فسد فود در آلمان " دونر کباب " یا همون کباب ترکی است و مک دونالد مشتری نداره و سازمان های بهداشت و سلامتی به مردم توصیه میکنند که از این فسد فودها مثل مک دونالد نخورند بخصوص بچه ها . خلاصه اینکه یه سیخ کباب کوبیده به هزارتا مک دونالد ارزش داره .
  • مرگ بر شیطان بزرگ و همدستانش ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    جلوی پیشرفت علمی ما رو می گیرن، ولی همبرگر شبهه ناک رو برامون می فرستن. مگه معنی استعمار چیه؟ مرگ بر آمریکا و کسانی که می خوان پای آمریکایی هرزه و کثیف به ایران باز بشه
  • مرگ بر شیطان بزرگ و همدستانش ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    نقد مکدونالد و فرهنگ کثیف آمریکایی به جای خود، معرفی فرهنگ ما هم به جای خود
  • مرگ بر شیطان بزرگ و همدستانش ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    شما با کی هستی؟ آمریکا چه حقی داره که می خواد برای تمام مردم دنیا تعیین تکلیف بکنه؟براساس کدوم منطق،خوراک و پوشاک و رفتار و تفریح و سرگرمی و دار و ندار همه رو باید آمریکای مستکبر تعیین بکنه؟تمام دنیا رو به فساد کشیده،قتل و غارت و آدم کشی، نابودی اقتصاد کشورها، تخریب فرهنگ ها ،جنایت،جنایت، جنایت...
  • ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    1 0
    والا واسه من به شخصه همبرگر و سیب زمینی مهمتر از هسته ایه که به فقر نشوندمون!
  • ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    این عکسی که از مک دونالد انداخته اید مک دونالد میدولی کوالالامپور است. بارها در آن بیگ مک، کوارتر پاندر، بیگ اند تیستی و... خورده ام. با آمدن مک دونالد به ایران مخالفم نه به علتی که کیهان می گوید یا سیاسی! آنجا بچه ها گاهی اوقات جلسات هیاتهای مذهبی را در مک دونالد برگزار می کردند، اما چرا مخالفم چون در مدت 5 سالی که در مالزی بودم بر اثر خوردن این فست فود خیلی خوشمزه دچار سوء هاضمه شدم و مدت زیادی طول کشیدتا مک دونالد زدایی کردم. آدم معتاد می شود. البته انصافا از اکثر فست فودهای ما سالمتر و بسیار خوشمزه تر است اما کسی به فست فودهای ایران به علت بد مزگی معتاد نمی شود. گوشت آن گوشت گوساله بدون حتی نمک و فلفل است.مک دونالد با صبحانه هایش با مک فافین اند هش برونزش اعتیاد آور است. ای کاش نیاید.
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    اگر طمع از ما بهتران و آقازادگان عزيز بگذارد پاي مك دونالد هيچ وقت به ايران باز نمي شود
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    از کی تا حالا همبرگر شده نشونه پیشرفت؟
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    آقای ناشناس ۱۶:۳۳ کوکاکولا ای که تو ایران تولید میشه تولید مشهد تحت لیسانش کوکاکولای آمریکاست کوکاکولا یک شرکت آمریکایی است که در مشهد نمایندگی دارد و فرمول و مواد اولیه ی آن از آمریکا وارد مشهد می شود.
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    همه دنیا به طرف غذاهای پاک اسلامی با مارک حلاتل رو اورده اند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    دمت گرم
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    مسئله پاکی یا ناپاکی یا سلامت و غیر سلامت این غذاها مسئله دیگر است مهم الودگی فرهنگی و سیاسی و امنیتی جاسوسی ساختار این جریانهای پیچیده است غفلت و انفعال تا کی ؟ امروز غذا و لباس و مدل هایارایش و تکنولوژی و... برای این است که ذائقه ملی و دینی و اداب و رسوم بومی مارا ازبین ببرند و شیوه زندگی ملحدانه و الوده امریکایی را جانشین ان کنند . مسئلوان که بر قدرت تکیه زدهاند در مقابل خداوند و خون شهداء و زحمات طاقت فرسای امام و امت مسئولند. کاری نکنند که تاریخ در اینده انان را ضعییف النفس یا خدای ناکرده عامل دشمن معرفی کنند .
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    روحانی مچکریم...اما من کباب ناب ایرانی رو به هر فست فودی ترجیح میدم ,بعد مگه تو ایران فست فودی کم هست که سگای اونا بیان واسه ما فست فودی راه اندازی کنن ما قرار بود توافق کنیم که مشکلات اقتصاد خودمونو رفع کنیم نه با این کارا بشیم بازار مصرف غربیا بخدا ما ایرانیا اگر الگو بردار فرهنگ غرب نباشیم بهتره
  • ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    یعنی ماهم داریم باکلاس میشیم؟یعنی میشه؟؟؟؟؟
  • ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    ناشناس جوابت در قران هست غذای طیب و عمل صالح لازم و ملزوم یکدیگر هستند!
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    دقیقا
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    اییییول +++++++++++++++++++++++++++++++
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    عالی بود یادی کنیم از علامه اقبال: آنچه از خاک تو رُست ای مرد حرّ آن فروش و آن بپوش و آن بخور آن جهان‌بینان که خود را دیده‌اند خود گلیم خویش را بافیده‌اند ای امین دولت تهذیب و دین آن ید بیضا برآر از آستین خیز و از کار اُمم بگشا گره نقشه اَفرنگ را از سر بنه نقشی از جمعیت خاور فکن واستان خود را ز دست اهرمن ای اسیر رنگ، پاک از رنگ شو مؤمن خود، کافر افرنگ شو رشتهٔ سود و زیان در دست توست آبروی خاوران در دست توست اهل حق را زندگی از قوّت است قوّت هر ملّت از جمعیت است دانی از افرنگ و از کار فرنگ تا کجا در بند زُنّار فرنگ؟ زخم از او، نشتر از او، سوزن از او ما و جوی خون و امید رفو؟ گر تو می‌دانی حسابش را درست از حریرش نرمتر، کرباس توست بوریای خود به قالینش مده بیدق خود را به فرزینش مده هوشمندی از خُم او مِی نخورد هر که خورد، اندر همین میخانه مُرد
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    شما حق انتخاب داری . نمیخوای برو آبگوشت بزباش بخور کسی جلوتون نگرفته.
  • ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    نه عموجان اسم اش فقط کوکاکولا است چون اگر تحت لیسانس باشه باید پول لیسانس را بپردازه که ما فعلا با امریکا هیچگونه رابطه اقتصادی نداریم
  • ناشناس ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    آیا با آمدن مک دونالد دردی از مردم دوا میکنه؟؟؟؟یا خود زمینه بروز بسیاری از مشکلات دیگری است؟؟؟
  • ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    حالا ما چرا مثلا نانوایی سنگک به امریکا نبریم و مک در ایران شعبه بزند
  • ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی رسما این نگرانی‌ها را تایید کرد! او گفت بازرسی‌های هسته‌ای و نظامی موجب می‌شود آمریکا اطلاعات کافی از توانمندی‌های ایران در اختیار داشته باشد. رژیم بازرسی‌ها به صورت فشرده تا 15 سال آینده ادامه خواهد داشت و پس از 15 سال و با توجه به اطلاعاتی که از ایران به دست آمده، آن زمان فرصت بهتری برای حمله نظامی به ایران است.
  • lind ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    مرگ بر شیطان بزرگ آمریکا مرگ بر آمریکاصفتان
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    فقط افراد بی اطلاع - که در بین نسل جوان به وفور دیده می شود - به فست فود و مک دونالد علاقه نشان می دهند، انهم در دوران اینترنت. امروز در خود آمریکا مردم علیه مک دونالد و محصولاتش به دادگاهها شکایت می برند و آنرا برای سلامتی مضر می دانند. خود بیل کلینتون که علاقه زیادی به این آشغالها داشت بالاخره سکته قلبی او را از پا در آورد. اما بیل کلینتون مانند دیک چینی از بیمه سلامت خوبی برخوردارند که هنوز زنده هستند. آیا افراد معمولی و یا ایرانیان از این امتیاز برخوردارند؟ آمریکا از طریق غذا و شلوار جین روی شهروندان دیگر کشورها مخصوصا جوانان - چون بی تجربه و بی سوادند - کار می کند و آنان را به دام می اندازد و ستون پنجم درست می کند. امروز اغلب جوانان و افراد کم سال لاتین آمریکا - بخصوص افراد بی پول - در اثر خوردن چیپس و کوکا ارزان و مملو از شکر - فاقد دندان هستند و در آینده خواهیم دید که مرض دیابت هم می گیرند. آمریکا با حقه فاست فود - در بعضی نقاط ارزانتر در مقابل غذای محلی - افراد بیسواد را به تله می اندازد. امروز در ایران وضع اسفناکی برپاست و آن اینست که افراد جاهل و مقلد نوشابه های رنگ و وارنگ و همبرگر و پیتزا را - چون فکر می کنند شیک است و در مقابل غذای خوب ایرانی "ارزان" می خورند و چون دولت برای خشنودی سرمایه داران کلان به هر خفتی دست زده است و علیه این سیاست تبلیغ نمی کند - همچنان در دستان سرمایه داران بعنوان قربانی اسیرند. چرا دولت بجای تابلوهای "حجاب اجباری" به جوانان بیسواد اطلاعات کافی در مورد مضر بودن فاست فود نمی ؟ جوانان امروز ایران اینقدر بی سوادند که وقتی از آنان می پرسید "غذا چه خوردید؟" می گویند " فاست فود" فاست فود آمریکایی مانند سیگار دشمن سلامتی است. سرمایه داران آمریکا با این کالاها چیزی جز اسارت فرهنگی افراد بیسواد و بی اطلاع و در نتیجه گرفتن بازار آنان را ندارند. می خواهید جزو این گروه باقی بمانید؟ پس باید منتظر مرض های گوناگون و بی هویتی هم باشید. در آمریکا کمپین ضد سیگار راه انداختند اما جوانان بیشعور کشورهای مستعمره سیگار کشیدن را "مدرن" و از مواهب "مدرنتیه" می دانند و هنوز به آن ادامه می دهند. امروز "فاست فود" هم به این "مدرنتیه" اضافه شده است که توسط پادوهای حکومت جهانی تبلیغ می شود تا تز جلال آل احمد را به گور برند. این افراد بدانند که غربزدگی جلال احمد هنوز کاربرد دارد - بخصوص امروز و با اینهمه جنایت آمریکا و شرکا - و این مهره ها نمی توانند افراد با اطلاع را تحمیق کنند. سینه چاکان چیزی جز دلقک نیستند. غذاهای ایرانی هم خوشمزه اند و هم سالم ترند و جزیی از فرهنگ ایرانی است که باید از گزند جنایتکاران سرمایه دار و ستون پنجم آنان در ایران محفوظ بماند.
  • ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    کاش فقط مشکل سلامت جسمی بود! همانهایی که با قرارداد وین میخوان برای ساخت رآکتور اراک با طرحی جدید طبق استانداردهاشون! برای رفع نگرانی دلواپسان خارجی جای پایی تو ایران پیدا کنن برای ترویج سبک زندگی شون و جاسوسی و بسیاری کارهای دیگه، حالا به عنوان رستوران هم میخوان وارد بشن، بعد کم کم از عکس روی بسته بندی غذاها گرفته تا مدل موسیقی و پوشش گارسونها و ... همه چیز میشه طبق فرهنگ آمریکایی من اصلا نمیفهمم معنی اینکه انقد راحت یک شرکت آمریکایی برای حضور تو ایران حرف بزنه چیه؟ کی به اینها انقد رو داده؟ زمانی که جمعیت ایران فقط 5-6 میلیون بود، اینها حدود 200-300 هزار نفر آدم وارد ایران کردن به اسم بیمارستان و... مردم رو میکشوندن داخل فضاهای خودشون بعد میگفتن اینجا ما (الکی مثلا) خدمت رسانی میکنیم پس حجاب طبق سلیقه ما، مدل رفتارها و تجویز داروهایی که میخوان امتحان کنن ببینن چه نتیجه ای میده تا بعد ارتباط برقرار کردن بامردان ایرانی و ایجاد نسل دورگه و... و... همه رو به این ملت از طریق همین فضاهای به ظاهر بی ربط به فرهنگ و مسائل اجتماعی بصورت نرم به مردم تحمیل کردن. خیلی بیجا کرده هرکسی که فکر کنه ایران این تجربه رو تکرار میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس