کد خبر 431225
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴

شرکت مونسانتو، غول تجارت محصولات کشاورزی که طی 20 سال گذشته فسفر سفید را صرفاً برای دولت آمریکا تولید می‌کرد، اکنون با یک شرکت رقیب اسرائیلی مواجه است که آن هم دست به فروش فسفر سفید به دولت اوباما زده است.

گروه بین‌الملل مشرق- تا به حال حرف و حدیث های زیادی از شرکت تولیدات مواد غذایی نستله شنیده‌ایم که این شرکت صهیونیستی است و یا از سود خود برای کمک به ارتش اسرائیل برای کشتن مردم فلسطین استفاده می‌کند. اما از شرکت مونسانتو کمتر در رسانه‌های کشورمان مطلبی منتشر شده است. این شرکت تولیدکننده بذرهای کشاورزی اصلاح ژنتیک شده و سازنده بزرگ‌ترین بمب شیمیایی جهان به نام "عامل نارنجی" است که ارتش آمریکا از آن در جنگ ویتنام استفاده کرد.

اخبار منتشره نشان می‌دهد که این شرکت تأمین‌کننده انحصاری فسفر سفید برای ارتش آمریکا است. فسفر سفید برای ساخت بمب‌های فسفری به کار می‌رود. البته این شرکت اخیراً رقیبی هم پیدا کرده است. یک شرکت اسرائیلی قصد دارد تا با عرضه فسفر سفید به ارتش آمریکا با شرکت مونسانتو رقابت کند.


شرکت مونسانتو، غول تجارت محصولات کشاورزی که برای آفت کش ها و محصولات اصلاح شده ژنتیکی‌اش شناخته شده است، طی 20 سال گذشته فسفر سفید را برای دولت آمریکا تولید کرده است. آمریکا که از این ماده در تسلیحات نظامی آتش‌زا استفاده می کند، سلاح های مبتنی بر فسفر سفید را به اسرائیل فروخت و اسرائیل از این سلاح ها برای ارتکاب جنایات جنگی وحشیانه علیه فلسطینیان ساکن نوار غزه در سال 2009 استفاده کرد. فسفر سفید از طریق فرایندهای صنعتی از فسفر تولید می‌گردد و ماده ای نیست که بطور طبیعی موجود باشد. قرارگیری در معرض این ماده می تواند باعث سوختگی های شدید و اغلب مرگبار یا حتی عوارضی همچون از کار افتادگی اندام ها شود و بازماندگان از تاثیرات منفی و بلند مدت آن بر سلامتی رنج خواهند برد.

همکاری جدید آمریکا و اسرائیل: جنایات جنگی با فسفر سفید
طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر، اسرائیل علیه غیرنظامیان غزه از فسفر سفید استفاده کرده است

فسفر سفید هم در تولید سلاح و هم برای تولید اسید فسفریک مورد استفاده قرار می گیرد. اسید فسفریک یک ماده کلیدی در برخی از کودها است و به همین دلیل است که مونسانتو این ماده را تولید می کند. زمانی، شرکت مونسانتو تنها شرکت آمریکایی تولید کننده این ماده بود. البته، این مسئله توجه ارتش را به خود جلب کرد. با توجه به اسناد دولتی نشان داده شده توسط وبلاگ موسسه بررسی رویدادهای فعلی، دولت آمریکا شرکت مونسانتو را یک تامین کننده کلیدی این ماده تلقی می کند و بیم دارد که سیاست های جهانی در توانایی واردات فسفر سفید از چین یا هند تداخل ایجاد کنند. چین و هند کشورهایی هستند که در آنها فسفر سفید به دلیل نظارت و حمایت های زیست محیطی نه چندان سختگیرانه تولید می گردد.

این اسناد که در اصل در وب سایت فرصت های کسب و کار فدرال آمریکا قرار داده شده اند اذعان می دارند که شرکت مونسانتو به دلیل این نقش کلیدی می تواند خواستار حمایت های دولتی ویژه "در صورت وقوع یک حادثه اضطراری ملی شود." شواهد بیشتر در خصوص نقش مونسانتو در تولید فسفر سفید را می توان در گزارش وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا سال 1999 تحت عنوان "پروفایل سم‌شناختی برای فسفر سفید" مشاهده کرد. گزارش فوق آن دسته از تجهیزات و تأسیسات مونسانتو را نشان می دهد که حاوی صدها هزار پوند ماده شیمیایی هستند. همچنین این سند برخی از تاثیرات خطرناک فسفر سفید را تشریح می کند: علاوه بر سوختگی های شدید یا مرگ‌بار، قرارگیری در معرض فسفر سفید می تواند باعث بروز مشکلات سلامتی مزمن، آسیب به سیستم ایمنی بدن، نقص های مادرزادی در نسل‌های بعدی و آسیب های عصبی شود.

شرکت مونسانتو فسفر سفید را به مرکز "پاین بلاف آرسنال" (یکی از تاسیسات ارتش آمریکا که از تسلیحات شیمیایی نگهداری می کند) فروخت. در این مرکز، فسفر سفید در مخازن زیر آب نگهداری شده و از آن در تولید مهمات استفاده می گردد. سپس، ارتش آمریکا فسفر سفید را به اسرائیل فروخت و اسرائیل از آن در جرائم جنگی در طول عملیات جنگی "سرب گداخته" استفاده کرد. در طی این عملیات جنگی، هزاران غیر نظامی از 27 دسامبر سال 2008 تا 18 ژوئیه 2009 کشته شدند.

جیسون دیتز عضو پایگاه "آنتی‌وار" توضیح می دهد: "استفاده از فسفر سفید به خودی خود یک جنایت جنگی محسوب نمی شود و عموما به عنوان ابزاری برای متوقف ساختن تحرکات نظامی یا روشن سازی مناطق، قابل قبول و پذیرفته است. طبق کنوانسیون ژنو در خصوص منع و محدودیت استفاده از تسلیحات متعارف خاص، استفاده از این ماده در مناطق غیرنظامی حتی اگر به سمت جمعیت غیرنظامی هدف گرفته نشود، ممنوع شده است."

همکاری جدید آمریکا و اسرائیل: جنایات جنگی با فسفر سفید
انفجار یک بمب شلیک شده توسط اسرائیل بر سر مناطق مسکونی در نوار غزه

طبق گزارش دیده بان حقوق بشر در مارس سال 2009 "اسرائیل علی رغم تایید اینکه فسفر سفید می تواند باعث سوختگی های وحشتناک و عوارض کشنده شود، بار دیگر با استفاده از فسفر سفید در برخی از متمرکزترین مناطق مسکونی نوار غزه، قوانین حقوق بین الملل را زیر پا گذاشت." یک گزارش پزشکی تهیه شده در طول خصومت های اخیر توسط وزارت بهداشت اسرائیل می‌گوید: "وقتی فسفر سفید با پوست تماس پیدا می کند، استنشاق شده یا بلعیده می شود، می تواند باعث جراحات جدی و حتی مرگ شود." گزارش وزارت بهداشت می‌گوید: "سوختگی ها روی کمتر از 10 درصد از بدن می توانند به دلیل آسیب به کبد، کلیه و قلب مرگبار باشند. عفونت شایع است و جذب مواد شیمیایی در بدن می تواند باعث آسیب جدی به اندام های داخلی و همچنین مرگ شود." دیده بان حقوق بشر نتیجه گرفت: "اگر ارتش اسرائیل قصد داشته باشد از فسفر سفید به عنوان یک ابر دود برای نیروهایش استفاده کند، یک جایگزین غیرمرگبار برای فسفر سفید در اختیار دارد و آن هم گلوله های دودزای تولید شده توسط یک شرکت اسرائیلی هستند."

همان اسناد فاش شده توسط موسسه تحقیق و تفحص رویدادهای کنونی نشان می دهند که اسرائیل نقش مستقیم تری در تولید فسفر سفید برعهده گرفته است و این ماده را از طریق شرکت "پرفورمنس پراداکت" یکی از شعب شرکت مواد شیمیایی اسرائیل برای دولت آمریکا تولید می کند. موسسان این شرکت "برادران اوفر" ثروتمندین خانواده اسرائیلی هستند. در رابطه با شرکت مونسانتو، این نخستین باری نیست که محصولات شرکت با جرائم جنگی یا سرطان ارتباط داده می شوند. اخیرا از مونسانتو به خاطر تولید بی فنیل پلی کلره، یک ماده سرطان‌زای پایدار در محیط زیست و گلیفوسات، یک ماده کلیدی در تولید آفت‌کش‌های مونسانتو شکایت شده است. همچنین دولت آمریکا در طول جنگ ویتنام از 20 میلیون گالن ماده سمی "عامل نارنجی" استفاده کرد که تاثیرات این ماده تا به امروز هم قابل مشاهده هستند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    مرگ بر آمریکا و اسراییل
  • شکارچی ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    مرگ بر امریکا لعنت بر اسرائیل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس