رونی کلمن کیست؟ آیا غول آمریکایی می‌تواند الگوی کاملی برای جوانان ایرانی علاقمند به ورزش باشد؟ اهداف دوستان رونی کلمن از برنامه‌ریزی این سفر و برنامه‌های جانبی آن چیست؟ آیا این سفر را باید مقدمه رسمی‌شدن مافیای مکمل‌های ورزشی دانست؟ گزارش مشرق ضمن معرفی غول آمریکایی، اهداف، دستاوردها و پیامدهای این سفر را بررسی می‌کند.

گروه گزارش ویژه مشرق - «رونی کلمن»، قهرمان هشت دوره مسابقات معروف «مستر المپیا»، «آرنولد کلاسیک» و ....، و خلاصه معروف‌ترین بدنساز زنده جهان، وارد تهران شد. او قرار است برای علاقه‌مندانش فیگور بگیرد، عکس و امضا بدهد، گواهینامه آموزشی طلاکوب با مهر و امضا خود بدهد و خلاصه جوانان ایرانی را به ورزش - از نوع پرورش اندام - ترغیب کند. بدنسازی ورزشی بسیار پرطرفدار در ایران است و در هر کوی و برزنی در کشور، دست کم با چند تخته پرس و چند میله هالتر و تعدادی وزنه، یک باشگاه بدنسازی به راه افتاده است. در نتیجه، حضور غول بدنسازی دنیا (البته در دوران بازنشستگی‌اش)، اتفاق قابل توجهی برای علاقه‌مندان پرشمار این رشته در ایران است. رونی کلمن کیست؟ چرا محبوب است؟ چرا جوانان ایرانی چنین اقبالی به بدنسازی دارند؟ بدنسازی چگونه ورزشی است؟ حضور رونی کلمن چه دستاوردهایی برای ما و جوانان ما دارد؟

حضور رونی کلمن و هزار و یک خواب آشفته برای جوانان ایرانی /// آیا بدنسازی یک ورزش سودمند است؟

اینکه رونی کلمن در بدو ورود در حرکتی نمادین به بهشت زهرا می‌رود و از قطعه شهدا بازدید می‌کند و حالتی شبیه به قرائت فاتحه هم می‌گیرد نیز قابل تقدیر است. هرچند، نمادین بودن آن وقتی بیشتر جلوه می‌کند که بدانیم او از این دست حرکات نمادین،‌ پیش از این هم داشته است؛ البته برای تروریست‌های ارتش آزاد. اما در این گزارش، قصد پرداخت به این حواشی نه چندان مهم را نداریم.

حضور رونی کلمن و هزار و یک خواب آشفته برای جوانان ایرانی /// آیا بدنسازی یک ورزش سودمند است؟

در سطور پیش رو به سؤالات بالا پاسخ می‌دهیم.

بدنسازی حرفه‌ای؛ وداع با دوران بدنسازی طبیعی

گرچه سابقه شکل گیری بدنسازی به عنوان یک ورزش را می‌توان به اواخر دهه 1930، و شروع مسابقات «آقای آمریکا» بازگرداند، که در آن علاوه بر بدنسازان، بوکسورها و وزنه برداران و کشتی گیرها هم شرکت داشتند، اما شروع اوج‌گیری محبوبیت آن به اواخر دهه 1950، و راه اندازی مسابقات «قهرمانی بدنسازی آماتوری جهان» یا «آقای جهان» در در مونترال کانادا 1959، باز می‌گردد.

حضور رونی کلمن و هزار و یک خواب آشفته برای جوانان ایرانی /// آیا بدنسازی یک ورزش سودمند است؟
آرنولد شوارتزنگر و سرجیو اولیوا در مسابقات 1973

با پایه‌گذاری مسابقات «مستر المپیا» توسط «جو وِیدر»[1]، پول و تبلیغات بین المللی وارد این رشته شد و شکوفایی بدنسازی حرفه‌ای رقم خورد. چهره‌ای که بدنسازی را به یک آیکان (نشانگان) بین‌المللی تبدیل کرد، ورزشکار اتریشی الاصل، «آرنولد شوارتزنگر»، بود که در کل دهه 1970، با هفت بار قهرمانی در آقای المپیا، سلطان بلامنازع بدنسازی جهان بود. حضور آرنولد در سال 1981، در فیلم مشهور «ترمیناتور» اثر جیمز کامرون، در نقش یک روبوت انسان نما با پیکری عضلانی و پیچ در پیچ، بیشترین اقبال و شهرت را بعد از جیمز کامرون و خود آرنولد، نصیب صنعت-تجارت بدنسازی کرد.

حضور رونی کلمن و هزار و یک خواب آشفته برای جوانان ایرانی /// آیا بدنسازی یک ورزش سودمند است؟
جو ویدر پایه‌گذار مسابقات جهانی پرورش اندام معروف به «مستر المپیا»

دهه 1980، با کنار رفتن آرنولد از مسابقات، دوران سلطه «لی هَنی»[2] آمریکایی، با 8 دوره قهرمانی از 1984 آغاز شد. بعد از او، در دهه 1990، نوبت «دوریان یتس»[3] آمریکایی بود که از 1992 تا 1997، قهرمان 6 دوره پی در پی این مسابقات شد. با کنار رفتن یتس در 1997، همگان انتظار داشتند که «فلکس ویلر»[4] سیاه پوست، قهرمان بلامنازع این رشته باشد، اما حضور ناگهانی یک چهره نسبتا گمنام به نام «رونی کلمن»، همه معادلات را عوض کرد، و ویلر به اصطلاح رفت به خاطرات پیوست. این اما خود، ماجرایی دیگر دارد که در همین گزارش به آن خواهیم رسید.

حضور رونی کلمن و هزار و یک خواب آشفته برای جوانان ایرانی /// آیا بدنسازی یک ورزش سودمند است؟حضور رونی کلمن و هزار و یک خواب آشفته برای جوانان ایرانی /// آیا بدنسازی یک ورزش سودمند است؟
لی هنی و دوریان یتس از قهرمانان سابق مستر المپیا


ورود استروئیدهای آنابولیک، یا اختراع دستگاه عضله سازی

از اوایل دهه 1990، با ورود داروها و هورمون‌های رنگارنگ به بازارهای جهانی، به تدریج بدنسازی بدون مصرف دارو، تقریبا از صحنه روزگار محو شد. به این معنی که، به جز افرادی که برای تفنن، یا از سر جوگیری‌های مقطعی چند صباحی در این ورزش سر می‌کنند، تقریبا همه کسانی که می‌خواهند به طور حرفه‌ای‌تر آن را پی بگیرند، با عرضه انواع داروها، در انواع بسته‌بندی‌های جذاب روبه رو می‌شوند که از سوی به اصطلاح مربیان برنامه‌دهنده به آن‌ها معرفی می‌شود. این ادعای گزافی نیست که تقریبا همه سالن‌های بدنسازی کشور، از مدرن ترین باشگاه‌های بالاشهری، تا باشگاه‌های محقر در شهرهای دورافتاده کشورمان، یک اتاق تزریقات و مصرف مکمل هم در پستوهای خود دارند. نوجوانان و جوانانی که با سرهای پر باد وارد این باشگاه ها می‌شوند تا پس از مدتی با بازوها وسینه‌های پر جبروت مدتی مبهوت یال کوپال مثلا اساتید خود می‌شوند که در تخته پرس کنار آن‌ها وزنه روی وزنه می‌گذارد و با رگ‌های گردن بیرون‌زده و نعره‌های درویش لرزان، رکورد‌های خود را جا به جا می‌کنند. همین جاست که به قول فقها، مفسده پدیدار می‌شود. مربی تبدیل به بت عیار می‌شود که باید به هر قیمت پا جا پای او گذاشت. مربیان کارکشته هم که هنگام وزنه زدن، به رغم ژست بی‌تفاوتی که می‌گیرند، شش دانگ حواسشان به دهان‌های باز و چشمان گشاده نوجوانان 16 17 ساله است، بعد از چند جلسه شگرد موفق همیشگی را رو می‌کنند: تجویز میانبرهایی برای تنومند شدن!

حضور رونی کلمن و هزار و یک خواب آشفته برای جوانان ایرانی /// آیا بدنسازی یک ورزش سودمند است؟

این چنین است که بدنساز مبتدی، که ساده دلانه در چند جلسه اول، همه کنسروهای ماهی تن، بسته‌های خرما و شانه‌های تخم مرغ بقالی محل را کنترات کرده است (و البته نتیجه مطلوب و سریع را دریافت نکرده است)، پیشنهاد استفاده از مکمل‌ها (طبق گفته مربی بی ضرر) را در هوا می‌قاپد. جالب این جاست که در این طور مواقع، مربی مورد نظر، که خود بشکه متحرک هورمون‌های انسانی و جدیدا حیوانی است، در قالب یک پزشک یا فارماکولوژییست (داروشناس) کارکشته فرو می‌رود و تضمین‌های سفت و سخت می‌دهد:

" نه آقا! کدام ضرر؟ این ها همه تاییدیه اف دی اِی داره...همش عناصر داخل طبیعت هست...دکترها این حرفا رو واسه دکان خودشان میگن....."

بدنساز نورسته چراغ سبز را نشان می دهد، و آن گاه مربی هم در باغ سبز را به رویش می‌گشاید: زرادخانه ای از انواع و اقسام مکمل‌ها، داروها و هورمون‌ها.

حضور رونی کلمن و هزار و یک خواب آشفته برای جوانان ایرانی /// آیا بدنسازی یک ورزش سودمند است؟

لازم به ذکر است که بخشی از مکمل‌های غذایی هستند که به شرط اصل بودن و تولید در کارخانه‌های معتبر، ضررهای حاد و آسیب زننده ندارند، بلکه صرفا به عنوان تامین کالری‌های مورد نظر و همچنین عضله‌سازی طبیعی و در حد معقول، به کار می‌روند. از این دسته، می‌توان به پروتئین‌ها، آمینواسید‌ها، کربوهیدرات‌ها، گلوکوز، روغن‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها، و مواد معدنی اشاره کرد که در بسته‌بندی‌های استاندارد و توسط کمپانی‌های معظم و شناسنامه‌دار تولید می‌شوند. اما این‌ها بخش مقدماتی و به اصطلاح بدیهی برنامه غذایی یک بدن ساز ( و البته ورزش‌های قدرتی دیگر) است.

صحبت ما بر سر داروها و هورمون‌هایی است که اگر بخش عمده جوانان علاقه مند ما عوارض و عملکرد واقعی آن را بدانند، عطای کول جِی کاتلر و سرشانه ناصر الصونباتی و پشت بازوی شهریار کمالی را به لقایش ببخشند. رایج‌ترین داروهای مورد استفاده در بدنسازی (فارغ از آیتم های عجیب غریبی چون پودر بال کوسه، عصاره شاخ گوزن، معجون ستون فقرات ببر تاسمانی و....) از این قرار است:

هورمون‌های رشد ماهیچه:

تستوسترون

اندروجنیک-آنابولیک استروئیدها[5]

هورمون رشد انسانی[6]

انسولین

فاکتورهای رشد شبه انسولین[7]

پیش هورمون‌ها، پیش استروئیدهای آنابولیک و پریکرسرهای استروئیدی

هورمون های تیروئید

کلنبوترول[8]

دینیتروفنول2 تا [9]4

اریتروپوییتن[10]

نوراِفِدرین، افدرین و افدرا

محرک‌ها

دیورتیک‌ها (داروهای ادرارآور)

آمفتامین ها

سینتول

محصولات تحت آزمایش محرک رشد

سلول های بنیادی ماهیچه

مسدود کننده میوستاتین[11]

دوپینگ ژنی

مدولاتورهای انتخابی پذیرنده های اندروژن[12](هورمون خصوصیات مردانه)

و امثال این ها....

اصولا تستوسترون (هورمون جنسی مردانه) و سایر هورمون‌های این چنینی، به این دلایل در بین بدنسازان محبوبیت دارند: 1.اثر محسوسی در افزایش سطح عضله‌سازی بدن دارند. 2.قیمت‌های به نسبت ارزانی دارند. 3.اثرات مخرب آن ها بلافاصله و آشکارا بروز نمی‌یابد.

حضور رونی کلمن و هزار و یک خواب آشفته برای جوانان ایرانی /// آیا بدنسازی یک ورزش سودمند است؟

باید توجه داشت که بدنسازان، معمولا همین که پای در مسیر قهرمانی می‌گذارند، چند هورمون استروئید آنابولیک را با هم و در دوزهای بالا استفاده می‌کنند تا در زمان کوتاه‌تری، حجم بیشتری ماهیچه به دست بیاورند (مصرفی حدود 10 تا 100 برابر یک بدنساز آماتور). در یک چرخه دوماهه مصرف استروئید آنابولیک توسط یک بدنساز مستعد و پرکار، او می‌تواند حجمی به اندازه 5 تا 15 کیلوگرم به دست آورد.

باید به این نکته توجه کرد که اگر استروئیدهای آنابولیک، موجب افزایش حجم سلول ماهیچه‌ای می‌شوند، هورمون‌های رشد موجب افزایش قابل توجه تعداد این سلول‌ها می‌گردند. هورمون‌های رشد به نسبت استروئیدها، قیمت بسیار بالاتری دارند و در نتیجه معمولا توسط قهرمانان حرفه‌ای این رشته استفاده می‌شوند.

تاکید می‌شود این‌ها تازه شناخته‌شده‌ترین مواد ممنوعه رایج در بدنسازی و پرورش اندام است. فهرست مواد ممنوعه و همچنین مواد مورد استفاده در سرتاسر جهان بسیار طویل‌تر خواهد بود. نکته بسیار مهم و اساسی درباره کارکرد هورمون‌ها این که، میزان حضور آن‌ها در خون و دوز اثرکننده، حدود مشخصی دارد و گاه در مقیاس‌های بسیار کوچکی چون نانوگرم است. بدیهی است که مصرف بی‌رویه و بی‌قاعده این هورمون‌ها و داروها، چه تاثیر مهلکی بر سازوکارهای درونی بدن و عملکرد ارگان‌های داخلی بدن انسان دارد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین سوءاثرهای مصرف این مواد اشاره می‌کنیم.

حضور رونی کلمن و هزار و یک خواب آشفته برای جوانان ایرانی /// آیا بدنسازی یک ورزش سودمند است؟


کلیه‌های پلاسیده، مردانگی تحلیل‌رفته

شایع ترین اثرات مخرب مصرف این مواد و هورمون‌ها روی کلیه‌ها و دستگاه تناسلی مردان است. کلیه‌ها و کبد مرکز تصفیه سموم و مواد زاید از خون انسان هستند و در صورت مواجه‌شدن با حجم زیاد موادی که متابولیزه کردن آن‌ها برای این ارگان‌ها دشوار است (ترکیبات دارویی)، کم کم دچار اختلال در بافت و کارکردهای خود می‌شوند. به علاوه، اصلی‌ترین پذیرنده‌های هورمون‌هایی چون تستوسترون در اجزای دستگاه تناسلی، مثل بیضه‌ها قرار دارند.

دکتر «محمدرضا صفری نژاد»، متخصص اورولوژی، در مصاحبه با وبسایت «سلامت نیوز» (91/10/13) درباره اثرات منفی مصرف بی رویه مکمل به ظاهر بی‌ضرری چون کراتین، چنین می‌گوید:

"از میان مکمل‌هایی که ورزشکاران استفاده می‌کنند، کراتین سردسته مکمل‌هایی است که برای کلیه مضرات زیادی دارد. همانطور که می‌دانید کار کلیه‌ها این است که میزان کراتین اضافی بدن را دفع کنند. اگر ما بیش از حد کراتین مصرف کنیم یک بار بزرگی به کلیه‌ها تحمیل می‌کنیم در نتیجه در درازمدت آسیب می‌بینند و در صورتی که کلیه‌ها قادر به دفع کراتین نباشند با مسمومیت مواجه می‌شویم."

این کارشناس، ضمن توضیح مکانیسم اثر هورمون‌های بدنسازی در ایجاد یا تشدید امراضی چون سرطان پروستات، احتباس ادراری و تخریب کلیه‌ها، نکته‌ای تکان دهنده درباره عوارض آن را متذکر می‌شود:

"خطرناک‌ترین اثر هورمون‌های مردانه بر روی دستگاه ادراری – تناسلی مردان این است که اگر مردی مقادیر زیادی از هورمون‌های مردانه را به مدت زیادی استفاده کند در اصطلاح می‌گوییم بیضه‌های مرد دچار آتروفی می‌شود، یعنی کوچک می‌شود و تقریبا از بین می‌رود، که هم دچار اختلالات جنسی و هم دچار ناباروری می‌شود که متاسفانه غیرقابل‌ برگشت بوده و درمان‌پذیر نیست."

حضور رونی کلمن و هزار و یک خواب آشفته برای جوانان ایرانی /// آیا بدنسازی یک ورزش سودمند است؟

ایشان 10 تا 15 درصد بیماران مردی را که برای درمان ناباروری به او مراجعه می‌کنند، کسانی می‌داند که خودسرانه و به توصیه مربیان بدنسازی خود داروها و هورمون‌های بدنسازی مصرف می‌کنند.

وبسایت بیمارستان مشهور «مایوکلینیک»[13]، در مطلبی درباره عوارض این داروها و هورمون‌ها، از نوع جدیدی از استروئید خبر می‌دهد که به آن‌ها «داروهای طراح»[14] می‌گویند. این داروها اختصاصا برای ورزشکاران حرفه‌ای در جریان مسابقات ساخته می‌شود، و هیچ اثری از خود در تست‌های دوپینگ رایج به جای نمی‌گذارد. چون چنین دارویی ماهیتا مورد نظارت کیفی «انجمن غذا و داروی آمریکا» قرار نمی‌گیرد، هیچ مطالعه تاییدشده‌ای هم در مورد عوارض آن وجود ندارد، و همین خطر آن را افزایش می‌دهد. به علاوه، نویسنده این مقاله به نکته بسیار هشداردهنده‌ای اشاره می‌کند. به این مضمون که چون ورزشکاران قدرتی در دوزهای بالا این مواد را مصرف می‌کنند، هیچ کدام از افرادی که پیش از عرضه داروها به بازار، حاضر به آزمایش آن روی خود می‌‌شوند، قبول نمی‌کنند که چنین دوز بالایی از یک داروی آزمایشی روی آن‌ها صورت گیرد. نتیجه این که آثار اکثر این داروها روی ورزشکاران، پیش از توزیع مشخص شده نیست.

این وبسایت علمی معتبر، عوارض کلی این استروئیدها را اجمالا این گونه صورت‌بندی می‌کند:

افزایش فشار خون (هایپرتنشن)، افزایش کلسترول بد در خون، آکنه‌ها و جوش‌های وسیع پوستی، طاسی (در مردان و زنان)، تغییرات ساختمان قلب و کبد و کلیه، شکل گیری بافت پستانی در مردان، صدای بم و پرمویی در زنان، صدای زیر و کم مویی بدن در مردان، به هم خوردن و تاخیر در روال قاعدگی در زنان، اختلال در عملکرد جنسی، تحلیل رفتن بیضه‌ها (آتروفی)، بزرگی پروستات در مردان، سرطان‌های پروستات و کبد و کلیه.

حضور رونی کلمن و هزار و یک خواب آشفته برای جوانان ایرانی /// آیا بدنسازی یک ورزش سودمند است؟

وبسایت «موسسه ملی سو مصرف داروها»، وابسته به دولت ایالات متحده، در گزارشی درباره عوارض استروئیدهای آنابولیک، مصرف بی‌رویه هورمون را موجب اختلال در روند طبیعی عملکرد غده‌های درون‌ریز بدن می‌داند. طبق گزارش این سایت، در تحقیقی مفصل که روی تعداد زیادی بدنساز مرد انجام گرفته است، بیش از نیمی از این مردان دچار آتروفی بیضه بودند. این مرکز هم ضمن تایید همه عوارض پیش گفته، از مکانیسم اثر قابل توجهی صحبت می‌کند که بر اساس آن، افزایش مصنوعی سطح هورمون‌های رشد و استرویید‌ها در سنین نوجوانی و در سنین رشد، ممکن است منجر به رساندن این پیام اشتباه به استخوان‌ها شود که رشد به اندازه کافی انجام گرفته است، و در نتیجه اختلالات عجیب و غریبی چون کوتاهی قد، و رشد نامتوازن اجزای بدن را موجب شود.

به علاوه، این هورمون‌ها به دلیل کاهش سطح لیپوپروتئین‌های متراکم و کم-متراکم حامل کلسترول در خون، میزان چربی‌ها در رگ‌های اصلی قلب را بالا می‌برند و در نتیجه کندی جریان خون، باریک‌شدن رگ‌ها و در نهایت سکته‌های قلبی را (حتی در افراد زیر 30 سال) موجب می‌شوند.

موسسه «روانپزشکی کنونی»[15]، در مطالعه مفصلی که در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرده است، برخی تبعات روانی منفی استفاده از داروهای بدنسازی را این گونه برمی‌شمرد:

برخورد پرخاشجویانه و تهاجمی

حس بیمارگونه خودبزرگ بینی

بی مبالاتی مفرط

کم خوابی مزمن

فعالیت جنسی بیش از حد

فاز افسردگی ناگهانی

ناتوانی در لذت بردن از فعالیت های پیش از این لذت بخش

بی خوابی شدید

نکته قابل توجه دیگر این که، اگر به مسابقات حرفه‌ای «مستر المپیا» (معتبرترین مسابقه زیبایی اندام جهان) نگاه کنید، بسیاری از بدنسازان حرفه‌ای دنیا، از جمله همین جناب «رونی کلمن»، دارای شکم‌های بزرگ، همچون شکم یک زن 8 ماه باردار هستند. در صورتی که در قهرمانان نسل‌های قبل‌تر دنیا، مثلا آرنولد شوارتزنگر، شکم‌ها صاف و عضله‌ای است. این امر به مصرف همان هورمون‌ها و فاکتورهای رشد برمی‌گردد که در موارد زیادی منجر به افزایش بی‌رویه حجم اعضای درون‌پرده شکمی ورزشکار می‌شود. البته ما شاهد بی‌قوارگی‌ها و بی‌تناسبی‌های پیکری (مثلا دست‌های دراز، پاهای کوتاه، باسن بسیار بزرگ و امثال این‌ها) نیز هستیم که همه در پی اختلالات رشد حاصل از این داروها ایجاد می‌شود.

حضور رونی کلمن و هزار و یک خواب آشفته برای جوانان ایرانی /// آیا بدنسازی یک ورزش سودمند است؟

این ها بخش هایی از مطالعاتی است که در باب آثار و تبعات منفی داروهای بدنسازی انجام گرفته است.


رونی کلمن؛ آقای المپیا یا تزریقات‌چی بزرگ؟

رونی دین کلمن[16]، در سال 1964، در شهر بستراپ ایالت لوئیزیانای آمریکا به دنیا آمد. او فارغ التحصیل رشته حسابداری از دانشگاه دولتی گرمبلینگ[17] است. در دوران دانشگاه فوتبال آمریکایی بازی می‌کرد. پس از فارغ التحصیلی به خدمت پلیس شهر آرلینگتن تگزاس درآمد. او از 1989 تا 2000 افسر پلیس، و از 2000 تا 2003 افسر ذخیره بود.

در همان سال‌های اول ورودش به پلیس، افسر همکارش به او توصیه کرد که به باشگاه ورزشی متعلق به یک بدنساز آماتور به نام «برایان دابسن» برود. دابسن هم به کولمن پیشنهاد عضویت رایگان مادام العمر در باشگاهش را داد، به شرطی که برای مسابقات «آقای تگزاس» آن سال، کولمن تحت نظر او تمرین کند. او در مسابقات آن سال در هر دو رده سنگین وزن و مجموع، قهرمان شد و حتی مربی خود دابسن را هم شکست داد. اولین عنوان خود به عنوان یک حرفه ای را در «پروکاپ» کانادا 1995 به دست آورد. در سال بعد هم دوباره قهرمان این مسابقات شد و در 2007 مقام اول را در مسابقات جایزه بزرگ روسیه به دست آورد. اما شهرت اصلی وقتی به او روی آورد که در مسابقات سال 1998 «آقای المپیا»، به قهرمانی رسید.

حضور رونی کلمن و هزار و یک خواب آشفته برای جوانان ایرانی /// آیا بدنسازی یک ورزش سودمند است؟

از آن پس ثروت و شهرت همه جانبه ای به او روی آورد. او در تبلیغات بسیاری از مواد و مکمل های بدنسازی حضور داشت. باشگاه‌های ورزشی در سرتاسر ایالات متحده توسط او افتتاح می‌شد. فیلم‌های ویدیویی آموزشی از او ساخته می‌شد. جوایز و نشان‌های بسیاری چه در داخل ایالات متحده و چه در دیگر نقاط دنیا دریافت کرده است. او از 1998 تا 2005، بر صنعت بدنسازی دنیا حکومت می‌کرد. گرچه هم اکنون هم معروف‌ترین بدنساز دنیاست. تنها دو نفر در تاریخ بدنسازی 8 بار آقای المپیا را برده‌اند (کلمن و لی هَنِی[18] ). به علاوه، او رکورد 26 بار بردن مسابقات بدنسازی معتبر را در «فدراسیون بین‌المللی بدنسازی»[19] به ثبت رسانده است ( رکورد قبلی با 22 بار در اختیار وینس تیلِر[20] بود). او در سال 2006 و 2007 دوبار پی در پی از رقیب سرسختش «جی کاتلر»[21] در آقای المپیا شکست خورد و در نتیجه اعلام بازنشستگی کرد. گرچه در سال 2009، در یک مصاحبه رادیویی با «مازل اسپورت»[22]، خبر از بازگشتش به آقای المپیا داد، اما دیگر در این مسابقات یا مسابقات معتبر دیگر حاضر نشد.

در سال 2011، کمپانی مکمل‌های خود را به نام «رونی کلمن نوتریشن» راه‌اندازی کرد. در سال 2012 او عرضه مجموعه مکمل‌ها و اقلام تغذیه‌ای بدنسازی به نام «رونی کلمن سیگنچر سریز»[23] را آغاز کرد که یکی از پرفروش‌ترین برندها در این عرصه است. شعار این برند که در وبسایت آن نقش بسته، این است: "ما فقط به شما مکمل نمی‌فروشیم....ما به شما سبک زندگی می‌فروشیم."

حضور رونی کلمن و هزار و یک خواب آشفته برای جوانان ایرانی /// آیا بدنسازی یک ورزش سودمند است؟
رونی کلمن حالا در دوران بازنشستگی‌اش مشغول فروش مکمل‌های بدنسازی به جوانان -عمدتا شرقی- مشتاق بدنسازی است.

بر اساس برآوردها، وزن هنگام مسابقات کلمن حدود 135 کیلوگرم، و وزن حالت معمول او به 170 کیلو هم می‌رسد. بر هر انسان عادی هم روشن است که ساختن 135 کیلوگرم عضله خالص، با رژیم غذایی معمول، حتی اگر انسان در طول شبانه روز مشغول بلعیدن احشام، ماکیان و تخم مرغ و ماهی و لبنیات هم باشد، حاصل نمی‌شود. در این که بدنسازان حرفه‌ای دنیا (حتی بدنسازان نیمه حرفه‌ای درون کشورمان)، جدای از مصرف انواع و اقسام مکمل‌های غذایی (که چیزی مانند مصرف آب و چای برای انسان‌های عادی است)، یک فارماکوپه کامل از انواع استروئیدها و هورمون ها را مصرف می‌‌کنند شکی نیست.

بدیهی است که سلطان همه بدنسازان، که معبود و مقصود همه بدنسازان عالم است و به اذعان همه کارشناسان، حجم عضله او همه حد و مرزهای عضله سازی را پشت سر گذاشته است، نمی‌تواند یک نمونه اتو‌کشیده از یک بدنسازی سالم و طبیعی باشد. در داخل آمریکا، بسیاری از منتقدان یا رقبای کلمن، سعی کرده اند بر اساس شواهد بیرونی، برنامه مصرف استروئید معروف‌ترین بدن ساز دنیا را حدس بزنند.

حضور رونی کلمن و هزار و یک خواب آشفته برای جوانان ایرانی /// آیا بدنسازی یک ورزش سودمند است؟
رونی کلمن سال 2012- البته رونی کلمن همیشه هم با عضله‌های برجسته نیست!

پایگاه اینترنتی «اوولوشنری»[24] که مخصوص فاش کردن اسرار زیرزمینی دنیای بدنسازی است، چنین برنامه‌ای را برای کلمن، برای یک دوره 16 روزه، تصور می‌کند:

سوستانون (روزی 500 میلی‌گرم)، آنادرول (روزی 100 میلی‌گرم)، دیانابول (روزی 100 میلی‌گرم)، دکا دورابولین (روزی 200 میلی‌گرم)، اکوئیپوز(روزی 300 میلی‌گرم) کاردارین جی دابلیو- 50(روزی 30 میلی‌گرم)، آندارین اس4 (روزی 100 میلی‌گرم) به علاوه هورمون رشد انسانی و انسولین و سایر مواد. البته این برنامه شامل دارویی به نام «ان2-گارد»[25] هم می شود که برای کمک به کبد نگون بخت کلمن، جهت جلوگیری از ترکیدن در برابر این همه استروئید و هورمون استفاده می‌شود.

رونی کلمن، در یکی دو سال اخیر، در چند سمینار به طور سربسته از نقش یک نفر در شکل‌گیری رکورد افسانه‌ای خود صحبت کرد، ولی در سال گذشته، در پستی که در اینستاگرام خود گذاشت، با گذاشتن عکسی از فیگورگیری خود در کنار فرد مورد نظر، قضیه را تا حد زیادی اعتراف کرد. این فرد کسی نبود جز «فلکس ویلر»، یکی از مشاهیر بدن‌سازی دنیا، که تا پیش از گل کردن ناگهانی کلمن در آقای المپیا 1998، امید اول قهرمانی آن سال محسوب می‌شد، و البته با اختلاف کمی در آن سال مغلوب رونی کلمن نا آشنا و تازه از راه رسیده شد. بدون هیچ حرف و حدیثی، عین پست او را می‌آوریم:

رونی کلمن؛ اسطوره عضله‌سازی، دلال مکمل‌های بدنسازی //// رونی کلمن کیست و چرا به ایران آمده است؟ //// رونی‌ کلمن و دوستان؛ نسخه مکمل‌های بدنسازی برای جوانان ایرانی +تصاویر
یکی از سمینارهای تبلیغ محصولات رونی کلمن

"در یک روز سرد در آوریل 1994، ما در یک تور مسابقاتی در فرانسه و آلمان بودیم. فلکس تازه آرنولد کلاسیک را برده بود. و حالا در راه قهرمانی در دو مسابقه حرفه‌ای پیش رو بود. یکی در آلمان بود و یکی در پاریس. فلکس هر دو مسابقه را راحت برد، در حالی که من در هر دو ششم شدم. در آن روز مشخص، من یک بدنساز بدون مصرف داروی همیشه بازنده بودم. تصمیم گرفتم به اتاق فلکس بروم و بپرسم که چطور او همیشه به راحتی برنده می‌شود. وقتی از آن مسابقات به خانه برگشتم، او همه کارهایی را که برای آمادگی در مسابقات انجام می‌داد، با من در میان گذاشته بود. من توصیه‌های او را کلمه به کلمه به کار بردم و در اولین مسابقه حرفه‌ای بعدی برنده شدم. پس می‌توانم تصدیق کنم که او همه اطلاعات لازم برای قرارگرفتن در مسیر درست به من داد، مسیر یک بدنساز حرفه‌ای بودن. یک دلیل دیگر برای موفقیت من در اولین عنوان آقای المپیا وجود دارد و فلکس تنها دلیل برنده‌شدن من بود چرا که همه اطلاعات لازم را در اختیار من گذاشت و من در تکستی دیگر آن را به شما می‌گویم چون یک راااااااه خیلی دراز است."

در این فیلم هم می‌توانید همین خاطره کلمن را از زبان خودش بشنوید:

لینک مطلب اینستاگرام کلمن درباره خاطره بالا را نیز می‌توانید در این جا ببینید:

http://generationiron.com/ronnie-coleman-admits-flex-wheeler-reason-won-mr-olympia/

در ادامه چند تصویر قبل-بعد از بدنسازان مطرح سال‌های اخیر میبینیم که یا به مصرف استروئید اذعان کرده‌اند یا اسناد استفاده آن‌ها افشا شده است:

فلکس ویلر

رونی کلمن؛ اسطوره عضله‌سازی، دلال مکمل‌های بدنسازی //// رونی کلمن کیست و چرا به ایران آمده است؟ //// رونی‌ کلمن و دوستان؛ نسخه مکمل‌های بدنسازی برای جوانان ایرانی +تصاویر

جی کاتلر

رونی کلمن؛ اسطوره عضله‌سازی، دلال مکمل‌های بدنسازی //// رونی کلمن کیست و چرا به ایران آمده است؟ //// رونی‌ کلمن و دوستان؛ نسخه مکمل‌های بدنسازی برای جوانان ایرانی +تصاویر

دنیس وولف

رونی کلمن؛ اسطوره عضله‌سازی، دلال مکمل‌های بدنسازی //// رونی کلمن کیست و چرا به ایران آمده است؟ //// رونی‌ کلمن و دوستان؛ نسخه مکمل‌های بدنسازی برای جوانان ایرانی +تصاویر

کای گرین

رونی کلمن؛ اسطوره عضله‌سازی، دلال مکمل‌های بدنسازی //// رونی کلمن کیست و چرا به ایران آمده است؟ //// رونی‌ کلمن و دوستان؛ نسخه مکمل‌های بدنسازی برای جوانان ایرانی +تصاویر


آرنولد شوارتزنگر

رونی کلمن؛ اسطوره عضله‌سازی، دلال مکمل‌های بدنسازی //// رونی کلمن کیست و چرا به ایران آمده است؟ //// رونی‌ کلمن و دوستان؛ نسخه مکمل‌های بدنسازی برای جوانان ایرانی +تصاویر

دوریان ییتس

رونی کلمن؛ اسطوره عضله‌سازی، دلال مکمل‌های بدنسازی //// رونی کلمن کیست و چرا به ایران آمده است؟ //// رونی‌ کلمن و دوستان؛ نسخه مکمل‌های بدنسازی برای جوانان ایرانی +تصاویر


آیا می‌توان بدنسازی را «ورزش» نامید؟

اگر هدف از ورزش کردن را سلامتی جسم و روان بدانیم، اگر هدف از ورزش قهرمانی را علاوه بر سلامت جسم و روح (که مبناست)، کسب افتخار و شهرت بدانیم، آیا بدنسازی در این مقوله می گنجد؟

ساعت‌ها مصرف انواع پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و سایر مواد مغذی، و بعد ساعت‌ها تمرین با وزنه‌های سنگین، در محیط‌های دم کرده و فیگور گرفتن جلوی آیینه، کدام هدف را محقق می‌کند؟ آیا می‌توان کتمان کرد که بدنسازان حرفه‌ای، حتی اگر، خوش‌شانس باشند و در اوج دوران فعالیت خود در کارکردن با انواع و اقسام وزنه‌های سنگین دچار آسیب‌های جدی نشوند، در سنین بالای 35 سال به انواع ناراحتی‌ها و امراض مفصلی و استخوانی و ماهیچه‌ای دچار می‌شوند؟ آیا پرداختن به بدنسازی حرفه‌ای، و سال‌ها وسواس فکری داشتن با حجم عضله و دور بازو و دور سینه و امثال این‌ها، منجر به اعتلای روحی و معنوی انسان می‌شود؟ اگر یکی از اهداف ورزش قهرمانی را شکل گیری روحیه همکاری و رقابت سالم بدانیم، بدنسازی چه کمکی به این هدف می‌کند؟ آیا الگوهای ورزشی ما چون تختی و پوریای ولی، به ما نیاموخته‌اند که هر چه انسان جسم و تن قوی‌تری پیدا می‌کند، فروتنی و افتادگی روحیش باید اعتلا یابد؟ آیا ورزش نارسیسیتی (خود شیفتگی-محور) بدنسازی، که محور آن رسیدن به بدن زیبا و برتری جویی جسمی است، چیزی برای اعتلای روحی در خود دارد؟

رونی کلمن؛ اسطوره عضله‌سازی، دلال مکمل‌های بدنسازی //// رونی کلمن کیست و چرا به ایران آمده است؟ //// رونی‌ کلمن و دوستان؛ نسخه مکمل‌های بدنسازی برای جوانان ایرانی +تصاویر

بگذریم از این که متاسفانه شاهد بوده‌ایم که قهرمانان نامدار این رشته، حتی در داخل کشور، بعضا سوابق نامطلوبی در زورگیری، زورگویی و خلاف کاری داشته و دارند (حتما برادران معروف در مسابقات قوی‌ترین مردان ایران را به یاد دارید که در اوج این مسابقات نیز کار به دعوا و چاقوکشی میان آنها و رقبایشان رسید؟).

وقتی به اثرات روانی مصرف داروهای بدنسازی در افزایش پرخاشگری و رفتار ستیزه‌جویانه رجوع کنید، دلیل سهم بالای کسانی که در این رشته فعالیت حرفه‌ای دارند، در درگیری‌ها و خشونت‌های خیابانی آشکار می‌گردد. گرچه قتل ناجوانمردانه و فجیع قهرمان با اخلاق پاورلیفتینگ ایران، مرحوم روح الله داداشی نشان داد که الزاما داشتن یال و کوپال و عضلات حجیم و گره خورده، مصونیت به وجود نمی‌آورد.

رونی کلمن؛ اسطوره عضله‌سازی، دلال مکمل‌های بدنسازی //// رونی کلمن کیست و چرا به ایران آمده است؟ //// رونی‌ کلمن و دوستان؛ نسخه مکمل‌های بدنسازی برای جوانان ایرانی +تصاویر

بماند اینکه جوانان شیفته این رشته با گذراندن چندماهی از تمرینات بدنسازی و مصرف برخی از داروها و مکمل‌های یادشده، با شکل و شمایلی دیگر در جامعه حاضر می‌شوند تا محصول عضله‌سازی و بازوهای کلفت‌شده و سینه ستبرشده را در خیابان‌ها برداشتند کنند. غافل از این که هر انسان فهیم و معقولی با دیدن چنین کسی، تنها سر به تاسف تکان خواهد داد و از توهمات و پندارهای بادکنکی چنین کسی در دل پوزخندی نثارش خواهد کرد. چه خوب است که جامعه شناسان و متخصصان حوزه مطالعات اجتماعی، تحقیقاتی روی این موضوع صورت دهند، که هزاران باشگاه بدنسازی که در سرتاسر کشور مشغول فعالیت هستند، چه سهمی در تربیت روحی و روانی این همه به اصطلاح هنرجو دارند.

حتی اگر این تعداد چشمگیر و حیرت آور باشگاه ها، تنها 5 درصد تاثیر منفی که بر جسم نوجوانان و جوانان ما می‌گذارند، بر روح آن ها اثر مثبت داشته باشند، آن گاه ما دست همه دست اندرکاران این عرصه را می‌بوسیم و از گفته‌‌های خود اعلام برائت می‌کنیم. وقتی پزشکان و اهل فن، یکسره و به درستی، به عموم مردم هشدار می‌دهند که از مصرف خودسرانه داروهای معمول موجود در بازار اجتناب کنند تا در درازمدت دچار آسیب‌های جدی حاصل از آن نشوند، آیا جوانان ما که در اوج دوران شکوفایی جسمی خود، بی محابا و به صورت سیستماتیک تن به مصرف داروها و مکمل‌هایی می‌دهند که هیچ نظارتی بر آن وجود ندارد، راه درستی در پیش گرفته‌اند؟

رونی کلمن؛ اسطوره عضله‌سازی، دلال مکمل‌های بدنسازی //// رونی کلمن کیست و چرا به ایران آمده است؟ //// رونی‌ کلمن و دوستان؛ نسخه مکمل‌های بدنسازی برای جوانان ایرانی +تصاویر

آیا صرف این که مربی یک باشگاه، که با عرض معذرت از مربیان فهیم و باسواد این عرصه، عمدتا تحصیلات پایه‌ای معمول خود را به زور تمام کرده‌اند، و هیچ چیزی از فیزیولوژی، فارماکولوژی، بایولوژی و خیلی چیزهای دیگر نمی‌دانند، برنامه‌های تغذیه‌ای و مکمل و فلان و بهمان تجویز کنند، مجوز مناسبی برای بازی کردن با سلامت و زندگی آینده سازان مملکت ماست؟ آیا بار آوردن نسلی عصبی، ناآرام و آسیب‌دیده از مصرف مکمل‌های عضله‌ساز چیزی جز خیانت ملی نام می‌گیرد؟

معضلات فرهنگی

وقتی صحبت از تهاجم فرهنگی و طرح‌های فرهنگی غرب برای جوامع شرقی و مستقل می‌شود، بلافاصله عده ای لب ورمی‌چینند و سگرمه در هم می‌کنند، که باز تئوری توطئه گل کرده است و آسمان را به ریسمان می‌بافند تا همه دنیا را سیاه جلوه دهند. اما حقیقت ماجرا این است، که تهاجم فرهنگی وجود دارد و متاسفانه تا عمق لایه‌های جامعه ما رسوخ کرده است. پرورش اندام و فیگور گرفتن، مبنایی کاملا غربی دارد، و از فرهنگ اومانیستی یونان باستان (آتن و به ویژه اسپارت) ریشه گرفته است.

در تاریخ تمدن ویل دورانت، به این مساله اشاره شده است که در آتن باستان، تقریبا همه شهروندان عریان می‌گشته‌اند، و پوشاندن بدن نشان از وجود نقص و کمبود بدنی در فرد بوده است، و فرد پوشاننده خود دچار تحقیر از سوی دیگران می‌شد. به علاوه، وجود فرهنگ انسان-خدایی در یونان باستان، موجب رونق هنر پیکرتراشی و تندیس‌سازی درآن بوده است، چرا که خدایان المپ، همه تجسم انسانی داشته‌اند، و وجود بدن‌های زیبا و پیچ خورده، از مشخصات بارز خدایان دوره پاگانی یونان بوده است. همین فرهنگ در دوران رنسانس اروپا، دوباره در غرب رستاخیز پیدا کرد و مبنای اومانیسم مدرن (انسان-محوری) در دوران افول دین و عصر مرگ خدا (به تعبیر نیچه) شد.

اگر به تاریخ قرن گذشته رجوعی داشته باشیم، می‌بینیم که وقتی در آلمان نازی، هیتلر و حلقه یاران او قصد داشتند نوعی فرهنگ پاگانی را، در قالب احیای آیین های کافرانه نوردیک (ژرمن های باستان ساکن اسکاندیناوی) جایگزین مسیحیت کنند (به رهبری هاینریش هیملر فرمانده اس اس) انواع و اقسام پیکرها و تندیس‌های عظیم و عریان الهگان و خدایان باستان، سرتاسر مراکز فرهنگی آلمان را در نوردید. اگر علاقه‌مندان به مباحث تاریخی، فیلم مستند معروف «لنی ریفنشتال»، فیلم ساز مشهور نازی به اسم «المپیا» را به دقت ببینند ( فیلمی درباره مقدمات و برگزاری المپیک 1936 برلین) در آن تاکید ایدئولوژی نازی بر قداست پیکر ورزیده و تراشخورده انسان سفیدپوست آریایی آشکار می‌شود.

رونی کلمن؛ اسطوره عضله‌سازی، دلال مکمل‌های بدنسازی //// رونی کلمن کیست و چرا به ایران آمده است؟ //// رونی‌ کلمن و دوستان؛ پیچیدن نسخه مکمل‌های بدنسازی برای جوانان ایرانی +تصاویر

از سوی دیگر، می توان این سوال را پرسید که چرا اکثریت قریب به اتفاق قهرمانان اسطوره‌ای بدنسازی، آمریکایی هستند؟ چرا قهرمانان بدنسازی و ورزش احمقانه کشتی کچ، جزو ستون‌های فرهنگ پاپیولار آمریکا هستند (که بالتبع، در عصر جهانی‌سازی، از طریق تولیدات فرهنگی به سایر نقاط جهان هم تبلیغ می‌شوند). چرا در دوران اوج جنگ سرد در دهه 1970 و 1980، همزمان با ایدئولوژی عظمت‌طلبانه راست‌های آمریکایی به رهبری ریگان، ناگهان عضلات پیچ خورده آرنولد و سیلوستر استالونه، به نماد برتری مرد آمریکایی تبدیل می‌شود؟

جواب این سوال‌ها، مجالی فراتر از این گزارش می‌طلبد که تامل در آن را به مخاطبان فهیم واگذار می‌کنیم.

{$sepehr_album_25523}
کمپانی تولید مکمل‌های بدنسازی رونی کلمن پیش از ایران، در دیگر کشورها - عمدتا شرقی - سمینارهایی تحت عنوان آموزشی اما با هدف تبلیغ و ایجاد نمایندگی فروش محصولات، برگزار کرده است


نکته پایانی

آنطور که در خبرها آمده است، مدیریت سفر رونی کلمن به ایران را خانم «روناک یونسی»، بازیگر سینما و تلویزیون به عهده دارد. از سوی دیگر، جزو برنامه‌های حضور کلمن، برنامه فیگورگیری کلمن برای خانم‌های ایرانی است که امیدواریم تا زمان انتشار این گزارش خبر لغو آن منتشر شده باشد.

فارغ از این که اصولا فیگور گرفتن غول بی‌شاخ و دمی چون کلمن برای خانم‌های ایرانی که الحمدالله والمنه، قرار نیست در هیچ مسابقه زیبایی اندام جهانی و غیرجهانی شرکت کنند (یعنی هنوز این قدر غیرت در ایران نمرده است که کار به آن جا بکشد)، چه خاصیتی و فایده‌ای دارد؟ اصولا بناست چه خیری، به طور کلی، از ورود بانوان ایرانی به عرصه بدن‌سازی فیگوراتیو برای خودشان و جامعه حاصل شود؟ همین حالا هم فریاد‌های فمینیست‌های وطنی گوش فلک را کر کرده است، و دغدغه‌های بانوان ایرانی را در حد رفتن به ورزشگاه آزادی و فلان و بهمان جلوه می‌دهند. فقط چشممان به ورود خانم‌های ایرانی به عرصه بدن سازی حرفه‌ای نمایشی، روشن نشده بود، که گویی بناست به دست اندرکاری خانم یونسی و همسر محترمشان (و البته دوستان زحمتکش پشت صحنه) شروع آن کلید بخورد. خانم یونسی که پیش از این سوابق عکس های فیگوراتیو آتلیه ایشان (نه چندان منطبق با شوونات) عرصه فضای مجازی را پر کرده است، گویا در کنار سایر فمینیست‌های محترم، موفق به کشف یکی دیگر از دغدغه‌های بانوان ایرانی شده است.

ما آنچه شرط بلاغ بود گفتیم...

منابع:

http://subscribe.imngmedicalmedia.com/onecount/login/loginlogout

http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/fitness/in-depth/performance-enhancing-drugs/art-20046134

http://www.drugabuse.gov/publications/research-reports/anabolic-steroid-abuse/what-are-health-consequences-steroid-abuse

http://www.salamatnews.com/news/64223

http://www.evolutionary.org/ronnie-coleman-steroids-cycle

http://www.true-natural-bodybuilding.com/steroids.html

http://www.true-natural-bodybuilding.com/steroids.html

https://www.youtube.com/watch?v=cR1KFXssow0

http://supplementreviews.com/forum/index.php?topic=12033.0

http://fitnessblackbook.com/main/im-shocked-that-bodybuilding-is-still-popular

http://generationiron.com/ronnie-coleman-admits-flex-wheeler-reason-won-mr-olympia

http://www.ronniecoleman.net

https://www.youtube.com/watch?v=JkpDTtvOFns

http://nattyornot.com/underground-secrets-steroids-nobody-wants-know

http://www.bigroncoleman.com

http://en.wikipedia.org/wiki/World_Amateur_Bodybuilding_Championships

http://www.ronniecolemannutrition.com

http://en.wikipedia.org/wiki/Ronnie_Coleman

http://www.ancientgreece.com/s/Sculpture

http://en.wikipedia.org/wiki/Olympia_%281938_film%29

http://www.spiegel.de/international/germany/confronting-the-nazi-perpetrators-new-exhibition-explodes-myth-of-ss-castle-wewelsburg-a-687435.html

http://thevikingworld.pbworks.com/w/page/4717689/Odinism%3A%20Ideology%2C%20Customs%2C%20and%20Practices

http://www.pwnfitness.com/2013/03/14/what-ronnie-coleman-looks-like-today-2012-2013

http://bodybuilding.blogfa.com



[1] Joe Weider

[2] Lee Haney

[3] Dorian Yates

[4] Flex Wheeler

[5]androgenic-anabolic steroids (AAS)

[6] HGH

[7] insulin-like growth factors (IGFs)

[8] clenbuterol

[9] 2,4-dinitrophenol (DNP)

[10] erythropoietin (EPO)

[11] myostatin inhibitors

[12] selective androgen receptor modulators (SARMs)

[13] Mayoclinic

[14] Designer drugs

[15] currentpsychiatry

[16] Ronnie Dean Coleman

[17] Grambling

[18] Lee Haney

[19] IFBB

[20] Vince Taylor

[21] Jay Cutler

[22] Muzzlesport

[23] Ronnie coleman signature series

[24] Evolutionary.org

[25] N2Guard

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 138
  • در انتظار بررسی: 25
  • غیر قابل انتشار: 64
  • رضا ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    2 11
    یکی نیست به وزارت ورزش و جوانان بگه، آخه واقعا کسی دیگه ای نبود بهتر از این یارو برا الگو قرار دادن برای جوونا...به شما میگن وزارت ورزش و جوانان آخه....؟!
  • حسن هادی ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    3 6
    بدون کوچکترین تردیدی پشت این قضیه حضور این آقا در ایران یک مافیای قدرتمند بدنسازی ست که میخواد فعالیت های شومی داشته باشه.این رو از بردن رونی کلمن به بهشت زهرا هم میشه کاملاً فهمید
  • ایرانی ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    3 9
    جای تاسفه برای وزارت امور خارجه ، برای وزارت ورزش. . . که این آدم که از مبلغین داروهای هورمونی و زیان آوره بیاد ایران ، هزار ها دلار پول بگیره واسه عکس انداختن و آموزش فیگور برای نوامیس وطن!!!!حامی تروریست ، حامی داعش . . . واسه تلطیف افکار عمومی و گول زدن ملت بره مزار شهدا!!!!سو استفاده از عزت و قداست شهدا؟؟؟؟؟؟
  • جواد ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    5 1
    کلمن نباید میومدی
  • احسان چهری ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    1 0
    عکس وبلاگمو برداشتی آدرسشم فیلتر کردی حداقل یه لینک میدادی! بجای لینک به سایتای خارجی
  • ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    7 1
    هر روز یه جیزی میگی مشرق!؟ تا دیروز میگفتی مسلمان و پلیس و خوب و ازش خبر میذاشتی !! هنوز یک سال نشده نظرت عوض شد!! چیه میخوای سانسور کنی!! این که کارته!!
  • ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    1 0
    خوب حالا که هدفشو فهمیدین جلوشو بگیرین
  • ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    1 5
    واقعا مقاله دقیق و کاملی بود و البته نتیجه گیری خوبی هم داشت. دست مریزاد.
  • ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    1 12
    اخه بدنسازی ام شد رشته حالم به هم خورد من نمی دونم اخه هیکلای مثه قورباغه باد شده افتخار داره
  • ناشناس ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    5 5
    ما قهرمانی ارزنده و بزرگ بنام علی تبریزی در پرورش اندام داریم که از آرنولد هم موفقیت های بیشتری کسب کرده و بدن قویتر و زیبا تری دارد که میتواند الگوی جوانان ایرانی باشد .
  • ناشناس ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    4 6
    رونی کلمن هیکل تراشیده و قشنگی هم نداره و ازش خوشم نمیاد .
  • چلمن ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    2 3
    با خوندن این مطلب منقلب شدم بنظرم باید تمام بدنسازها رو گردن بزنید
  • ناشناس ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    6 0
    زنیرو بود مرد را راستی / زسستی کجی زاید و کاستی
  • ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    13 5
    ی ادم حسابی اومده اونم فراریش بدید
  • ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    1 7
    انگار موجود عجیب الخلقه هستن به نظرم دایناسورها خوشتیپ تر بودن :| :|
  • محمد ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 10
    کمی فکر......... چرا باید این شخص به ایران بیاد؟ چه مشکلی رو برای بدنسازان و ورزشکاران حل میکنه؟ با این کارشون جوونا رو هوایی میکنن که شکل این گولاخ بشن
  • مهدی ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    5 0
    بخش تاریخچه مقاله خوب بود در مورد مکمل ها آنچنان پرداختید که انگار نه که رونی کلمن روزی چهار ساعت تمرین میکرده در ضمن تجارت اگر میکنه جرم نکرده که بسرخاک شهدا هم اگه با سناخت نرفته ما شناخت بدیم به امثال ایشون ضمنا همسر خانم یونسی از مربیان این رشته هست و خانم یونسی فمینیست نیست بنده خدا در ضمن با همه نقدهای نسبت به بدنسازی این رونی کلمن 50ساله را با 50 ساله های خودمون مقایسه کنید. ورزش بهتر از ورزش نکردنه
  • یک همکار رسانه ای ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    2 2
    مشرق عزیز به نظرم باید تیتر می زدی: اسطوره سازی وزارت ورزش با بازوهای کلفت!
  • یک همکار رسانه ای ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 2
    مشرق عزیز به نظرم باید تیتر می زدی: اسطوره سازی وزارت ورزش با بازوهای کلفت!
  • ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    5 3
    خاك بر سرت مشرق با اين عكسايي گذاشتي خاك بر سرت
  • ناشناس ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 12
    واقعا متاسفم که کشور اینقدر بی در و پیکره که یه آمریکایی جاسوس رو براحتی میاد تو و تازه سرقبر شهدا هم میره . به چه حقی رفته ؟؟؟ اصلا چه خری هست ؟؟؟ ما نخواییم اینا برن سر قبر شهدامون باید چکار کنیم ؟؟؟ بابا این معلوم نیست اصلا کی هست و چی هست اصلا معلوم نیست انسانه یا روباته یا چیز دیگری است در قالب انسان . اینو بیرونش کنید تو رو بخدا
  • روژین اسدی ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 7
    همیشه پای یک بازیگر مبتذل و سخبف تلویزیون و سینما در میان است حالم از هرچه بازیگر است بهم میخوره و کسانی که رونی کلمن را به بهشت زهرا بردند نیز با اینکارشان تمام ارزش ها و آرمان های الهی را به سخره گرفتند
  • ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 4
    گذاشتن محتفظ برای این شخص توهین بزرگی به مردم ایرانه. این آدم تو کشور خودش محافظی نداره و خیلی عادی تردد میکنه. مگه مردم ایران آدم خور و تروریست و وحشین که بخوان به یه مهمون ضرری بزنن که آقایون براش محافظ گذاشتن؟؟؟؟ این توهین بزرگی به شخصیت و وقار و وجهه ایرانیه وتایید ضمنی نا امنی داخلی در ایرانه که بسیار گستاخانه طراحی شده.
  • غلام قمبر ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 1
    عکسهای یادگاری رونی چلمن در اسرائیل و با سربازان اسرائیلی ... رو هم نشون بدید که چه... فرصت طلبی رو برش داشتن آوردن
  • ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    12 0
    جز ترور شخصیتی کار دیگه ای بلدید نادان ها حسادت از سر تا پاتون میباره اگر خوش هیکل بودن و عضلانی بودن اسون بود الان همه تون باید خوش هیکل میبودین خجالت بکشید انقد راجع به هر چیزی که ذره ای توش اطلاعات ندارید نظر ندید مشرق مرد باش نظرمو چاپ کن
  • گیلانی ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    2 0
    داداش سانسور کار عصر ایران وسایت های زنجیره ای است شما برو اونجا یه مطلب در باره فتنه 88 بزار ببین چطور سانسور میکنن
  • محمد ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 3
    از الان مشخصه که آمریکاییا میخوان در صورت رفع تحریم تمام دستاوردهای منفی خود را که همان محصولات غذایی و...مسئله دار خود را برای ما تقدیم کننداز الان شاهدیم که آدامسهای آمریکایی tridentوfiveکه اثر اعتیاد آور نیز دارد در بازار به وفور یافت می شودآقایون خوابن یا خودشونو به خواب زدن
  • سهیل بشردوست ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 3
    نمی دونم چی بگم؛ ای کاش بجای این کارها یک ورزش سالم یاد بگیریم؛ حتی اگر بنا به یک ورزش قدرتی هم باشه ورزشهای رزمی خیلی سالم و مفید هستن
  • احسان ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    2 3
    فرض بگیریم یکی شد مثل رونی کلمن خوش هیکل و عضلانی بدن بزرگ خب حالا که چی مثلا؟اصلا به چه دردی میخوره مگه منه لاغر نمیتونم زندگی بکنم؟پرورش اندام!!!اصلا از اسمش مشخصه چه نوع ورزشیه نشون دادن بدن به دیگران ورزشه؟؟
  • فاظمه ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    1 5
    اه اه اه. واقعا این ورزشه؟؟ یه مشت خل و چل دور هم جمغ میشن. چشم و همچشمی تو آقایون خیلی رواج داره. والله به خدا ما زنها برامون اندازه عرض شونه های آقایون مهم نیست مهم محبتی هست که اونهم ربطی به عرض شونه نداره به عرض شعور ربط داره
  • حاج عمو ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 3
    در شریعت ما هر گونه اسیب رساندن به بدن حرام است.اگر به این نتیجه برسیم بدن ما امانت است جهت تقرب بخدا دیگر این بلا بر سر خود نمی اوریم.اول هزینه میکنیم تا دچار انواع بیماری ها شویم بعد با هزینه های سرسام اور دنبال درمان میرویم تازه اگر درمان شویم.از قدیم گفته اند عقل سالم در بدن سالم است.مگر پهلوانان حال وگذشته ما این کارها نمیکردند ورزشکار نبودند.مسئله فرهنگ جامعه است.شما مصرف قلیان را ببینید یا دخانیات با اینکه همه میدانند چقدر ضرر دارد باز هم هزینه میکنیم تا مریض شویم.متاسفانه اشخاصی هم که میتوانند با رفتارشان روی این قشر از جامعه تاثیر بگذارند حرکتی نمی کنند.
  • ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    3 0
    هیکل تو خوب هیکل کلمن بد هیکل تو قشنگ هیکل کلمن زشت هیکل تو تراشیده هیکل کلمن نتراشیده :)
  • ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    4 0
    نه هیکلای مثل تو مارمولک افتخار داره
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    3 0
    گردن تو موجود چلمن به درد نخور رو بزنن داعشی
  • ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    2 0
    آقای علی تبریزی بهترین پرورش اندام کار ایران و دارای رتبه های جهانی رو ول کردن رفتن خارجی آوردن، اون بنده خدا هم رفته برای امارات مسابقه میده و مقام اول جهان رو میاره.
  • امید ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 2
    مشرق تشکر با خوندن این گزارش یاد اون اردکهایی افتادم که به زور غذای چرب تو حلقشون فرو می کردن تا از کبدهای بزرگ و حجیم شدش تو رستورانها استفاده کنن
  • حسن ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 1
    وقتی خبرنگار صهیونیستی یک هفته تو ایران گشت میزنه وحتی با شبکه های خارجی از تو ایران مصاحبه میگیره این که چیزی نیست!!!
  • یک زن ورزشکار ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    3 0
    برای زن ها باید یک زن پرورش اندام کار بیاورند
  • اهوازی ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 3
    وقتی از شاهنامه و زورخانه و ورزش پهلوانی دور می افتیم اینجور میشود که میبینید.
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    2 0
    اگه ورزشکار روسی بود حالا شماها به به چه چه میگفتید بعضی ها همه چیزو ار دریچه سیاسی میبیندد..!!
  • ناشناس ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    4 0
    اگر مکمل ها تاییدیه وزارت بهداشت را داشته باشد و زیر نظر مربی بدنسازی و تغذیه و مصرف شود چه اشکالی دارد؟
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    2 2
    آمدن کلمن + آمدن سرمایه داران در لباس توریست + .... همه نشان از این داردکه صدای پای آمریکا می آید. آمریکا آمریکا دارد آرام آرام به کشور ایران بازمی گردد.
  • اهوازی ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    1 0
    شاید بهتر باشه مسابقات پرورش اندام رو به دو بخش بدون مکمل و طبیعی و با مکمل تقسیم بندی کنند.
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 2
    درود بر مشرق بیدار و آگاه حال میکنم باهات.
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 1
    عکسا خیلی نامناسب می باشد!
  • باستانشناس ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    مشرق جان یه کم هم درباره غربی ها و آمریکایی هایی که دوباره روی تپه های باستانی ما پیداشون شده گزارش بنویس.
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    2 0
    رونی کلمن هرچی هست یا هرچی نیست ، قسمتی از مردم ایران ایشان را دعوت کرده اند - باید به حقوق مردم و خواست مردم احترام گذاشت -
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    1 0
    یونسی در بخش پایانی حرفهایش توضیح کوچکی درباره حضور رونی کلمن در ایران داد و گفت:«در زمان حضور این آقا در ایران، آقایان ورزشکار ما حضور نخواهند داشت و کلاسها به طور کاملا مجزا برگزار می شود. ضمن اینکه حضور این آقا با پوشش اسلامی است و قرار نیست رونی کلمن به اینجا بیاید تا برای بانوان فیگور بگیرد. این را به این دلیل عرض کردم که خیلی ها از حضور کلمن انتقاد کرده بودند.»
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 1
    شما عقلت کمه عزیزم.عقل سالم در بدن سالم. ز نیرو بود مرد را راستی ز سستی کژی زاید و کاستی
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    1 1
    دوستان توصیه میکنم اگه اخلاق و ورزش باهم میخواین برین کشتی
  • محمد ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    7 0
    كاش آرنولد ميومد
  • محمد ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    1 0
    يعني الان مشكل كشور روني كلمنه؟ اون دوره استالونه و شوارتزينگر دوره قهرمانان فيلم و قدرتمند بودن شخص اول فيلم بود.. عضلات ستبر و كارهايي كه ميكردن بر جذابيت فيلم مي افزود به عنوان قهرمان داستان// چه تهاجم فرهنگي ؟..مگه فيلم رو براي ايران ساخته بودن..خندم ميگيره
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    2 0
    روح الله داداشی بیادتیم
  • ناشناس ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 1
    دوستانی که منفی میدهند یک سرچ کوچولو بکنند و عکس ها و افتخارات علی تبریزی را ببینند .
  • ناشناس ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    1 0
    ناشناس 08:31 هیکل خوب و تراشیده و قشنگ فقط علی تبریزی برو گوگل عکس هایش را ببین بعد نظر بده !
  • ناشناس ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    2 0
    اگر انسان قوی شد می تواند به آسانی از زیربار شکست برخیزد اما اگر ضعیف باشد زیربار موفقیت هم می میرد پس با ورزش بدنت را نرم و با محبت قلبت را گرم و با دانش فکرت را روشن و باکار و کوشش کشورت را گلشن کن .
  • ناشناس ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    خانه ورزش ما جای هوسبازان نیست / جای پاکان بود این منزل ناپاکان نیست
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    غیر قابل انتشار: ۱۸ من دیپه حرفی ندارم مشرق رسانه ازاد
  • ناشناس ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    بقای عمر و استقامت جسم و جان بر مبنای دو چیز استوار است : ورزش و هوای آزاد .
  • احسان ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    اون کسی که تو نظرش به بنده گفته عقلت کمه بهش میگم مگه قرار هرکی پروش اندام رفت مصداق این بیت بشه؟من عقلم کمه!!!آیا نیازی هست این همه وقت و پول و خرج و مخارج صرف بشه برای نیرو مند شدن؟پس کارهای دیگمون چی میشه.یعنی هرکی بدنسازی نره نیرومند نیست!!!عقل نیرو میاره نه هیکل
  • پری ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    پس روناک . ی کو؟؟
  • احسان ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    9 0
    واقعاً اگه مشرق ذره ای از بدنسازی و پرورش اندام خبر داشتی این حرفای به ظاهر شیک و نمیزدی !! شما اگه نمیدونی بدون بزرگترین باشگاه های جهان ( اعم از فوتبال ، بیسبال ، راگبی ، فوتبال آمریکایی ، بسکتبال ، والیبال و غیره .. ) سالن بدنسازی دارند که در اون به تمرین برای ساختن عضلات ماهیچه ای برای آسیب ندیدن هستند !! اگر به فرض ما ما این ورزشو انجام ندین کدوم ورزش می تونه چربیهای بدن رو به بهترین وجه ممکن برای به ماهیچه تبدیل کنه خواهشاً آقایانی که مخالفن نگن با خیلی ورزشهای دیگه !! تا جایی که می دونم و باغ بر 8 رشته ورزشیو رو به صورت حرفه ای تمرین کردم می دونم هیچ ورزشی به اندازه پرورش اندام در تخلیه کردن فشارهای عصبی از بدن بهتر نیست امیدوارم با یکبار تمرین کردن و خارج کردن فشار عصبیتون این باعث بشه که بفهمین هر ورزشی اگر از نورم طبیعی خودش خارج باشه برای بدن مضر است خواه می خواد بدنسازی باشه خواه فوتبال !! پس خواهشاً با حرهای عوافریبانه کسی رو گول نزنین تا جایی که من می دونم بدنهای پر از چربی باعث افتخار نیست بلکه بدن سالم همراه با عضلات ترکیبی افتخار در ضمن ورزش کردن گناه نیست یک عمل ارادیه هرکس بخواد می تونه ورزش کنه هرکی نخواد ورزش نمی کنه به تزریق روحیه غربی ربطی نداره مشرق !! می دونم که کامنتمو چاپ نمی کنی ولی بدون مشرق حتی اگه داری این کامنتو می خونی برای خودت حداقل انصاف و در مطالب بعدیت لحاظ کن ممنون
  • مشرقی تیر ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    مقاله جالب و مستندی بود
  • پری ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 1
    البته بد نیست اقایون از تجربیات خودشون در مصرف انواع مکملها، داروهای استروئیدی ،پروتئینها وکراتین .برای کلمن سخنرانی کنند .قول میدم دیگه برنگردن .:))
  • امیر ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    آدم حسابی ک بخواد بیاد جوونای مارو بکشه به طرف پودر و آمپول که برای بدنشون ضرر داشته باشه صدسال میخام نیاد به مملکت ما تو اون ور آب نشستی چی برای خودت میگی پس فردا همین جوونای ما اینا رو مصرف میکنن و همیونجورم ک توی مطلب نوشته هم دچار اختلالات جنسی و هم دچار ناباروری می‌شوند که متاسفانه غیرقابل‌ برگشت بوده و درمان‌پذیر نیست."میخام صدسال سیاه نیاد به ایران مردشورشم ببرن
  • امیر ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    احسنت سهیل جان مگر همین زورخونه های خودمون چشه که حالا بخوایم یکی رو بگیم و یه خرج هنگفتی هم بکنیم که آقا بلندبشه با محافظ بیاد اینجا چهارتا امضا بده و بره
  • امیر ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    احسنت احسان جان آقای ناشناس چه ربطی داره الان همین رونی کلمن ببر پای کوه با یک آدم معمولی که هیچ ورزشم نکرده اما اندامش خوبه وبدون چربیه ببین کدوم سریع تر میرن بالا شعرت قشنگ و جالبه اما نه برای این رشته
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    خاک بر سر اون ناشناسی که گفته خاک بر سر مشرق معلومه کلا مغزت مشکل داره . خاک بر سرت
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    وقتی طرف آمریکایی باشه برای کوبیدن طرف گذاشتن خیلی عکسا حلال میشه! (المنطق المشرقیه، ص 2015) مشرق اگر open هستی بذار این کامنتو! جلوی نهی از منکر رو نگیر
  • ناشناس ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    جوانا ضعف و سستی تا کی و چند ؟ / ز ورزش کن تن خود را برومند
  • ناشناس ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    هر باشگاه ورزشی که افتتاح شود چند بیمارستان بسته میشود .
  • ناشناس ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 1
    ایا ای نوجوان زرد و رنجور / ز ورزش کن تن خود را تو پر زور
  • ناشناس ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    سعادت بود تندرستی و بس ؛ که از کاهلی نابرده کس
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    تهمت زدن چه آسان است.
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    شما اگه یک بار در عمرت بصورت منظم نه حرفه ای ورزش میکردی مغز معیوبت درک میگردد که تمامی ورزشکارای این مملکت که در عرصه جهانی افتخار آفرینی میکنند حتما از مکمل های غذایی استفتده میکنند و مرغوب ترین مکملهای جهان هم مکمل های آمریکایی هستند که در ایران هم البته نایاب اند.
  • الهام ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    تفکر انسان باید در چه سطحی باشه که این ادم رو ادم حسابی ببینه؟
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    یک آدم با شعور نداریم بیاد بگه بدنسازی ورزش هم جنس بازهاست! ورزش صحیح معادل برای جوانان وزنه برداری است نه بدن سازی بدن سازان فقط هیکل گنده می کنند وگرنه از داخل پوکند و بسیار ضعیف
  • الهام ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 1
    جالبه برای یک نفر تمام مخاطبان سایت که هموطن هستن رو نادان خطاب میکنید و خیلی بچگانه میذاری پای حسادت کسی به یک بی قواره حسادت نمیکنه مگر همون هایی که ایشون رو بسیار خوشتیپ میبینن حالا پیش خودت فکر کن نادان کیه.
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    اشتباه منفی دادم
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    ی جوری از ورزش میگن انگار هرکدومشون الان ...
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    کیه که بفهمه اینها خودشون ی پای ثابت قلیونن
  • مهدی ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    2 0
    از نویسنده این مقاله ی روشنگرانه بسیار متشکرم. اگر هر آدم با انصاف و فهیمی ذره ای قدرت تحلیل خود را بکار گیرد با این مقاله ی متین و مستند باید دیدگاهش نسبت به این ورزش-تجارت اصولا وارداتی عوض شود! البته نه الزاما به سمت نفی این ورزش، بلکه به سمت داشتن دیدگاهی واقع بینانه تر نسبت به ورزش بدنسازی و مضرات جسمی و روحی و اجتماعی این ورزش بیشتر سوق داده میشود. هرچند بنده معتقدم اگر این ورزش بشکل طبیعی و بدون مصرف مکملهای خطرناک و با دیدگاههای اخلاقی و نه بیمارگونه انجام شود؛ میتواند بسیار مفید باشد!
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    فعلا همه اموراتمان روبره شده است و مانده بودیم منتظر جلوس این اقا به ایران ؟؟ ما خودمان نزده هم هفتاد نوع حرکات موزون بلدیم !!!! تیازی به ایشان نبود !!تا حالا هرچه شر خالدار و خالکوب بود با آن هیکلهای ورقلمبیده !!!همه شکر خدا بدنسازی کرده بودند و میکنند !! وای بعد از اینکه این فرمولازیاسیونش را هم بدهد !! وای که چه بشود ؟؟؟!!!!
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    بابا داره شوخی میکنه خب آروم باش ناشناس
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    فیلم رو برای نزول ارزش های انسانی به عضلات حجیم(اما توخالی) و ویژگی های ظاهری میسازن اینها مردم خودشون رو هم سرگرم این چیزها کردند برای اهدافی که دارن...
  • الهام ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 3
    توقع نداشته باش حرفتو درک کنند اینها ورزش رو تو اینجور چیزا میبینن اهل کار هم نیستن پول خرج میکنن با دارو حجیم میشن حالا شاید کنارش بدنشون ی ذره به کار انداختن
  • الهام ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    چربی به ماهیچه تبدیل میشه O-o جلل الخالق برای تخلیه کردن فشارهای عصبی میشه کار کرد و اینقدر پول بابا ها رو برای فیگور جلوی دخترا خرج نکرد.
  • فاطمه ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    واقعا کاری میکنن که آدم توش میمونه واقعا الگوی جوانان ایرانی باید همچین آدمی باشه متاسفم
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    به شرطی که اون واقعا باشگاه باشه ! والییییی باس هی بیمارستان احداث بشه !! والله
  • ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    این رو خوب نوشتن : آموزش تصویری ریاکاری ایرانیان!
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    باشگاه ورزشی دیگه، نه هر چرت و پرتی که به عنوان ورزش به مردم غالب میکنن!
  • امیر ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    2 0
    دوستان عزیز ایشون به عنوان اسطوره ای بدنسازی شناخته میشوند و اطلاعاتی در این رشته دارند که به درد همه بدنسازا از جمله قهرمانان بدنسازی ایران میخورد و اونایی هم که میگن پشت ایشون مافیای مکمل های بدنسازی است و اوردنش تو ایران خوب مگه دوست من مشکلی داره که به واسطه این اقا مکملای اصل و ارزون قیمت به جایگزین این مکملایی که توش از استخون سگ تا شیر خشک بچه هست و با قیمت های 300 - 400 تومنی فروش میره بشه ؟؟‌
  • حسین ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    اتفاقا خیلی هم لازمه کافیه یه عده برای تخریب وجه ایران در دنیا بیان بزنن این نکبتی رو ناقص کنن اونوقت ببین تو رسانه ها و فیسبوک و تویتر و ... چه پیش میاد
  • ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    تو هم مث همون حرف میزنی پس باهش فرقی نداری
  • همایون ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    ناشناس بی شناس جوابت خیلی مزخرف بود .
  • همایون ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    آقا احسان مطلب شمار ا با دقت خواندم بحث بدن سازی و آمادگی جسمانی نرمال یک موضوعه و این کارها عجیب و غریب که اتفاقاً برای سلامتی هم مضره یه موضوع دیگه ! بین این دو تا خیلی فرقه !
  • همایون ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 1
    عجب این همه ورزش مناسب و مفید رو ول کردیم چسبیدیم به این کارهای بی فایده .
  • حسین ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    عکس اول را با دقت گذاشتی؟؟؟؟؟؟
  • ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    1 0
    قدر زر زرگر شناسد.... ایشان با خودش آمپول آورد به تو داد؟ مشرق گفت این آقا با خودش پودر آورده؟
  • ناشناس ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    البته گویا زنجیره ای ها ذوق زده شده بودند و توریست ها را سرمایه گذار دیده بودند !
  • همایون ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    1 0
    متاسفانه منفی را اشتباه دادم .
  • ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    1 2
    روشنگرانه ؟ خیلییییییییییی زحمت کشید کپی پست کرد .کم مونده بود تو تاییدش کنی
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    1 1
    ++++++.....
  • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    2 0
    بشین منچ تو بکن بابا .....میخواد بره زیر وزنه اسکوات ....
  • ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    3 0
    همایون جان النگوهات نشکنه عمویی
  • ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    2 0
    داش امیر یه دونه باشی
  • ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    این همه پول بی زبان دولت میگه پول نداریم بدیم صرف کشور کنیم 150000دلار پول برای ورزشکاران خودمون میدادیم به خدا بدون آشغالها قهرمان میشدند خوب تبلبغاتی هست برای گاو های آمریکایی . فردا هم نتانیاهو رو میارن میگن این مرد قهرمان کودک کشی است
  • ایمان ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    1 0
    مشرق جان متن ذیل همان متنی است که خودتان یکی دو سال در وصف آقای کلمن نوشتید، حالا چی شده که این اسطوره و الگو شده آدم بده!!!!! نقش پررنگ خدا در زندگی قهرمان هشت دوره مستر المپیا؛ "رونی کلمن که این روزها در دوران بازنشستگی است، به نمادی از مسیحیانی تبدیل شده که باورهایشان را در زندگی سکولار غربی جای داده و بدان پایبند هستند. در حقیقت، او توانسته به ورزشی مانند بدنسازی که ظاهری کاملا فیزیکی و جسمانی دارد، بعدی معنوی دهد و نمونه ای موفق از چنین مدلی باشد؛ موضوعی که سال هاست در ورزش ما مغفول مانده."
  • رضا اهواز ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 1
    سلام به همه هموطنانم عزیزان خوب رصد کنن که در ایران کلی افرادی هستند گمنام که از نظر زور بازو و عضله و قد و قواره چندین برابر این اقا هستند اما چرا ما همیشه بیگانه پرست باشیم چرا پول این جوون هامون رو تو جیب بیگانه بریزیم و درون کشور و با استفاده از دکترهای طب سنتی این پولها خرج همینجا و با تضمین سلامتی بیشتر انجام نگردد مگر توی صدا و سیما نخوندید که چقدر این تبلیغات و همینطور محصولاتشون متاسفانه حوادثی آفریده که دل هر ایرانی با عزت و غیرتمند رو بدرد میاره حالا با این توضیحات و مستندات که خدمتتون عرض کردم بازهم موافق ورود چنین اشخاصی بدرون کشورمان هستید راستی یادم نره که همین آقا در سوابقش بخونید که تو یه بازه زمانی خودشو خرج داعشیها کرده پس بایید همه با علم از هم انتقاد و یا همدیگر رو تایید کنیم ارادتمند همه شما-------- دوستتون دارم عزیزان ایرانی با شرف خودم
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    یعنی فقط میتونم بگم خاک عالم توی اون سرت با این نظر احمقانه ت.
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    با نتیجه گیربتون کاری ندارم ولی مطالب جامعی رو جمع کرده یودید ممنوت
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    به نظر بقیه هم باید گردن تویه چلمن رو زد با اون نظرت معلومه چلمنی مردنی
  • انصاف ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    تشکر از مطالبتون ، آمدن کولمن اشتباه بود چون ما خودمون اسوه های خوبی داریم چه نیاز به یک آمریکایی ؛ اما بدن سازی به طور معمول ورزش مناسبی برای آماده سازی عضلاته همه که سنشون بالا نرفته که بخوان با پیادروی ورزش کنن !
  • ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    چی می گویی؟ خودت فهمیدی؟
  • کامران ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 1
    خدا خیرتون بده بخاطر این مقاله ؛ متاسفانه جوانان ایران به خواب عمیقی فرو رفتن و هیچ گاه هم بیدار نخواهند شد ؛ غیرت و مردانگی و همه چی دیگه مرده ؛ طعنه ی خوبی زدید هرکی معنی و مفهوم مقاله شمارو گرفت خودش میدونه چه خبره ؛ تشکر انگار حرفای دل من بود
  • mehrdad ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    اینجا که در مورد پراید هم مطلب میزاری سانسورش میکنه
  • ناشناس ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 2
    به جای این ازیک عالم ویاسیاستمدار دانشمند ایرانی مقیم خارج از کشور می آوردید تا راز موفقیت خود را به هموطنانش بگه بتواند معلومات مردم واطلاعات علمی ایرانیارا درتمام عرصه ها علم بالا ببرد بخدا حیف بیت المال نیست قطعا آ« پیرمرد وزن وکودک یتیم که درد پیدا کردن نان شب رادارد راضی به این ولخرجی نمی باشند
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 3
    این عکسای لختی رو لطفا حذف کنین ...
  • علی ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    2 1
    برو بابا جمع کنین این سایت چرت رو این چرندیات چیه درباره این ورزش نوشتین من با حضور رونی کلمن کار ندارم ولی کلا ایران با این ورزش مخالفه با اینکه بهترین استعداد ها رو داریم رونی کلمن رو هم که خود فدراسیون نیاورده اون بد بخت روحش هم خبر نداشته که کسایی که اوردنش برای سودجویی اوردنش اینقدر چرت و پرت دربارش ننویسین رفتن بهشت زهرا هم کار همون کسایی بوده که اوردنش میخواستن مجوز بگیرن بحساب با این کار
  • فریاد از فقر فرهنگی ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    3 0
    بعضی از مسائل مطرح شده درسته مثل تاریخچه و مصرف دارو و دوپینگ در این رشته ورزشی کامل و مدرن (بدنسازی) ولی خیلی از نوشته ها اشتباه و بازی با کلمات بود . در دنیای امروز بی شک هیچ چیز نیست که با سیاست پیوند نخورده باشه. کسی که بدن خود را با ورزش کامل بدنسازی زیبا می کند یک مدیر یک هنرمند و یک انسان زیبا بین است این همه بدنساز با مصرف داروهای سنگین چرا باز برترین های این رشته انگشت شمارند؟ ها چرا؟ شادی و نشاط بعد تمرین با وزنه با هیچ لذتی قابل قیاس نیست. بدنسازی یک ورزش فقط برای سلامتی نیست (البته نه در حد المپیا) بلکه یک دارو برای احساس رضایت و آرامش روانی می باشد.در ضمن اگر در جامع ما فقط نگاه خاصی به جنس زن نداشتیم امروز در همان ورزشگاه آزادی زن و مرد عادی و با فرهنگ به قول شما بیگانه که به فرهنگ دنیا الان سوار شده در کنار هم نشسته بودن. ما با خودمون درگیریم ، چرا به ورزش و ورزشکاران توهین کنیم مگه خداوند بعد خلقت انسان به خودش احسنت نگفت و مگه یکی از برتری های انسان به سایر موجودات زیبایی انسان نیست پس چرا نباید در حفظ آن کوشا باشیم . اگر موضوع دوپینگ رو نگاهی کنیم می بینیم در همه رشته ها در حد مسابقات امروزه دوپینگ میکنند حتی گاهی اوقات افراطی تر از بدنسازی . نمونش همین فوتبال . ناندرلون بزنی که بتونی تو زمین بدویی یعنی چی؟ من اصلا قصد طرفداری کلمن رو ندارم برام مهمم نیست ولی نویسنده این مطالب من شما رو نمی شناسم ولی بیشتر مردم دنیا کلمن رو می شناسند. درضمن لطفا اطلاعاتتون رو کمی در مورد این رشته کامل و مدرن بیشتر کنید حد اقل به خاطر اینکه بیشتر رشته های ورزشی با بدنسازی شدیدن در ارتباطند.
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    3 0
    خاک تو سر بی سواد بی عقل کسی که این وبسایت رو نوشته
  • مسعود ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    4 0
    مطلب برخی جاهاش خوب بود ولی نتیجه گیری مغرضانه و کینه ورزانه بود .
  • ناشناس ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    1 0
    ادم میره ورزش میکنه سلامت باشه نه انقدر همچی به اندازه اش رعایت شه مشکلی پیش نمیاد تازه ما میریمورزش میکنیم معرفت یاد بگیریم نه این که تا بدنمون گنده شد بزنیم به خیابون زور بگیم یا سعی کنیم بدن خود رو به رخ دیگران بکشیم
  • حمید ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    2 0
    بدنسازی ی ورزش خاص، با طرفدار زیاد، بدون مصرف دارو بهترین ورزشه
  • حمید ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    2 0
    بدنسازی ی ورزش خاص، با طرفدار زیاد، بدون مصرف دارو بهترین ورزشه
  • محمد ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    2 0
    دادشا اینقد زود با خوندن یه مطلب جو گیر نشیده
  • پوریا ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 2
    اقایون داداشام من5سال بدنسازی کارکردم شایدم بیشتر هیکلمم بزنم به تخته خوبه ولی به نظرمن ورزش بی صفتیه
  • حسین ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    2 1
    من به کلمن و کاری ندارم ولی حرفهایی که در باره ارنولد زدید خیلی احمقانه و بی ربطه ارنولد از 14 سالگی به بدنسازی علاقمند شد و تا سن بیستو سه سالگی تمرین کرد تا اولی قهرمانی خود را به دست اورد ینی ده سال تمام تمرین کرد !!!! حالا ما بقیش هیچ الان هم هفتاد سالشه مثل یک جاون بیستو پنج سالست به نظر شما ایا ارنولد با دارو و استروید مصرف کرده؟! که شما یه تزی برا خودتون میدید شما با این مقاله احمقانه دارید به تمام بدنسازان توهین میکنید خوب من الان سه ساله دارم بدنسازی کار میکنم نه تا الان مکمل مصرف کردم نه استروید خوب اون جون باید خودش عقل داشته باشه نره سمت هرمون!!!
  • محمد ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    2 0
    حاجی تو بدون مکمل نه امپول ها فقط مکمل غذایی ورزش کنی و فقط غذا بخوری خیییییییییلی سخت پیشرفت میکنی چون نمیشه یه قابلامه غذارو ریخت توی شیکم و انتظار داشت همه رو مهده کلیه هضم کنه برای همین بجای اینکه این همه بیایم یخچالو خالی کنیم یا انقد بخوریم که باعث مسمویت هم میشه میایم از روش اسانتر مکمل استفاده میکنیم که فقط با اب مخلوط میشه راحت هم انرژی و کالری لازم و وعده ها رو جبران میکنه
  • علی ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    1 0
    به نظرمن بدنسازی بایدهمراه یک ورزش دیگه باشه چون این ورزش قدرتیه بایددرکنارش به یک ورزش هوازی هم پرداخته بشه درکل اگه بدون مصرف استرویدهاباشه وفقط ازمکملها استفاده بشه بدنیست هرچی باشه ازگرایش جوانان به اعتیادخیلی بهتره باتشکر
  • ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    0 4
    برادر برو ببین علی تبریزی بخاطر مصرف همین هرمونها پیوند گبد انجام داد. نمیدونم ضدیت با یک چیزی نباید چشم بروی حقیقت ببندیید. همین قهرمانهای داخلی هم همین استروییدها رو مصرف میکنند
  • ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    1 3
    من 13 سال بدنسازی کار میکنم تا حالا هیچ وقت استرویید مصرف نکردم و هیج وقت هم هیکلم این شکلی نشد یعنی بدون این مصرف داروها نمیشه هرکی هم بیاد بگه میشه خالی بسته
  • محمد ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    3 2
    سلام من نمیدونم چرا یه نفر که حتی تا به حال چیزی با وزن بیشتر از 10 کیلو تو عمرش بلند نکرده و کل عمرش فقط یه کارمند تایپیست بوده که بزرگ ترین ورزشش دوییدن دنبال اتوبوس بوده باید بیاد انقد نظرات منفی بده درباره رشته بدنسازی انقد بد دربارش صحبت میکنین انگار طرف داره مواد مخدر مصرف میکنه اضلا تو بدترین شرایط همه اینایی که میگی اگه بر فرض محال درست هم باشه باز بهتر از اینه که جوون مردم بره دنبال قلیون و مشروب و سیگار و.... چون متوجه میشه که برای داشتن بدن خوب نباید بره سراغ این چیزا.چرا درباره چیزی که نمیدونین حرف میزنین فقط کپی پیست از 4تا سایت!! آسیب دیدگی تو همه رشته ها به جز شطرنج از بدنسازی بیشتره نمونه همین فوتبال!!چندتا فوتبالیست میشناسی که تاندون سالم داشته باشه؟؟؟؟ حماقت تا کجا؟؟هیچ سر رشته ای از چیزی که دربارش حرف میزنی نداری
  • محمد ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    3 1
    سلام من نمیدونم چرا یه نفر که حتی تا به حال چیزی با وزن بیشتر از 10 کیلو تو عمرش بلند نکرده و کل عمرش فقط یه کارمند تایپیست بوده که بزرگ ترین ورزشش دوییدن دنبال اتوبوس بوده باید بیاد انقد نظرات منفی بده درباره رشته بدنسازی انقد بد دربارش صحبت میکنین انگار طرف داره مواد مخدر مصرف میکنه اضلا تو بدترین شرایط همه اینایی که میگی اگه بر فرض محال درست هم باشه باز بهتر از اینه که جوون مردم بره دنبال قلیون و مشروب و سیگار و.... چون متوجه میشه که برای داشتن بدن خوب نباید بره سراغ این چیزا.چرا درباره چیزی که نمیدونین حرف میزنین فقط کپی پیست از 4تا سایت!! آسیب دیدگی تو همه رشته ها به جز شطرنج از بدنسازی بیشتره نمونه همین فوتبال!!چندتا فوتبالیست میشناسی که تاندون سالم داشته باشه؟؟؟؟ حماقت تا کجا؟؟هیچ سر رشته ای از چیزی که دربارش حرف میزنی نداری
  • محمد ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    من آرنولدم...ھاستا ویسته بى بى..
  • ناشناس ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    1 2
    هر چیزی در حد طبیعیش جذابه بنابرین اگه از حد طبیعی خارج بشه نتیجه معکوس داره . تفاوتی هم نداره حالا چه مرد باشه چه زن چه در چهره باشه چه در اندام
  • میثم ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
    8 0
    بدنسازی ورزشیست که استخوانها، مفاصل و عضلات را محکم و مستحکم میکند. بسیاری از درهای مفصلی مانند زانو درد، کمردرد و یا درد شانه و گردن به خاطر ضعف و سستی عضلات مربوطه میباشد که با تمرینات مربوط به این عضلات،فشار بر مفصل کاهش یافته و از بین میرود (تجربیات شخصی خودم بود البته). ورزش بدنسازی در کنار ورزش های هوازی مانند دویدن و یا طناب زدن و تغذیه صحیح و مکمل اصل، قدرت و استقامت فوق العاده ای به ارمغان آورده و اعتماد به نفس بالایی به فرد اعطا میکند. بدنسازی ورزشی مادر است که تمامی ورزشکاران حرفه ای در هر رشته ورزشی بدان نیاز دارند. بدنسازی بدن های باد کرده و شکم های گنده مانند شکم زنان حامله نیست، بدن سازی نوعی سبک زندگیست! آشامیدن آب فراوان، کاهش مصرف چربی و کربوهیدرات و افزایش مصرف پروتئین، خواب و استراحت کافی و عدم مصرف الکل و دخانیات چیزی جز سبک زندگی سالم نیست! نویسنده این متن صرفا بخاطر حضور رونی کلمن مقاله ای متعصبانه و مغرضانه در اختیار عموم قرار داده و ورزش و سیاست را به هم پیوند داده و با ورزشکاران این رشته بسیار کوبنده رفتار کرده است و اصلا به جنبه های مثبت بدنسازی اشاره ای نکرده است! امروزه تمامی ورزشکاران حرفه ای در هر رشته ورزشی به استفاده از استروئید ها و هورمون های رشد که همان دوپینگ نامیده میشود روی آورده اند. خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد. همه ما فردی عضلانی و خوش هیکل را به فردی که انبار چربی است ترجیح میدهیم! خوش هیکل بودن غرور کاذب نیست و هیچ گونه ایرادی ندارد، منظور من بدنی فیت، متناسب و عضلانی است و اصلا بدنهایی مانن رونی کلمن را تایید نمیکنم که انبار استروئید و هورمون رشد است و در این زمینه کاملا با نویسنده هم عقیده هستم.
  • حمید IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    0 0
    از نظر من بدنسازی، اگر همراه با استفاده از هورمون ها مخصوصا هورمون رشد اون هم به میزان زیاد نباشه، بسیار هم ورزش خوبی هست. الان خیلی از ملت ایران بدن های پر از چربی و ماهیچه های شل و ول دارن که اصلا هم خوب نیست. بدنسازی و تقویت عضلات خودش باعث سلامتی در پیری هم می شه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس