منابع نزدیک به کارکنان سابق لانه جاسوسی آمریکا گفته‌اند آنها خواستار دریافت بیش از 4.4 میلیون دلار برای هر کدام از 53 فرد گروگان‌گرفته شده هستند که در مجموع رقمی بالغ بر 233 میلیون دلار است.

گروه بین‌الملل مشرق- کارکنان سابق لانه جاسوسی از دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته‌‌اند پرداخت غرامت به آنها به عنوان یکی از مفاد توافق هسته‌ای احتمالی با ایران منظور شود. نشریه تخصصی کنگره آمریکا ضمن گزارش این خبر افزود دهها نفر از کسانی که بیش از 35 سال پیش در سفارت آمریکا در ایران گروگان گرفته شدند هفته آینده همراه با خانواده‌های خود با نمایندگان کنگره دیدار می‌کنند تا بر حق خود برای دریافت غرامت از ایران تأکید کنند.

مصاحبه با جان لمبرد
تسخیر سفارت آمریکا در تهران توسط دانشجویان پیرو خط امام

سناتور جانی ایساکسون، نماینده جمهوری‌خواه ایالت «جورجیا» در حال حاضر پیشنهاد الحاق دو متمم به یک طرح پیشنهادی درباره ایران ارائه کرده که خواستار حل و فصل موضوع پرداخت غرامت به این افراد پیش از هر گونه توافق هسته‌ای با ایران است.

ایساکسون پیشنهاد الحاق این دو متمم را به طرح باب کورکر و رابرت منندز مطرح کرده که خواستار نظارت کنگره بر هر گونه توافق هسته‌ای با ایران است. مجلس سنا قرار است روز سه‌شنبه هفته آینده این طرح را به رأی بگذارد. منابع نزدیک به کارکنان سابق لانه جاسوسی آمریکا گفته‌اند آنها خواستار دریافت بیش از 4.4 میلیون دلار برای هر کدام از 53 فرد گروگان‌گرفته شده هستند که در مجموع رقمی بالغ بر 233 میلیون دلار است.

مصاحبه با جان لمبرد
جان لمبرت

رئيس سابق ميز ايران در وزارت امور خارجه آمریکا و يكي از 52 گروگان آمريكايي در سال 1979 در ايران معتقد است که کاری که کارمندهای سفارت آمریکا در تهران در سالهای ابتدایی انقلاب صورت گرفت یک اقدام عادی بوده است که برخی نام آن را جاسوسی می گذارند. جان لمبارت می گوید گروگان گیری صورت گرفته توسط ایرانی ها هیچ توجیه دیپلماتیک و مذهبی ندارد و به همین خاطر باید به کارمندان باقی مانده غرامت پرداخت شود. متن کامل گفتگوی خبرنگار بین الملل مشرق با جان لیمبرت به شرح زیر است:


سؤال:: در خبرها آمده که برخی خانواده‌های گروگان‌های آمریکایی در جریان حادثه تسخیر سفارت آمریکا در تهران، درخواست کرده‌اند که در قالب طرح نظارت بر توافق میان ایران و 5+1 بحث پرداخت غرامت به آنها هم گنجانده شود.

آن‌چه من می‌دانم این است که ما الآن 15 سال است از راه دادگاه و سایر نهادهای مربوطه قضایی، به دنبال دریافت غرامت هستیم. آخرین اطلاعی هم که دارم این است که الآن در کنگره آمریکا لایحه‌ای هست مبنی بر این‌که از جریمه‌هایی که شرکت‌ها و بانک‌ها به خاطر معامله غیرقانونی با ایران پرداخت کرده‌اند، غرامت به خانواده‌های گروگان‌ها پرداخت شود. یکی از سناتورهایی که این لایحه را پیشنهاد داد، "ایراک هان" بود که جمهوری‌خواه است. نفر دیگر هم نماینده دموکرات ایالت کنتیکت بود که الآن اسمش در خاطرم نیست. با این حال، تا جایی که من می‌دانم، این مسئله ارتباطی به مذاکرات هسته‌ای ندارد.

سؤال:: غرامت را طبیعتاً باید از ایران بگیرند، نه از بانک‌های متخلف آمریکایی.

درست است، اما این مسئله بالأخره در آینده میان دو کشور مطرح خواهد شد. مثلاً اگر به توافق نهایی بر سر مسئله هسته‌ای برسند، احتمالاً مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد و مسائل دیگر هم به شکل دوجانبه مطرح می‌شود. این مذاکرات تنها میان ایران و آمریکا نیست، اگرچه دوجانبه است، اما میان ایران و کشورهای 5+1 است.

سؤال:: این سؤال را خیلی رک می‌پرسم: در جریان تسخیر سفارت آمریکا، اسناد و حتی دستگاه‌هایی پیدا شد که نشان می‌داد آمریکایی‌ها از ایران جاسوسی می‌کرده‌اند. آیا شما هم قبول دارید که سفارت آمریکا در ایران دست به جاسوسی می‌زده است؟

البته این‌ها اسناد را در حدود هفتاد، هشتاد جلد با سر و صدا و هیاهو منتشر کردند به نام افشاگری، که 97 یا 98 درصد آن، اسناد پیش پا افتاده بود درباره کار روزانه هر سفارت، اما با هیاهو گفتند بیایید ببینیم این‌ها چه کار می‌کردند. مثلاً در اسناد آمده که سفارت با فلان مقام ایرانی جلسه داشته است، در صورتی که این یک کار بسیار عادی است.

سؤال:: با این حال، اسناد اسنودن، ویکی‌لیکس و مشابه این‌ها هم نشان می‌دهد که عجیب نیست اگر سفارت آمریکا در ایران هم جاسوسی کرده باشد. نظر شما غیر از این است؟

تا جایی که من می‌دانم، هر سفارت‌خانه‌ای در هر کشور، از جمله سفارت سابق ایران در آمریکا، یک بخش اطلاعاتی دارند. به نظر من، جای تعجبی ندارد. ادعا می‌کردند مثلاً آمریکا می‌خواسته در ایران کودتا بکند، اما هیچ شاهد و مدرکی برای این ادعا نداشتند، بلکه همه‌اش را از خودشان ساخته بودند.

سؤال:: پس آمریکا قصد جاسوسی یا براندازی را در ایران نداشته است؟

این‌ها هم مثل هر سفارتی، وظیفه‌شان این بود که اطلاعات جمع‌آوری کنند درباره وضعیت رایج کشور. این خیلی طبیعی است. حالا این‌که نام این را بگذارید جاسوسی یا فعالیت‌های دیپلماتیک، دیگر من نمی‌دانم.

سؤال:: مثلاً اسنادی که مدتی پیش منتشر شد نشان داد که سفارت‌های انگلیس از آلمان جاسوسی می‌کرده‌اند. یا مثلاً  آمریکایی‌ها از آلمان جاسوسی می‌کرده‌اند. آیا در ایران چنین چیزی نبوده است؟

من عرض کردم، در هر سفارتی یک بخش اطلاعاتی هست. ممکن است شما اسم این را جاسوسی بگذارید، اما به هر حال بخشی از وظایف هر سفارت‌خانه همین جمع‌آوری اطلاعات است.

مصاحبه با جان لمبرد
گفتگوی رهبر انقلاب با جان لمبرت در زمان تسخیر لانه جاسوسی

سؤال:: آیا قانونی هم درباره این‌ها هست یا این‌که چون عرف است، اتفاق می‌افتد؟

مسلماً عرف است، اما اگر هم قانونی برایش وجود داشته باشد، من خبر ندارم.

سؤال:: منظور من این است که اگر این جمع‌آوری اطلاعات طبق قانون نبوده است، پس از لحاظ قانونی گروگان ها نمی‌توانند درخواست غرامت کنند.

بحث ما بر سر گروگان گرفتن افراد سفارت است، این‌که آیا قانونی است یا غیرقانونی. این کار بر خلاف عرف است. بر خلاف مذهب است. طبق کدام قانون است؟

سؤال:: سؤال من این است که آیا بحث جمع‌آوری اطلاعات در قانون دیپلماتیک آمده است؟

شما می‌توانید برگردید به زمان رومی‌ها و ساسانی‌ها که چنین برنامه‌ای را داشته‌اند. اگر هم یک کشوری از کار دیپلمات و نماینده کشور دیگری راضی نبود، حق داشت او را اخراج کند.

سؤال:: حتماً در جریان هستید که سفارت آمریکا در تهران الآن به موزه تبدیل شده است و همه ابزارهای شنود و ارسال پیام  اتاق‌های شیشه‌ای، همه این‌ها در معرض دید قرار گرفته است. آیا این‌ها هم ابزار جمع‌آوری اطلاعات بوده یا برای جاسوسی و شنود استفاده می‌شده است؟

من البته نتوانسته‌ام این موزه را ببینم. خبر هم ندارم، اما در جریان هستم که دستگاه‌های شنود هم گذاشته‌اند تا مردم ببینند.

سؤال:: شما زمانی مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا بوده اید، بگذارید درباره توافق اخیر در لوزان هم از شما سؤال کنم. بعد از آن‌که دو طرف به یک چارچوبی در لوزان رسیدند، طرف آمریکایی فکت‌شیتی را منتشر کرد که با اظهارات طرف ایرانی کاملاً متفاوت است. مثلاً آمریکایی‌ها می‌گویند تحریم‌ها بعد از عمل ایران به تعهداتش برداشته خواهد شد، اما ایرانی‌ها می‌گویند تحریم‌ها بلافاصله پس از رسیدن به توافق برداشته خواهد شد. این اختلاف از کجا به وجود می‌آید. وقتی چندین دور می‌نشینند و با هم مذاکره می‌کنند، چگونه ممکن است به این زودی اختلافی به این بزرگی پیدا شود؟

چند مسئله وجود دارد. اول این‌که این توافق، توافق نهایی نبوده است، صرفاً اصولی و چارچوبی است. دوم این‌که تعجبی ندارد برداشت دو طرف متفاوت باشد. کاملاً طبیعی است. هر طرف می‌خواهد بگوید که توافق به نفع ما بوده است. هدف‌هایی که ما داشته‌ایم، محقق شده است. طبق این مثالی که زدید، مثلاً همین که تحریم‌ها چه زمانی برداشته می‌شود، مسائلی از این دست می‌ماند برای توافق نهایی. این همان ریزه‌کاری‌ها و هنر دیپلماسی است. اکنون باید آقای ظریف و آقای کری و همکارانشان به یک نتیجه نهایی برسند.

سؤال:: شما به عنوان یک دیپلمات کارکشته آمریکایی، با توجه به صحبت‌های رهبر ایران مبنی بر این‌که تحریم‌ها باید یک‌جا برداشته شود، آیا فکر می‌کنید آمریکایی ها تن به چنین کاری بدهند؟

من فکر می‌کنم، مسلماً دو طرف در مذاکرات به توافق می‌رسند. ممکن است هیچ‌کدام صددرصد راضی نشوند، اما این معنای مذاکره است. معنای توافق این است که شما امتیاز می‌دهید و امتیاز می‌گیرید. به نظر من خواسته‌های ایران از یک طریق برآورده می‌شود و خواسته‌های آمریکا از یک طریق.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • بی نام ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    آمریکایی خبیث حالا که حرف از غرامت می زنی : یالّا اینهارو رد کن بیاد ببینم تا بفهمی غرامت خواستن یعنی چه :::::::::‌ 1- غرامت کمک شدید و مو لای درزش نروی اطلاعاتی آمریکا به صدام در زمان جنگ عراق با ایران . 2- غرامت کودتای 28 مرداد 3- غرامت تمام خساراتی که از زمان تحریم به ملت ایران و اقتصاد ایران تحمیل کردید 4- غرامت بازماندگان هواپیمای مسافربری بندر عباس 5- غرامت ترورهای دانشمندان هسته ای 6- غرامت نابودی دو کشتی جنگی ایران سهند و سبلان و شهادت خدمه آن 7- غرامت هدف قرار دادن دو جنگنده فانتوم ایرانی توسط استاد خلبان آمریکایی و خدمه آموزشی توسط اف 15 های عربستانی در زمان جنگ نفت کش ها . 8- غرامت واقعه طبس یالّا رد کن بیاد مرتیکه زورگیر عوضی (آمریکا)
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    کار اصلی هر سفارت جمع آوری اطلاعاته درباره بحث های اقتصادی فرهنگی سیاسی نظامی برای حفظ منافع . همه سفارتخانه های دنیا هم کارشون همینه چه در کشور دوست و چه دشمن . بهتره اگر نمیتونیم از یک سفارت خارجی حفاظت کنیم یا نگران جاسوسی هستیم از همون اول اجازه تاسیس سفارت به طرف مقابل ندیم هرچند قاعده کار اینه که همه از هم جاسوسی میکنن خیلی شیک و تمیز و بهتره ما هم در بخش جمع آوری اطلاعات قویتر بشیم .
  • سلام ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    جواهرات و ثروت های مالی و پولی ربوده شده بوسیله عوامل سلطنی و مجرمین ایرانی ساکن در آمریکا را پس بدهید - از سویی رجوع کنید به متن توافقنامه الجزایر که قطعا بحث عدم مجازات شما جاسوس ها به عنوان جمع آوران اطلاعات از ایران و خود شما نیز به آن اذعان و اقرار می کنید که اطلاعات جمع می کردید بحث و تعیین تکلیف شده است - ضمنا این شماها هستید بابت ایجاد نا امنی و غارت ثروت های ایران در قبل از انقلاب و شتن جوانان ایارنی در زندان ها بدهکار عذر خواهی و خسارت مالی به خانواده آن ها هستید و تقویت ضد انقلاب از دیگر جرائم رژیم آمریکا است که معاونتا آن را هدایت می کردید بایستی دنیائیی از خسارت به ایران بدهید اضافه کنید اشغال ایران در جنگ دوم به سرکردگی آمرذیکا با عنوان جعلی جنگ جهانی دوم (کدام جهان)را که خسارت آن را نیز ازمطالبات ایران است آمریکا بعد اشغال ایران سی سال مشغول غارت منابع ایران بود و مباشر شما مم رضا پهلوی معاونتا جوانانی چون دسته گل هزاران نفر از جوانان ایران را در شکنجه گاههای تحت هدایت آمریکا در زندان ها به قتل رسانده اید- با مداخله و توصیه شما استان نوزدهم ایران بحرین از ایران شده و... - بس کنید از خدا خجالت بکشید خون جوانان ایران از چنگ امثال شماها می چکد - انگلیس به شما در امور ایران گرای اشتباهی داد شما ها را به بیراهه کشاند تا امروز نفرت ایران از آمریکا هرچه بیشتر شود و خودش نیز تصور می کرد دنیا در تفکر عصر حجری انگلیس ثابت می ماند و تحولات و پیشرفت و سواد سایر ملل را انگلیس نمی فهمید تصور می کردند خودشان حضور بعدی با نفرت از شما پیدا می کنند - قطعا قانون بین الملل وظایف سفرا و کارداران و عوامل سفارتخانه ها را مشخص کرده - شماها عادت کرده اید بیش فعال باشید و بیش از وظایفتان در اموردیگران مداخله کنید این عادت است - در درس های علوم سیاسی مراکز آکادمی آمریکا بازنگری کنید و گذشته نفرت آور را نگذارید نسلهای بعدی آمریکا احیانا تکرار کنند نفرت از آمریکا در میان ملل به زیان همنوعان ما (انسان ها مردم شریف آمریکا)در آمریکا است این قدر با تزویر و ریا ودروغ این ملت بیچاره آمریکا را به زحمت نیندازید و بگذارید مردم آمریکا در جهان با سایر ملت ها برادرانه زندگی کنند از گذشته عبرت بگیرید و به گردانندگان رژیم آمریکا توصیه پدرانه بکنید که این قدر چون گذشته شماها تخم نفاق و کینه را در جهان نکارید که دشمنی ببار آرد
  • کاکرو یوگا ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    باشه ولی در ازای قصاص خون شهدای ایرباس ما هم باید یه هواپیمای آمریکایی رو بترکونیم
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    اگر در خواست غرامت داری از کلمات کوچه بازاری استفاده نکن . اگر فحاشی کنی حرفهایت پذیرفته نمی شود .
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    مرگ بر آمریکا و همه ایرانی نماهای طرفدارای آمریکا. سر تک تکتون رو مثل سگ میبرم حرومزاده ها.
  • ناشناس ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    آفرین بی نام دست مریزاد ... و البته ده ها مورد دیگر که در این گفته نمی گنجد...
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    چه اطلاعات مفیدی تا حالا نمیدونستم یعنی ما انسانهای متمدن اینجوری هستیم؟ میدونستین گرگهای گرسنه دور هم جمع میشن واولین گرگی که چشمشو ببنده همه میریزن سرش وزنده زنده لت وپارش میکنن؟
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    جاسوسی اسمش شده حفظ منافع؟ خب شما بیا به این حافظان منافع آمریکا غرامت بده چرا ناراحتی؟ پس عرق ملی چی میشه؟
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    ماهم باید از آمریکاییها بخاطر تحریم زور گویانه وخسارتهایی که به ایران زده غرامت بگیریم
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    کم خوردند و جاسوسی کردند حال سر پیری به دنبال غرامت هم هستند . هر که می رسد از مال این ملت می خواهد تکه بکند . کارد به شکم منحوستان بخورد .
  • کاکرو یوگا ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    فرق تو با داعشیها چیه؟؟؟؟
  • ناشناس ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    نفری 100 دلار بندازین جلوشون بگین ارزشتون همینه البته میشه با 100 دلار حدود 20 تاهمبرگر مک دونالد خرید .
  • kambiz ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    منم غرامت میخوام از اذاره پست امریکا .یک بسته پستی فرستادم . 1 ساله که تو اذاره پستشون گم شده . نامردا دودرش کردن بسته پستیمو
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    خخخخخخخخخخخخخخخ
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    ایضا روسیه
  • حميد ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    در اينکه کار همه سفارت ها گرفتن و دادن اطلاعات هست اين يک حرف کلي و از اين بابت درست است .اما اگر در اينکه کار سفارت آمريکا در ايران جاسوسي بوده يا اينکه کار دانشجويان در تسخير سفارت سابق آمريکا درست بوده يا اساسا اين کار از نظر حقوق بين الملل درست است يا خير؟ اگر به سوالات مصاحبه کننده دقت کني و پاسخ کلي و در واقع تعرفه رفتن از جواب صريح مصاحبه شونده ، به بخشي از پاسخ و احيانا ترديدهاي خود خواهيد رسيد.اگر به مباحث حقوق بين الملل نيز علاقمند هستيد مي توانيد به کتاب يکي از اساتيد حقوق بين الملل دانشگاه ايلينويز امريکا بنام آقاي فرانسيس آنتوني بويل که تحصيلات خود را در دانشگاه هاروارد و شيکاگو انجام دادند مراجعه کنيد .اين کتاب تحت عنوان world politics and international law مي باشد که در ايران ترجمه نشده اما در باره محتويات کتاب مقاله اي به فارسي وجود دارد که چون چند سال پيش ديدم در حال حاضر حضور ذهن ندارم در کجا بوده ولي با جستجو در اينترنت حتما به آن خواهيد رسيد.در فصل سوم اين کتاب اقدام دانشجويان ايراني را نه تنها خلاف ندانسته بلکه موافق حقوق بين الملل و صحيح مي داند.براي مطالعه بيشتر توصيه مي کنم به اين کتاب که نويسنده خود آمريکايي و استاد حقوق مي باشند مراجعه کنيد. در اين کتاب همچنين با نگاهي انتقادي سياست هاي خارجي آمريکا در جهان از منظر حقوق بين الملل مورد نقد و بررسي قرار گرفته است.
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    این حرف تاجایی درست است که بتوانیم توطئه های سفارتخانه ها را خنثی کردیم. اما ایران در سال 57 فاقد دستگاه ضد اطلاعاتی برای خنثی کردن توطئه های آمریکا بود و اگر چند ماه تسخیر لانه جاسوسی به تاخیر می افتاد الان ایرانی روی نقشه ها نبود که شما نگران دیپلماسیش باشید.
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    اینها در برابر ثروت نجومی حکومت ایران در بانک های امریکا که بعد از انقلاب بلوکه شد هیچی نیست. اگر اون پول هارو برگردونن امریکا ورشکست میشه. اون زمان ایران به کشورهای شرق اسیا (تایوان تایلند و ...) وام بلند مدت میداد! مشرق یه گزارش در این رابطه تهیه کن
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    برنامه ریزی برای ترور مقامات کشور میزبان چه طور؟ اینها هم عرفه؟
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    من حرفی از پرداخت یا عدم پرداخت غرامت نزدم . فقط واقعیت رابطه بین کشورهارو گفتم و توصیه هایی کردم برای جلوگیری از موارد آتی !
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    مردم آمریکا یکی از نادان ترین و متکبر ترین مردم دنیا هستند و این تکبر از روی نادانی است زیرا جنایتهای کشورشان را نه تنها محکوم نمی کنند بلکه در این جنایت شریک هستند. مثلا این بیشعورها هنوز از سربازان بعنوان قهرمان حمایت می کنند در صورتیکه این افراد را باید جنایتکار محسوب داشت زیرا دولت آمریکا یازدهم سپتامبر را خودش طرحریزی کرد و پیاده کرد که با این بهانه به کشورهای اسلامی برای غارت منابع و آرایش منطقه بنفع "اسراییل بزرگ" وارد عمل شود و این ابلهان هم حمایت کردند که تاکنون میلیونها کشته و هزاران زندانی بیگناه در پایگاههای مخفی جمع کرده اند که تنور "جنگ علیه ترور" که قلابی است را همچنان گرم نگه دارند و قتل عام مردم مسلمان را تا تکمیل آرایش منطقه و دنیا یعنی هژمونی بر دنیا ادامه دهند. یکی به این ابلهان بگویند که مگر ایران لیبی است. دولت پلیسی و تروریست آمریکا سقوط هواپیما در لاکربی را با دروغ به پشت قذافی بدبخت بست و سالها بر آن کشور تحریم گذاشت. آمریکا و انگلیس از قذافی رشوه های کلان خواستند که او تن در داد و مردم آمریکا پول مقت از قذافی و مردم مسلمان گرفتند و چریدند. بعد هم قذافی و مردم لیبی را با وحشی گری تمام کشتند و کشور را با خاک یکسان کردند و یکی از مهره های خود - از ژنرالهای قبلی و مهره سیا که شهروند آمریکا هم شده - را بر مسند نشاندند و به ریش همه خندیدند. حالا دنیا باید همین کار را بر سر این ابلهان و از خودراضی ها در بیاورد که جرات حرف زدن نداشته باشند. یکی به این ابلهان بگوید شما در عراق و افغانستان و سوریه و لیبیی ومالی و فلسطین و پاکستان و مصر و سودان و سومالی و .... چکار می کنید .... جنایتکاران. شما باید به این کشورها و دنیا غرامت بدهید تازه دوقورت و نیمتان هم باقی است.این بعلت سکوت مردم جهان در قبال این آدمکشان است. لازم است که چین و روسیه این کشور را با خاک یکسان کنند تا این ابلهان بفهمند که نمی توانند اینگونه در روی زمین با دیگران رفتار کنند و تازه دو قورت ونیمشان هم باقی باشد. مرگ بر ابله و نادان و متکبر و بیشعور
  • اهوازی ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    آمریکایی ها هزاران شی تاریخی ایران را دزدیده اند که باید آنها پس داده و بابت سرقت آن غرامت بدهند.آمریکا در جنگ جهانی دوم ایران را اشغال کرد و باید غرامت سنگینی بابت آن بدهد.
  • ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    120 میلیارد دلار دارایی ایران بلوکه شده و هرکسی تلاش میکنه به اون دست اندازی کنه و سهمی از اونرا به خود اختصاص بده و به نظر من ماجرا فقط به این مزدوران امریکایی ختم نمیشود بلکه ضد انقلابیون و سازمانهای دیگری نیز ممکنه چنین اقدامی بکنند متاسفانه کانون وکلای ما که مثلا یک سازمان غیر دولتی ( NGO ) است غیر از خوشرقصی برای اونطرف کاری نمیکند
  • اهوازی ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    جاسوس آمریکایی اعدام باید گردد.
  • طلا ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    دوست عزیز، اجازه تاسیس سفارت خونه آمریکا رو دولت شاه که دست نشانده آمریکا بوده داده بود، در روزها و ماههای اولیه بعد از انقلاب، اونا به نفع منافع آمریکا و بر ضد جمهوری اسلامی کار می کردند. چه کسی باید از همون اول اجازه تاسیس سفارت خونه آمریکا رو نمی داده؟
  • پسر ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    غرامت ایران به آمریکا یه چیز خنده دار ایران باید توقع غرامت داشته باشه نه آمریکا
  • ناشناس ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    0 0
    بجای غرامت یک تف تو صورتتان می اندازیم مردکه جاسوس باید تورا میکشتند
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    0 0
    ملاحظه می کنید دوستان یک اتفاقی افتاده سالهاست به بهانه آن کرور کرور بالا کشیدند ولی ما چرا کاری نمی کنیم؟ انواع جنایتهای امریکا در ایران مثنوی 70 من است بعد در جلوی آنها مثل محکومان رفتار می کنیم! مومن حق ندارد خود را نزد کافر ذلیل کند مدتهاست منتظر شنیدن خبر شکایت هموطنان از آنها در دادگاههای بین المللی هستم فکر کنم آرزو به دل بمیرم!
  • ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    0 0
    ببخشین. وابسته های نظامی آمریکا در همین سفارت به شاه توصیه کرده بودند هزاران نفر را قتل عام کند. و چون شاه ترسو بود و فرار کرد این اتفاق نیفتاد. خودشان هم دست بکار شدند که با تدبیر امام نتوانستند و ارتش فرمان آنها را نبرد. آنوقت این یعنی جمع آوری اطلاعات دیپلماتیک و حفظ منافع. اینها با عوامل کودتا در ایران در ارتباط بودند، تشویق می کردند، تامین مالی می کردند و نقشه ترور امام را کشیده بودند و در حال اجرا بودند. این هم جمع اوری اطلاعات بود؟ آیا هیچ کشوری در آمریکا می تواند این کار را انجام دهد یا گروه گودتا گر تماس داشته باشد در قالب دیپلماتیک؟
  • بی نام ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    0 0
    منفی دهنده : چند سالته ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس