با توجه به اعلام کاربرد نجم-802 در آتشبارهای موشکی پدافند هوایی و عملکرد آرایه فازی آن احتمالاً این رادار از اجزای سامانه پدافند هوایی موشکی دوربرد و بومی باور-373 خواهد بود که رقیبی برای سامانه‌های اس-300 روسی و اچ-کیو-9 چینی‌محسوب‌می‌شود.این سامانه‌های پدافندی نیز به ترتیب از اطلاعات رادارهای گاما و Type-305B بهره می‌برند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، ظهور فناوری‌های جدید در عرصه رادارها منجر به ساخت نمونه‌های پیشرفته‌ای شد که از نظر قابلیت‌ها رشدی جهش‌گونه نسبت به نسل‌های قبل از خود داشته اند. رادارهای آرایه فازی نمونه بارز این محصولات جدید هستند که امروزه گونه فراگیر رادارهای مختلف زمین‌پایه و هواپایه شده‌اند.

در ایران نیز با توجه به سطح علمی بسیار بالای متخصصان، طراحی و ساخت رادارهای آرایه فازی در دستور کار قرار گرفت و نمونه‌های متعدد با کاربری‌های مختلف از آنها توسعه یافته‌اند. رادارهای آرایه فازی دارای توانمندی‌های بالایی هستند که ناشی از به کار گیری فناوری‌های جدید است. در این رادارها برای جستجو در فضای تحت پوشش سهم عمده به جای گردش مکانیکی آنتن رادار بر عهده تغییر در زاویه انتشار امواج است.

پویش بسیار سریع محیط (در حدود میلی ثانیه)، مقاومت بالا علیه اقدامات ضد الکترونیک و کشف بسیار مشکل محل رادار توسط سامانه‌‌های الکترونیکی گیرنده و هشدار راداری دشمن از جمله مهمترین ویژگی‌های عملکردی این رادارهای پیشرفته است.

همچنین امکان پرش پرتو رادار از یک هدف به هدف دیگر در زمانی در حدود چند میکروثانیه، بهره (Gain) بالاتر آنتن رادار و انتشارات جانبی کمتر که به معنی امکان انتشار انرژی بیشتر در جهت مطلوب است و امکان فراهم‌سازی پرتوهای چابک که تحت کنترل رایانه هستند از دیگر مزیت‌های رادارهای آرایه فازی است.

در این رادارها تعداد زیادی المان فرستنده و گیرنده در کنار یکدیگر قرار داشته و هر یک از آنها در واقع یک رادار کوچک هستند که در مجموع با عملکرد هماهنگ، قابلیت‌های ویژه رادارهای آرایه فازی نظیر توانایی شاسایی همزمان صدها هدف که در فواصل و ارتفاعات مختلفی در پهنه آسمان توزیع شده‌اند را بوجود می‌آورند.

این رادارها دارای دو نوع اصلی فعال (اکتیو) و غیرفعال (پسیو) بوده که در نوع فعال می‌توانند تا 1000 بار در ثانیه تغییر فاز داده و در صورت بروز اشکال در برخی المان‌های گیرنده و فرستنده، کل رادار دچار اختلال نمی‌شود. رادارهای آرایه فازی الگوی مشخصی از انتشار امواج ایجاد نمی‌کنند در نتیجه سامانه‌های هشدار دهنده دشمن نمی‌توانند محل دقیق این رادار را مشخص نمایند.

همچنین رادارهای آرایه فازی سامانه‌های کنترل آتش، قادر به هدایت چندین موشک علیه چندین هدف در زمان واحد بوده و چون در کسری از ثانیه تغییر فاز می‌دهند شناسائی منبع پرتو برای دشمن کاری بسیار مشکل خواهد بود. این رادارها در صورت کشف شدن توسط دشمن یا مواجهه با اخلال‌های الکترونیکی، به دلیل تغییر فاز به میزان بسیار بالائی مقاوم هستند و در زمینه‌های گسترده‌ای ازجمله رادارهای هواشناسی، نصب بر روی جنگنده‌ها، ناوها و رادارهای رهگیری موشک‌های بالستیک قابلیت به کار گیری دارند.

بیشتر رادارهای نسل جدید ایرانی را انواع آرایه فازی تشکیل داده‌اند که متناسب با نیازهای روز کشور در فضای نبردهای مدرن هستند. در نبردهای امروز مجموعه پدافند هوایی باید در برابر طیف وسیعی از اهداف شامل هواپیماهای جنگنده و ضربتی، بمب‌افکن‌های بزرگ، انواع هواگردهای بدون سرنشین و انواع موشک‌های بالستیک و کروز و ضد رادار مقابله کنند.

این نیاز تنها با اتکا به رادارهایی بر طرف می شود که توانایی کشف و ردگیری تعداد بالایی از اهداف را داشته باشند. بنا بر این رادارهای آرایه فازی از بهترین ابزارها در این زمینه خواهند بود. از طرفی ضرورت تحرک بالای سامانه‌های پدافندی نیز این الزام را ایجاد می‌نماید تا اجزاء مختلف آنها از توانمندی جابجایی راحت و سریع برخوردار باشند.

رادارهای نجم-802 و معراج، دو نمونه از رادارهایی هستند که برای ردگیری اهداف و کنترل فضای نبرد مدرن ساخته شده‌اند. این رادارها از نوع آرایه فازی بوده و با نگاهی به پیشرفت‌های کشورهای مختلف توسط متخصصان داخلی توسعه یافته‌اند.

نجم

رادار نجم-802 ساخت ایران یکی از نمونه‌های جدید بومی است که يك رادار آرايه فازي با قابليت جستجو و ردگيري چندگانه اهداف هوايي بوده و براي استفاده در سامانه‌هاي پدافند هوايي برد متوسط طراحي و ساخته شده است.

اولین تصویر از آن در نمایشگاهی از دستاوردهای دفاعی در تابستان سال 1390 منتشر شد که مورد بازدید فرماندهی کل قوا قرار گرفت. این رادار پیشرفته که ساخت شرکت صنایع الکترونیک ایران (صاایران) است در بیست و پنجمین جشنواره بین المللی خوارزمی در همان سال رتبه اول پژوهش‌های کاربردی را در بخش طرح‌های ویژه به همراه موشک سجیل و رادار مطلع الفجر-2 به خود اختصاص داد.

 
رادار
رادار نجم-802 بر روی تریلر حامل در حالت آماده به کار

رادار نجم-802 در حالت جستجو می‌تواند اهداف را در برد متوسط آشكارسازي و آنها را با بهره‌گیری از قابلیت TWS ردگيري کند. با استفاده از توانایی TWS در حالی که رادار مشغول ردگیری یک یا چند هدف شناسایی شده است بخشی از توان خود را نیز برای جستجوی مجدد اختصاص داده و در واقع هوشیاری مجموعه پدافند نسبت به فضای تحت پوشش بیشتر می‌شود زیرا با وجود این قابلیت در صورت حضور اهداف جدید در پهنه آسمان، سامانه از وجود آنها مطلع خواهد شد.

در حالت ردگيري با مديريت منابع رادار و استفاده از روش شكل‌‌دهي ديجيتالی پرتو رادار نجم قادر است اهداف را به صورت همزمان از فاصله متوسط ردگيري كند. با روش شکل‌دهی پرتو می‌توان امواج را در جهات مورد نظر تقویت یا تضعیف کرده بهترین مسیر را برای سیگنال‌های ارسالی و مشخصات مقدار و فاز آنها مطابق شرایط تنظیم کرد.

رادار نسبتاً بزرگ نجم-802 بر روی یک تریلر قرار داده شده و توسط یک کامیون جابجا می شود. سبک طراحی آن را می توان مشابه رادار معروف و بسیار پیشرفته روسی گاما و همچنین رادار Type-305B چینی دانست.

در این رادارها آنتن از دو بخش مستطیلی تشکیل شده که در حال حرکت از هم جدا شده و در دو طرف محور طولی خودرو قرار می گیرند و در حالت آماده به کار نیز این 2 بخش به هم متصل شده و یک صفحه بزرگ را ایجاد می نمایند. بخش های پردازش و کنترل این رادارها نیز روی خودروی دیگری قرار می گیرد.

 
رادار
رادار نجم-802 با آنتن‌های جمع شده در حالت آماده حرکت

البته ساختار آنتن رادار نجم-802 مشابه رادارهای اشاره شده خارجی نبوده و از 5120 المان کوچک مربعی در قالب ماتریسی با 64 سطر و 80 ستون تشکیل شده است که هر یک از دو بخش مستطیلی دارای 32 سطر از المان های فوق هستند. 

در رادار نجم که پیشرفته ترین رادار معرفی شده ایرانی محسوب می شود، احتمالاً کار پویش (اسکن) در ارتفاع با تغییر الکترونیکی زاویه امواج اجرا می شود. در برخی رادارهای هم رده با نجم، پویش در صفحه افقی با چرخش مکانیکی آنتن به انجام می‌رسد که در مورد این رادار ایرانی نیز با توجه به تصاویر منتشر شده از آن ممکن است عملکرد فوق به همین صورت باشد. ارتفاع آنتن نجم-802 را می توان در حدود 3.5 تا 4 متر تخمین زد.
 

رادار
گونه DE رادار پیشرفته گاما؛ در تصویر پائین پوشش رادار برداشته شده و المان‌ها مشخص هستند

 
رادار
رادار Type-305B با آنتن باز شده (تصویر بالا) و آنتن جمع شده (تصویر پائین)

به گزارش مشرق، احتمالاً برد رادار نجم نیز با نمونه روسی و چینی قابل مقایسه خواهد بود و رادار ایرانی نیز مانند دو نمونه مشابه باید دارای عملکردی 3 بُعدی بوده و در فرکانس‌های باند L یا S عمل نماید. 2 گونه مختلف رادار پیشرفته روسی گاما دارای محدوده برد 10 تا 400 کیلومتر هستند که دستکم وجود یکی از آنها در ایران نیز اعلام شده است.

با توجه به اعلام کاربرد نجم-802 در آتشبارهای موشکی پدافند هوایی و عملکرد آرایه فازی آن احتمالاً این رادار از اجزای سامانه پدافند هوایی موشکی دوربرد و بومی باور-373 خواهد بود که رقیبی برای سامانه‌های اس-300 روسی و اچ-کیو-9 چینی محسوب می‌شود. این سامانه‌های پدافندی نیز به ترتیب از اطلاعات رادارهای گاما و Type-305B بهره می‌برند.

مجموعه رادارهای نیروهای مسلح ایران که از فناوری‌های پیشرفته و روز دنیا در کنار توان بالای طراحی و ابتکارات بومی ایرانی بهره می‌برند در بردها و ارتفاعات مختلف، با فرکانس‌های کاری مختلف و برای انواع مأموریت‌های لازمه ساخته شده‌اند که عملکرد مطلوب این رادارها نیز در مواقع مختلف در کشف و ردگیری انواع پهپادها و هواپیماهای جاسوسی دشمن نمود داشته است.

این چشمان بیدار پدافند هوایی ایران که توسط متخصصان داخلی و با نگاهی هوشمندانه به آخرین فناوری‌ها و نمونه‌های مطرح دنیا طراحی و ساخته می‌شوند به طور گسترده در اختیار یگان‌های عملیاتی قرار گرفته و نه نتها کشور را از وابستگی به محصولات خارجی بی‌نیاز کرده‌اند بلکه قطعا علاقه مشتریان خارجی مختلفی را نیز به خود جلب کرده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 65
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 14
  • ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    10 0
    خداقوت به امید مدلهای بالاتروکاملتر جهت اقتدارمملکت
  • ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    4 0
    الله اکبر الله اکبر
  • حسين ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    0 7
    از اسمش هم معلومه از وسایل موشک ۸۰۲ چینی استفاده شده ، از اولش هم یاور۳۷۳ رو که همون موشک ۸۰۲ چینی هس رو نباید با کپی اس۳۰۰ اشتباه گرفت!!
  • افشین تهران ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    1 0
    افرین و صد افرین.انشالله بزودی از تمام باور در پدافند استفاده شود تا هم به خود باوری بیشتر برسیم و هم بردران روس ببینند که ایرانی اگه تصمیم بکاری بگیره اون را انجام میده و هیچ احتیاجی به منت کشی نداره.به امید روزیکه رادارهای جنگنده با برد بالای 300کیلومتر ساخته بشه و تمام پرنده های سرنشین دارما از اون استفده کنند.یا علی ع ادرکنی.
  • ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    3 0
    مشرق بعضی وقتا اساسی حال میدی دمت گرم
  • علیرضا اهواز ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    2 0
    تو دهنی به روسهای خائن و آمریکایی های گستاخ
  • ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    2 0
    الله اکبر الله اکبر
  • ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    2 3
    پس گلاب به روتون روم به ديوار اون عكس بالايي كه اسمش رو گذاشتيد رادار نجم همون غديره خودمونه كه چندين سال پيش يه عكس ازش منتشر شد و صد البته كه همون رادار گاماي روسيه بوده و فقط پوشش روش رو برداشته بودن...!
  • ابوذر ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    ااول ، انشاالله کی این سامانه عملیاتی میشه !؟ دوم ، چرا این توان تحسین برانگیز ساخت رادار رو در تجهیز جنگنده‌های نیرو هوایی به رادار‌های آرایه فازی بکار نمیگیریم !؟ سوم ، واعدوا لهم ما استطعتم من قوة... چهارم ، دست حق پشت و پناهتان ...
  • ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 1
    فقط ادعای الکی!!
  • ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    باشه باباجون شما پیشرفته ترین ترینها هستید
  • دایناسور ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    ایول دمشون گرم
  • saeed ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    کور بشه هر کی نمیتونه ببینه
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    یه جورایی برای من غیر قابل باور هست اگه با این پیشرفت های راداری ه این سال ها داشتیم راداری جدید برای جنگنده های قدیمی تر خودمون نساخته باشیم و نصب نشده باشه. مثلا برای اف4 و اف14 که جنگنده هایی بزرگ به حساب میان و دماغه های بزری هم دارند. امیدوارم روزی برسه که برای معرفی یک رادار بند مشابه فلان رادار ایران هست.
  • محمد ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    1 1
    مشرق خوشم میاد که اصلا حرفه ای نیستی و نمونش نحوه امتیاز دادن به نظرات هست. نظراتی که باب میلتون هست 3 تا 3 تا زیاد میشه.
  • ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    به پیکسل های رادار چینی و رادار روسی دقت کن. بعد با پیکسل های رادار نجم مقایسه کن. التبه کسی که خودش رو به خواب زده رو سخت میشه بیدار کرد
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    1 0
    جنس چینی اصل
  • msg13 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    1 0
    اولا باور 373 هست نه ياور دوما موشك 802 يه موشك كروز دريايي هست و موشك باور يه موشك زمين به هواي رهگير. شما اينارو چجوري مقايسه ميكني
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    الکی اون قیافه خنگول توئه
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    کور بشه هر کی نمیتونه ببینه
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    قابل توجه حقوق دان ها
  • دکتر ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    شما با یه بنر یا عکس چندتا مقاله می دید بیرون!!؟ سه چهارتا مقاله درباره یه بنر یا عکس نجم کافی نبود!؟ پارسال هم که با همین عکس تیتر زدید ترس اسراییل از رادار فازی ایران
  • نصیر ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    انشاالله هر وقت شفق پرواز کرد این هم عملیاتی میشه
  • سلمان ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    1 0
    اینقدر مثل من خبر باز نکن تا وقت مثبت منفی دادن این مورد پیش نیاد خودم این خبر رو ساعت ده باز کردم ولی تا سایر خبرهارو بخونم و برسم به این خبر شد ساعت 12.35
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    تا چه سطح مقطعی رو توی رنج ۳۰۰ کیلومتر آشکار می‌کنه؟ ولی صاایران شرکت درست‌وحسابی‌ای هست، هرچند دولتیه.
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    1 0
    این رادار آرایه فازی، اکتیو (حالت جامد) هست یا پسیو (با phase shifter) ؟ HQ-9 الکترونیکیه ولی S-300 پسیو هست.
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    چین برای اف 14 رادار نمیسازه.رادارهای اونها بیشتر کپی روسی و اسراییلیه.
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    آقا سعید، مشکل اینه که چیزی نیست که بتونیم ببینیم.
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    اینو بدیم تا تحریم ها کمتر بشه
  • نصیر ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    منظورت این هست که رادار آرایه فازی HQ9 اکتیو هست AESA radar!؟ برای ایران به دلیل ضعف شدید هوایی رادار PESA بهتره...
  • حسین ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 1
    برای شکست دادن شما یهودی ها اصلا نیازی نیست پیشرفته ترین باشیم. یادتان هست برادران حزب الله لبنان با تعداد نفرات و تجهیزات به مراتب کمتر چه بلایی سرتان آوردند . مشکل شماها خیلی عمیق تر از این حرفها است.
  • حسین ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 1
    باز هم تا یک دستاورد ایرانی معرفی شد . گله یهودی های ساکن ایران سرازیر شدند اینجا برای لجن پراکنی و جفنگ گویی.
  • ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 1
    خب پس واقعا کورید که نمیبینید
  • ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    داداش حالت خوبه؟
  • ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    گفته شده انتشار موج داریم پس اکتیو هست.موضوع solid بودن بحث جداییست طبیعتا سیستم solid هست.فاز شیفتر بودن هم یه چیز دیگست که شاره شده رادار ارایه فازی هست و توان تغییر فاز موج خواهد داشت.یکسری واژگان پشت هم استفاده کردین.در ضمن سنسور پسیو مثل کالچوگا هم در سامانه چینی استفاده میشه هم روسی ولی جزو سیستم اتشبار نیست مکملش هست
  • مهدی ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    خوب معلومه که جنبه انتقاد ندارین کاربر گرامی؛ با سلام نظر شما در خبر شماره " 378135" با عنوان: " «نجم»؛ پیشرفته ترین رادار ایرانی با 5120 چشم بیدار +عکس " غیر قابل انتشار است.
  • افشین تهران ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    حسین اقا باور 373موشک نیست یک سامانه پدافندی هست .حالا اسم موشکش رو چی بزارن معلوم نیست و ضمنا موشک 802کروز هست و برای اهداف دریایی استفاده میشه که هیچ ربطی به موشک رهگیر و پدافند هوایی نداره و البته این مربوط به اطلاعات ناقص شما هست.
  • افشین تهران ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    ناشناس 10.04حتما ساخته شده ولی بدلایل امنیتی و سیاستی که در مورد اینگونه پیشرفتها اتخاذ شده از اعلامش خوداری کردند چرا که با توجه به تحریم و از رده خارج شدن اف14در امریکا و نبود ان در هیچ کشور دیگری و گذشت مدت 35سال از کار رادارهای این جنگنده و البته مجهز شدنش به موشک فکور باید ساخته شده باشه.اما اینکه برای شما غیر باور هست رو میتونید با گشت و گذاری در همین فضای مجازی و دستاورهای ایران بعد از انقلاب به نتیجه ای خوب برسید .یادتان باشد که ما برای سیم خاردار هم مشکل داشتیم و جالب این بود که این کالا در زمان دفاع مقدس توقیف شد!!البته در بین راه.
  • علیرضا ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    رادار F14 حالا حالاها رو دستش نمیاد
  • افشین تهران ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    پس حتما امریکا و متحدان منطقه ای و فرا منطقه ایش از بابت حضور شما و البته حس انساندوستی !!و احترام به قوانین بین المللی !!!در این مدت بما حمله نکردن؟یا در زمانیکه به سوریه میخواستن حمله کنن پا پس کشیدن؟اگر چشمان بینا و بصیرت داشته باشی اینقدر برای دیدن هست که نیاز به عینک پیدا میکنی.اما اگه الکی هست کلاهت رو بزار بالاتر چرا که با وجود امثال شما همون ابگوشت بز باش هم زیادی هست.
  • افشین تهران ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    شاید هزار بار به این سوال مخاطبین جواب دادن ولی شما هنوز نگرفتی!!!
  • ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    ای کیو به کی بدی اینو!!!؟ اونها خودشون ندارن بنظرت ای خدا
  • ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    مشخصه ، چون اینقدر نورش زیادی که نمی تونید چیزی رو ببینید !
  • ساسان ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    خب امثال توی ناشناس که خودباخته شیطان بزرگید نمیتونید ببینید مشکل خودتونه
  • ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    مخ تو چینیه داداش
  • عاااااااشق وطن ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    1 0
    زنده باد ایران
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    به نظرتون دیگه چه چیزای دیگری را هم می تونیم بدیم .......به نظرم باید برای دادن در همه سطوح یه رفراندوم اساسی برگزار بکنن
  • ریاستی ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    نمونه بارز فکر وعمل بسیجی وتولید مقاومتی
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    همه که مثل شما همیشه نمیخونن هر سایت رو
  • یک مهندس مخابرات و الکترونیک ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    عزیز دل شما یه اسم آرایه فازی شنیدی تصور کردی همه ی رادارهای فازی یک تکنولوژی دارند؟ خدا خدا خدا تفاوت در جزئیات هست که اینجا جای توضیحش نیست. فقط به زبان عامیانه بگم که، رادار روی جنگنده با رادار روی کامیون تفاوت داره!!!
  • ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    کور و مخ چینی خود شما هستید که نمی تونید نظر مخالف را تحمل کنید
  • space ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    تز های روشن فکری ندی نمیگن لالی.بلد نیستی نظر نده مجبوری؟؟؟؟
  • space ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    2 0
    فعلا که با همین چیزهایی که امثال شما بهش میگن الکی به دشمن جرات گستاخی و دست درازی به این مملکت رو نداده .شما اگه عرضه داری(که قطعا تن پرور تر از این صحبت هایی) شروع کن یه چیزی بساز ببینیم چند مرده حلاجی
  • space ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    به نظرم تو رو بدیم کلا مشکلاتمون حل میشه
  • space ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    اگه به این آقایون باشه غیرت رو هم به رفراندوم میزارن
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    افشین جان من گفتم باورم نمیشه که چنین کاری نشده باشه. یعنی به نظرم حتما چنین تولیدی انجام شده اما رسانه ای نمیشه. درباره ی علیرضا هم بگم که رادار ا14 فوق العاده قوی بود. اما برای زمان الان کامل نیست. مثلا نمونه های ایرانی اف14 توان حمله به زمین ندارند اما تامکت های آمریکایی این توانایی رو داشتند و دلیلش هم پیشرفته تر بودن رادار تامکتهای آمریکایی بود
  • سرهنگ عصر حجری ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    ناشناس 11.40 حقوقدان رو خوب اومدی
  • ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    حوصله ندارم دلیلش رو برات بنویسم خودت بفهم دیگه
  • ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    یهودی هستن دیگه مث نتانیابو
  • npm ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    برو بابا نظر مخالف. فقط همینو بلدین بگین. فقط کیف میکنین ژست روشن فکری بگیرین. با همین حرفاتون تفرقه میندازین. هیچ وقت عین آدم حرف نمیزنین انتظار دارین بقیه به نظرتون اهمیت بدن. خستمون کردین تمومش کنین
  • ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    علیرضا چشمتو باز کن awg9 سالهاست عمرش تموم شده
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    مشرق جان خوشم میاد که نمیتونی نظر مخلفو تحمل کنی و وی پی ان می زنی میای جواب میدی(آی پی رومانی)
  • رامين ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    روزي رو ميبينم كه 5000تا هواپيماي صهيونيسم براي بمباران ايران بلند شدن .... ديگه پايگاهي براي نشستن ندارن كه هيچ ..خودشونم چيزي ازاشون نميمونه
  • ناشناس ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    یک کلام هم از مادر عروس هههه
  • احمد ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    برید از چشم های مگس یاد بگیرید و رادار بسازید همه رو خدا برا آدم به عنوان راهنما ساخته ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس