رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با اشاره به اینکه راه‌اندازی شتابگر ملی کشور را به قطب دانش و فناوری خاورمیانه تبدیل می‌کند، اجرای آن را نیازمند بودجه‌ای ۸ هزار میلیارد ریالی دانست.

 به گزارش مشرق، محمدجواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با اشاره به اجرای طرح شتابگر ملی چشمه نور در قزوین، گفت: راه‌اندازی این شتابگر در قزوین می‌تواند کشور را به قطب دانش و فناوری خاورمیانه تبدیل کند.

وی افزود: شتابگر ملی چشمه نور که هم‌اکنون در قزوین در حال اجراست، یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های علمی کشور و خاورمیانه به شمار می‌رود.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی این طرح بزرگ را یک برکت علمی برای کشور خواند و تصریح کرد: طرح شتابگر ملی ایران پس از تکمیل، می‌تواند زمینه فعالیت شش تا هفت هزار دانشمندان را فراهم کند.

 لاریجانی با بیان اینکه در این طرح، تشعشعات مختلف هسته‌ای که دارای کاربردهای علمی فراوان است برای انجام طرح‌های تحقیقاتی و علمی و اکتشافات در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، گفت: این طرح یک آزمایشگاه بزرگ علمی محسوب می‌شود.

رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی از نیروی انسانی عالم، دانشمند و متخصص به عنوان یکی از مهمترین مزیت های طرح شتابگر ملی نام برد و گفت: در پی این هستیم تا با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های کشور به ویژه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین نیروی انسانی این طرح بزرگ علمی را تامین کنیم.

وی در خصوص هزینه‌های اجرای این طرح بزرگ علمی، گفت: اجرای این طرح نیازمند صرف 7 تا 8 هزار میلیارد ریال است که ساخت آن در یک بازه زمانی 10 ساله مورد طراحی قرار گرفته و هم‌اکنون ساخت لوازم آن آغاز شده است.

لاریجانی با اشاره به کاربرد طرح شتابگر ملی در حوزه‌های مختلف علمی از جمله پزشکی، فیزیک، شیمی، الکترونیک، داروسازی و کشاورزی، گفت: اهمیت ایجاد این آزمایشگاه بزرگ به منظور توسعه علمی کشور بر کسی پوشیده نیست. امروز دانشمندان ایرانی برای دستیابی به سطوح بالاتری از دانش و توسعه علمی باید با علم واقع آشنا شوند و از حوزه کتابخوانی فراتر بروند.

دبیر ستاد حقوق بشر بصیرت را لازمه پیشرفت کشور دانست و افزود: بصیرت سیاسی یکی از شقوق بصیرت می‌باشد که به معنای داشتن دیدگاه واقع بینانه از وضعیت موجود و شناخت وظیفه و عمل به موقع و به اندازه آن است.

وی شعار اعتدال دولت تدبیر و امید را شعاری به جا و مناسب دانست که باید درست فهمیده شود و گفت: در مکتب اهل بیت (ع) به موضوع اعتدال در کارها توجه شده است.

 لاریجانی انقلاب اسلامی را به عنوان یک تجربه عظیم که موجب ایجاد و شکل‌گیری نظام سیاسی - مدنی براساس عقلانیت اسلامی شد، مهم‌ترین دستاورد کشور یاد کرد و گفت: کارگزاران این نظام باید انقلاب را به عنوان شاخص و مرجعی برای تشخیص و انجام وظایف خود انتخاب کنند.

وی با اشاره به ادعاهای غرب و آمریکا در خصوص اراده ایران برای ساخت بمب اتمی، گفت: ایران در پی ساخت بمب اتمی نیست، چرا که این کار بنا به فتوای رهبر معظم انقلاب و ولی امر مسلمین، خلاف شرع است.

لاریجانی بر همکاری همگانی با دولت برای اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها تاکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم تا اقتصاد خود را مقاوم کنیم.

وی در پایان اقتصاد مقاومتی را بر خلاف اقتصاد غیرمقاومتی به دنبال کسب سود و مصرف‌گرایی ندانست و گفت: این نوع اقتصاد به دنبال تولید و پیشبرد راهکاری است که مقاومت یک جامعه را بالا ببرد و در جامعه برای رسیدن به اهداف هم‌افزایی ایجاد کند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس