کد خبر 299854
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷

استاندار تهران گفت: در صورتی که شهرداری برای حل موضوع آلودگی هوا پول نخواهد ما موافقیم که کار را به شهرداری واگذار کنیم.

به گزارش مشرق، سیدحسین هاشمی در تاریخ 18 شهریور امسال با حکم وزیر کشور به عنوان استاندار تهران تعیین شد. هاشمی سیاستمداری است که نمایندگی دوره‌های چهارم، پنجم، ششم، هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی و ریاست کمیسیون صنایع و معادن دوره‌های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد.

چه اقداماتی برای تعامل بیشتر بین استانداری ومدیران شهریو شورای شهر پایتختانجام شده‌ است؟

هاشمی: برای رفع مشکلات حمل و نقل عمومی تمامی دولت‌ها در دنیا تلاش می‌کنند تارفاه مردم بیشتر شود، طبیعتاً هیچ دولتی قصد ایجاد مشکل برای مردم ندارد مخصوصاً ما که در جمهوری اسلامی ایران وظیفه مضاعف‌تری داریم.

استاندار تهران گفت:‌ از گذشته باید استفاده کنیم تا مشکلات آینده حل شود. ورود به گذشته جز اینکه ایجاد دغدغه فکری می‌کند مشکلی را حل نخواهد کرد، بنابراین باید از تجربیات گذشته برای حل مشکلات آینده استفاده کرد.

هاشمی افزود:‌طبیعی است که اگرتعامل نباشد کاری پیش نمی‌رود. در کشور ما درست است که سیاست کلان چشم‌اندازها و... را داریم ولی هنر مدیریت فردی باید اجرایی شود. اینجاست که افرادی که به صحنه می‌آیند باید از ویژگی خاصی برخوردار باشند. لذا باید تمام توان و ذهن خود را به کار بگیرند و کارها را انجام دهد.

وی یادآور شد: زمانی که به عنوان نماینده مردم پنچ دوره درمجلس بودماین موضوع را عملی کردم. رأی من در انتخاباتشخصیاست ولی اگر فکر سیاسی را در کار دخالتدهم من در پیش خداوند و مردم نمی‌توانم جوابگو باشم.

مترو از اولویت‌های نخست استان است

استاندار تهران افزود: یکی از بهترین روش‌ها برای جابه‌جایی مردم درون شهری مترو است. مترو سیاست درستی بود که شروع شد ولی در مسائل سیاسی مقداری گرفتار شد.ولی اکنون با اقدامات صورت گرفته اولویت بالایی کسب کرده و جزو اولویت‌های نخست است.

وی گفت: برای اتصال شهرهای اقماری به متروی تهران یک شرکت حمل و نقل ریلی استان تهران در حال تشکیل است که این شکل بگیرد و از شهرهای اقماری به پایتخت متصل شوند.

هاشمی افزود: اولین چیزی که پس از انتصاب در استانداری در ذهن بنده آمد تعامل با شهرداری تهران بود. بیش از 8 سال این ارتباط قطع بود. امروز نیز در3 اتاق بازرگانی استان تهران اولین بار بود که استاندار به این اتاق می‌رفت. نباید بخش‌ها با دولت فاصله داشته باشند.

استاندار تهران یادآور شد: در حال حاضر با شهرداری و شورای شهر رابطه تعریف شده خوبی داریم و جلسات ما به شکل تخصصی در حال تشکیل است و کار کارشناسی در بخش‌های مربوطه انجام می‌شود. امیدواریم تا جایی که می‌توانیم تعامل داشته باشیم تا مردم رفاه بیشتری داشته باشند.

چه اقداماتی برای ساماندهی حریم تهران انجام شده‌است؟

هاشمی:ساخت و سازهای غیر مجاز تهران را آزار می‌دهد

وی بیان داشت: حریم پایتخت باید تعیین و تکلیف شود حریم شهرها باید مشخص شود و ساخت و سازهای غیرمجاز که به شدت استان تهران را دارد آزار می‌دهد جلوگیری شود.

هاشمی یادآور شد: کمیته جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در استان تهران تشکیل شده است و یقیناً این مسیر ساخت و سازهای بی‌ضابطه قطع شده است، حتی جاهایی که دستگاه‌های مهمی بودند جلوی آن را گرفته‌ایم. از دفتر مقام معظم رهبری نیز پیگیری می‌کنند و به ما در این زمینه کمک کرده‌اند.

استاندار خاطرنشان کرد: ما نمی‌گوییم که نسازند، ما با ساخت و ساز غیرمجاز مشکل داریم و در شورای تأمین مصوب شده است که با ساخت و سازهای غیر مجاز شدیدا برخورد شود.

وی یادآور شد: وقتی حریم مشخص شد اقدامات قانونمندتر می‌شود. کمیته کارشناسی انجام شده است، در جلسه آینده شورای عالی شهرسازی بردیم کمیته کارشناسی شکل گرفته است، در جلسه تعیین و تکلیف شود تا از این وضعیت خلاص شویم.

هاشمی با اشاره به اینکه شهرهای ما اصلاً هویت ندارند بیان داشت:اصلاً ورود و خروج از شهر مشخصنیست در حال حاضر کارگروهی برای ساماندهی حریم تهران در استانداری و شهرداری تهران تشکیل و نتیجه آن به زودی اعلام می‌شود.

استاندار تهران درباره قطع درختان پایتخت افزود: در تهران نیز درخت‌هایپارک معنوی با قدمت30 تا 40 ساله را داشتند می‌بریدند، بریدن درخت‌ها با قتل مساوی است.

هاشمی به ساماندهی فاضلاب شهری تهران اشاره کرد و گفت: حدود 800 میلیون متر مکعب فاضلاب استان تهران است که رقم بالایی محسوب می‌شود که در حال حاضر200 میلیون مترمکعب در حال انتقال فاضلاب به سمت دشت ورامین است و مابقی که 600 میلیون مترمکعب است از بخش خصوصیبرای ساماندهی آن دعوت کرده‌ایم.

استاندار تهران درباره واگذاری زمین‌ها با کاربری مشخص و تغییر کاربری آن توسط دلالان اظهار داشت:‌ بعضی سرمایه‌گذاران زمین‌های را برای ایجاد مراکز تفریحی از دولت گرفته‌اند ولی کاربری آن را تغییر داده‌اند، ولی در حال حاضر زمین را واگذار نمی‌کنیم تا محل تفرجگاهی برای مردم داشته باشیم.

هاشمی ادامه داد: استان تهران بیش از 12 میلیون نفر جمعیت را در خود جایی داده است لذا برای تفریح این تعداد باید اقداماتی شود که در این زمینه پروژه‌های بزرگ گردشگری در استان تهران فعال شده و از کشورهای همسایه‌ نیز سرمایه‌گذارانی جذب شده‌اند.

معضل آلودگی هوا همچنان ادامه دارد چه برنامه‌ای برای حل آن در نظرگرفته‌اید؟ آیا حل این معضل به شهرداری واگذار می‌شود؟

هاشمی:شهرداری پول نخواهد صددرصد آلودگی هوا را واگذار می‌کنیم

هاشمی گفت: آلودگی هوا را آنقدر مطرح کرده‌ایم که جدی شده است. در صورتی که شهرداری برای حلموضوع آلودگی هوا پول نخواهد ما موافقیم که به شهرداری واگذار شود. آلودگی هوا برای یک دستگاه نیست و یک موضوع حاکمیتی است. اگر پول نخواهد ما صددرصد آلودگی هوا را به آن واگذار می‌کنیم.

شهرداری و استانداری دعوایی بر سر درآمدهای حاصل از حریم داشته‌اند این مشکل حل شده است؟

استاندار تهران یادآور شد: تا زمانی که حریم مشخص شود در این مباحث بحث‌هایی داریم. هر شهرداری منطقه و شهرستان وظیفه ذاتی و مشخصی در این زمینهدارد.

تکلیف مرتضی گرد هنوزمشخص نشده است؟

وی افزود: روستا و شهر تعریف خود را دارد. اجازه بدهید به نتیجه برسد. در جلسات فرمانداران شورای برنامه‌ریزی رسماً اعلام کردم با هر تخلفی در هر سطحی تعارف نداریم. نزدیک‌ترین کس به من اگر تخلفی کند با آن قطعاً برخورد می‌شود.

استاندار تهران درباره کمیسیونی که در دولت برای حل مشکلات تهران و کلان‌ شهرها تشکیل شده است افزود: سلامت مردم خیلی مهم است. وقتی آلودگی به حد بالا می‌رسد نمی‌شود گفت که یک کودک نفس نکشد. یک چیزی که منجر به سرطان می‌شود آلودگی هواست و خوشحالم دولت محترم توجه کرد و جلسه اختصاصی برگزار کرد. در آن جلسه که شهردار تهران رئیس شورای شهر و استانداری وجود داشت کمیسیون خاصی تشکیل شد برای رسیدگی به مسائل تهران و کلان‌شهرها که 11 وزیر عضو آن است.

وی افزود: جلسات این کمیسیون را باید معاون اول اداره کند. 11 وزیر با علاقه‌مندی برایشرکت دراین کمیسیون اعلام وجود کردند. دستورکار و اولویت مشخص شود تا مسائل تهران در بخش‌های مختلف بررسی شود.

تهرانی‌ها امسال 25 هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت می‌کنند

استاندار تهران با اشاره به اینکه استان تهران 52.8 دهم کل مالیات استان‌های کشور را تأمین می کند افزود: سال گذشته برای مالیات استان تهران 18 هزار و 500 میلیارد تومان اخذ شده است وبرای سال آینده 23 هزار میلیارد تومان رسید در صحن مجلس 2 هزار و 300 میلیارد تومان از سایر استان‌ها کم و به تهران اضافه کردند که به 25 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

آمادگی لازم را برای زلزله دارید؟

هاشمی: دعاکنیم زلزله نیاید

هاشمی یا اشاره به اینکه باید دعا کرد که زلزله نیاید. باید برای آن فکر و پیش‌بینی کنیم افزود: در ساخت تهران توجه لازم را نکردیم. در تهران خیلی از ساختمان‌ها را سینوسی ساخته‌ایم. هویت تهران باید به جایگاه خود بازگردد. اعتقاد دارم کسی که مسئولیت می‌گیرد به بهترین شکل باید اقدام کند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    0 0
    مگه میشه بدون پول آلودگی رو برطرف کرد.خوب راحت بگید عزمی برای کاهش آلودگی ندارید
  • مصطفی ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    0 0
    حالا خوبه نمیگن به پولی هم باید شهرداری بده
  • روستازاده ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    0 0
    به این مسئولین فهیم و دارای قدرت تفکر و شهود باید افتخار کرد!!!!! درود بر آن شیری که شما را خورد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس