زلنسکی: حمله روسیه به خارکیف احتمالا گام نخست برای حمله گسترده‌تر باشد

زلنسکی در مصاحبه‌ای گفت پیش‌بینی می‌کند روسیه حملاتش علیه شمال شرق اوکراین را تشدید کند و هشدار داد که کی‌یف فقط یک‌چهارم از دفاع هوایی مورد نیازش را برای حفظ خط مقدم در اختیار دارد.

به گزارش مشرق، نیروهای روسی یک حمله غافلگیرانه را ۱۰ مه سال جاری میلادی به خارکیف انجام دادند که بزرگ‌ترین دستاورد سرزمینی آنها در یک سال و نیم گذشته در جنگ اوکراین به شمار می‌رود.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در جریان مصاحبه با خبرگزاری فرانسه همچنین گفت: نیروهای روسی همچنین به دنبال پیشروی بین پنج تا ۱۰ کیلومتر در سراسر مرز شمال شرقی بودند، پیش از آنکه توسط نیروهای اوکراینی متوقف شوند اما این منطقه می‌تواند نخستین گام از حمله‌ای بزرگ‌تر و گسترده‌تر باشد.

وی ادامه داد: «نمی‌خواهم بگویم که این یک موفقیت بزرگ برای روسیه بوده اما ما باید هوشیار باشیم و درک کنیم که آنها به عمق قلمرو ما می‌روند.»

زلنسکی ادامه داد، اوضاع در خارکیف «تحت کنترل است، اما باثبات نیست.»

وی بار دیگر از متحدانش خواست تا دفاع هوایی و جنگنده‌های بیشتر به منظور مقابله با برتری هوایی روسیه به اوکراین بفرستند.

رئیس‌جمهور اوکراین ادامه داد: «امروز ما ۲۵ درصد از آنچه را که برای دفاع اوکراین نیاز داریم، در اختیار داریم. من درباره دفاع هوایی صحبت می‌کنم. اوکراین به ۱۲۰ تا ۱۳۰ جنگنده اف-۱۶ یا سایر جنگنده‌های پیشرفته برای دستیابی به برتری هوایی در برابر روسیه نیاز دارد.

حمله به خارکیف

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سفر اخیر خود به چین گفت که حمله به شمال شرق اوکراین به تلافی گلوله‌باران مناطق مرزی توسط کی‌یف بوده است.

خبرگزاری فرانسه با استفاده از داده‌های موسسه مطالعات جنگ محاسبه کرده است که نیروهای روسیه بین ۹ تا ۱۵ مه، ۲۷۸ کیلومتر مربع را تحت کنترل خود درآورده‌اند که بزرگ‌ترین دستاورد آنها از پایان سال ۲۰۲۲ است.

کی‌یف و مسکو می‌گویند، نیروهای روسی همچنان پیشروی دارند، در حالی که وزارت دفاع روسیه گفته که نیروهای این کشور ۱۲ روستا در منطقه خارکیف را تحت کنترل خود درآورده‌اند.

اوکراین ۹۰۰۰ نفر را از منطقه مرزی شمال شرق و از زمان آغاز حمله روسیه به خارکیف تخلیه کرده است.

پوتین گفته که در این مرحله تمایلی برای گرفتن خارکیف ندارد که دومین شهر اوکراین در ۳۰ کیلومتری از مرز بین دو کشور است. بیش از یک میلیون نفر هنوز در این منطقه ساکن هستند. فرماندار خارکیف نیز هشدار داد، روسیه کنترل روستای «لوکیانتسی» در ۲۰ کیلومتری شمال شرق خارکیف را به دست گرفته است.

قانون بسیج نیروها

زلنسکی در ادامه مصاحبه خود با خبرگزاری فرانسه گفت: «ما باید جای خالی بسیاری از نیروها را پر کنیم. تعداد زیادی از بخش‌های نظامی ارتش خالی هستند.»

وی همچنین قانونی را امضا کرده که بر اساس آن، زندانیان در ازای عفو در خدمت ارتش قرار می‌گیرند.

همچنین با وجود فشار متحدان غربی اوکراین برای پایان جنگ، زلنسکی تاکید دارد که اوکراین هنوز در یک نبرد طولانی حضور دارد. وی ادامه داد: «غرب می‌خواهد جنگ هر چه سریع‌تر پایان یابد. برای آنها این یک صلح عادلانه است. اما برای اوکراین، پیروزی نهایی به شکست روسیه منتهی می‌شود.»

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    4 2
    مردک دلقک
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      1 0
      همین دلقک به تنهایی جلوی روسیه گنده .. وایساد !!! پوتین میخواست دو روزه اوکراین رو بگیره ولی همین دلقک گوشمالیش داد و هزاران سال عقبش انداخت
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      0 0
      امروز ما ۲۵ درصد از آنچه را که برای دفاع اوکراین نیاز داریم، در اختیار داریم. // دلقک مزدور و مسبب ویرانی اوکراین زیبا (ذلیلنسکی کوکائینی) میگه: همسایه ها یاری کنین تا من شوهرداری کنم!!
    • عمیر IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      0 0
      همین دلقک اربابتو به گریه کردن انداخته توسری خور روسوفیل
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    3 2
    کوکائینی که تو کنگره آمریکا نمونشو تائید کرده بودن بار اصلیش دستت رسید یا نه داری هزیون میگی؟؟!!
  • ZA ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    1 3
    روسهای وحشی جنایتکار باید متوقف شوند
    • عمیر IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      0 0
      با پرچم افریقا اومده کامنت میزارههه خخخخ
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    0 0
    زور اکراین به روس‌ها نمی‌رسه مگه کل غرب با هم متحد شوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس