خشم تحلیلگر آمریکایی از موضع چین درباره غزه، اسرائیل و ایران

تحلیلگر ارشد دفاعی در اندیشکده آمریکایی رَند تاکید کرد چین در منازعه اخیر خاورمیانه، از غزه و ایران حمایت می‌کند و با اقدامات اسرائیل مخالف است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: «درک گروسمن» با بیان این که چین، اقدامات حماس را محکوم نمی‌کند، نوشت: مدیر بخش حقوقی وزارت خارجه چین، موضع پکن را در جلسه دادگاه بین‌المللی دادگستری در ماه فوریه این‌گونه بیان کرد: «در تعقیب حق تعیین سرنوشت، استفاده مردم فلسطین از زور برای مقاومت در برابر ظلم خارجی و تکمیل و تاسیس یک دولت مستقل یک حق مسلم است که در حقوق بین‌الملل به خوبی پایه‌گذاری شده است. ماه گذشته، پکن حتی میزبان یک هیئت حماس بود. پکن در طول جنگ از اکتبر، تمام تقصیرها را به گردن اسرائیل انداخته است.»

همچنین هنگامی که ایران در ماه گذشته رگبار بی‌سابقه‌ای از موشک‌ها و پهپادها را به سمت اسرائیل فرستاد، پکن از آن به عنوان اقدامی برای دفاع از خود یاد کرد.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین پس از حمله به اسرائیل، در گفت‌وگو با همتای ایرانی خود گفت: «ایران می‌تواند به خوبی از پس این وضعیت برآید.»

موضع سیاسی چین حکایت از تقویت مشارکت راهبردی با ایران دارد. اسرائیل مخفیانه، نارضایتی خود را از رویکرد چین نشان داده است. در اواخر اکتبر، اسرائیل بیانیه مشترک نگرانی خود را با بیش از ۵۰ دولت دیگر درباره جنایات ادعایی چین علیه بشریت در منطقه مسلمان نشین سین کیانگ امضا کرد. ماه گذشته، یک هیئت پارلمانی اسرائیل از تایوان بازدید کرد و با رئیس‌جمهور تسای اینگ ون ملاقات کرد و گفت: تعاملات دوجانبه اخیراً بسیار نزدیک بوده است. چین پل‌های خود با اسرائیل را نابود می‌کند.

اگر اسرائیل فاصله بیشتری از چین پیدا کند، ممکن است به دنبال لغو امتیازی باشد که بر اساس آن گروه دولتی بندر شانگهای یک پایانه کانتینری کلیدی را در بزرگ‌ترین بندر باری کشور اداره می‌کند، همان‌طور که واشنگتن تاکید کرده است. همچنین می‌تواند موانع جدیدی را برای دسترسی چین به فناوری‌های تجاری با کاربرد دوگانه، مانند قابلیت‌های حساس سایبری، ماهواره‌ها و تجهیزات الکترونیکی که می‌تواند برای اهداف نظامی قرار گیرد، ایجاد کند. حتی اگر در آینده نزدیک آرامش به خاورمیانه بازگردد، پکن دست خود را رو کرده است. چین اساساً با هرگونه عملیات نظامی اسرائیل، مخالف است، همان‌طور که در خواسته‌هایش برای آتش‌بس فوری در غزه و حمایت صریح از تأسیس و به رسمیت شناختن کشور فلسطینی مشخص کرده است.

چین در حال تقویت شراکت خود با ایران و روسیه در محور مقاومت علیه آمریکا و دموکراسی‌های غربی است. مانند جنگ اوکراین، موضع چین به دلیل موضع یکجانبه آن فاقد اعتبار است. پکن نمی‌تواند انتظار داشته باشد که لفاظی‌هایش جدی گرفته شود، وقتی که در اصول خود سرسخت است.

تحلیل درک گروسمن تحلیلگر آمریکایی در حالی است که پیش از این، رسانه‌های غربی تاکید کرده بودند چین نه تنها از حملات انصارالله یمن به کشتی‌های اسرائیلی و آمریکایی ناراحت نیست بلکه استقبال هم می‌کند. در این باره وبسایت رادیو فردا نوشته بود: «گزارش‌های مختلفی در مورد درخواست آمریکا از چین منتشر شده بود. رویترز به ‌نقل از منابعی در حکومت ایران خبر داده بود که چینی‌ها از آنها خواسته‌اند به مهار حملات حوثی‌ها کمک کنند. اما تغییری ایجاد نشده؛ آیا چین از تنش‌ها در دریای سرخ سود می‌برد؟ سی‌ان‌ان استدلال کرده که چین علاقه‌ای به ائتلاف نظامی آمریکا ندارد. فایننشال‌ تایمز هم خبر داده که چین، چندین خط کشتیرانی جدید را برای فعالیت در دریای سرخ مستقر کرده تا از مصونیت اعطا شده از سوی یمن بهره‌مند شود. چین در دوران کرونا هم تلاش کرد با استفاده غیبت دیگران، به سود قابل‌توجهی دست یابد. در شرایطی که تنش‌های چین و آمریکا روند صعودی داشته، چینی‌ها ترجیح نمی‌دهند در ابتکار نظامی آمریکا شرکت کنند. چین می‌تواند خرسند باشد که رقیبش در یک بحران دیگر که مسیر خروج چندان روشنی ندارد، درگیر شده. برخی هم می‌گویند ظرفیت‌های محدود چین آن قدر نیست که بتواند به ایران فشار بیاورد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    0 0
    موضع چین عین موضع دوستان است
  • سید IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    8 1
    یانکیستان تحت فشار ایران و چین و روسیه زاییده است آن هم سه قلو! قل یکم او یعنی اسرائیل مرتب کهنه اش را خراب کرده است و احتیاج به تعویض دارد! قل دومش یعنی اوکراین ول کن پستان مادر نیست و همه اش باید شیر به حلقش کند! و قل سومش یعنی تایوان گریه بی امان می کند که چرا همه اش چسبیده ای به آن دو تا، پس من چی؟! بیچاره این مادر که گول انگلستان را خورد و مجانی صیغه اش شد!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس